Gå til innhold

Kan ikke bare all mat i Norge bli Halal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med tanke på at kvinner soner fengselsstraffer for ikke å gå med hijab, homofile blir hengt i kraner, og andre religioner blir diskriminert i muslimske land - så vil jeg ikke støtte den slags.

 

Anonymkode: 66782...dac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om all kjøtt skal bli halal må jo også de samme varene bli kosher og alle andre mulige religiøse tradisjoner! Islam er ikke viktigere enn andre religioner!

Anonymkode: 56220...416

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke all mat bortsett fra svin osv. bli Halal? Det er jo bare å velsigne det er det ikke? Det gjør vel ikke noe om de velsigner all maten slik at den blir Halal?

Anonymkode: 65cb7...a65

Absolutt ikke!
Hvorfor skal vi gjøre knefall for islam? 

Anonymkode: 77912...c84

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke all mat bortsett fra svin osv. bli Halal? Det er jo bare å velsigne det er det ikke? Det gjør vel ikke noe om de velsigner all maten slik at den blir Halal?

Anonymkode: 65cb7...a65

Jeg er imot halal, og vil ikke spise det. Halal er knyttet til forferdelige måter å la et dyr pines til døde på. Uavhengig av hvor humant det kanskje er blitt og gjøres i Norge, så er jeg imot halal. 

Anonymkode: 644b1...f7e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får inntrykk av at for noen i denne tråden handler det mer om barnslig prinsipp enn noe annet., Nei, jeg er ikke religiøs, verken kristen, muslim eller noe annet. Men om noen har lest noen bønnelinjer før kjøttet jeg spiser ble slaktet, så merker jeg ingen konsekvenser av det på noen måte. 

Anonymkode: 1abca...ed9

Noen av oss har tatt aktive standpunkt. Religiøse flyktininger har mye større rettigheter globalt enn klimaflyktninger. For meg gir det ingen mening å støtte opp om religiøs overbevisning så lenge de som er utsatt for synlig, reell fare ikke får i nærheten av samme hjelp. Om halal-spørsmålet er så viktig så har vi det ufattelig bra her i Norge, muslim eller ei.

Vi tror på og mener ulike ting. Alle skal respekteres og aksepteres. I dagens Norge har både halal og ikke-halalfolk sine krav innfridd. Kanskje på tide å flytte folkus snart.

Kall det barnslig om du vil, men din mening er ikke nødvendigvis kokkektiv. Er ikke gitt at du har rett heller.

Anonymkode: b4d9b...6b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man vil ha kjøttet sitt ikkereligiøst.

Anonymkode: a6146...bf8

Hva har det å si om kjøttet er religiøst eller ei?

Kjøtt er kjøtt og smaker det samme uansett. 

Nå er jeg ikke for halal uansett, ikke fordi det er religiøst, men fordi dyrene blir pint. Det er ikke ok.

 

Endret av Uatskillelig
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke å bli tvangsforet andres religion.

Anonymkode: d97ea...a13

Hvordan blir du tvangsfôret med religion bare fordi et kjøtt er velsignet? Du vil ikke merke forskjell.

 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Hvordan blir du tvangsfôret med religion bare fordi et kjøtt er velsignet? Du vil ikke merke forskjell.

 

De vil ikke ta denne ABens kjøtt, og AB vil ikke ha halalkjøtt. Hvorfor skal bare den ene respekteres?

Tror det for mange handler om at de føler seg overkjørt. De vil beholde litt av sitt, og det er ok.

Du kan spise halal om du vil, ingen stopper deg.

Anonymkode: b4d9b...6b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er imot halal, og vil ikke spise det. Halal er knyttet til forferdelige måter å la et dyr pines til døde på. Uavhengig av hvor humant det kanskje er blitt og gjøres i Norge, så er jeg imot halal. 

Anonymkode: 644b1...f7e

Dette var en god begrunnelse for å si nei til halalkjøtt. Ingen dyr skal pines eller tortureres. Jeg visste faktisk ikke at det var slik heller, så der lærte jeg noe nytt. 

 

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De vil ikke ta denne ABens kjøtt, og AB vil ikke ha halalkjøtt. Hvorfor skal bare den ene respekteres?

Tror det for mange handler om at de føler seg overkjørt. De vil beholde litt av sitt, og det er ok.

Du kan spise halal om du vil, ingen stopper deg.

Anonymkode: b4d9b...6b2

Jeg spiser ikke halal, og jeg leste nå nylig at dyr pines under denne metoden, noe som jeg er imot og som er en god grunn for å forby halal.

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noe mot slaktemetoden, men ikke f*** om jeg ønsker at kjøttet jeg skal spise blir velsignet av en imam (eller prest for den saks skyld).
 

Anonymkode: 7a144...04e

Hø? Jeg føler at slaktemetoden er sketch, men at noen velsigner den? Du smaker jo ikke forskjell? Liksom «Æsj denne kyllingen smaker litt velsignelse! Blæ!» 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg spiser ikke halal, og jeg leste nå nylig at dyr pines under denne metoden, noe som jeg er imot og som er en god grunn for å forby halal.

 

Du bør lese deg opp. Skrekkinfoen vi får og det som praktiseres i Norge er ikke det samme. KG er ikke en faktakilde. Å basere sine meninger på det som leses her er ikke givende.

Anonymkode: b4d9b...6b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så nå har jeg gjort litt sjapp research og skiftet mening til at halalkjøtt slaktet i Norge ikke er noe værre. https://www.nettavisen.no/na24/dette-er-forskjellen-mellom-halal---og-annet-kjott/3423149200.html

Men er nok ikke enig med å gjøre alt kjøtt til halal siden det må være muslimer som er godkjent av islamsk råd som sier en bønn før dyret er slaktet. Og hvis dette skal masseproduseres føler jeg det kan bli vanskelig å finne nok godkjente muslimer og kjøttet vil da bli mindre autentisk halal siden mange vil slurve da. Også føler jeg at Ts egt er i mot islam og troller for å få reaksjoner hun liker. Men trenger ikke være sånn, kanskje jeg misforsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mrs Robinson skrev:

For min del er det revnende likegyldig. 

Synes bare det er spesielt at man NEKTER å spise halal fordi man ikke ønsker påprakking av religion, men hvis man uansett ikke er religiøs burde det jo være det samme..  🤷‍♀️ det er begrenset hvor religionspåvirket man blir av å spise velsignet kjøtt 

Helt enig her. For meg er jo denne bønnen de sier like meningsløst og likegyldig som om ansatte på slakteriet snakket om hva de skulle ha til middag i kveld. Så kjøttet hadde følt og smakt det samme uansett hva slags ord ble sagt på slakteriet. Men respekterer at dette har en religiøs og spirituell mening for muslimene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Ok så nå har jeg gjort litt sjapp research og skiftet mening til at halalkjøtt slaktet i Norge ikke er noe værre. https://www.nettavisen.no/na24/dette-er-forskjellen-mellom-halal---og-annet-kjott/3423149200.html

Men er nok ikke enig med å gjøre alt kjøtt til halal siden det må være muslimer som er godkjent av islamsk råd som sier en bønn før dyret er slaktet. Og hvis dette skal masseproduseres føler jeg det kan bli vanskelig å finne nok godkjente muslimer og kjøttet vil da bli mindre autentisk halal siden mange vil slurve da. Også føler jeg at Ts egt er i mot islam og troller for å få reaksjoner hun liker. Men trenger ikke være sånn, kanskje jeg misforsto.

Når flertallet i norge uansett vil ha "vanlig" kjøtt så er det ingen som gidder å gå all in for halal. Diskusjpnen er enda en ikke-sak, for pr nå er det ikke aktuelt å kutte noen av delene. 

Anonymkode: b4d9b...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når flertallet i norge uansett vil ha "vanlig" kjøtt så er det ingen som gidder å gå all in for halal. Diskusjpnen er enda en ikke-sak, for pr nå er det ikke aktuelt å kutte noen av delene. 

Anonymkode: b4d9b...6b2

Fy søren for en skriving, nå skal jeg legge meg. Med ingen, så mente jeg ingen kjøttprodusenter.

Anonymkode: b4d9b...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Frøyafar skrev:

Hvorfor kan ikke all mat i Norge bli kosher? 

Fordi det jødiske samfunnet nektet og godta de vilkår som muslimene faktisk godtok for halalslakting i Norge. Muslimene godtok at dyret bedøves før slakt, dette kunne ikke jødene for kjøtt som skulle bli kosher. De krevde at slaktinga skulle skje uten bedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Støvsugerør skrev:

Som ateist krever jeg all mat velsignet i ingentings navn. 

Var det ikke hedningesamfunnet som for noen år siden kom med et krav at de en dag hver uke (husker ikke hvilken dag i farta) skulle få rope ut i høytaler utover Oslo. Det finns ingen Gud kom til møte i hedningesamfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Guds vilje at ikke all mat i Norge er halal. Det blir endring når Gud ønsker. Ikke før.

Anonymkode: 9ff65...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg spiser ikke halal, og jeg leste nå nylig at dyr pines under denne metoden, noe som jeg er imot og som er en god grunn for å forby halal.

 

Halal slakt i Norge er ikke noe værre for dyrene enn annen slakt her til lands. Da det er strenge regler om bedøvelse før slakt.  Imorttert halalkjøtt er en helt annen historie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...