Gå til innhold

Ateister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Evolusjonsteorien er ikke bevis, kun en teori full av mangler og hull. Vi venter enda på noen skikkelige bevis fra de militante ateistene som hevder vestlige kultur og tradisjon er feil og at Gud ikke finnes.

Anonymkode: 312cc...d4b

Jeg er kristen og anerkjenner evolusjonsteorien fordi den er bevist. Man kan fint være kristen og anerkjenne vitenskapen. Det er ingen kontradisksjon. 

Anonymkode: 976b3...e97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er kristen og anerkjenner evolusjonsteorien fordi den er bevist. Man kan fint være kristen og anerkjenne vitenskapen. Det er ingen kontradisksjon. 

Anonymkode: 976b3...e97

Det er ikke bevist, det er kun en teori. Men om du tror på ufullstendige teorier fra en fyllik er det din sak.

Anonymkode: 312cc...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Men skjønner du ikke at dine eksempler er helt bak mål? 

Den dagen ateister slutter å sammenligne Gud med julenissen, tannfeen, fjøsnissen, eventyr, vampyrer, hekser og damer på månen så skal jeg være villig til å diskutere temaet, men så lenge man blir møtt med kun respektløshet så gidder man ikke å diskutere.

 

Hvorfor står gud over disse mener du? Du må distansere deg fra kultur og alle menneskene som tror hvis du skal diskutere dette saklig. Fakta er at religion er tro på noe overtroisk og overnaturlig som ingen i moderne tid har sett eller bevist. Det er ikke annerledes enn tanfeen eller julenissen. Det føles kanskje annerledes fordi det er millioner av mennesker som tror på dette, men det er kultur, tradisjon og indoktrinering. Det gjør det ikke noe mer reelt.

Anonymkode: 3cfbb...8d5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Religiøse er lykkeligere enn ateister, det skyldes at vi er sikre på hva vi tror på og at det er det rette og har derfor ikke denne frykten.

Anonymkode: 312cc...d4b

Tror du misforstår. 

Vi har ingen frykt. ;)

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bevist, det er kun en teori. Men om du tror på ufullstendige teorier fra en fyllik er det din sak.

Anonymkode: 312cc...d4b

Det er en teori slik som gravitasjonsteorien er en teori. Bevist. 

Anonymkode: 3cfbb...8d5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bevist, det er kun en teori. Men om du tror på ufullstendige teorier fra en fyllik er det din sak.

Anonymkode: 312cc...d4b

Er den ikke det? Ahah så flaut😂. Men er i alle fall mye som tyder på at den stemmer, vil jeg si. 

Anonymkode: 976b3...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor står gud over disse mener du? Du må distansere deg fra kultur og alle menneskene som tror hvis du skal diskutere dette saklig. Fakta er at religion er tro på noe overtroisk og overnaturlig som ingen i moderne tid har sett eller bevist. Det er ikke annerledes enn tanfeen eller julenissen. Det føles kanskje annerledes fordi det er millioner av mennesker som tror på dette, men det er kultur, tradisjon og indoktrinering. Det gjør det ikke noe mer reelt.

Anonymkode: 3cfbb...8d5

Forskjellen er at kristen tro baserer seg på en skaper. Tanken om at noe alltid har eksistert, og at det er Gud, er ikke usannsynlig i mitt hode. Tror man først på dette blir ikke alt det andre i religionen usannsynlig lenger. 

Julenissen er det vel ingen som tror at er skaper av verden, så vidt jeg vet. 

Anonymkode: 976b3...e97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne kilden viser at første del av påstanden din tilsynelatende nærmer seg å være riktig. Det interessante er at de også prøver seg på å forklare hvorfor. Også er det noe med premissene for hvem som regnes som «religiøs». 
 

Religiøse får flere barn (som din refererte artikkel viser), og barn av religiøse regnes som religiøse. De fleste uskyldige små barn meldes inn i trossamfunn. Dette skaper falske tall over hvem som faktisk har et slikt livssyn. En 2-åring har vel ikke tatt stilling til slikt, men må nøye seg med å indoktrineres, leve med sine foreldres trossyn, og bryte ut av manipulasjonen som voksen. 
 

I dårlig opplyste u-land, der fenomener ikke kan forklares med vitenskap på grunn av lav allmennkunnskap, har (og er) det helt kkart en oppblomstring for religiøse livssyn. Spesielt der det har vært krig eller annen menneskelig mishandling. «Hjertet» søker en forklaring på vold, og aggresjon må (vil) temmes med regler og levesett. 
 

I realteten vokser ateisme i alle demokratiske og opplyste land. 

1CEBED7A-76A8-47CB-ABBA-373B91507ADD.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en teori slik som gravitasjonsteorien er en teori. Bevist. 

Anonymkode: 3cfbb...8d5

Gravitasjon er bevist, evolusjonsteorien har ikke blitt bevist. Sønderknust!

Anonymkode: 312cc...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Diafragma skrev:

I realteten vokser ateisme i alle demokratiske og opplyste land. 

Andelen ventes å falle de neste tiårene, det stod i linken du fikk. Klarte du ikke lese det?🤣

Anonymkode: 312cc...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor står gud over disse mener du? Du må distansere deg fra kultur og alle menneskene som tror hvis du skal diskutere dette saklig. Fakta er at religion er tro på noe overtroisk og overnaturlig som ingen i moderne tid har sett eller bevist. Det er ikke annerledes enn tanfeen eller julenissen. Det føles kanskje annerledes fordi det er millioner av mennesker som tror på dette, men det er kultur, tradisjon og indoktrinering. Det gjør det ikke noe mer reelt.

Anonymkode: 3cfbb...8d5

Fakta er at religion er en del av kulturen og tradisjonene til de fleste land i verden. Dere som hater dette og vil avvikle det må komme med beviser på hvorfor det er feil.

Anonymkode: 312cc...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er du agnostiker, ikke ateist. Ateister er skråsikre på at Gud ikke finnes og har et religiøst forhold til å overbevise andre om at deres syn er rett.

Anonymkode: 312cc...d4b

Feil. 

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Religiøse er lykkeligere enn ateister, det skyldes at vi er sikre på hva vi tror på og at det er det rette og har derfor ikke denne frykten.

Anonymkode: 312cc...d4b

Feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gravitasjon er bevist, evolusjonsteorien har ikke blitt bevist. Sønderknust!

Anonymkode: 312cc...d4b

Gravitasjon er da ikke bevist alt som later til å være påvirket av det kan kanskje være tilfeldigheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andelen ventes å falle de neste tiårene, det stod i linken du fikk. Klarte du ikke lese det?🤣

Anonymkode: 312cc...d4b

Nei. Og siden du påpekte det, leste jeg alt sammen en gang til. Her mistenker jeg at du har tolket feil, men jeg er usikker på hva du sikter til.

Dessuten kunne jeg godt tenke meg å holde diskusjonen rimelig. Jeg syns ikke du er en idiot, bare fordi du tror at religion er på vei opp, men prøver å fortelle deg at jeg ikke mener det samme. Det beste, syns jeg, hadde vært at vi klarte å diskutere det uten å rakke ned på hverandre. 
 

Hvis du mener at det står noe om at religiøs troløshet er på vei ned i demokratiske og opplyste land, er det bare å vise til den aktuelle teksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fakta er at religion er en del av kulturen og tradisjonene til de fleste land i verden. Dere som hater dette og vil avvikle det må komme med beviser på hvorfor det er feil.

Anonymkode: 312cc...d4b

Det er mange ting som lenge har vært tradisjon og kultur, men som vi for lengst har forstått at vi ikke kan fortsette å praktisere. Skal vi være i tråd med religion og tradisjon hadde ikke homofile hatt rettigheter i dag, de hadde mest sannsynlig blitt henrettet. Kvinner hadde vært under mannen. Vi kan ikke bruke kultur og tradisjon som et argument for det er ikke alltid positivt. 

Anonymkode: 3cfbb...8d5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Diafragma skrev:

Nei. Og siden du påpekte det, leste jeg alt sammen en gang til. Her mistenker jeg at du har tolket feil, men jeg er usikker på hva du sikter til.

Andelen ateister i verden ventes å falle, også i vesten.

Anonymkode: 312cc...d4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er at kristen tro baserer seg på en skaper. Tanken om at noe alltid har eksistert, og at det er Gud, er ikke usannsynlig i mitt hode. Tror man først på dette blir ikke alt det andre i religionen usannsynlig lenger. 

Julenissen er det vel ingen som tror at er skaper av verden, så vidt jeg vet. 

Anonymkode: 976b3...e97

Det er helt irrelevant hva det overnaturlige vesenet har makt til eller hva det betyr for eksistensen av verden. Vi kan ikke tro på noe og basere et samfunn etter det fordi det har hvertfall å gjøre med noe stort, viktig og positivt. 

Anonymkode: 3cfbb...8d5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ateist er jeg ikke opptatt av "Gud" eller "guder" i hverdagen i det hele tatt. Det blir litt som om du spør meg "Er du sikker på at det ikke finnes rosa flyvende elefanter med grønne striper?" 

Jeg ser på religion som organisert galskap, men jeg sier ikke noe om det. Så lenge du holder galskapen din for deg selv vel å merke, og ikke presser tåpelighetene på meg. 

Anonymkode: 55144...9da

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Andelen ateister i verden ventes å falle, også i vesten.

Anonymkode: 312cc...d4b

Ja, da får vi tro deg på ordet. Det er jo tydelig tendensen i samfunnet.

Anonymkode: 56230...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...