Gå til innhold

Ordentlig gode kanelboller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så lei av å bruke timesvis på å bake kanelboller, for så å finne ut at også denne oppskriften ble tørr og uspiselig etter en time... Jeg er veldig glad i kanelsnurrer/knuter man får på bakeri, som er saftige og skikkelig digg. Har noen en oppskrift som blir sånn?

Jeg har kjøkkenmaskin, og passer alltid på at deigen blir eltet godt og at den heves slik oppskriftene sier.

Anonymkode: e6a24...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sluttet helt med den rull-pølse-skjære-skiver-måten etter at jeg oppdaget kanelknuter! Da blir de nydelige samme hva slags deig jeg bruker:) Også må man smøre godt på med smør/sukker/kanel. Ikke spar.

Anonymkode: 84100...d49

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trines grunnoppskrift for gjærbakst, med mye smør. 

Smelter smør, kanel og sukker til en tykk blanding. 

Lager knuter, ikke snurrer, er myyye bedre. 

Anonymkode: 737a6...50d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan avkjøler du bollene? 

Jeg legger dem på rist, og har kjøkkenhåndkle over med en gang de tas ut av ovnen. Skal jeg fryse dem, fryser jeg dem mens de fremdeles er litt varme. 

Det har en del å si for hvor fort de blir tørre også. 

Anonymkode: efdc6...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan lager man knuter da? 

Anonymkode: 9f565...c64

kjevler ut rektangel. Smører på fyll. Bretter ene langsiden mot midten, og den andre over slik at du har et tredobbelt langt smalt rektangel. skjær remser som du skjærer nesten i to. Snurr endene og knyt sammen. Det er nok enklere om du googler å får se bilder, det tar virkelig ikke lenger tid enn den "vanlige" måten :)

Anonymkode: 84100...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kjevler ut rektangel. Smører på fyll. Bretter ene langsiden mot midten, og den andre over slik at du har et tredobbelt langt smalt rektangel. skjær remser som du skjærer nesten i to. Snurr endene og knyt sammen. Det er nok enklere om du googler å får se bilder, det tar virkelig ikke lenger tid enn den "vanlige" måten :)

Anonymkode: 84100...d49

Genialt! 😄 takk! 

Anonymkode: 9f565...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øk hydrasjonen, altså mengde væske i forhold til mel. Jeg bruker alltid minst 5 dl melk til 1 kg hvetemel (50%), kan godt gå opp til 60 på kanelsnurrer, men de siger litt utover i etterhevingen. Hvis du vil ha dem høye sett dem i en form.  

Anonymkode: e5de2...73d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan avkjøler du bollene? 

Jeg legger dem på rist, og har kjøkkenhåndkle over med en gang de tas ut av ovnen. Skal jeg fryse dem, fryser jeg dem mens de fremdeles er litt varme. 

Det har en del å si for hvor fort de blir tørre også. 

Anonymkode: efdc6...ead

De må avkjøles helt selv om de skal i fryseren, ellers blir det så mye kondens at smaken blir dårligere. Det samme gjelder om du legger kjøkkenhandkle på - det blir for mye fukt. 

Om de skal fryses steker man 2-3 minutter mindre enn steketiden. Og så varmer man direkte fra fryst tilstand på varmluft i ovnen. 

Anonymkode: 737a6...50d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kaneloppbolleoppskriften fra Lom. Husk ekte smør og fersk gjær.  

De blir knallgode, men pass på at du ikke bruker for mye mel og kna de lenge nok. 

Steker på 225 grader i 10 min.  

Anonymkode: 36420...3ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

De må avkjøles helt selv om de skal i fryseren, ellers blir det så mye kondens at smaken blir dårligere. Det samme gjelder om du legger kjøkkenhandkle på - det blir for mye fukt. 

Om de skal fryses steker man 2-3 minutter mindre enn steketiden. Og så varmer man direkte fra fryst tilstand på varmluft i ovnen. 

Anonymkode: 737a6...50d

Nei. Det blir ikke kondens på mine boller ;) Jeg fryser dem når de fremdeles er litt varme, ikke glovarme... og kjøkkenhåndkleet fanger opp kondensen fra nystekte boller. 

Anonymkode: efdc6...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De tingene som ga meg best kanelboller etter litt prøving og feiling var mye smør i fyllet og minst mulig mel i oppskriften. Synes også de oppskriftene hvor man bruker melis istedenfor sukker og koker dette opp med melk og smør har gitt luftigere resultat, men har bare lagd vanlige boller med den.

Anonymkode: 6100d...73e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 3.8.2020 den 15.01, AnonymBruker skrev:

Også må man smøre godt på med smør/sukker/kanel. Ikke spar.

 

Dette! Noen oppskrifter sier at man må passe på å ha et tynt lag med smør/sukker/kanel-blandingen, men det er bare tull! Ha på masse så smaker det desidert best

Anonymkode: e249f...6bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2020 den 14.58, AnonymBruker skrev:

Prøvd denne metoden?

https://krem.no/hjem/boller-og-kanelboller-tangzhong-style/

Litt mye jobb, men de blir ikke så tørre

Anonymkode: 808a8...93f

Brukte denne, pluss en shit load av smør. Altfor mye smør og altfor mye fyll. Ble ikke boller av det, mer en kake(klarte ikke å rulle de), men fyyyyyyy så gode de ble 

Anonymkode: ce95a...a49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker vanlig bolledeig. Kjevler deigen til et rektangel, brer på fyll. Bruk romtemperert (ikke smeltet) smør i fyllet, og mye mer enn du tror. Bretter deigen i tre eller fire og kjevler litt mer, deler så i strimler som jeg snurrer til knuter. Kan også pensle med sukkerlake når de kommer ut av ovnen, da holder de seg saftige lengre. Frys de som ikke skal spises med en gang. 

Ellers er det viktig å elte deigen skikkelig, ikke tilsette for mye mel, og la den både heve og etterheve ordentlig. For mye mel og dårlig heving gir også tørre og kompakte boller. 

Anonymkode: 31de7...52d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2020 den 14.52, AnonymBruker skrev:

Er så lei av å bruke timesvis på å bake kanelboller, for så å finne ut at også denne oppskriften ble tørr og uspiselig etter en time... Jeg er veldig glad i kanelsnurrer/knuter man får på bakeri, som er saftige og skikkelig digg. Har noen en oppskrift som blir sånn?

Jeg har kjøkkenmaskin, og passer alltid på at deigen blir eltet godt og at den heves slik oppskriftene sier.

Anonymkode: e6a24...630

Jeg for min del foretrekker mine hjemmelagde, og synes faktisk det er svært sjelden jeg får god gjærbakst på bakeriene. Jeg "slumser i hop" deigen uten noen spesiell oppskrift, elter alt for kort tid, men lar den alltid heve på benken i mange timer.  Får alltid vellykket og god gjærbakst, og når det bakes kanelsnurrer er selvfølgelig det aller viktigste å være skikkelig raus med fyllet 😊

Anonymkode: 92a8e...a06

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2020 den 23.27, AnonymBruker skrev:

Dette! Noen oppskrifter sier at man må passe på å ha et tynt lag med smør/sukker/kanel-blandingen, men det er bare tull! Ha på masse så smaker det desidert best

Anonymkode: e249f...6bd

Enig jeg har denne oppskriften her jeg bruker https://meny.no/oppskrifter/Bakst/Sot-gjarbakst/Kanelsnurrer/ , men øker fyllmengden ( doblet den sist gang på lørdag. NAM! ) slik at det renner litt ut under de og de blir mer sticky 🤩

Anonymkode: 8ed02...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...