Gå til innhold

Franske Lorelou: Hvorfor vil ikke nordmenn feriere i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg stortrives med å feriere i Norge, men forstår at det ikke er for alle. Folk setter pris på ulike ting i ferie sin, noen ønsker:

-Varme og sol

-Billig alkohol og mat 

-Nye kulturer og andre språk, folkeslag 

-Oppleve nye ting

Jeg for min del er veldig enkel å tilfredsstille, så lenge jeg får fred fra jobben min og ungene ikke maser så har jeg en vellykket ferie. 

Anonymkode: 1fa48...0b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du er norsk kultur? Og hvorfor er den ikke noe å skryte av?  Hvilke lands kultur er noe å skryte av, og hvorfor?

Anonymkode: 7de44...93b

Nevn flere norske komponister, operasangere, malere, fiolinister, billedkunstnere annet enn Grieg, Vigeland og Munch? 

Anonymkode: b71ab...985

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi er blitt rike og kravstore.

Anonymkode: dda89...3e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm hvorfor vil ikke folk reise i norge? Hvis turistene ikke liker natur så er det ikke spesielt mye å gjøre her. Jeg for eks er ikke interessert i fjell og fjorder, men storby og shopping. I tillegg er jeg ikke keen på de helt syke prisene på alt av turistattraksjoner/hotell/kollektiv/mat. Alt er billigere i utlandet man får mer for pengene og er mye finere:)) 

men alt blir jo feil uansett per dags dato. De som er på feire i norge får kjeft, de som drar til utlandet får kjeft. 

Anonymkode: 72626...b53

Nettopp. I dyre Island, der matpriser er høyere enn i Norge, har nettopp hatt båttur for 8 personer (hele familien) for 2300 kroner. Vi fikk omvisning rundt øya, guidet tur på selve øya og har sett koloni av lundefugl og andre fugler man ikke har i Norge. Hadde aldri fått en slik tur til den prisen i Norge. 

Anonymkode: b71ab...985

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/1/2020 at 8:47 PM, Knirke said:

Det blir jo akkurat som å spørre hvorfor franskmenn kommer til Norge når de kan feriere i Frankrike🙄. Frankrike har masse fint å by på, men det er kanskje ikke så innmari spennende for en franskmann?

 

Netopp, merkelig at ikke denne franskmannen ser det selv? Når han selv ferierer i et annet land enn han kommer fra? Og var vel neppe i år han ble positivt overrasket over flyprisene. Jeg har reist mye både i Norge og Frankrike, og Frankrike er svært mye lettere å komme rundt i uten bil. 

On 8/3/2020 at 9:29 PM, AnonymBruker said:

Nevn flere norske komponister, operasangere, malere, fiolinister, billedkunstnere annet enn Grieg, Vigeland og Munch? 

Anonymkode: b71ab...985

Gisle Kverndokk, Vebjørn Sand, Arve Tellefsen, Odd Nerdrum, Tideman og Gude, Christian Krogh, Johan Halvorsen, Ole Bull, Solveig Kringlebotn, Lise Davidsen, Kirsten Flagstad?

De er dog ikke grunn nok til å feriere i Norge for alltid.

Anonymkode: 54afc...bed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er dyrt?

Jeg får knapt opplevd noe her i landet for feriebudsjettet mitt, sammenlignet med de fleste land jeg ønsker å feriere i. I tillegg hater jeg telt og camping, og alt som kan minne om det. Ferie for meg starter med god søvn i ordentlige senger og hotell-frokost på nye steder. 

Anonymkode: 11094...1bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som ikke vil reise i Norge, er håpløse. Vi har et land som har så mye å by på. Folk er så flinke til rakke ned på alt det norske. Var selv på Norgesferie i år og koste meg. Som Osloborger er det herlig å besøke Vestlandet. Det er som å komme til et annet land( faktisk tror jeg at Bergen blir et eget land iløpet av min levetid)😁

Det er viktig å kjenne til eget land, egen kultur og historie. Vi er alt for opptatt av utlandet. Vi ser på amerikanske tv-serier og reiser til Spania. Denne sommeren var en god mulighet til å bli kjent med landet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Kågebruker said:

Folk som ikke vil reise i Norge, er håpløse. Vi har et land som har så mye å by på. Folk er så flinke til rakke ned på alt det norske. Var selv på Norgesferie i år og koste meg. Som Osloborger er det herlig å besøke Vestlandet. Det er som å komme til et annet land( faktisk tror jeg at Bergen blir et eget land iløpet av min levetid)😁

Det er viktig å kjenne til eget land, egen kultur og historie. Vi er alt for opptatt av utlandet. Vi ser på amerikanske tv-serier og reiser til Spania. Denne sommeren var en god mulighet til å bli kjent med landet. 

Er man håpløs fordi man ønsker litt sol på kroppen, eller å oppleve noe nytt? 

Jeg er av den oppfatning at folk som ikke opplever andre kulturer enn sin egen er mer trangsynte og navlebeskuende enn de som reiser. Og nei, å gå en tur på Grønland i Oslo regnes ikke som å oppleve andre kulturer..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Knirke skrev:

Er man håpløs fordi man ønsker litt sol på kroppen, eller å oppleve noe nytt? 

Jeg er av den oppfatning at folk som ikke opplever andre kulturer enn sin egen er mer trangsynte og navlebeskuende enn de som reiser. Og nei, å gå en tur på Grønland i Oslo regnes ikke som å oppleve andre kulturer..

Viktig å kjenne til egen kultur. Hvor mye kultur opplever vanlige sydenturister egentlig? De spiser på turiststeder, bader på turiststeder. Alt er tilpasset turisme. Lokal kultur er ikke derfor folk reiser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Kågebruker said:

Viktig å kjenne til egen kultur. Hvor mye kultur opplever vanlige sydenturister egentlig? De spiser på turiststeder, bader på turiststeder. Alt er tilpasset turisme. Lokal kultur er ikke derfor folk reiser. 

Hvis du ikke reiser til utlandet selv, hvordan vet du da at "alle" drar til Syden? Folk drar til turiststedene enten fordi de er 18 år gamle og vil drikke billig, eller de er barnefamilier som vil bade, eller pensjonister som vil ha sol, men det betyr jo ikke at de samme menneskene ikke også kan reise til småbyer, museer, vingårder, konserthus, fjelltopper etc for å oppleve kultur. 

Uansett grunn så må man få lov til å reise til Syden uten at man skal bli hengt ut som håpløs Norges-hater. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Knirke said:

Er man håpløs fordi man ønsker litt sol på kroppen, eller å oppleve noe nytt? 

Jeg er av den oppfatning at folk som ikke opplever andre kulturer enn sin egen er mer trangsynte og navlebeskuende enn de som reiser. Og nei, å gå en tur på Grønland i Oslo regnes ikke som å oppleve andre kulturer..

Ja, akkurat det ser man veldig tydelig inne på koronaforumet nå. Noen har en forferdelig snever horisont, og det virker som enkelte helt har mistet gangsynet bare etter en sommer hjemme. Det er utrolig viktig å oppleve flere steder og kulturer, vi må bare håpe vi får muligheten igjen så snart som mulig. Jeg har forøvrig reist mye i Norge også, og setter stor pris på begge deler. Men Ola Nordmann fanget i sitt eget land er ikke noe vakkert syn om dagen.

Anonymkode: 54afc...bed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kågebruker skrev:

Viktig å kjenne til egen kultur. Hvor mye kultur opplever vanlige sydenturister egentlig? De spiser på turiststeder, bader på turiststeder. Alt er tilpasset turisme. Lokal kultur er ikke derfor folk reiser. 

Lokal kultur og lokal mat er deler av grunnen til at jeg reiser, samt muligheten til å gå lange turer i fjellet/naturen i garantert gode temperaturer med mulighet for å sove på hotell. Norge er ikke et bra turland om man er litt reumatisk.

Andre ganger drar vi på tur for å pleie forholdet, da ønsker vi feks et hotell av svært god standard og med aldersgrense. Det har vi til gode å finne i Norge.

Norge er et fint land å leve hverdagen i, men som ferieland er det nok best for de med hytte, båt, de som er glade i friluftsliv, kjernefamilien og de som er god fysisk helse.

Anonymkode: edf67...48d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 8/10/2020 at 12:30 AM, AnonymBruker said:

Norge er et fint land å leve hverdagen i, men som ferieland er det nok best for de med hytte, båt, de som er glade i friluftsliv, kjernefamilien og de som er god fysisk helse.

Anonymkode: edf67...48d

Og ikke minst bil.

Anonymkode: 54afc...bed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

On 8/9/2020 at 2:54 PM, Kågebruker said:

Viktig å kjenne til egen kultur. Hvor mye kultur opplever vanlige sydenturister egentlig? De spiser på turiststeder, bader på turiststeder. Alt er tilpasset turisme. Lokal kultur er ikke derfor folk reiser. 

Lokal kultur er NETTOPP grunnen til at jeg reiser! Og til info så reiser jeg ikke til "Syden".. Reiser fint til Middelhavslandene, men unngår da de verste Syden plassene. Elsker å reise til nye land, oppleve nye kulturer og steder og mat, høre andre språk osv.

Og ja, norge har også veldig mye fint å se, og jeg har benyttet muligheten til å reise rundt i år. Men Norge har et litt mer varierende og ustabilt vær enn mange andre steder. Jeg foretrekker også å reise til litt varmere steder, da jeg ofte blir lei av å fryse her hjemme i Norge.

Og til de andre som sier at det kun finnes folk som er nasjonalister OG rasister, det stemmer ikke. Jeg er veldig glad i, og stolt av, norsk kultur! Men jeg elsker også andre kulturer! Det at jeg er stolt av norsk kultur betyr ikke at jeg likevel mener at norsk kultur er bedre enn andre sin!

Anonymkode: f3535...e56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spent på hvordan det blir hvis det kommer en ny sommer der vi bare kan feriere i Norge. Lærte vi noe i år? Blir det lagt mer til rette for at man kan reise rundt uten bil? Eller kjører vi på igjen med sommerstengt, buss for tog og det vanlige opplegget? Nå har man ganske god tid på seg til å planlegge ekstra ruter og gjøre flere attraksjoner mer tilgjengelige for folk. Tror jeg det kommer til å skje? Nei.

Anonymkode: 54afc...bed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/3/2020 at 9:33 PM, AnonymBruker said:

Nettopp. I dyre Island, der matpriser er høyere enn i Norge, har nettopp hatt båttur for 8 personer (hele familien) for 2300 kroner. Vi fikk omvisning rundt øya, guidet tur på selve øya og har sett koloni av lundefugl og andre fugler man ikke har i Norge. Hadde aldri fått en slik tur til den prisen i Norge. 

Anonymkode: b71ab...985

Lundefugl har vi i Norge.

Anonymkode: f1609...3cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At nordmenn ikke vil feriere i Norge er nok en myte og sannhet bare på KG. Norge har vært fullt av ferierende nordmenn som har lagt igjen masse mer penger enn utlendingene gjør. Og mange har fått smaken på Norge som ferieland og sier at ; hvorfor gjorde vi ikke dette før? 

Anonymkode: c4b85...d83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er nydelig. Har aldri feriert i utlandet om sommeren, det er kun interessant om vinteren. Og da aldri til såkalte sydensteder men til land for å se kultur og det spesielle disse landene kan by på.

Anonymkode: 338a7...46d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...