Tekopp1 Skrevet 1. august 2020 #1 Skrevet 1. august 2020 Jeg har, etter å ha lest sporadisk her inne over år, fått med meg at dette med utseendeskala og liga er noe mange har et ganske bevisst forhold til. Jeg skal innrømme at jeg har ledd litt av det og tenkt at det bare er en unnskyldning folk finner på for å forklare hvorfor de ikke finner seg kjæreste. Hva som gjør at folk oppfattes et sted på en skala er jo høyst individuelt har jeg tenkt. Hva jeg vurderer til 10, kan du vurdere til 1. Men. Så hørte jeg på Kjærlighetspodden med Sissel Gran og Catrin Sagen, og der snakker de i en av episodene om at man lykkes lettere med å finne en partner hvis man leter på samme sted på skalaen hvor man befinner seg selv. Jeg ble faktisk helt sjokkert. Kan det være riktig at også to psykologer mener det er noe i dette med utseende-rangering? Så jeg lurer på hvor vanlig det er å ha et ganske bevisst forhold til utseendet sitt i forhold til de man ønsker å date? Tenker du på det når du sitter på Tinder eller vurderer å sjekke opp noen på byen eller på en fest? Og så lurer jeg på hva som skyver en person ned på skalaen, og hva som skyver en opp? Er det utseendet, i såfall hva da ved det? Stemmen? Måte å bevege seg på? Status i samfunnet? Personlighet, i så fall hvilke trekk? 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #2 Skrevet 1. august 2020 Det skala-tullet er bare laget av «barn» mellom 14-21. Når ungdommen er over, skal dere se at andre ting enn rangering av utseende gjelder. Dere kan til og med måtte komme til å bruke hode. Tenk det... Anonymkode: e2805...f66 21
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #3 Skrevet 1. august 2020 Helt reelt. De mest suksessfulle parene er de som er ca like attraktive. Anonymkode: a3410...d45 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #4 Skrevet 1. august 2020 Jeg går ikke rundt og tenker på det som en «skala», men alle har vel en viss oppfatning av hvor objektivt sett attraktive de selv og andre er. Anonymkode: 17a80...a74 14
Tekopp1 Skrevet 1. august 2020 Forfatter #5 Skrevet 1. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt reelt. De mest suksessfulle parene er de som er ca like attraktive. Anonymkode: a3410...d45 Men hva er det som er attraktivitet? Hva er mer attraktivt og hva er mindre? Opplys meg 😅 1
MarieLo Skrevet 1. august 2020 #6 Skrevet 1. august 2020 Fjortispjatt. Det finnes ingen ligaer og man burde ikke anse et utseende som en verdi mellom 1 til 10. 8
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #7 Skrevet 1. august 2020 2 minutter siden, Tekopp1 skrev: Men hva er det som er attraktivitet? Hva er mer attraktivt og hva er mindre? Opplys meg 😅 Symmetriske ansiktstrekk, intelligens, selvinnsikt, trent, slank kropp, god sans for humor, god psykisk helse, optimistisk personlighet. Ting som ikke er attraktive: det motsatte av alt det der. Anonymkode: a3410...d45 14
Katten.2.0 Skrevet 1. august 2020 #8 Skrevet 1. august 2020 7 minutter siden, MarieLo said: Fjortispjatt. Det finnes ingen ligaer og man burde ikke anse et utseende som en verdi mellom 1 til 10. Men det finnes varierende grader av attraktivitet i mennesker utseende, framtoning og personlighet. 2
MarieLo Skrevet 1. august 2020 #9 Skrevet 1. august 2020 Akkurat nå, Katten.2.0 skrev: Men det finnes varierende grader av attraktivitet i mennesker utseende, framtoning og personlighet. Det er objektivt og individuelt. 2
Gjest Minesveiper Skrevet 1. august 2020 #10 Skrevet 1. august 2020 (endret) 26 minutter siden, Tekopp1 said: Jeg har, etter å ha lest sporadisk her inne over år, fått med meg at dette med utseendeskala og liga er noe mange har et ganske bevisst forhold til. Jeg skal innrømme at jeg har ledd litt av det og tenkt at det bare er en unnskyldning folk finner på for å forklare hvorfor de ikke finner seg kjæreste. Hva som gjør at folk oppfattes et sted på en skala er jo høyst individuelt har jeg tenkt. Hva jeg vurderer til 10, kan du vurdere til 1. Men. Så hørte jeg på Kjærlighetspodden med Sissel Gran og Catrin Sagen, og der snakker de i en av episodene om at man lykkes lettere med å finne en partner hvis man leter på samme sted på skalaen hvor man befinner seg selv. Jeg ble faktisk helt sjokkert. Kan det være riktig at også to psykologer mener det er noe i dette med utseende-rangering? Jeg synes ikke prat om skala har noe i dagligtalen å gjøre, og vil ikke benytte meg av ordet med mindre jeg snakker med noen som jeg vet er belest om temaet. I dagligtalen skiller jeg bare mellom de jeg finner attraktive, og ikke. Jeg er enig med det damer skriver her inne om at menn som høylytt snakker om skala i et rom med mennesker som oftest er sære. Ordet skala synes jeg først blir nyttig når man ser på tendenser i den seksuelle seleksjonen til kjønnene. At psykologer bruker et begrep synes jeg ikke er rart i det hele tatt. Det er tross alt gjort mye forskning på ansiktssymmetri osv. 26 minutter siden, Tekopp1 said: Så jeg lurer på hvor vanlig det er å ha et ganske bevisst forhold til utseendet sitt i forhold til de man ønsker å date? Tenker du på det når du sitter på Tinder eller vurderer å sjekke opp noen på byen eller på en fest? Jeg personlig har alltid spurt ut de jeg har kjent en dragning mot. Kjenner mange menn som ikke gikk for damer de snudde seg etter fordi de følte de ikke nådde opp. "Det er ikke noe poeng i å prøve seg, jeg er langt under hennes liga". Denne tankegangen med å finne noen på eget "nivå" finner du absolutt hos menn. Han adferdsbiologen som ofte blir sitert i nettavisene argumenterer for at folk justerer hva de går etter basert på erfaringer, og mulige avvisninger. 26 minutter siden, Tekopp1 said: Og så lurer jeg på hva som skyver en person ned på skalaen, og hva som skyver en opp? Er det utseendet, i såfall hva da ved det? Stemmen? Måte å bevege seg på? Status i samfunnet? Personlighet, i så fall hvilke trekk? Min mening er at det åpenbart er individuelt fra person til person. Ser du på forskningen er utseende, og personlighet to faktorer som har mye å si når det gjelder begge kjønn. Andre faktorer kan være ulike typer intelligens, energi, sosiale ferdigheter osv. Endret 1. august 2020 av Minesveiper
GrønnNellik68 Skrevet 1. august 2020 #11 Skrevet 1. august 2020 Jeg driter en lang marsj i noe skala..jeg vet hvem jeg bare skal la være å prøve meg på... sånn utseende messig..ser man på personen og.. hva som er langt unna meg... mulig man har dårlig selvinnsikt men man må jo tørre å satse litt da og ikke bestandig gå for det safe.. ikke sikkert man blir noe lykkeligere av det.. jeg tror nå egentlig at det ligger i kortene allerede fra før hvem du klaffer med og ikke er bare å vente til de dukker opp... du får ikke endret en dritt på det...det som skal skje det skjer..uansett tror jeg da..så egentlig er det bare å stresse ned å ta livet med ro..se an mulighetene som dukker opp.. har jeg tenkt mye på i det siste..er det ikke meningen at man skal treffe noen så gjør man ikke det uansett hva jeg måtte prøve tror jeg da..så en får håpe på det beste....hva livet har å tilby. 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #12 Skrevet 1. august 2020 32 minutter siden, Tekopp1 skrev: Jeg har, etter å ha lest sporadisk her inne over år, fått med meg at dette med utseendeskala og liga er noe mange har et ganske bevisst forhold til. Jeg skal innrømme at jeg har ledd litt av det og tenkt at det bare er en unnskyldning folk finner på for å forklare hvorfor de ikke finner seg kjæreste. Hva som gjør at folk oppfattes et sted på en skala er jo høyst individuelt har jeg tenkt. Hva jeg vurderer til 10, kan du vurdere til 1. Men. Så hørte jeg på Kjærlighetspodden med Sissel Gran og Catrin Sagen, og der snakker de i en av episodene om at man lykkes lettere med å finne en partner hvis man leter på samme sted på skalaen hvor man befinner seg selv. Jeg ble faktisk helt sjokkert. Kan det være riktig at også to psykologer mener det er noe i dette med utseende-rangering? Så jeg lurer på hvor vanlig det er å ha et ganske bevisst forhold til utseendet sitt i forhold til de man ønsker å date? Tenker du på det når du sitter på Tinder eller vurderer å sjekke opp noen på byen eller på en fest? Og så lurer jeg på hva som skyver en person ned på skalaen, og hva som skyver en opp? Er det utseendet, i såfall hva da ved det? Stemmen? Måte å bevege seg på? Status i samfunnet? Personlighet, i så fall hvilke trekk? Dette er så absolutt reelt!! Hva som også er fakta er jo at det å finne noen tiltrekkende handler om interesser egenskaper og verdier og at dette skal matche på forskjellige områder også. Derfor er det like forskjellig som det finnes mennesker i verden. Personlig faller jeg for de som er flinke sosialt sett, typiske playere som kan snakke for seg, sette krav,være hva jeg oppfatter som "alfa hann", direkte,avslappet og trygg i sosiale settinger.Mulig noen vil kalle dette for overfladisk og veldig påtatt,men hva jeg ser er en som virkelig TØR og en som ikke er redd, og hopper uti muligheter som byr seg. Litt vankelig å sette ord på alt,for mye handler om kjemi. Vet at jeg faller for de som jobber i millitæret og politiet. Dette er jo også ganske klassiske trekk for jenter. Mine kriterier faller på at gutten er trygg sosialt sett, og da flker det gjerne at han liker festing,men liker også at han er skoleflink og kan snakke for seg(følelsesmessig intligent-Han kan argumentere godt) Og vet dette er kriterer flere enn meg setter gankse høyt. At han har litt "rægger"stil, og selvtillitt, har en gjennomført stil(ikke bil typen som kun sitter og råner,det går ikke!) og synes det er gøy at ting skjer trekker opp. Ellers så har jeg falt for gutter som jeg ikke trodde var mulig kun gjennom selvtillitt og en ekstrem sjarm. Definitivt det å sette krav for seg selv, at han ikke inntar offer rolle og ikke forholder seg passiv til livet og muligheter. Det er et kjeplepluss, fordi det er her du viser at du har guts slik jeg ser det. Andre ville ganske gått for en mer finans type eller bank rådgiver type-som for meg reflekterer helt andre verdier som ejg ikke kjenner meg igjen i .f. eks. penger trygghet og type godhet som ligger i at han kansje har egen bolig og mye penger i banken. Dette blir for meg ikke en prioritet, det er ikke av verdi. Jeg liker mer de som har evenen til å være tisltede i situasjoner og som vil "leve i nuet" fordi jeg føler dette er et liv med mer puls og mer intenst oppå livet,enn en som er der hvor de har en fin stil og strøket skjorte. Litt satt på spissen for å klargjøre et poeng! Vanskelig å si noe mer enn dette, men tror at det gjelder å være klar over dine egne preferanser og å være god til å objektivt evaluere og kristisere seg selv på løpende basis kan sikkert også være en fordel! Anonymkode: 60692...8c2
Katten.2.0 Skrevet 1. august 2020 #13 Skrevet 1. august 2020 24 minutter siden, MarieLo said: Det er objektivt og individuelt. Jeg er faktisk enig i denne uttalelsen, selv om jeg har på følelsen av at du mente subjektivt. Tar man og ser på hele befolkning, og hva de anser som attraktivt, så vil man jo se trender som kan kalles objektive kriterier for hva som er attraktivt. Men på individnivå vil det naturligvis være store forskjeller. 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #14 Skrevet 1. august 2020 En uting at kjente psykologer snakker om sånt syns jeg. Jeg er enig i at man skal være realistisk og at den harde fakta er at man ofte finner mer hell der andre er ca like attraktive, i hvertfall hvis man ikke er godt kjent og følelser har utviklet seg pga det. Det jeg syns var en uting av disse psykologene var episoden der de snakket om at grunnen til at kvinner opplevde å bli dumpet var fordi de hadde valgt alt for kjekke menn, ja dette går igjen her på forumet også, men moralen er faktisk at de kjekke mennene (evt pene kvinnene) er de som har utnyttet og gjort noe «galt». Det skaper også en farlig utvikling for kvinner med lavt selvbilde når de hører psykologer indirekte sier de blir dumpet fordi de ikke var pene nok, VELDIG mange blir dumpet av langt mer komplekse grunner, for eksempel at de har dårlig selvtillit og går etter dårlige menn, så vil de heller tro de i tillegg var for stygge. Anonymkode: c364e...4c3 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #15 Skrevet 1. august 2020 Just now, AnonymBruker said: En uting at kjente psykologer snakker om sånt syns jeg. Jeg er enig i at man skal være realistisk og at den harde fakta er at man ofte finner mer hell der andre er ca like attraktive, i hvertfall hvis man ikke er godt kjent og følelser har utviklet seg pga det. Det jeg syns var en uting av disse psykologene var episoden der de snakket om at grunnen til at kvinner opplevde å bli dumpet var fordi de hadde valgt alt for kjekke menn, ja dette går igjen her på forumet også, men moralen er faktisk at de kjekke mennene (evt pene kvinnene) er de som har utnyttet og gjort noe «galt». Det skaper også en farlig utvikling for kvinner med lavt selvbilde når de hører psykologer indirekte sier de blir dumpet fordi de ikke var pene nok, VELDIG mange blir dumpet av langt mer komplekse grunner, for eksempel at de har dårlig selvtillit og går etter dårlige menn, så vil de heller tro de i tillegg var for stygge. Anonymkode: c364e...4c3 Grunnen til at kvinner blir dumpet etter sex* Anonymkode: c364e...4c3
MarieLo Skrevet 1. august 2020 #16 Skrevet 1. august 2020 5 minutter siden, Katten.2.0 skrev: Jeg er faktisk enig i denne uttalelsen, selv om jeg har på følelsen av at du mente subjektivt. Tar man og ser på hele befolkning, og hva de anser som attraktivt, så vil man jo se trender som kan kalles objektive kriterier for hva som er attraktivt. Men på individnivå vil det naturligvis være store forskjeller. Ja, mente subjektivt. Og det handler mer om folk sine distortions, altså hva som påvirker folk sine inntrykk, enn hva som faktisk er utenfor hodene deres, det som blir ansett.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #17 Skrevet 1. august 2020 Jeg er nok veldig overfladisk, og tenker at denne «skalaen» i aller høyeste grad eksisterer. Det er jo bare å se rundt seg. Der er alle slags typer. Ofte er det sånn at par man ser er ganske lik hverandre. Jeg reagerer dersom en pen dame blir sammen med en mindre pen mann, for eksempel. Det er bare hjernen som automatisk trekker den slutningen. Anonymkode: 47ae8...24c
Gjest TheCatLady Skrevet 1. august 2020 #18 Skrevet 1. august 2020 Tja, kanskje ikke skala, men man vet jo stort sett hvor i landet man ligger selv om man kan vurdere seg som mindre attraktiv enn man er ved dårlig selvtillit eller mer attraktiv enn man er ved altfor god selvtillit. Så hva man søker etter kan bli påvirket av sånt også. Det påvirkes også av andre ting så det er ikke alltid objektivt. For eksempel kan en mindre pen mann få en veldig pen kvinne om han har mye penger. Om det da er kjærlighet eller ei kan nok diskuteres. Selv tror jeg at jeg går etter menn på ca samme nivå selv om jeg ikke tenker over det sånn bevisst der og da. Jeg synes jo han er veldig flott. Både på innsiden og utsiden, og har aldri drømt om de som blir ansett for å være veldig attraktive eller savnet det sånn som jeg leser at enkelte gjør. Liker når de har litt skavanker og særheter Ja, og så spiller personlighet og slike ting inn også. Det høres omtrent ut som utseende alene er det som avgjør om man faller for noen, men slik er det jo ikke for de fleste.
visp Skrevet 1. august 2020 #19 Skrevet 1. august 2020 (endret) Det viktigste er at det er en kjemi der og er det en tiltrekning så liker man vel utseende automatisk, men når den er stadfestet så vurderer man jo om den andre er relativt lik seg selv i hvor man er i livet, interesser, syn på ting, humor og sånt. At man sammenligner utseende er for fjortiser. "Jeg har så mange likes og han har bare blablabla". Endret 1. august 2020 av visp 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #20 Skrevet 1. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Symmetriske ansiktstrekk, intelligens, selvinnsikt, trent, slank kropp, god sans for humor, god psykisk helse, optimistisk personlighet. Ting som ikke er attraktive: det motsatte av alt det der. Anonymkode: a3410...d45 Jadda, Da regner jeg med at DU oppfyller alle 8 krav? 🤣🙈 Anonymkode: 09149...97b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå