Gå til innhold

Franske Lorelou: Hvorfor vil ikke nordmenn feriere i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nordmenn mener at Norge er det beste landet i verden. Så hvorfor vil de ikke feriere her?

LORELOU DESJARDINS, fransk forfatter, jurist og blogger, bosatt i Norge

Det første året etter at jeg flyttet til Norge trodde min mor at jeg skulle glede meg til å komme hjem til Frankrike på sommerferie. Det jeg gledet meg til var ikke å dra hjem til Provence, men å besøke et eksotisk sted i Norge.

Den sommeren dro jeg til Røst, og hadde en fantastisk ferie. Jeg syklet mye, spiste mange gode lokale fiskeretter, rodde og nøt midnattssolen. Jeg husker jeg ble overrasket over hvor billige flybillettene var. Det bør være naturlig at alle nordmenn ønsker å dra til Nord-Norge om sommeren, tenkte jeg den gangen.

Men mine kolleger ble kjempeoverrasket over at jeg valgte å legge sommerferien til Nord-Norge. «Det blir kaldt, det blir regn. Du er gal.»

Vent litt. Er ikke Norge det beste landet i verden å bo i?

 

Anonymkode: 0c56d...5e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn mener at Norge er det beste landet i verden. Så hvorfor vil de ikke feriere her?

LORELOU DESJARDINS, fransk forfatter, jurist og blogger, bosatt i Norge

Det første året etter at jeg flyttet til Norge trodde min mor at jeg skulle glede meg til å komme hjem til Frankrike på sommerferie. Det jeg gledet meg til var ikke å dra hjem til Provence, men å besøke et eksotisk sted i Norge.

Den sommeren dro jeg til Røst, og hadde en fantastisk ferie. Jeg syklet mye, spiste mange gode lokale fiskeretter, rodde og nøt midnattssolen. Jeg husker jeg ble overrasket over hvor billige flybillettene var. Det bør være naturlig at alle nordmenn ønsker å dra til Nord-Norge om sommeren, tenkte jeg den gangen.

Men mine kolleger ble kjempeoverrasket over at jeg valgte å legge sommerferien til Nord-Norge. «Det blir kaldt, det blir regn. Du er gal.»

Vent litt. Er ikke Norge det beste landet i verden å bo i?

 

Anonymkode: 0c56d...5e6

Hva er så forvirrende med det, mener forfatteren? :klo: 

Det er jo nettopp det som er hele poenget. Dersom du bor i en storby drar du ikke på ferie til storbyen. Storbyen er hverdag. Dersom du bor på en bondegård tar du ikke med ungene på en «eksotisk besøksgård». Gården er hverdag. Norge er ikke et veldig stort land, og ikke imponerende variert. Vi har ingen storbyer, vi har en rekke mindre byer (Oslo, Bergen etc) og en hel drøss tettsteder (Stavanger, Ålesund, Bodø etc) og så har vi endeløse mengder natur som stort sett ser lik ut langs hele kysten fra nord til sør. Det er «forrevne fjell som stuper i blått hav» i mengdevis. Er du over 30 har du sett alt som er å se, selv om du kanskje ikke har sett «forrevne fjell» i hver en avkrok. 
 

Norge er «verdens beste land» ikke fordi det er spesielt kult her, eller varmt, eller fordi folk er hyggelige (vi er ikke et spesielt hyggelig folkeslag. Korona har vist oss at vi er en gjeng møkkamennesker). Vi har en av verdens beste velferdssystemer og er et av verdens fremste på likestilling. De to tingene gjør Norge til verdens beste land (om du er kvinne, jeg er veldig usikker på om det er vesentlig forskjell på Norge og resten av den vestlige verden om du er mann).

Jeg kjenner for øvrig ingen som ikke er både rasistisk og nasjonalistisk (i den grad de to er mulig å skille fra hverandre) som ville påstått at «norsk kultur» er noe å skryte av. 

Anonymkode: 8e4f0...153

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er så forvirrende med det, mener forfatteren? :klo:  Vi har ingen storbyer, vi har en rekke mindre byer (Oslo, Bergen etc) og en hel drøss tettsteder (Stavanger, Ålesund, Bodø etc) 

Anonymkode: 8e4f0...153

Jeg stoppet og lese her, siden du skriver bare tull.

Anonymkode: 0c56d...5e6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stoppet og lese her, siden du skriver bare tull.

Anonymkode: 0c56d...5e6

Uffda. Ble nasjonalisten i deg såret i viljen?

Anonymkode: 8e4f0...153

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i Norge sine velferdssystemer. 

Ellers liker jeg verken nordmenn, norsk "kultur", eller, norske priser.. Liker mye bedre å dra steder med andre folkeslag og oppleve en annen type stemning. Nordmenn er kjipe, liksom. De er hyggelige når de er fulle, da. Jeg elsker å dra til andre land. Er glad i Norge også, og har vært på norgesferie hvert eneste år i barndommen og ungdommen på det som regnes som Norges vakreste plass da jeg har familie der. Men jeg foretrekker def hele stemningen og spenningen rundt det å ta fly til et nytt land og ny kultur, møte helt nye og mer åpne mennesker, høre andre språk rundt seg, se historiske bygninger osv. Og det er billigere eller koster like mye som Norgesferie (med mindre du kun sover i telt og har en ekstremt billig bil å kjøre. Jeg har verken telt eller bil, forøvrig). 

Anonymkode: b5c07...d5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer egentlig mer på hvorfor turister drar til Oslo. Oslo, liksom. Av alle steder i verden. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad i Norge sine velferdssystemer. 

Ellers liker jeg verken nordmenn, norsk "kultur", eller, norske priser.. Liker mye bedre å dra steder med andre folkeslag og oppleve en annen type stemning. Nordmenn er kjipe, liksom. De er hyggelige når de er fulle, da. Jeg elsker å dra til andre land. Er glad i Norge også, og har vært på norgesferie hvert eneste år i barndommen og ungdommen på det som regnes som Norges vakreste plass da jeg har familie der. Men jeg foretrekker def hele stemningen og spenningen rundt det å ta fly til et nytt land og ny kultur, møte helt nye og mer åpne mennesker, høre andre språk rundt seg, se historiske bygninger osv. Og det er billigere eller koster like mye som Norgesferie (med mindre du kun sover i telt og har en ekstremt billig bil å kjøre. Jeg har verken telt eller bil, forøvrig). 

Anonymkode: b5c07...d5c

Hvorfor?

Anonymkode: 89c20...0a2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Anonymkode: 89c20...0a2

Blant annet fordi når du drar til utlandet (ikke alle steder ofc, men mange) er folk smilende, stiller spørsmål, er sosiale og morsomme. Man blir i godt humør av det. Mens i Norge er folk veldig reserverte, jeg er også det. Merker jeg kommer mer ut av skallet mitt i omgivelser der folk er mer naturlig sosiale og glade 

Anonymkode: b5c07...d5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad i Norge sine velferdssystemer. 

Ellers liker jeg verken nordmenn, norsk "kultur", eller, norske priser.. Liker mye bedre å dra steder med andre folkeslag og oppleve en annen type stemning. Nordmenn er kjipe, liksom. De er hyggelige når de er fulle, da. Jeg elsker å dra til andre land. Er glad i Norge også, og har vært på norgesferie hvert eneste år i barndommen og ungdommen på det som regnes som Norges vakreste plass da jeg har familie der. Men jeg foretrekker def hele stemningen og spenningen rundt det å ta fly til et nytt land og ny kultur, møte helt nye og mer åpne mennesker, høre andre språk rundt seg, se historiske bygninger osv. Og det er billigere eller koster like mye som Norgesferie (med mindre du kun sover i telt og har en ekstremt billig bil å kjøre. Jeg har verken telt eller bil, forøvrig). 

Anonymkode: b5c07...d5c

Høre andre språk rundt seg? Gå på et hvilket som helst kjøpesenter og det er mer av arabisk, urdu osv. enn norsk språk .....

Anonymkode: 338a7...46d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blant annet fordi når du drar til utlandet (ikke alle steder ofc, men mange) er folk smilende, stiller spørsmål, er sosiale og morsomme. Man blir i godt humør av det. Mens i Norge er folk veldig reserverte, jeg er også det. Merker jeg kommer mer ut av skallet mitt i omgivelser der folk er mer naturlig sosiale og glade 

Anonymkode: b5c07...d5c

Vel, bare nordmenn kan endre det... Du kan jo begynne det 😛 Sånn som den videoen hvor en person danser alene på en festival, ingen tørr å joine med... helt til en andre person kommer, da joiner hele flokken og danser... tror videoen var fra 2008..

Anonymkode: 89c20...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er verdens beste land å BO i ha, ikke feriere i. Jeg er glad denne eviglange «høstferien» er over, gleder meg til neste anledning med sol og varme! 

Anonymkode: 1fd27...675

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo akkurat som å spørre hvorfor franskmenn kommer til Norge når de kan feriere i Frankrike🙄. Frankrike har masse fint å by på, men det er kanskje ikke så innmari spennende for en franskmann?

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn mener at Norge er det beste landet i verden. Så hvorfor vil de ikke feriere her?

LORELOU DESJARDINS, fransk forfatter, jurist og blogger, bosatt i Norge

Det første året etter at jeg flyttet til Norge trodde min mor at jeg skulle glede meg til å komme hjem til Frankrike på sommerferie. Det jeg gledet meg til var ikke å dra hjem til Provence, men å besøke et eksotisk sted i Norge.

Den sommeren dro jeg til Røst, og hadde en fantastisk ferie. Jeg syklet mye, spiste mange gode lokale fiskeretter, rodde og nøt midnattssolen. Jeg husker jeg ble overrasket over hvor billige flybillettene var. Det bør være naturlig at alle nordmenn ønsker å dra til Nord-Norge om sommeren, tenkte jeg den gangen.

Men mine kolleger ble kjempeoverrasket over at jeg valgte å legge sommerferien til Nord-Norge. «Det blir kaldt, det blir regn. Du er gal.»

Vent litt. Er ikke Norge det beste landet i verden å bo i?

 

Anonymkode: 0c56d...5e6

Mange vil komme seg vekk til et annet sted og land, og så føles det bedre med billigere vin. Når det er sagt. Jeg dro aldri mer enn 100 km hjemmefra i år, og er strålende fornøyd. Ungikk flyplasser :) Det ble flere småturer og en av disse fine turene var til fots noen kilometer til en god restaurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker å se nye steder. Jeg liker stabilt klima. Jeg liker at ferie føles helt annerledes enn det å ta en fjelltur en helt vanlig søndag, eller spise på restaurant i sentrum en helt vanlig torsdag. Steder jeg har vært, og ønsker å se igjen, kan jeg telle på en hand. Ingen av disse plassene er i Norge. 

Jeg har besøkt samtlige fylker, alle større byer, alle store parker, og alle store turistattraksjoner. Og er egentlig ferdig med Norge. Med unntak av at det føles riktig å bo og jobbe her, i og med at jeg er født her. 

Anonymkode: 2b2b0...ff1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selvsagt bare svare for meg selv, men for min del er det flere grunner til at jeg helst vil slippe enda en sommerferie i Norge.

1. Reising er en hobby. Det er ikke sånn at jeg bare reiser på ferie per automatikk, litt sånn nå er det sommer så nå skal jeg til Syden. Typiske sydendestinasjoner er heller ikke aktuelle reisemål for meg. Men jeg liker å se og oppleve nye ting, bli kjent med nye kulturer, smake ny mat, prøve nye ting, kanskje lære noen fraser på et nytt språk. Og joda, man kan reise i Norge også, men det som er av interesse har jeg allerede gjort. Jeg har vært i alle fylker, alle de store byene og sett alle de store severdighetene. Jeg har spist epler rett fra trærne i Hardanger med tærne i Sørfjorden, jeg har vært på stavkirkesafari i Valdres, jeg har kjørt Atlanterhavsveien, jeg har reist med Hurtigruta, jeg har sett Lofoten og jeg har til og med vært langt utenfor min egen komfortsone på fottur i Jotunheimen. Jeg er sugen på nye inntrykk.

2. Jeg blir ekstremt fort værsyk. Jeg vil ha en god andel sol og varme om sommeren, og som årets sommer har vist oss så langt er man langt fra garantert dette her til lands. Visst kan man se og oppleve også i 15 grader og striregn, men en stor del av sjarmen forsvinner. I tillegg må vi her til lands lide oss gjennom en alt for lang vinter, for å lade opp til denne er det fint å få litt sol på kroppen. Sommerferien bruker jeg derfor å legges til land med mye mer stabilt sommervær, så er jeg uthvilt når jeg kommer hjem, og bedre rustet til alle måneder med kulde hvor det blir mørk tidlig på ettermiddagen.

3. Mange severdigheter er så godt som umulig å komme seg til uten bil. Jeg har ikke lappen og reiser gjerne alene, det sier seg selv at dette er en utfordring. De reisene jeg har gjort utenfor de store byene i Norge har skjedd sammen med andre, så vi har en eller flere biler tilgjengelig. Ellers hadde jeg ikke kommet meg hit og dit. Selv i normalår er det vanskelig å komme seg til mange av disse stedene, nå når en del avganger fortsatt er begrenset er det tilnærmet umulig. Med mindre man vil bruke en liten formue på taxi. Derfor reiser jeg heller på kortere turer i Norge vår og/eller høst, når er det enklere å få med seg noen, eller legger inn en liten avstikker når jeg er på jobbtur.

4. Norge som reisedestinasjon markedsfører seg mot de som vil ha friluftsliv i bøtter og spann. For meg som ikke synes det er toppen av lykke å sitte uti huttiheita og se på natur, for deretter å krabbe inn i et klamt telt, er det vanskelig å finne perlene. Ikke fordi de ikke finnes der, men de underkommuniseres.

Men folk er forskjellige. Noen trives best i det hjemlige og kjente, noen bryr seg ikke om været, men er fornøyd så lenge de har fri og får ta seg en tur. Og om du kjører bil og setter pris på friluftsliv er jo Norge perfekt. Selv om jeg gjennom årene har fantasert mye om å flytte til varmere land, synes jeg Norge er et så godt land å bo i at jeg velger bli her, til tross for vinter, kulde og mørketid. Likevel, eller kanskje nettopp derfor, foretrekker jeg å i alle fall legge sommerferien til utlandet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 11.30, AnonymBruker skrev:

Hva er så forvirrende med det, mener forfatteren? :klo: 

Det er jo nettopp det som er hele poenget. Dersom du bor i en storby drar du ikke på ferie til storbyen. Storbyen er hverdag. Dersom du bor på en bondegård tar du ikke med ungene på en «eksotisk besøksgård». Gården er hverdag. Norge er ikke et veldig stort land, og ikke imponerende variert. Vi har ingen storbyer, vi har en rekke mindre byer (Oslo, Bergen etc) og en hel drøss tettsteder (Stavanger, Ålesund, Bodø etc) og så har vi endeløse mengder natur som stort sett ser lik ut langs hele kysten fra nord til sør. Det er «forrevne fjell som stuper i blått hav» i mengdevis. Er du over 30 har du sett alt som er å se, selv om du kanskje ikke har sett «forrevne fjell» i hver en avkrok. 
 

Norge er «verdens beste land» ikke fordi det er spesielt kult her, eller varmt, eller fordi folk er hyggelige (vi er ikke et spesielt hyggelig folkeslag. Korona har vist oss at vi er en gjeng møkkamennesker). Vi har en av verdens beste velferdssystemer og er et av verdens fremste på likestilling. De to tingene gjør Norge til verdens beste land (om du er kvinne, jeg er veldig usikker på om det er vesentlig forskjell på Norge og resten av den vestlige verden om du er mann).

Jeg kjenner for øvrig ingen som ikke er både rasistisk og nasjonalistisk (i den grad de to er mulig å skille fra hverandre) som ville påstått at «norsk kultur» er noe å skryte av. 

Anonymkode: 8e4f0...153

Det er feil, målt i areal er Norge et av europas største land. Før Sovjet gikk i oppløsning var Norge Europas 5 største land målt i areal. Så i areal er vi et ganske så stort land faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har sett masse av Norge. Kjørt Atlanterhavskysten. Vært på Hardangervidda, kastet snøball i skjørt. Sett på vøringfossen. Nidarosdomen i Trondheim. Føyen og Ulriken i Bergen. Masse i Oslo. Kristiansund og sand. Sovet i telt, på hytter og hotell. Gått i Dovre. Tatt mange småferger man ikke ante fantes. Hotellene jeg har vært på i sommer har vært clarion choice. Har bra standard. Men føler vel nå at jeg savner å reise til utlandet. Ikke for at Norge ikke er best å bo i... For det er det! Men det er litt oppbrukt for min del. Trenger andre impulser. Men i disse korona tider ble ferien slik. 

Anonymkode: 80772...fc3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 11.30, AnonymBruker skrev:

 

Jeg kjenner for øvrig ingen som ikke er både rasistisk og nasjonalistisk (i den grad de to er mulig å skille fra hverandre) som ville påstått at «norsk kultur» er noe å skryte av. 

Anonymkode: 8e4f0...153

Hva tenker du er norsk kultur? Og hvorfor er den ikke noe å skryte av?  Hvilke lands kultur er noe å skryte av, og hvorfor?

Anonymkode: 7de44...93b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Norge ♥️ Født og oppvokst her, og vært på Norgesferie haugevis av ganger i oppveksten. Nettopp fordi jeg allerede har feriert her mye, liker jeg å reise til andre land, og oppleve andre naturscener og andre kulturer. Skjønner at franske Lorelou har gått glipp av helnorske sommerferier da hun vokste opp, så unner henne selvsagt å reise i det fine landet vårt nå. Men jeg holder meg hjemme, og gleder meg heller til nye opplevelser i land jeg aldri har vært i før😊

Anonymkode: 190a1...dd1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm hvorfor vil ikke folk reise i norge? Hvis turistene ikke liker natur så er det ikke spesielt mye å gjøre her. Jeg for eks er ikke interessert i fjell og fjorder, men storby og shopping. I tillegg er jeg ikke keen på de helt syke prisene på alt av turistattraksjoner/hotell/kollektiv/mat. Alt er billigere i utlandet man får mer for pengene og er mye finere:)) 

men alt blir jo feil uansett per dags dato. De som er på feire i norge får kjeft, de som drar til utlandet får kjeft. 

Anonymkode: 72626...b53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...