Gå til innhold

Har du gode tips for at ikke smør og olje i panna skal «vinninga går opp i spinninga»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er poenget med grønnsaker og rent kjøtt om det blir alt for mye fett i panna.

Hva bør man bruke og hvordan steke slik at man ikke trenger for mye? Uten at alt brenner seg?

Anonymkode: cad6e...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stek i teflon uten fett. eller pensle ett tynt lag olje på kjøttet før steking 

Stek i stekeovn

Dampe enten på rist i kjele eller innpakket i folie i stekeovn.

Anonymkode: eaea3...3db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke åssen dietten din er, men man trenger jo å få i seg litt fett. 

Anonymkode: e0c6c...295

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt, sunt fett er viktig. Animalsk fett er det sunneste. Planteoljer skal aldri stekes med. De danner farlige stoffer og inneholder altfor mye umettet fett som er ustabilt. Hvis du går bare 100 år tilbake så var det ikke mye plantefett våre forfedre fikk i seg... Det var kun animalsk fett.

Anonymkode: 69ee8...0b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steker ikke mat i stekepanna hver dag, koker mye. Så når jeg først steker, så er jeg ikke så bekymret for hvor mye olje jeg bruker. Mat stekt i olje er litt "luksus", ikke noe man burde spise hver dag. 

Anonymkode: 3dfa6...589

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk klaret smør, det tåler høy temp. Mettet fett er kjempebra, animalsk.

Olivenolje av høy kvalitet er fint til å ta på etter steking, av poteter etc.

Anonymkode: 6ac3b...6db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stekeolje på sprayflaske gjør at du dekker et større område med langt mindre mengde!

Anonymkode: a3a44...7fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk klaret smør, det tåler høy temp. Mettet fett er kjempebra, animalsk.

Olivenolje av høy kvalitet er fint til å ta på etter steking, av poteter etc.

Anonymkode: 6ac3b...6db

Hvordan er mettet fett kjempebra? Kjempebra for å øke risikoen for blodpropp?

Anonymkode: 2401a...176

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Godt, sunt fett er viktig. Animalsk fett er det sunneste. Planteoljer skal aldri stekes med. De danner farlige stoffer og inneholder altfor mye umettet fett som er ustabilt. Hvis du går bare 100 år tilbake så var det ikke mye plantefett våre forfedre fikk i seg... Det var kun animalsk fett.

Anonymkode: 69ee8...0b3

Det er vel omvendt? Animalsk fett man skal være sparsommelig med og helst bruke plantefett. Men du har helt rett i at det ikke at sunt å steke med olje på høy temperatur 

Anonymkode: 95b8a...957

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ingenting når jeg steker mat. Ikke gjort på lenge. Hvorfor må du ha noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke fett. Teflonpanne holder stort sett, rører mye. Når jeg steker grønnsaker hender det jeg fyller på litt vann i pannen underveis. Ellers steker jeg kjøttet i stekeovnen uten olje, evt grille.

Anonymkode: 073c3...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av ren nysgjerrighet: Hvor mye fett trekker maten til seg når man steker den? Jeg skjønner jo at det er forskjellig fra matvare til matvare (sopp og aubergine suger jo til seg alt fett i mils omkrets), men om man f.eks. steker egg, kylling eller fisk? Mesteparten av fettet blir jo liggende igjen i panna, så utgjør det virkelig SÅ stor forskjell om man steker i panna med fett, sammenlignet med å bake i ovnen uten fett?

Anonymkode: a5fca...3bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av ren nysgjerrighet: Hvor mye fett trekker maten til seg når man steker den? Jeg skjønner jo at det er forskjellig fra matvare til matvare (sopp og aubergine suger jo til seg alt fett i mils omkrets), men om man f.eks. steker egg, kylling eller fisk? Mesteparten av fettet blir jo liggende igjen i panna, så utgjør det virkelig SÅ stor forskjell om man steker i panna med fett, sammenlignet med å bake i ovnen uten fett?

Anonymkode: a5fca...3bc

  Jeg må bare innimellom ha seibiff som jeg vender i mel/ krydder og steker i panna. Det trekker til seg veldig mye smør 😄  Stort sett steker jeg fiskefilèer i stekovn og uten fett, men akkurat denne retten må tas i panna.

Anonymkode: 43141...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

  Jeg må bare innimellom ha seibiff som jeg vender i mel/ krydder og steker i panna. Det trekker til seg veldig mye smør 😄  Stort sett steker jeg fiskefilèer i stekovn og uten fett, men akkurat denne retten må tas i panna.

Anonymkode: 43141...3bf

Det ergo fordi du har vendt den i mel først. Rent kjøtt tar ikke opp så mye. 

Anonymkode: 9eef3...9b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel omvendt? Animalsk fett man skal være sparsommelig med og helst bruke plantefett. Men du har helt rett i at det ikke at sunt å steke med olje på høy temperatur 

Anonymkode: 95b8a...957

Nei, det er korrekt det AB0b3 skriver. Plantefett inneholder alt for mye omega-6 (øker betennelse) enn det som er optimalt for oss. Animalsk/mettet fett er mye mer naturlig og sunt for oss å spise.

Anonymkode: 2875d...898

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ergo fordi du har vendt den i mel først. Rent kjøtt tar ikke opp så mye. 

Anonymkode: 9eef3...9b9

Ganske innlysende for de fleste vil jeg tro.. 😏  Spørsmålet var Hvor mye fett trekker maten til seg når man steker den, og siden ble det konkludert med at Mesteparten av fettet blir jo liggende igjen i panna, så utgjør det virkelig SÅ stor forskjell om man steker i panna med fett, sammenlignet med å bake i ovnen uten fett?  Man kan ikke si hvor mye fett maten trekker til seg, fordi det kommer an på hva maten er... 😉

Anonymkode: 43141...3bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker ikke fett. Teflonpanne holder stort sett, rører mye. Når jeg steker grønnsaker hender det jeg fyller på litt vann i pannen underveis. Ellers steker jeg kjøttet i stekeovnen uten olje, evt grille.

Anonymkode: 073c3...072

Så.... Du koker grønnsaker? Har du vann i pannen er det ikke å steke grønnsaker. Hvorfor ikke bare koke dem i utgangspunktet? 

Jeg bruker smør, men ikke enorme mengder. Lever sunt ellers og koser meg med en smørklatt til stekingen.... Det smaker best sånn syntes jeg. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som skrev innlegget du refererte til, og jeg skrev jo nettopp at det varierer mellom ulike matvarer.

Og bare for å presisere: Det var REN fiskefilet (kjøtt, egg, osv.) jeg mente. Jeg vet jo at mel i likhet med sopp og auberginer suger til seg mye fett. Det er jo dessuten veldig synlig når man steker panerte råvarer; det blir nesten ikke noe fett igjen i panna.

Så dermed, bare sånn for de tungnemme her: Hvor mye fett suger REN(T) egg, fisk og kjøtt til seg når man steker det i panna? For når man gjør det, ligger fettet stort sett igjen og kan helles av.

Og dermed lurer jeg altså på: Hva er problemet? Og spiller det da egentlig noen rolle om man bruker 1/2 ts eller 2 ss fett når man steker?

Anonymkode: a5fca...3bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...