Gå til innhold

Spleis.no. Sett noen rare eller unødvendige spleis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

shab skrev (13 timer siden):

Ikke at det er en teit spleis, men har et "dumt" spørsmål.

Ser ofte at det opprettes spleis til folk etter boligbrann fordi folk har mistet alt med begrunnelse om å kjøpe klær/leker. Disse spleisene blir ofte veldig høye. Har sett mange som har blitt mange hundretusen på kort tid. Jeg tar det for gitt at folk har innboforsikring. Får man ikke automatisk noe penger med forsikringsselskapet umiddelbart? Og f.eks hotellrom til man vet hvor man kan bo videre? Eller tar slike ting tid? 

Det samme gjelder når en person dør, så blir det ofte opprettet spleis for at den resterende familien skal ha råd til å bo i igjen i huset eller at barna får penger til sparekonto til utdanning/lappen/fremtidig arv. Har ikke alle en form for livsforsikring? Som utbetales til nærmeste ved dødsfall? 

Jepp, dumme spørsmål - men liker bare å forstå ting. 

Nei, alle har ikke livsforsikring.

Anonymkode: 492f4...7d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Honey Dew skrev (5 minutter siden):

Ble ikke den stoppet og fjernet?

Joda, den ble det, ifølge linken jeg la ved.

Men den er utrolig dum, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleis til en sykepleier som nektet å vaksinere seg. Og fikk sparken.... Herregud

Trebarnsmor og sykepleier xxx ble sagt opp på legevakten da hun ikke godtok å bli diskriminert og utsatt for tiltak fordi hun var uvaksinert. Dette skjedde midt i en periode hvor legevakten slet med bemanningsproblemer. Til tross for at hun gjorde jobben sin etter alle forskriftene og det var et stort behov for hennes arbeidskraft, ble hun likevel sagt opp da hun nektet å godta kravene om testing fordi hun var uvaksinert.

Anonymkode: 7dd82...5a9

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.7.2022 den 1.26):

Jeg fikk opp en spleis i feeden min i dag hvor en person tigget etter penger til å beise hytta. Sammen med en lang og tåredryppende historie om hvor dårlig råd han hadde. 
 

Hva er den dummeste spleisen du har sett? 

Anonymkode: 78d3d...b4c

Noe av det dummeste må være spleisen til ei hytte for det unge paret som tapte sommerhytta.

Ellers har jeg sett en del spleiser til dyre unødvendige ting som folk ikke gidder å spare til selv. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (På 14.2.2023 den 18.36):

Ikke at det er en teit spleis, men har et "dumt" spørsmål.

Ser ofte at det opprettes spleis til folk etter boligbrann fordi folk har mistet alt med begrunnelse om å kjøpe klær/leker. Disse spleisene blir ofte veldig høye. Har sett mange som har blitt mange hundretusen på kort tid. Jeg tar det for gitt at folk har innboforsikring. Får man ikke automatisk noe penger med forsikringsselskapet umiddelbart? Og f.eks hotellrom til man vet hvor man kan bo videre? Eller tar slike ting tid? 

Det samme gjelder når en person dør, så blir det ofte opprettet spleis for at den resterende familien skal ha råd til å bo i igjen i huset eller at barna får penger til sparekonto til utdanning/lappen/fremtidig arv. Har ikke alle en form for livsforsikring? Som utbetales til nærmeste ved dødsfall? 

Jepp, dumme spørsmål - men liker bare å forstå ting. 

Nei, alle har vel ikke livsforsikring, men jeg tror det mest av alt dreier seg om at folk har medlidenhet og et sterkt ønske om å hjelpe.

Jeg tenkte på det etter Gjerdrum-rasene og andre ganger også. Folk vet ikke hva godt de skal gjøre, så de gjør det som er enklest, samler inn penger.

Anonymkode: d6532...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 10.8.2022 den 14.35):

Syns det er mange spleiser til begravelse. Greit nok at man ikke har råd til den største begravelsen, men man får støtte fra NAV på nesten 30.000 og man trenger da virkelig ikke 100.000 til en grei begravelse!
Da min far døde i vinter så kostet hele begravelsen 45.000 og av dette fikk vi da dekket rundt 26.000 fra NAV, resten delte vi på. 
Så når jeg ser at folk har satt opp Spleis der de ber om 100.000 til begravelse så lurer jeg litt på om de virkelig trenger den gullbelagte kisten.....

Anonymkode: 51f88...4b0

En enkel gravferd koster litt mer enn hva man får i stønad.  Men man kan jo selvsagt droppe seremonien i kirken, ha den hjemme i egen stue, og grave hullet selv. Da er det kun gravtransport og kiste som koster. 

Det er også store forskjeller for hvor du bor, hvordan omstendogheter avdøde gikk bort osv. 

Min fetter døde i en annen landsdel og å frakte han hjem var ikke billig! Hadde måttet gravlegge han på et ukjent sted uten familie i nærheten eller tilstedet om jeg feks hadde vært ufør. 

Hadde da ikke hatt råd til å dra i begravelsen selv engang grunnet svindyre flypriser. 

Anonymkode: cc7c8...309

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei på vennelista starta spleis for å få penger til å feire bursdagen sin.

Anonymkode: c12ed...c1c

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke råd til å kjøpe hund, har man hvertfall ikke råd til å ha den. Hundehold er dyrt.

  • Liker 21
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 Ei på vennelista starta spleis for å få penger til å feire bursdagen sin.

 Anonymkode: c12ed...c1c

denne er vel mest trist? :tristblå:  

forhåpentligvis noen man kjenner som finner på å invitere denne personen på pizza eller noe da.  

Anonymkode: 52444...97f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett endel rare spleiser, ja..
Folk som ønsker silikon i puppene, småbarnsfamilier som ønsker å dra til syden, noen som ønsker seg den nyeste iPhonen osv osv

Det er lov å prøve seg... Det som kanskje er mest fascinerende, er jo at det faktisk finnes folk som støtter noen av disse idiotiske spleisene

Anonymkode: f6a0e...6fb

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.8.2022 den 14.39):

Dame som så gjerne ville ha penger til kanin og bur, og som samtidig prøvde å gi vekk katten sin fordi hun var lei av den. Hun hadde andre dyr også, som hun tigget etter penger for.
Hun fikk også frem at Nav var slemme, fordi hun fikk visst ikke nok til å dekke overforbruket sitt hos dem.

Anonymkode: 31fcf...a16

Kaniner skal aldri være i bur. Håper hun aldri skaffer seg kanin.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøleskap og fryser til sin pensjonerte mor.  Hvorfor heller ikke speise med søsken og gi dette til mor selv? Eventuelt kjøpe brukt. 

Anonymkode: 1767c...34a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 10.8.2022 den 14.35):

Syns det er mange spleiser til begravelse. Greit nok at man ikke har råd til den største begravelsen, men man får støtte fra NAV på nesten 30.000 og man trenger da virkelig ikke 100.000 til en grei begravelse!
Da min far døde i vinter så kostet hele begravelsen 45.000 og av dette fikk vi da dekket rundt 26.000 fra NAV, resten delte vi på. 
Så når jeg ser at folk har satt opp Spleis der de ber om 100.000 til begravelse så lurer jeg litt på om de virkelig trenger den gullbelagte kisten.....

Anonymkode: 51f88...4b0

Dekket 30 000 kr? Da fikk dere fra nav da antar jeg. Det kommer an på inntekten til avdøde. Det er langt fra alke som får.

Anonymkode: 4c1a6...9e7

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke dekket noe om avdøde f.eks hadde eiendom som leilighet, hus o.l. Da min far døde for ca 20 år siden, han bodde i kommunal bolig og eide ingenting, da fikk jeg dekket 17 000 kr, som selvsagt var langtfra nok. Hadde en nøktern , men fin begravelse. Minnestunden etterpå kom i tillegg til de andre utgiftene. 

Anonymkode: c0566...29b

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ser det er ei som er veldig aktiv på spleis. Hun har startet div innsamlinger til seg selv. Her kommer noen av de:

  • Bursdagen min.                  Hun har fått 2.000,- av 5.000,-
  • Min bursdag.                                             4.500,- av 5.000,-
  • Julen 2024.                                                        0,- av 20.000,-
  • Påskeferien 2023,                                            0,- av 10.000,-
  • Mine foreldres bryllupsdag.                      200,- av 10.000,-
  • Sommerferien 2023.                                       0,- av 15.000,-
  • Høstferien 2023.                                      1.800,- av 10.000,-
  • Støtt min julespleis.                                        0,- av 5.000,-
  • Julegaver til alle mine.                                    0,- av 10.000,-
  • Nevøen min sin bursdag.                          180,- av 3.500,-
  • Sommeren 2023.                                        500,- av 50,000,-
  • Min søsters bryllupsdag.                           200,- av 5.000,-
  • Niesen min har dåp.                               1.000,- av 15.000,-

Hun har opprettet flere spleis, men nå gadd jeg rett og slett ikke skrive mer. 

Anonymkode: a0efb...b1d

Hun er drøy og har opprettet intet mindre enn 32 stk. Flere med samme formål.

Anonymkode: cc9d6...112

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...