Gå til innhold

Har du gode tips for at ikke smør og olje i panna skal «vinninga går opp i spinninga»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

  Jeg må bare innimellom ha seibiff som jeg vender i mel/ krydder og steker i panna. Det trekker til seg veldig mye smør 😄  Stort sett steker jeg fiskefilèer i stekovn og uten fett, men akkurat denne retten må tas i panna.

Anonymkode: 43141...3bf

Ja, panert fisk/kjøtt trekker til seg veldig mye fett.

Men om du hadde stekt ren seifilet i olje eller smør i panna, undrer jeg på om det hadde utgjort særlig stor forskjell sammenlignet med ovnsbaking uten fett. Og det var altså DET som var spørsmålet mitt.

Anonymkode: a5fca...3bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil snu på det, hva er egentlig poenget med å steke noe som helst om man ikke skal bruke godt smør (eller dryppe på litt digg olivenolje etter steking)? Fett er en smaksbærer, å lage mat uten er bare trist og dumt. Skal man trives med sunn matlaging fra bunnen over lang tid, så må man finne et bra kompromiss mellom kalorier og smak. 

Lag heller fornuftige porsjoner, og la tilbehøret være magert. Et stykke laks stekt i smør med en brokkoli- og reddiksalat og en skvis sitron er en sunn og smakfull middag som man kan spise uten å føle seg grå innvendig. Man blir ikke feit av en teskje smør i middagen, da er det helheten i kostholdet og porsjonsstørrelsen som ikke er på plass. 

Anonymkode: 58c6a...e71

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper olje på sprayflaske. Jeg holder på å gå ned i vekt og da kan 2-3 ss olje til dagen utgjøre en ganske stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er 2-3 ss olje i stekepannen nødvendigvis det samme som 2-3 ss i maten du spiser etterpå?

Anonymkode: a5fca...3bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er 2-3 ss olje i stekepannen nødvendigvis det samme som 2-3 ss i maten du spiser etterpå?

Anonymkode: a5fca...3bc

Hvis den var ment til meg så spørs det jo på hva som stekes. Enkelte matvarer suger til seg mer av oljen enn andre. Men min erfaring er at de som sliter med å gå ned i vekt kanskje undervurderer kaloriene i disse tingene man ikke nødvendigvis ser på som ordentlige matvarer, og at det kan være en grei vane å enten begrense mengden, eller i det minste telle kaloriene i det korrekt. Én spiseskje olje inneholder mer enn 100 kalorier, så uansett om maten ikke absorberer alt så kan det fort bli en del i løpet av en dag eller en uke med mye matlaging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er mettet fett kjempebra? Kjempebra for å øke risikoen for blodpropp?

Anonymkode: 2401a...176

Riktig fett er livsviktig næringskilde. Du får ikke blodpropp av det, er gammel lære at mettet fett er farlig.

Alt kommer ann på mengde, du kan fint spise 1-2ss smør hver dag. Samme mengde olivenolje.

Anonymkode: 6ac3b...6db

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for innlegg om spiseforstyrrelser. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. 

 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Tråden er også ryddet for brukerdebatt. 

Søgni, mod.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Riktig fett er livsviktig næringskilde. Du får ikke blodpropp av det, er gammel lære at mettet fett er farlig.

Alt kommer ann på mengde, du kan fint spise 1-2ss smør hver dag. Samme mengde olivenolje.

Anonymkode: 6ac3b...6db

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/mettet-fett-fra-kjott-oker-blodpropprisiko-mer-enn-annen-mettet-fett/
 

Gammel lære fra i fjor da altså?

Anonymkode: 2401a...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du klikker deg inn på studien vil du se at dette er en observasjonsstudie. Observasjonsstudie kan ikke vise noen årsakssammenheng. Særlig når det gjelder ting alle tror. Et godt eksempel på dette er at de tidligere trodde at det var sunt for kvinner litt oppi årene å få i seg mer østrogen. Kvinner litt oppi årene som var helsebevisste tok østrogentilskudd. Observasjonsstudier viste at kvinner litt oppi årene som tok østrogentilskudd var sunnere enn kvinner litt oppi årene som ikke tok østrogentilskudd. Men. Så testet de dette i intervensjonsstudier og østrogentilskudd var skadelig. Så hvordan kunne observasjonsstudiene vise at det var sunt? Fordi de helsebevisste kvinnene gjorde andre ting enn bare å ta østrogentilskudd, som f.eks. å ikke røyke, drikke mindre alkohol, trene, få nok søvn, spise renere mat.

 

Intervensjonsstudier derimot viser at mettet fett er sunt: https://forskning.no/mat-og-helse-sykdommer-hjertet/mettet-fett-tetter-ikke-blodarene/350628

 

 

Anonymkode: 9c570...868

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du klikker deg inn på studien vil du se at dette er en observasjonsstudie. Observasjonsstudie kan ikke vise noen årsakssammenheng. Særlig når det gjelder ting alle tror. Et godt eksempel på dette er at de tidligere trodde at det var sunt for kvinner litt oppi årene å få i seg mer østrogen. Kvinner litt oppi årene som var helsebevisste tok østrogentilskudd. Observasjonsstudier viste at kvinner litt oppi årene som tok østrogentilskudd var sunnere enn kvinner litt oppi årene som ikke tok østrogentilskudd. Men. Så testet de dette i intervensjonsstudier og østrogentilskudd var skadelig. Så hvordan kunne observasjonsstudiene vise at det var sunt? Fordi de helsebevisste kvinnene gjorde andre ting enn bare å ta østrogentilskudd, som f.eks. å ikke røyke, drikke mindre alkohol, trene, få nok søvn, spise renere mat.

 

Intervensjonsstudier derimot viser at mettet fett er sunt: https://forskning.no/mat-og-helse-sykdommer-hjertet/mettet-fett-tetter-ikke-blodarene/350628

 

 

Anonymkode: 9c570...868

Har lest linken og de linkene i artikkelen. Slik jeg forstår det kommer det frem at det ikke er så svart-hvitt at mettet fett er farlig, men også at de ikke har noe klart svar på om det er sunt eller har negative effekter ennå. Den jeg svarte opprinnelig skrev at det var kjempebra med animalsk mettet fett. Så kjempebra viser vel ikke artikkelen at det er? Jeg tror på ingen måte at mettet fett er skadelig i fornuftige mengder, men når man sier at noe er kjempebra å spise så insinuerer man at man kan innta større mengder av det og få positive helseeffekter av det, og nettopp det er jeg uenig i.

Anonymkode: 2401a...176

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Din artikkel er ikke av interesse, forskning generelt er ganske tynt grunnlag. Ofte er resultatet bestemt på forhånd, det er de som betaler som bestemmer resultatet. Samt at det er utført altfor dårlig, antall mennesker og hvor lenge for eks.

Uansett bør du aldri stole på kostholdsråd fra norske myndigheter.

Anonymkode: 6ac3b...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din artikkel er ikke av interesse, forskning generelt er ganske tynt grunnlag. Ofte er resultatet bestemt på forhånd, det er de som betaler som bestemmer resultatet. Samt at det er utført altfor dårlig, antall mennesker og hvor lenge for eks.

Uansett bør du aldri stole på kostholdsråd fra norske myndigheter.

Anonymkode: 6ac3b...6db

Om forskning er tynt grunnlag, hva er da et solid grunnlag mener du? Synsing, personlig erfaring og «tanten til en kollega mener x og opplevde y, så derfor er z sant»? Og hvilket motiv skal norske myndigheter ha for å sykeliggjøre befolkningen med feilaktig informasjon mtp kostholdsråd? Det virker en smule konspiratorisk og paranoid ut spør du meg, men jeg tar gjerne til meg solide kilder som støtter opp til påstandene dine.

Anonymkode: 2401a...176

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om forskning er tynt grunnlag, hva er da et solid grunnlag mener du? Synsing, personlig erfaring og «tanten til en kollega mener x og opplevde y, så derfor er z sant»? Og hvilket motiv skal norske myndigheter ha for å sykeliggjøre befolkningen med feilaktig informasjon mtp kostholdsråd? Det virker en smule konspiratorisk og paranoid ut spør du meg, men jeg tar gjerne til meg solide kilder som støtter opp til påstandene dine.

Anonymkode: 2401a...176

Det meste av forskning er tynt grunnlag og kjøpt&betalt. Er lov å tenke selv, de som har mest kompetanse på ting er de som lærer det av egen interesse, gjerne uten å ha ha en utdannelse innen faget næring. Kilder du linker til er jo helt på jordet. 

Se på oppdrettslaksen som er en stor inntekt og reklame for norge, som innholder masse farlige stoffer: i passe mengde. Fargestoffer og andre kjemikaler.

Man har også mast om at rødt kjøtt er farlig, et rent kjøttstykke er det beste man kan spise. Finnes ikke bedre næring, det finnes ingen dokumentasjon som kan påpeke at rødt kjøtt er farlig å spise. Men det har blitt frontet lenge, man vet jo hvorfor. Men få tenker på hvorfor.

Anonymkode: 6ac3b...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det meste av forskning er tynt grunnlag og kjøpt&betalt. Er lov å tenke selv, de som har mest kompetanse på ting er de som lærer det av egen interesse, gjerne uten å ha ha en utdannelse innen faget næring. Kilder du linker til er jo helt på jordet. 

Se på oppdrettslaksen som er en stor inntekt og reklame for norge, som innholder masse farlige stoffer: i passe mengde. Fargestoffer og andre kjemikaler.

Man har også mast om at rødt kjøtt er farlig, et rent kjøttstykke er det beste man kan spise. Finnes ikke bedre næring, det finnes ingen dokumentasjon som kan påpeke at rødt kjøtt er farlig å spise. Men det har blitt frontet lenge, man vet jo hvorfor. Men få tenker på hvorfor.

Anonymkode: 6ac3b...6db

Nøyaktig hvor mye, gjerne prosentvis, av forskning er kjøpt og betalt mener du? Selvfølgelig kan slik oppstå en og annen gang, men det bryter mot grunnleggende forskningsetikk. Skjønner ikke helt hva du mener med siste del av første avsnitt der. Snakke du om forskere eller privatpersoner som googler? Og hva er galt med kilden, bortsett fra at den er fra NHI?

Hvor anbefaler norske myndigheter om at oppdrettslaks er det beste å spise?

Du sier det ikke finnes noen dokumentasjon på at rødt kjøtt er farlig, neivel men hvor er din dokumentasjon på at rødt kjøtt er det beste man kan spise med den beste næringen? Og det du sier om fronting av at rødt kjøtt er farlig- hvorfor skulle norske myndigheter jobbet hardt for å lure befolkningen til å tro feilaktig informasjon og få dem til å unngå rent kjøtt, samtidig som de bruker masse midler på å støtte den norske bonden i nettopp å drive med kjøttproduksjon?

Det er en del logiske brister her som du gjerne må forklare ytterligere.

Anonymkode: 2401a...176

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2020 den 19.59, altflyter skrev:

Så.... Du koker grønnsaker? Har du vann i pannen er det ikke å steke grønnsaker. Hvorfor ikke bare koke dem i utgangspunktet? 

Jeg bruker smør, men ikke enorme mengder. Lever sunt ellers og koser meg med en smørklatt til stekingen.... Det smaker best sånn syntes jeg. 

Nei, det er å steke i panna med litt vann.. 

Ganske forskjellig fra å koke i gryte med masse vann. 

Anonymkode: a4e4d...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nøyaktig hvor mye, gjerne prosentvis, av forskning er kjøpt og betalt mener du? Selvfølgelig kan slik oppstå en og annen gang, men det bryter mot grunnleggende forskningsetikk. Skjønner ikke helt hva du mener med siste del av første avsnitt der. Snakke du om forskere eller privatpersoner som googler? Og hva er galt med kilden, bortsett fra at den er fra NHI?

Hvor anbefaler norske myndigheter om at oppdrettslaks er det beste å spise?

Du sier det ikke finnes noen dokumentasjon på at rødt kjøtt er farlig, neivel men hvor er din dokumentasjon på at rødt kjøtt er det beste man kan spise med den beste næringen? Og det du sier om fronting av at rødt kjøtt er farlig- hvorfor skulle norske myndigheter jobbet hardt for å lure befolkningen til å tro feilaktig informasjon og få dem til å unngå rent kjøtt, samtidig som de bruker masse midler på å støtte den norske bonden i nettopp å drive med kjøttproduksjon?

Det er en del logiske brister her som du gjerne må forklare ytterligere.

Anonymkode: 2401a...176

Logisk,  vi har levd på reint kjøtt og fett i 3 hundre tusen år..  Og det skulle plutselig nå være dårlig for oss 🤔😑😑🥴

 

Anonymkode: a4e4d...1c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Logisk,  vi har levd på reint kjøtt og fett i 3 hundre tusen år..  Og det skulle plutselig nå være dårlig for oss 🤔😑😑🥴

 

Anonymkode: a4e4d...1c0

Faktisk enda lengre. De kan måle isotoper i skjelettene og se hvor stor andel animalsk og hvor stor andel vegetabilsk vesenet spiste. Våre forfedre spiste hovedsaklig animalsk 4 millioner år siden, og for ca 2 millioner år siden ca 100% animalsk. Og det var da hjernestørrelsen skjøt fart. ;) Etter jordbruksrevolusjonen (og mer planteføde) har hjernestørrelsen blitt mindre igjen...

https://blog.daveasprey.com/wp-content/uploads/2020/02/4.-Brain-Size-Change-Human-Evolution.jpg

 

Anonymkode: 9c570...868

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ville visst ikke vise bildet i innlegget over, så jeg legger det ved

4.-Brain-Size-Change-Human-Evolution.thumb.jpg.87713333f86bdcbb2604e8f68916b77d.jpg

Anonymkode: 9c570...868

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Orange81
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk enda lengre. De kan måle isotoper i skjelettene og se hvor stor andel animalsk og hvor stor andel vegetabilsk vesenet spiste. Våre forfedre spiste hovedsaklig animalsk 4 millioner år siden, og for ca 2 millioner år siden ca 100% animalsk. Og det var da hjernestørrelsen skjøt fart. ;) Etter jordbruksrevolusjonen (og mer planteføde) har hjernestørrelsen blitt mindre igjen...

https://blog.daveasprey.com/wp-content/uploads/2020/02/4.-Brain-Size-Change-Human-Evolution.jpg

 

Anonymkode: 9c570...868

Jo mente bare vi som i homo sapiens. 

Såklart har våre forfedre levd på samme kosthold i millioner av år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...