AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #121 Del Skrevet 31. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er dere så skråsikre på at det ikke finnes noen Gud? Religiøse kan ikke bevise Guds eksistens, men dere kan nå heller ikke motbevise det. Likevel avviser dere muligheten. Eller tar jeg feil? Er ateisme mer en tro på at Gud ikke finnes, eller er det en fullstendig avvisning? Anonymkode: 976b3...e97 Ateisme er i seg selv en tro, slik jeg ser det en avgudsdyrkelse å til de grader! faktisk en egen religion. Forstår at mennesker kan tvile i slike spørsmål, men direkte avvise er rett og slett et selvbedrag. Når en ser universet med sin uorden, men når forskningen faktisk sier at det er en orden der ute som mennesket aldri vil forstå, og så forkaster en tanke på en evig Gud som står bak? Det er da man forstår at de er dårer i sin verste mening. Ateisme er for meg verre en avgudsdyrkelse! Det er så ekstremt vondt at det er ondskap i ren definisjon. De fleste ateister er slik sett aldri dette heller, det er bare et selvbedrag på lik linje med religion fra mennesker som er helt fastlåste sin oppfattelse av dette. Jeg unngår de i alle aspekter av mitt liv, diskuterer ikke noe med de. Vet bare at man må holde seg unna slike mennesker de er faktis farligere en noe annet. Anonymkode: 292c6...a80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #122 Del Skrevet 31. juli 2020 49 minutter siden, mordi skrev: Det er dere som påstår at noe eksisterer. Da ligger bevisbyrden hos dere! Dere kommer med en påstand om at Gud eksisterer. Vi tilhører flertallet som mener det ja, og som er en del av vår vestlige kultur og historie. Dere som hater vesten og vil rasere vår historie, tradisjoner og kultur har bevisbyrden som vil endre det eksisterende. Anonymkode: 312cc...d4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 31. juli 2020 #123 Del Skrevet 31. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: En dårlig måte å komme til sannheten på? Hvordan er det det? Jeg tror fordi jeg har en overbevisning om hva som virker mest sannsynlig, basert på alt av erfaringer og tenkning jeg har gjort. Du har tenkt annerledes og har andre erfaringer, derfor tror du noe annet er sannheten. Ingen av oss vet. Men vi har kommet fram til hva vi mener er mest sannsynlig. Og det er sånn jeg kommer fram til alle mine meninger. Gjør ikke du det samme? Anonymkode: 976b3...e97 Du presenterer en klassisk tankefeil. "Ingen av oss vet med sikkerhet, så mitt ståsted er like bra som ditt" det er selvfølgelig ikke slik det er. At vi ikke har fullstendig kunnskap om alt i universet, så vet vi en del. Vi vet en del om hvordan universet ble til, hva byggestenene i kjemien er, om tyngdekraft, elektromagnetisme, sterk og svak kjernekraft. Vi vet også mye om hva som IKKE er mulig, for å sitere Hume: "Et mirakel er per definisjon den minst sannsynlige forklaringen på en hendelse" Du må gjerne vere religiøs for min del, men bygger du verdensbilder ditt på sagn og myter, så får du godta at jeg ikke er spesielt imponert over dine kognitive evner, jeg mener i praksis at du sløser bort den korte tiden du har. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 31. juli 2020 #124 Del Skrevet 31. juli 2020 1 hour ago, Uatskillelig said: Skjønner du ikke at det er vanskelig å ta ateister seriøst når argumentasjonen er så blåst som dette? Hvor er dine saklige argumenter i dette utsagnet? Les hva du skriver og prøv å se det fra motpartens side. Du er ikke så god i argumentasjonen, du heller! 24 minutter siden, Uatskillelig said: Om vi så hadde bevist det så er det mange som likevel ikke ville trodd på det. Om de hadde hørt, så hadde de sagt at de måtte se, og om de så hadde sett så ville de trodd at det var en eller annen logisk forklaring bak synet. Jeg er kristen fordi jeg har opplevd Gud. Jeg har kjent hans nærvær. Jeg kjenner folk som har sett helbredelser. Jeg har selv vært med å be for ei som hallusinerte demoner og som ble tilnærmet fri fra det. Og du kaller oss ateister for merkelige? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #125 Del Skrevet 31. juli 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har absolutt ingen frykt for døden eller "etterlivet" fordi etter døden er det ingenting, og hva er mer fredelig og mindre grunn til å frykte enn det store intet? Anonymkode: fd763...570 Da får du tro det... Anonymkode: 8380c...b46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 31. juli 2020 #126 Del Skrevet 31. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ateisme er i seg selv en tro, slik jeg ser det en avgudsdyrkelse å til de grader! faktisk en egen religion. Forstår at mennesker kan tvile i slike spørsmål, men direkte avvise er rett og slett et selvbedrag. Når en ser universet med sin uorden, men når forskningen faktisk sier at det er en orden der ute som mennesket aldri vil forstå, og så forkaster en tanke på en evig Gud som står bak? Det er da man forstår at de er dårer i sin verste mening. Ateisme er for meg verre en avgudsdyrkelse! Det er så ekstremt vondt at det er ondskap i ren definisjon. De fleste ateister er slik sett aldri dette heller, det er bare et selvbedrag på lik linje med religion fra mennesker som er helt fastlåste sin oppfattelse av dette. Jeg unngår de i alle aspekter av mitt liv, diskuterer ikke noe med de. Vet bare at man må holde seg unna slike mennesker de er faktis farligere en noe annet. Anonymkode: 292c6...a80 Ateisme er IKKE en tro, snarere det helt motsatte; mangel på sådan. Skal du diskutere, så får du i det minste gjøre en innsats.. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #127 Del Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, K.B. skrev: Du presenterer en klassisk tankefeil. "Ingen av oss vet med sikkerhet, så mitt ståsted er like bra som ditt" det er selvfølgelig ikke slik det er. At vi ikke har fullstendig kunnskap om alt i universet, så vet vi en del. Vi vet en del om hvordan universet ble til, hva byggestenene i kjemien er, om tyngdekraft, elektromagnetisme, sterk og svak kjernekraft. Vi vet også mye om hva som IKKE er mulig, for å sitere Hume: "Et mirakel er per definisjon den minst sannsynlige forklaringen på en hendelse" Du må gjerne vere religiøs for min del, men bygger du verdensbilder ditt på sagn og myter, så får du godta at jeg ikke er spesielt imponert over dine kognitive evner, jeg mener i praksis at du sløser bort den korte tiden du har. Så du mener at det er mer sannsynlig at det ikke fins noen Gud, enn at det gjør det. Hvorfor mener du dette? Kan du forklare meg? Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #128 Del Skrevet 31. juli 2020 4 minutter siden, K.B. skrev: Ateisme er IKKE en tro, snarere det helt motsatte; mangel på sådan. Skal du diskutere, så får du i det minste gjøre en innsats.. Jo det er en tro! for det er ikke en vitenskap overhodet! Det er galskap å si det motsatte. Vitenskapen bare forteller om det de vet her og nå, og det har overhodet ikke noe med dette å gjøre i det hele tatt. Du kan ikke si at jeg må gjøre en innsats! Jeg sier deg bare at du er totalt idiot om du faktisk tror at du besitter sannheten her. Det gjør ingen, men det er en helt annen sak. Universet med sin uendelig uvisshet, når det gjelder det å vite noe som helst slik sett er beviset. For meg er ateisme den reneste form for ondskap som finnes! Det finnes ikke troverdighet i noe av det de forfekter. Som oftest er det mennesker som er totalt fortap som står for akkurat dette. De utgjør ikke realistisk sett en promille av menneskeheten i sin vantro. Anonymkode: 292c6...a80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 31. juli 2020 #129 Del Skrevet 31. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at det er mer sannsynlig at det ikke fins noen Gud, enn at det gjør det. Hvorfor mener du dette? Kan du forklare meg? Anonymkode: 976b3...e97 Jeg mener at vi har en del bevis som bygger opp under et verdenssyn som fungerer uten konseptet om en gud. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 #130 Del Skrevet 31. juli 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du syns ikke det er merkelig når folk sier at det finnes en Gud, selv om de ikke kan bevise det? Anonymkode: 9588c...a1f Nei. Jeg synes det er mer merkelig at folk er så skråsikre på at Gud ikke finnes når man ikke kan bevise at noe ikke finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 #131 Del Skrevet 31. juli 2020 15 minutter siden, Brunhilde skrev: Hvor er dine saklige argumenter i dette utsagnet? Les hva du skriver og prøv å se det fra motpartens side. Du er ikke så god i argumentasjonen, du heller! Og du kaller oss ateister for merkelige? Jeg synes ikke ateister er merkelige, men jeg synes synspunktet (altså, ateismen) kan være merkelig. Hvordan kan man være så skråsikker på at noe ikke finnes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #132 Del Skrevet 31. juli 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var jeg som laget tråden. Tåler å høre litt av hvert jeg, men mener alt av meninger kan ytres på en respektfull måte. Og jeg synes ikke at enkeltes ytringer her i tråden er det. Så da sier jeg ifra om at jeg ikke mener det er en ok måte å ytre seg på. Mener du faktisk at å tro på en religion er "vrangforestillinger"? Anonymkode: 976b3...e97 Ok, gi meg et eksempel på hvordan jeg "respektfullt" kan si at min mening om religion er at det er både organisert galskap og vrangforestillinger. Det går ikke. Jeg har like mye rett til å ha meninger om ting, som du, selv om du får vondt i følelsene dine. Anonymkode: 55144...9da 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #133 Del Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, Uatskillelig skrev: Jeg synes ikke ateister er merkelige, men jeg synes synspunktet (altså, ateismen) kan være merkelig. Hvordan kan man være så skråsikker på at noe ikke finnes? Hvordan kan kristne være skråsikre på at Vishnu eller Athena ikke finnes ? Anonymkode: bfe2b...f48 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 31. juli 2020 #134 Del Skrevet 31. juli 2020 4 minutter siden, Uatskillelig said: Jeg synes ikke ateister er merkelige, men jeg synes synspunktet (altså, ateismen) kan være merkelig. Hvordan kan man være så skråsikker på at noe ikke finnes? Sannsynligvis på samme måte som man kan være skråsikker på at noe finnes. Ser du ikke likheten? Du tror det finnes en gud, jeg tror ikke det finnes en gud. Egentlig sak samme, men du klarer ikke å godta at jeg mener det jeg mener fordi du er uenig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #135 Del Skrevet 31. juli 2020 3 minutter siden, K.B. skrev: Jeg mener at vi har en del bevis som bygger opp under et verdenssyn som fungerer uten konseptet om en gud. Et verdenssyn som fungerer uten konseptet om en Gud. Hva mener du med det, og hvilke beviser snakker du om? Hvis du kan være mer spesifikk. Jeg mener eksistensen av en Gud er sannsynlig fordi jeg tror at noe alltid må ha eksistert, og vært opphav til alt annet som eksisterer, med mindre dette også har eksistert for alltid. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 31. juli 2020 #136 Del Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et verdenssyn som fungerer uten konseptet om en Gud. Hva mener du med det, og hvilke beviser snakker du om? Hvis du kan være mer spesifikk. Jeg mener eksistensen av en Gud er sannsynlig fordi jeg tror at noe alltid må ha eksistert, og vært opphav til alt annet som eksisterer, med mindre dette også har eksistert for alltid. Anonymkode: 976b3...e97 DU må komme med bevis for din gud, helt til du gjør det, så forholder jeg meg til den beste vitenskapen vi har pr. idag og der er det ikke behov for et gudehode. Hvis du ikke klarer å se at det er der vi står idag, så er vi ferdige her. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #137 Del Skrevet 31. juli 2020 Akkurat nå, K.B. skrev: DU må komme med bevis for din gud, helt til du gjør det, så forholder jeg meg til den beste vitenskapen vi har pr. idag og der er det ikke behov for et gudehode. Hvis du ikke klarer å se at det er der vi står idag, så er vi ferdige her. Du snakket jo selv om beviser du visste om? Men du vil ikke dele? Vi forholder oss jo begge til vitenskapen. Om ateisme ikke er en tro, så er det i det minste et standpunkt. Har du ikke tatt standpunkt så mener du at det er like sannsynlig at Gud eksisterer som at han ikke gjør det. Men det gjør du jo ikke. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #138 Del Skrevet 31. juli 2020 7 minutter siden, K.B. skrev: DU må komme med bevis for din gud, helt til du gjør det, så forholder jeg meg til den beste vitenskapen vi har pr. idag og der er det ikke behov for et gudehode. Hvis du ikke klarer å se at det er der vi står idag, så er vi ferdige her. Det handler ikke om det er behov for en Gud eller ikke. Jeg tror i hvert fall på det som virker sannsynlig for meg, basert på det jeg vet. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #139 Del Skrevet 31. juli 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg er ateisme den reneste form for ondskap som finnes! Amen til det! Ateisme er en kreftsvulst på samfunnet som må utryddes. Anonymkode: 312cc...d4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 #140 Del Skrevet 31. juli 2020 15 minutter siden, Brunhilde skrev: Sannsynligvis på samme måte som man kan være skråsikker på at noe finnes. Ser du ikke likheten? Du tror det finnes en gud, jeg tror ikke det finnes en gud. Egentlig sak samme, men du klarer ikke å godta at jeg mener det jeg mener fordi du er uenig. Jeg respekterer ateister, men jeg opplever ikke at mange ateister respekterer meg, og da går jeg i lås. Du er vel enig i at det er respektløst å sammenligne Gud med julenissen, fjøsnissen, hekser, vampyrer og tannfeen? Det er ikke slik man lager en konstruktiv diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå