Gå til innhold

Ordentlig gode kanelboller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde Trines matblogg sinekanelboller med hell. Fyllet lagde jeg av romtemperert smør, kanel og brunt sukker. Og masse fyll! 🤤 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk et veldig godt tips av ei venninne som jobbet på bakeri i mange år. Ha olje på hendene og kjøkkenbenken fremfor mel når du jobber med deigen. 😊

Anonymkode: b60c0...be3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2020 den 19.44, Brunhilde skrev:

Jeg har prøvd flere oppskrifter og ender som regel opp med en av disse tre.

Trines matblogg kanelsnurrer
Fru Timian kanelknuter
 
Ida Gran Jansen kaneboller med kremostglasur

Jeg holder faktisk en knapp på de siste, men alle tre er gode!

 

Lager du glasuren også? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, broadwaycappuchino said:

Lager du glasuren også? :) 

Nei, for jeg baker som regel til familie, og det er et par av dem som ikke liker kremostglasur, har bare droppet den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som slår Fru Timian sine. Prøv den og se deg aldri tilbake. ☺️ Bare øk mengden litt på alt i fyllet. Det fyllet er det beste! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler denne oppskriften på det aller varmeste!! De er bakt i form og vokser inn i hverandre i ovnen (men er lette å skjære opp i riktig størrelse), så de er kjempefluffy i alle kanter. Bollene er så utrolig myke og gode, har aldri smakt liknende noen steder før! Lager disse hver gang det passer seg, og får aldri nok. Gud så gode de er!! Dere har ikke smakt skikkelige kanelboller før dere har smakt disse😍

Anonymkode: 84e1e...9c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lager fyll av brunt sukker og kanel som røres inn i smeltet smør og avkjøles til det er passe smørbar igjen. Lager også knuter for å få brettet fyllet godt utover.

Anonymkode: a84be...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv tangzhong metoden som noen over nevnte. Google det, krem.no har veldig god oppskrift. Da holder de seg ferske leeenge. 

Ha noen teskjeer potetmel / maisenna i fyllet, det hindrer at alt smøret tyter ut under steking. 

Egentlig syns jeg svenskene lager best fyll, de rasper marsipan inn i smør/sukker/kanel-blandingen, det hjelper også med å forhindre at det flyter ut. Og så blir det en god og fyldig masse inni. 

Kok opp litt sukkerlake når du setter bollene i ovnen (f.eks. 50g sukker + 50g vann) og pensle de rykende varme bollene med dette. Da holder de seg saftige lenge og ser fantastisk fine ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2020 den 14.58, AnonymBruker skrev:

Prøvd denne metoden?

https://krem.no/hjem/boller-og-kanelboller-tangzhong-style/

Litt mye jobb, men de blir ikke så tørre

Anonymkode: 808a8...93f

Jeg stemmer også for tangzhong. Den metoden kan brukes på alle oppskrifter.

Jeg synes måten man baker på har mer å si enn selve oppskriften (forutsatt at man har en skikkelig oppskrift selvsagt, og ikke bare noe som er tull, men generelt varierer ikke mengdene i oppskrifter så mye at det har betydning for resultatet). Tangzhong gjør baksten saftig og god. Elt smøret inn på slutten framfor å smelte den og blande inn i deigen i starten slik mange oppskrifter sier. I tillegg liker jeg personlig å sette kanelbollene tettere sammen på brettet slik at de vokser litt inn i hverandre når de steker. Jeg synes nemlig utsiden av kanelboller er litt tørrere og uinteressant, mens innsiden er myk og saftig og derfor vil jeg ha mest mulig innside og minst mulig utside. :)  Og til sist, frys ned gjærbakst som ikke skal spises samme dag. Mye bedre enn å la den ligge i posen på benken noen dager og det går fort å tine (gjerne i ovn om du ikke har tid til å vente). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 4.8.2020 den 19.44, Brunhilde skrev:

Jeg har prøvd flere oppskrifter og ender som regel opp med en av disse tre.

Trines matblogg kanelsnurrer
Fru Timian kanelknuter
 
Ida Gran Jansen kaneboller med kremostglasur

Jeg holder faktisk en knapp på de siste, men alle tre er gode!

 

Lager du Ida Gran Jansen sine med glasuren? Eller er de like gode og saftige uten? :)

Anonymkode: e249f...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lager du Ida Gran Jansen sine med glasuren? Eller er de like gode og saftige uten? :)

Anonymkode: e249f...6bd

Beklager, så nå at du allerede hadde svart noen på dette! 

Anonymkode: e249f...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Lager du Ida Gran Jansen sine med glasuren? Eller er de like gode og saftige uten? :)

Anonymkode: e249f...6bd

Jeg syns de er veldig gode og saftige! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh skulle aldri gått inn i denne tråden. Nå craver jeg kanelboller! 

Anonymkode: 62644...923

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.10.2020 den 23.59, mercury_ skrev:

Prøv tangzhong metoden som noen over nevnte. Google det, krem.no har veldig god oppskrift. Da holder de seg ferske leeenge. 

Ha noen teskjeer potetmel / maisenna i fyllet, det hindrer at alt smøret tyter ut under steking. 

Egentlig syns jeg svenskene lager best fyll, de rasper marsipan inn i smør/sukker/kanel-blandingen, det hjelper også med å forhindre at det flyter ut. Og så blir det en god og fyldig masse inni. 

Kok opp litt sukkerlake når du setter bollene i ovnen (f.eks. 50g sukker + 50g vann) og pensle de rykende varme bollene med dette. Da holder de seg saftige lenge og ser fantastisk fine ut. 

Denne metoden prøvde i dag og fyyyy søren så gode og saftige boller! Var ikke noe særlig ekstra jobb heller, synes jeg. Glemte det med potetmel/ maissena i fyllet, men det skal jeg prøve neste gang! Penslet på sukkerlake også, men tror nok de blir borte lenge før jeg får se på holdbarheten ;) 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere seriøst verdens beste deig! Får ikke tak i saftigere boller 🤩

 

 1 liter melk
 300 g smør
 250 g melis
 100 g gjær
 0,5 ts kardemomme
 1,5 kg hvetemel

Fremgangsmåte:

Kok opp melk, smør og melis. Avkjøl blandingen til den er fingervarm (37°C). Rør gjæren ut i væsken. Bland i kardemomme og hvetemel (se tips). Elt deigen til den er smidig.

Trill ut bollene med en gang (ca 40 stk) og legg dem på bakepapirdekkede stekeplater. La dem heve lunt i 1 time.

Stek bollene midt i ovnen ved 230°C i 7-10 minutter (se tips). Avkjøl.

 

Anonymkode: 516c5...f03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11-åring mener mine skillingsboller er bedre enn de han får på bakeri. Han får skillingsboller uforholdsmessig ofte. Smiger virker😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker Trines matblogg sin oppskrift på rosinboller. Bruker tørrgjær. Smører på smør, strør over sukker og kanel. Avkjøler dem på rist, fryser dem etter noen timer. Fått mye skryt for dem. 
Sist kaldhevet jeg dem over natten i kjøleskapet. 
 

41323362-4D5A-4C5C-90E2-647806B2EB51.jpeg

Anonymkode: 8b30f...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har dere seriøst verdens beste deig! Får ikke tak i saftigere boller 🤩

 

 1 liter melk
 300 g smør
 250 g melis
 100 g gjær
 0,5 ts kardemomme
 1,5 kg hvetemel

Fremgangsmåte:

Kok opp melk, smør og melis. Avkjøl blandingen til den er fingervarm (37°C). Rør gjæren ut i væsken. Bland i kardemomme og hvetemel (se tips). Elt deigen til den er smidig.

Trill ut bollene med en gang (ca 40 stk) og legg dem på bakepapirdekkede stekeplater. La dem heve lunt i 1 time.

Stek bollene midt i ovnen ved 230°C i 7-10 minutter (se tips). Avkjøl.

 

Anonymkode: 516c5...f03

Denne har jeg brukt, og for meg blir den alltid tørr. Gode med en gang, men uspiselige når de blir kalde.

Anonymkode: e6a24...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker Trines matblogg sin oppskrift på rosinboller. Bruker tørrgjær. Smører på smør, strør over sukker og kanel. Avkjøler dem på rist, fryser dem etter noen timer. Fått mye skryt for dem. 
Sist kaldhevet jeg dem over natten i kjøleskapet. 
 

41323362-4D5A-4C5C-90E2-647806B2EB51.jpeg

Anonymkode: 8b30f...39f

Har du i samme mengde gjær som i oppskriften når du kaldhever over natten? 

Jeg har aldri fått det til.. Deigen hever absolutt ikke i det hele tatt 😕 

Anonymkode: efdc6...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...