AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #1 Del Skrevet 31. juli 2020 Hvordan er dere så skråsikre på at det ikke finnes noen Gud? Religiøse kan ikke bevise Guds eksistens, men dere kan nå heller ikke motbevise det. Likevel avviser dere muligheten. Eller tar jeg feil? Er ateisme mer en tro på at Gud ikke finnes, eller er det en fullstendig avvisning? Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #2 Del Skrevet 31. juli 2020 For meg oppleves det bare som en fraværelse av tro. Jeg går ikke rundt hver dag og tenker på at jeg ikke tror at det finnes noen gud liksom, men når jeg tenker over det og analyserer så klarer jeg ikke tro på det. Er ikke særlig spirituell, føler at jeg er ganske logisk og støtter meg på forskning og vitenskap. Har derimot ingen problemer med å forstå hvordan andre kan være religiøse og tro på gud. Det jeg derimot ikke klarer å forstå er de som tror helt og holdent på bibelen. Anonymkode: 6d898...fd1 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krakilsk Skrevet 31. juli 2020 #3 Del Skrevet 31. juli 2020 De som er åpne for at det kan finnes kalles agnostikere, ikke ateister. https://www.brainpickings.org/2019/07/17/stephen-hawking-brief-answers-to-the-big-questions/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 #4 Del Skrevet 31. juli 2020 Jeg synes også ateisme er merkelig. Ingen kan bevise at Gud ikke finnes. Likevel respekterer jeg at folk ikke tror så lenge de respekterer at jeg tror. Ateister som er nedlatende og kaller tro for eventyr provoserer meg. Det er respektløst. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #5 Del Skrevet 31. juli 2020 Hvorfor er du så skråsikker på at det finnes en Gud ? Anonymkode: bfe2b...f48 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 31. juli 2020 #6 Del Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, Krakilsk skrev: De som er åpne for at det kan finnes kalles agnostikere, ikke ateister. https://www.brainpickings.org/2019/07/17/stephen-hawking-brief-answers-to-the-big-questions/ Feil. Agnostisisme er ikke på samme skala som teist/ateist. Det sier ikke noe om tro eller ikke tro, men om hvor sikker man er. Det kan finnes agnostiske teister, og agnostiske ateister. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 31. juli 2020 #7 Del Skrevet 31. juli 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: Jeg synes også ateisme er merkelig. Ingen kan bevise at Gud ikke finnes. Likevel respekterer jeg at folk ikke tror så lenge de respekterer at jeg tror. Ateister som er nedlatende og kaller tro for eventyr provoserer meg. Det er respektløst. Nå er jo du nedlatende og omtaler ateisme som "merkelig". Dobbeltmoralist. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #8 Del Skrevet 31. juli 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: Jeg synes også ateisme er merkelig. Ingen kan bevise at Gud ikke finnes. Likevel respekterer jeg at folk ikke tror så lenge de respekterer at jeg tror. Ateister som er nedlatende og kaller tro for eventyr provoserer meg. Det er respektløst. Men og si at alle som ikke tror vil brenne i helvete og tortureres i evigheten er helt greit ? Anonymkode: bfe2b...f48 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 #9 Del Skrevet 31. juli 2020 3 minutter siden, jabx skrev: Nå er jo du nedlatende og omtaler ateisme som "merkelig". Dobbeltmoralist. Jeg synes det er merkelig at de sier at Gud ikke finnes når de ikke kan bevise det, men jeg respekterer at de ikke tror på Gud. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 #10 Del Skrevet 31. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men og si at alle som ikke tror vil brenne i helvete og tortureres i evigheten er helt greit ? Anonymkode: bfe2b...f48 Nei, og det har jeg ikke skrevet noe sted 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #11 Del Skrevet 31. juli 2020 Jeg ser på meg selv som ateist fordi jeg ikke ser grunnen til at det skal være en gud. Livet skaper seg selv, prøver og prøver helt til det klarer det. Er på en måte som et naturlig kraft som bare må leve, skal leve, prøve og prøve. Til det trengs ikke en gud/skaper. Byggesteinene i universet gjør det helt selv. Og siden det ikke trengs en gud, kan jeg ikke skjønner hvorfor det skal eksistere en heller. Derfor tror jeg ikke. Men jeg er på vitenskapens side. Hvis det en gang skulle komme noe slags bevis for at en gud må finnes, vil jeg se på mulighetene der og sikkert forandre mening. Men akkurat nå, med all den vitenskapen som finnes, er jeg ateist. Jeg tror ikke i det hele tatt. Ser ikke poenget. Tenker ikke på det. Anonymkode: f5a9e...363 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #12 Del Skrevet 31. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Men og si at alle som ikke tror vil brenne i helvete og tortureres i evigheten er helt greit ? Anonymkode: bfe2b...f48 Hvordan i all verden vet du at denne brukeren er en person som sier sånt? Ikke alle troende er like, på samme måte som at ikke alle ateister er like. Anonymkode: f5a9e...363 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #13 Del Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du så skråsikker på at det finnes en Gud ? Anonymkode: bfe2b...f48 Det har jeg aldri sagt at jeg er. Jeg tror på Gud, men er ikke skråsikker. Men min personlige tro på Gud er vel strengt tatt ikke direkte relevant her, når det jeg lurte på er mer om hvordan ateister typisk tenker. Jeg vet det vil varierer fra person, men like fullt er det noen ting jeg lurer på. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 31. juli 2020 #14 Del Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, Uatskillelig skrev: Jeg synes det er merkelig at de sier at Gud ikke finnes når de ikke kan bevise det, men jeg respekterer at de ikke tror på Gud. Nei, det du skrev var at ateisme er merkelig. Ateisme er bare at man ikke tror på Gud. Det er ikke noe mindre merkelig å si at Gud finnes når du ikke kan bevise det. Eller er det merkelig å si at fjøsnissen ikke finnes? 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 31. juli 2020 #15 Del Skrevet 31. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det har jeg aldri sagt at jeg er. Jeg tror på Gud, men er ikke skråsikker. Men min personlige tro på Gud er vel strengt tatt ikke direkte relevant her, når det jeg lurte på er mer om hvordan ateister typisk tenker. Jeg vet det vil varierer fra person, men like fullt er det noen ting jeg lurer på. Anonymkode: 976b3...e97 Det er ikke noen "typisk ateist". Det eneste ateister har til felles er at de ikke tror på Gud. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 31. juli 2020 #16 Del Skrevet 31. juli 2020 6 minutter siden, jabx said: Nå er jo du nedlatende og omtaler ateisme som "merkelig". Dobbeltmoralist. Det var i grunnen både godt observert og godt sagt. Signaturen min plasserer meg vel greit, og hva andre tror eller ikke tror bryr meg ikke. Så lenge de ikke prøver å omvende meg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #17 Del Skrevet 31. juli 2020 Ateisme er en tro på lik linje som kristendommen. Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. De kristne kan ikke bevise at det finnes en gud. Det er noe de tror. På samme måte som at vi ateister ikke kan bevise at det IKKE finnes en gud. Vi tror like sterkt på det som de kristne tror på at guden finnes. Det er da ikke noe merkeligere enn det? Det er umulig å bevise både guds eksistens og ikke-eksistens, så begge deler er basert på tro. Anonymkode: 32062...1b4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #18 Del Skrevet 31. juli 2020 8 minutter siden, jabx skrev: Det er ikke noen "typisk ateist". Det eneste ateister har til felles er at de ikke tror på Gud. Har ikke skrevet at det er noen "typisk ateist". Jeg hadde bare noen spørsmål, på en måte om hvordan en ateist egentlig ser på gudsspørsmålet. Jeg skrev jo at jeg vet det er individuelt, men ateister har jo en felles overbevisning. Det skriver du jo til og med selv. Det er bare noen ting jeg gjerne skulle visst om ateisme! Er det så galt å spørre? Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #19 Del Skrevet 31. juli 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg oppleves det bare som en fraværelse av tro. Jeg går ikke rundt hver dag og tenker på at jeg ikke tror at det finnes noen gud liksom, men når jeg tenker over det og analyserer så klarer jeg ikke tro på det. Er ikke særlig spirituell, føler at jeg er ganske logisk og støtter meg på forskning og vitenskap. Har derimot ingen problemer med å forstå hvordan andre kan være religiøse og tro på gud. Det jeg derimot ikke klarer å forstå er de som tror helt og holdent på bibelen. Anonymkode: 6d898...fd1 Da er du agnostiker, ikke ateist. Ateister er skråsikre på at Gud ikke finnes og har et religiøst forhold til å overbevise andre om at deres syn er rett. Anonymkode: 312cc...d4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #20 Del Skrevet 31. juli 2020 Det er noe jeg gradvis har innsett etter å ha brukt større deler av livet til å tenke og reflektere rundt tema. Anonymkode: f2a66...a0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå