Gå til innhold

Kan ikke bare all mat i Norge bli Halal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Kjetil E skrev:

Halal slakt i Norge er ikke noe værre for dyrene enn annen slakt her til lands. Da det er strenge regler om bedøvelse før slakt.  Imorttert halalkjøtt er en helt annen historie.

Ikke meg du siterte, men som jeg skrev selv, så er det for meg litt en prinsipp sak, halal har historisk sett vært tortur for dyr, og mye halalkjøtt i verden følger enda denne metoden. Dyr pines til døde. Vi i Norge slakter kanskje med bedøvelse, men vi importerer også halalkjøtt som man ikke vet hvordan er slaktet. Om muslimer ønsker seg halalkjøtt, skal ikke jeg legge meg oppi, men ikke tving det på meg. 
 

https://www.bondebladet.no/landbruk/nar-religion-trumfer-dyrevelferd/

Nei jeg er ikke noe mer imponert over kosher heller bare så det er sagt.

Anonymkode: 644b1...f7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er klar over slaktemetoden av halalkjøtt? Det er slakting uten bedøvelse for dyrene. Helt grusomt. Takk og pris for at det ikke er tillat i Norge. Jeg er vegetarianer så spiser ikke kjøtt i det hele tatt. Og spiser kun økologisk av meieriprodukter. Det er også ganske grusomme forhold for alle dyr egentlig. Hann kyllingene blir kvernet levende fordi de ikke legger egg. Det er groteskt!!!!!

Anonymkode: 7513e...520

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyremishandling av høyeste grad. 

Og for noe tullball å ikke kunne spise før en spesiell person har sagt noen ord. Utviklingen har stoppet opp for 200 år siden tydeligvis. 

Anonymkode: bc99c...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halal i Norge er ikke dyremishandling. 

Tror ærlig talt enkelte bøe løfte blikket litt og ta en titt på hvordan dyr generelt (også haram) blir behandlet FØR de kommer til slakteren. Det er jo der den reelle kritikken ligger - ikke at dyret blir snakket til før slakt.

Anonymkode: 9e90f...09d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Uatskillelig skrev:

Hvordan blir du tvangsfôret med religion bare fordi et kjøtt er velsignet? Du vil ikke merke forskjell.

 

Muslimene vil heller ikke merke forskjell dersom kjøttet ikke er halal. Å kun ha muligheten til å velge halalkjøtt er å bli tvangsforet andres religion. 

Anonymkode: d97ea...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærer de ikke over strupen på dyret med kniv og lar de blø ihjel da? Det synes jeg er helt forferdelig. Ellers har jeg ingenting imot at de sier bismillah for å vise takknemlighet for kjøttet..

Anonymkode: b20df...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Frøyafar skrev:

Hvorfor kan ikke all mat i Norge bli kosher? 

Muslimer kan spise kosher 😊 ja! 

Anonymkode: 0a138...b5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mrs Robinson skrev:

For min del er det revnende likegyldig. 

Synes bare det er spesielt at man NEKTER å spise halal fordi man ikke ønsker påprakking av religion, men hvis man uansett ikke er religiøs burde det jo være det samme..  🤷‍♀️ det er begrenset hvor religionspåvirket man blir av å spise velsignet kjøtt 

Så det du mener er at alle her i landet skal betale mer for maten sin slik at noe skal få kjøtt som passer sin religion?
Hva med jødene hvor kjøttet skal være koscher, de kan ikke spise det, skal de tvinges til å bli vegitarianere?

Anonymkode: 7a144...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det du mener er at alle her i landet skal betale mer for maten sin slik at noe skal få kjøtt som passer sin religion?
Hva med jødene hvor kjøttet skal være koscher, de kan ikke spise det, skal de tvinges til å bli vegitarianere?

Anonymkode: 7a144...04e

Nei, jeg mener absolutt ingenting  i denne saken, faktisk.

Men sånn prinsipielt synes det diskusjonen er interessant. For utenom økonomi (som ingen faktisk har dokumentert) er det ingen som har noen reelle argument 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjærer de ikke over strupen på dyret med kniv og lar de blø ihjel da? Det synes jeg er helt forferdelig. Ellers har jeg ingenting imot at de sier bismillah for å vise takknemlighet for kjøttet..

Anonymkode: b20df...ea6

🙄 

Nei, ikke i norsk produksjon 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimene er blitt bra skamløs. Er du misfornøyd med hvordan vi styrer vårt land, er der ingen som tvinger deg til å bo her. 

Anonymkode: a6fc2...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært takknemlig for at jeg vokste opp på 70- og 80-tallet. Jeg har fått opplevd Norge som norsk, med statskirke, lite innvandrere og mer konservative verdier. 
Nå blir man hetset for å ha tradisjonelle verdier. Så glad jeg har opplevd Norge slik det burde være. Føler meg trist over hvordan landet mitt har utviklet seg kulturelt.

Anonymkode: a6146...bf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Muslimer kan spise kosher 😊 ja! 

Anonymkode: 0a138...b5b

Kan jo spise alt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svært takknemlig for at jeg vokste opp på 70- og 80-tallet. Jeg har fått opplevd Norge som norsk, med statskirke, lite innvandrere og mer konservative verdier. 
Nå blir man hetset for å ha tradisjonelle verdier. Så glad jeg har opplevd Norge slik det burde være. Føler meg trist over hvordan landet mitt har utviklet seg kulturelt.

Anonymkode: a6146...bf8

Så sant, så sant. Triste greier denne utviklingen..

Anonymkode: 77912...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kjetil E skrev:

Var det ikke hedningesamfunnet som for noen år siden kom med et krav at de en dag hver uke (husker ikke hvilken dag i farta) skulle få rope ut i høytaler utover Oslo. Det finns ingen Gud kom til møte i hedningesamfunnet.

Haha, genialt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ønsker ikke at noen med en annen religion skal "velsigne" maten min, så nei. Respekter det.

Anonymkode: cb381...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svært takknemlig for at jeg vokste opp på 70- og 80-tallet. Jeg har fått opplevd Norge som norsk, med statskirke, lite innvandrere og mer konservative verdier. 
Nå blir man hetset for å ha tradisjonelle verdier. Så glad jeg har opplevd Norge slik det burde være. Føler meg trist over hvordan landet mitt har utviklet seg kulturelt.

Anonymkode: a6146...bf8

Hvordan blir du hetset? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...