Gå til innhold

Ateister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, mordi skrev:

Nei. Det er dere som tror som bevise! Hvis jeg påstår noe så dumt at du vil få mer energi av å ikke spise og sove, så er det jeg som må bevise det.  Kristne som tror på liv etter døden. At noen hører bønnene deres. Helbredelse og **** vet hva.  BEVISBYRDEN LIGGER HOS DERE!

Er ikke enig med den du diskuterer med i dette heller. Men det at man får mer energi av å ikke spise eller sove, er vel sikkert allerede bevist at ikke er sant, vil jeg tro i alle fall. 

Hva mener dere egentlig med bevisbyrde? Hvorfor skal vi måtte bevise noe vi tror på, som hverken er bevist eller motbevist, så lenge vi ikke tvinger andre til å mene det samme? 

Anonymkode: 976b3...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vi som kommer med påstander, det er dere ateister. Altså må DERE bevise påstandene deres. At dere mener det er feil betyr ikke at bevisbyrden skiftes av den grunn. Mmmkaaay?

Anonymkode: 312cc...d4b

Det er dere som påstår at noe eksisterer. Da ligger bevisbyrden hos dere! Dere kommer med en påstand om at Gud eksisterer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er bevis(ene) for at gud eksisterer? Hmmm. Ps. Bibelen er like mye verdt som dopapir.

Anonymkode: 59786...fff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er dere så skråsikre på at det ikke finnes noen Gud? Religiøse kan ikke bevise Guds eksistens, men dere kan nå heller ikke motbevise det. Likevel avviser dere muligheten. Eller tar jeg feil? Er ateisme mer en tro på at Gud ikke finnes, eller er det en fullstendig avvisning? 

Anonymkode: 976b3...e97

Du skjønner ikke hva en ateist er. Les deg opp, så skal vi snakke.

Enkelt forklart; jeg ser ikke noe bevis for en eller flere guder. Det er din jobb som troende å komme med bevisene for din Gud(er) frem til da så forholder jeg meg til at Gud, Allah, Tor, Odin og  påskeharen mest sannsynligvis ikke eksisterer

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mordi skrev:

Det er dere som påstår at noe eksisterer. Da ligger bevisbyrden hos dere! Dere kommer med en påstand om at Gud eksisterer. 

Jeg kommer med en påstand om hva jeg tror, ikke vet. Er det ikke den som bastant påstår at man vet noe, uten å ha bevis, som må komme med bevis?

Hvis du påstår at du VET at Gud ikke eksisterer, så må du komme med bevis. Hvis jeg påstår at jeg vet, så må jeg vise til bevis. 

Så lenge vi sier at vi ikke vet sikkert, tror, eller tror sterkt, så er jo det bare vår mening.

Har man bevis er det greit å si at man vet. Har man ikke det så kan man ikke påstå det, men det er ikke noe galt i å si at man tror. 

Anonymkode: 976b3...e97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er bevis(ene) for at gud eksisterer? Hmmm. Ps. Bibelen er like mye verdt som dopapir.

Anonymkode: 59786...fff

Kan du holde dette inni deg? Vis litt respekt. Det er kanskje det den er verdt for deg, men ting har ulike verdier for forskjellige folk, faktisk. 

Anonymkode: 976b3...e97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, K.B. skrev:

Du skjønner ikke hva en ateist er. Les deg opp, så skal vi snakke.

Enkelt forklart; jeg ser ikke noe bevis for en eller flere guder. Det er din jobb som troende å komme med bevisene for din Gud(er) frem til da så forholder jeg meg til at Gud, Allah, Tor, Odin og  påskeharen mest sannsynligvis ikke eksisterer

Jeg er ikke ekspert nei, men var jo derfor jeg spurte? 

Men hva er galt med å tro? Ingen av oss har bevis hverken den ene eller den andre veien. Så lenge ingen av oss tvinger den andre til å bytte overbevisning så er det vel ikke noe problem? Du forholder deg til å ikke tro på noen Gud fram til hans eksistens blir bevist. Jeg forholdet meg til min tro til enten min tro blir motbevist ellet jeg skifter overbevisning (noe jeg ikke tror kommer til å skje). 

Anonymkode: 976b3...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kommer aldri til å presse min overbevisning på andre, og forventer det samme i retur. Men å kalle det galskap og tåpelighet er ikke helt respektfullt. Det synes jeg faktisk man kan unnlate å si, selv hvis man faktisk mener det. 

Anonymkode: 976b3...e97

Hva er poenget med å være "respektfull" mot vrangforestillinger i en tråd som handler om ateisme? Hvis du sliter med å lese hva ateister mener om religion, så er det ikke det lureste trekket å trykke inn på en tråd som handler om nettopp det.

Anonymkode: 55144...9da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du holde dette inni deg? Vis litt respekt. Det er kanskje det den er verdt for deg, men ting har ulike verdier for forskjellige folk, faktisk. 

Anonymkode: 976b3...e97

Hvis du ikke tåler å høre hva folk mener, så er det vel bedre at du ikke trykker inn på tråden? Med tanke på at problemet ligger hos deg.

Anonymkode: 55144...9da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mordi skrev (På 31.7.2020 den 16.30):

Nei. Det er dere som tror som bevise! Hvis jeg påstår noe så dumt at du vil få mer energi av å ikke spise og sove, så er det jeg som må bevise det.  Kristne som tror på liv etter døden. At noen hører bønnene deres. Helbredelse og **** vet hva.  BEVISBYRDEN LIGGER HOS DERE!

Om vi så hadde bevist det så er det mange som likevel ikke ville trodd på det. Om de hadde hørt, så hadde de sagt at de måtte se, og om de så hadde sett så ville de trodd at det var en eller annen logisk forklaring bak synet. Jeg er kristen fordi jeg har opplevd Gud. Jeg har kjent hans nærvær.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ekspert nei, men var jo derfor jeg spurte? 

Men hva er galt med å tro? Ingen av oss har bevis hverken den ene eller den andre veien. Så lenge ingen av oss tvinger den andre til å bytte overbevisning så er det vel ikke noe problem? Du forholder deg til å ikke tro på noen Gud fram til hans eksistens blir bevist. Jeg forholdet meg til min tro til enten min tro blir motbevist ellet jeg skifter overbevisning (noe jeg ikke tror kommer til å skje). 

Anonymkode: 976b3...e97

Å tro er å holde en overbevisning du ikke har bevis for. Jeg er sikker på at hvis du reflekterer litt på dette så vil du skjønne at å tro er en dårlig måte å komme til sannheten. Et annet aspekt er at de aller, aller fleste religiøse ikke tror så mye når alt kommer til alt. De går til legen hvis de er syke, de vil helst at en kvalifisert pilot flyr de på ferie osv. Med andre ord; religiøse foretrekker også harde fakta og naturlovene fremfor tro i praksis.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke tåler å høre hva folk mener, så er det vel bedre at du ikke trykker inn på tråden? Med tanke på at problemet ligger hos deg.

Anonymkode: 55144...9da

Det var jeg som laget tråden. Tåler å høre litt av hvert jeg, men mener alt av meninger kan ytres på en respektfull måte. Og jeg synes ikke at enkeltes ytringer her i tråden er det. Så da sier jeg ifra om at jeg ikke mener det er en ok måte å ytre seg på. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med å være "respektfull" mot vrangforestillinger i en tråd som handler om ateisme? Hvis du sliter med å lese hva ateister mener om religion, så er det ikke det lureste trekket å trykke inn på en tråd som handler om nettopp det.

Anonymkode: 55144...9da

Mener du faktisk at å tro på en religion er "vrangforestillinger"? 

Anonymkode: 976b3...e97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med å være "respektfull" mot vrangforestillinger i en tråd som handler om ateisme? Hvis du sliter med å lese hva ateister mener om religion, så er det ikke det lureste trekket å trykke inn på en tråd som handler om nettopp det.

Anonymkode: 55144...9da

Vil dere at troende skal respektere dere ateister? Da bør dere respektere oss også. Respekt går begge veier. Man får det man gir.

Religion er ikke definert som vrangforestillinger, så det er enda en negativ karakteristikk. Dere blir ikke tatt seriøst når dere ikke klarer å argumentere saklig.

 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Vil dere at troende skal respektere dere ateister? Da bør dere respektere oss også. Respekt går begge veier. Man får det man gir.

Religion er ikke definert som vrangforestillinger, så det er enda en negativ karakteristikk. Dere blir ikke tatt seriøst når dere ikke klarer å argumentere saklig.

 

Helt enig!

Anonymkode: 976b3...e97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Religiøse er lykkeligere enn ateister, det skyldes at vi er sikre på hva vi tror på og at det er det rette og har derfor ikke denne frykten.

Anonymkode: 312cc...d4b

Jeg har absolutt ingen frykt for døden eller "etterlivet" fordi etter døden er det ingenting, og hva er mer fredelig og mindre grunn til å frykte enn det store intet?

Anonymkode: fd763...570

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, K.B. skrev:

Å tro er å holde en overbevisning du ikke har bevis for. Jeg er sikker på at hvis du reflekterer litt på dette så vil du skjønne at å tro er en dårlig måte å komme til sannheten. Et annet aspekt er at de aller, aller fleste religiøse ikke tror så mye når alt kommer til alt. De går til legen hvis de er syke, de vil helst at en kvalifisert pilot flyr de på ferie osv. Med andre ord; religiøse foretrekker også harde fakta og naturlovene fremfor tro i praksis.

En dårlig måte å komme til sannheten på? Hvordan er det det? 

Jeg tror fordi jeg har en overbevisning om hva som virker mest sannsynlig, basert på alt av erfaringer og tenkning jeg har gjort. Du har tenkt annerledes og har andre erfaringer, derfor tror du noe annet er sannheten. 

Ingen av oss vet. Men vi har kommet fram til hva vi mener er mest sannsynlig. Og det er sånn jeg kommer fram til alle mine meninger. Gjør ikke du det samme? 

Anonymkode: 976b3...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har absolutt ingen frykt for døden eller "etterlivet" fordi etter døden er det ingenting, og hva er mer fredelig og mindre grunn til å frykte enn det store intet?

Anonymkode: fd763...570

Jeg er ikke redd for å dø fordi jeg er veldig trygg på at jeg skal til himmelen. 
 

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Uatskillelig skrev:

Jeg synes det er merkelig at de sier at Gud ikke finnes når de ikke kan bevise det, men jeg respekterer at de ikke tror på Gud.

 

Men du syns ikke det er merkelig når folk sier at det finnes en Gud, selv om de ikke kan bevise det?

Anonymkode: 9588c...a1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg er ikke redd for å dø fordi jeg er veldig trygg på at jeg skal til himmelen. 
 

Og hva tenker du foregår i himmelen som du vil være fornøyd med i all evighet?

Anonymkode: fd763...570

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...