Gå til innhold

Sandin skal kvitte seg med dårlige vaner (og veldig mange kg)


Sandin

Anbefalte innlegg

Det hårete målet om å være under 120 innen 1. oktober virker fremdeles litt mye, men kanskje kan jeg klare rett over 120. Veide i dag 123,7 så umulig er det jo ikke. Helsemessig er jeg bittelitt bedre, og kan snart begynne å få noe mer mosjon, men vi snakker altså om å klare å gå 10-15 minutters tur hver dag i tillegg til jobb, det er ikke akkurat enorme mengder. Det er jo bedre enn 0 som det er nå. Om tre måneder er det kanskje 30. Når snøen går til våren kan jeg kanskje få til en times turer noen dager i uka hvis ikke det dukker opp enda mer drit (slik det har gjort de siste årene).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

122,9 i dag. Har en gjennomsnittlig nedgang på 1,1 kg i uka, og det må være akseptabelt. Er fremdeles veldig nøye, og har ikke falt tilbake i gamle, dårlige rutiner. 120-målet er nok akkurat litt for vanskelig, og jeg vil ikke presse meg selv mer bare for å få de grammene jeg vil ha igjen innen 1. oktober. Det viktigste er at jeg opprettholder en livsstil jeg klarer å leve med over veldig lang tid, og ikke blir helt urimelig med meg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Sandin said:

122,9 i dag. Har en gjennomsnittlig nedgang på 1,1 kg i uka, og det må være akseptabelt. Er fremdeles veldig nøye, og har ikke falt tilbake i gamle, dårlige rutiner. 120-målet er nok akkurat litt for vanskelig, og jeg vil ikke presse meg selv mer bare for å få de grammene jeg vil ha igjen innen 1. oktober. Det viktigste er at jeg opprettholder en livsstil jeg klarer å leve med over veldig lang tid, og ikke blir helt urimelig med meg selv.

Fantastisk jobba, heia heia 💪🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det hårete målet på 120 innen 1. oktober må jeg anse som nådd. Den 1. fikk jeg mensen, så jeg gadd ikke engang å veie meg. Veide meg i dag, og da var det 119,2. Neste mål er 110 før jul (og ikke noe opp i jula), og det anser jeg som realistisk. Totalt vekttap siden start 1. juli er 15,8 kg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Grønt blad skrev:

🎉 Juhu 🎉 Kjempebra jobba, Sandin! 

Takk! Begynner å kjenne det litt også nå, og det er motiverende til å fortsette. Har mer ork, og med noen kilo av så er jo ikke det helt unaturlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke skrevet her inne før, men har sniklest litt og du er kjempeflink! 😁 Full tro på at du klarer målet før jul også! 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

I går veide jeg under 115! 114,6 for å være nøyaktig. Valgte å prøve å ta på meg en bukse i størrelse 48 som har hengt klar i skapet, og den passet! Da jeg begynte brukte jeg akkurat den samme buksen i størrelse 52. Jeg SKAL under 110 før julaften. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Under 110 vil gå veldig greit, jeg tipper du kommer godt under det innen julaften! Kjempemotiverende å oppleve at man kan bruke (mye) mindre størrelse!

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Grønt blad skrev:

Gratulerer! Under 110 vil gå veldig greit, jeg tipper du kommer godt under det innen julaften! Kjempemotiverende å oppleve at man kan bruke (mye) mindre størrelse!

Håper det. Jeg har tatt bilder i undertøyet, og jeg synes dessverre ikke jeg ser noen forskjell, men litt må det jo være siden buksen nå kunne lukkes. Tosifret innen utgangen av mars er drømmen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hatt min første dag siden oppstart i kalorioverskudd (+300 kcal). I det minste har jeg flere dager denne uka i større kaloriunderskudd enn nødvendig, så totalt sett er jeg innafor denne uka, men sånn kan jeg ikke fortsette. Har mensen, så jeg gidder ikke å veie meg før en gang i neste uke. For en drøy uke siden tok jeg nye bilder i undertøy, og nå begynner jeg å se en liten forskjell faktisk. Prøver å ta det ca en gang i måneden som ekstra motivasjon selv om jeg blir veldig kvalm av meg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Å veie meg når jeg har mensen skal jeg aldri gjøre igjen. Klarte ikke å la være å gjøre det fordi jeg følte meg så oppblåst og jeg skulle se hvor mye det utgjorde. Jeg VET jo at det er forbigående vektoppgang, men for en nedtur å plutselig være snaut 4 kg tyngre da!

I dag har jeg nådd målet mitt 14 dager før fristen. Jeg er under 110 kg! Totalt vekttap er da ca 25 kg. 109,8 var et utrolig hyggelig tall å se selv om det fremdeles er forferdelig at det er så høyt. Nå må jeg jobbe mentalt for å holde meg fornøyd med det, og ikke fokusere på at det fremdeles er over 100. Målet er under 100 midt i mars. Det kan gå hvis jeg ikke ender på et vektplatå. Foreløpig har ingen i min omkrets kommentert vektnedgangen min, og jeg vet ikke om jeg skal være lei meg eller glad for at de ikke har gjort det. Jeg håper da at 25 kg synes. 

Føler nå at jeg viser at jeg kan få til å gå ned disse kiloene på egenhånd, så jeg har lagt fra meg tanken om operasjon. 

 

Endret av Sandin
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan love deg at 25 kg synes, det er jo kjempemasse! Jeg liker best at andre ikke kommenterer kroppen min, så jeg hadde vært glad for å ikke få kommentarer 😊

Og når du er opp 4 kg nå, forsvinner de kanskje like raskt når mensen er over? Hold ut, så får du belønning. Og tenk at du klarer det helt på egen hånd! Lurt å legge bort operasjon med alle de mulige komplikasjonene det kan innebære.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grønt blad skrev (9 timer siden):

Jeg kan love deg at 25 kg synes, det er jo kjempemasse! Jeg liker best at andre ikke kommenterer kroppen min, så jeg hadde vært glad for å ikke få kommentarer 😊

Og når du er opp 4 kg nå, forsvinner de kanskje like raskt når mensen er over? Hold ut, så får du belønning. Og tenk at du klarer det helt på egen hånd! Lurt å legge bort operasjon med alle de mulige komplikasjonene det kan innebære.

Jada, de forsvant jo etter noen dager, men der og da var det selvsagt helt krise😂. Never ever again. 

Liker selvsagt ikke at noen kommenterer kroppen min jeg heller, men jeg håper de bare lar være av høflighet, ikke at det er fordi det ikke synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg holdt på straks et halvt år, og har kvittet meg med 27 kg. 108.0 i dag. La oss håpe at det ikke er høyere etter nyttår, men jeg har ingen ambisjoner om at det skal være lavere heller. Det er tross alt viktigst hva som skjer mellom nyttår og jul, ikke jul og nyttår. Uansett nådde jeg målet med under 110 før jul, så jeg dør ikke om jeg går pittelitt over 108 over nyttår heller. Under 100 i midten av mars er neste mål. 

I dag fikk jeg spørsmål fra en jeg ikke ser så ofte annet enn på butikken, og hun spurte om jeg har gått ned i vekt. Jeg ble litt brydd og svarte derfor litt vagt på det, men da har jeg i hvert fall bevist at i hvert fall noen ser -27 kg. Merker nå at det å gå rundt er en del lettere, og det skulle jo egentlig bare mangle. Prøvde en dressjakke i dag som jeg testet i slutten av juni. Da fikk jeg den seriøst ikke over albuen engang. Nå fikk jeg den på, til og med knappene. Ikke som at den sitter behagelig på, så den må fremdeles vente en stund, men den er på! Gikk også gjennom skapet mitt på nytt og fant noen bluser som var for små i juni, og som nå er så store at det er stygt. Great! Klærne er pakket vekk og legges i Fretex-dunken. Ikke søren om jeg skal ha noen klær liggende i tilfelle vektoppgang. 

Det er så lett å tenke at hvis jeg ikke ser forskjell på bildet jeg har tatt forfra, så har det ikke skjedd noe, men det har det jo. Selv fingre blir sikkert tynnere etter hvert liksom. Det er ikke bare mage og lår disse kiloene sitter på. Jeg sliter veldig med selvbildet mitt, og føler ikke alltid at jeg ser noen endring ved meg, men det er nok bare fordi det eneste jeg ser er at det fremdeles er kvalmende mye igjen. Jeg burde tatt bilder underveis fra siden også, men det er tilstrekkelig kamp mentalt å orke å ta de forfra i undertøyet. Selvforakten er stor. 

Og så må jeg nok bare leve med at jeg må drive kaloritelling resten av mitt liv, og at når jeg føler at jeg kommer i mål (se, der begynte jeg å skrive hvis... Måtte endre det, det kan ikke være noe hvis, det må være når), så trapper jeg ned fra 5:2 til 6:1. Det er uproblematisk å holde seg til resten av livet.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandin skrev (10 timer siden):

Nå har jeg holdt på straks et halvt år, og har kvittet meg med 27 kg. 108.0 i dag. La oss håpe at det ikke er høyere etter nyttår, men jeg har ingen ambisjoner om at det skal være lavere heller. Det er tross alt viktigst hva som skjer mellom nyttår og jul, ikke jul og nyttår. Uansett nådde jeg målet med under 110 før jul, så jeg dør ikke om jeg går pittelitt over 108 over nyttår heller. Under 100 i midten av mars er neste mål. 

I dag fikk jeg spørsmål fra en jeg ikke ser så ofte annet enn på butikken, og hun spurte om jeg har gått ned i vekt. Jeg ble litt brydd og svarte derfor litt vagt på det, men da har jeg i hvert fall bevist at i hvert fall noen ser -27 kg. Merker nå at det å gå rundt er en del lettere, og det skulle jo egentlig bare mangle. Prøvde en dressjakke i dag som jeg testet i slutten av juni. Da fikk jeg den seriøst ikke over albuen engang. Nå fikk jeg den på, til og med knappene. Ikke som at den sitter behagelig på, så den må fremdeles vente en stund, men den er på! Gikk også gjennom skapet mitt på nytt og fant noen bluser som var for små i juni, og som nå er så store at det er stygt. Great! Klærne er pakket vekk og legges i Fretex-dunken. Ikke søren om jeg skal ha noen klær liggende i tilfelle vektoppgang. 

Det er så lett å tenke at hvis jeg ikke ser forskjell på bildet jeg har tatt forfra, så har det ikke skjedd noe, men det har det jo. Selv fingre blir sikkert tynnere etter hvert liksom. Det er ikke bare mage og lår disse kiloene sitter på. Jeg sliter veldig med selvbildet mitt, og føler ikke alltid at jeg ser noen endring ved meg, men det er nok bare fordi det eneste jeg ser er at det fremdeles er kvalmende mye igjen. Jeg burde tatt bilder underveis fra siden også, men det er tilstrekkelig kamp mentalt å orke å ta de forfra i undertøyet. Selvforakten er stor. 

Og så må jeg nok bare leve med at jeg må drive kaloritelling resten av mitt liv, og at når jeg føler at jeg kommer i mål (se, der begynte jeg å skrive hvis... Måtte endre det, det kan ikke være noe hvis, det må være når), så trapper jeg ned fra 5:2 til 6:1. Det er uproblematisk å holde seg til resten av livet.

Det er en fantastisk fremgang du har der!

Ønsker deg en riktig fin jul, og kos deg med den beste samvittighet☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Klapp på skulderen til meg, som klarte å telle kalorier (så godt det lar seg gjøre) også i jula. Var ekstremt skjerpet de dagene det ikke var familie rundt meg, og var måteholden når de var der. Veid meg hver dag underveis for å holde motivasjonen oppe. Ingen vektkommentarer fra familien i jula, og det var egentlig greit. Kunne fort ha blitt veldig kleint. 

2021 startet med 106,3 (totalt ned 28,7)! Jeg har altså klart å fortsette nedgangen i jula!!! Da har jeg 6,4 kg igjen til neste mål som har deadline  om 10,5 uke. Dette klarer jeg! Jeg ligger foran skjema. 

Skal sies at jeg hadde en mental breakdown i går der alt bare var drit og jeg følte at alt var meningsløst fordi det uansett ikke var noen forskjell, jeg er stygg og ekkel uansett. Da ble det en runde med før- og etterbilder av andre på Instagram som motivasjon, og analyse av mine egne bilder (som jeg ikke klarte å ta jeg allerede hadde gått ned 7 kg (og det angrer jeg på, kjære alle dere som skal ned i vekt; ta bilder på dag 1!!!).

Endret av Sandin
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oh yes! Målet om å komme ned på tosifra før midten av mars er nådd! 99,9 for å være nøyaktig. Det føltes rimelig bra må jeg si. Minus 35 kg siden 1. juli. BMI har gått fra 49,6 til 36,6. Om fem kilo er jeg i ny kategori, "bare" fedme, ikke fedme grad 3 som jeg var.

Når vekten går nedover nå, så går jo også kcal-behovet nedover. Skal jeg få dette til å bli en varig endring, så klarer jeg ikke evigheter med så stort underskudd på kcal som jeg har nå. Derfor kommer jeg ikke til å senke inntaket av kcal mer enn det jeg har per i dag, og derfor vil vekten gradvis heller ikke gå så fort nedover fordi underskuddet krymper. Målet mitt er dermed nå å gå ned 20 kg innen 2022. Skal jeg ha sjans til det, så må jeg ned 10 kg innen 1. juli, så det er neste store delmål. Ja, og så er det 98,5 som er målet på den påsketråden da. Det skal jeg klare!

Jeg tok bilde her om dagen og selv om jeg ikke synes det ser ut som drøyt 25 kg fra første bilde (jeg tok dessverre ikke bilde fra starten av), så ser jeg jo at jeg har blitt betydelig mindre. Det er en del mennesker som kommenterer det nå også. Huden henger overraskende godt med, så foreløpig er ikke det et hinder for motivasjonen. Har også bestemt meg for at hvis det blir til sjenanse etter hvert som jeg går enda mer ned, så skal jeg høre med legen om jeg kvalifiserer til operasjon. Dette er veldig langt frem da.

Jeg vet ikke hva jeg gjør når jeg kommer til 80. Jeg får da BMI akkurat rett under fedme, men samtidig vet jeg at jeg "kler" noen ekstra kilo, og føler meg vel med former. Så er det jo helseaspektet ved det også, men jeg synes det er vanskelig å ta stilling til det nå. Jeg får vurdere det litt underveis. Jeg tror i hvert fall at jeg kommer til å legge om fra 5:2 til 6:1 når jeg kommer ned på 80. Det skal jo vare livet ut det her.

 

 

Endret av Sandin
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk flink du er! Og så inspirerende! Jeg trenger å gå ned 20 kilo, og har klart å ta av 5 kilo på fire uker. Nå står alt bom stille, det rikker seg virkelig ikke. Selv to dager med omgangssyke der jeg kastet opp alt jeg forsøkte å spise, hjalp ikke. Jeg gikk fremdeles ikke ned ett eneste gram. Har du noen tips? Hva er din hemmelighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 er nok skrev (1 minutt siden):

Så fantastisk flink du er! Og så inspirerende! Jeg trenger å gå ned 20 kilo, og har klart å ta av 5 kilo på fire uker. Nå står alt bom stille, det rikker seg virkelig ikke. Selv to dager med omgangssyke der jeg kastet opp alt jeg forsøkte å spise, hjalp ikke. Jeg gikk fremdeles ikke ned ett eneste gram. Har du noen tips? Hva er din hemmelighet?

5 kg på fire uker er da meget bra. Vektplatå er veldig vanlig, men ekstremt frustrerende. 

Jeg veier hvert eneste gram jeg spiser, også gulrøtter liksom. Droppet alt av smør og olje til matlaging der det er mulig, for der kommer det jo kcal uten at man tenker over det. For min del er det 5:2 dietten som har gjort at jeg holder ut. Da har jeg jevnt over litt mer slingringsmonn fem dager i uka, og nå som jeg er vant til det så er ikke to dager med maks 500 kcal noe problem. Jeg kunne sikkert ha gått ned mer og fortere om jeg droppet karbo, men jeg elsker faktisk pasta, brød og pizza, og har ikke tenkt til å kutte ut det. Det er et for stort offer for meg, og da vet jeg at det kun blir for en periode. Jeg må ha noe jeg kan klare over tid.  For noen funker keto, og for noen fungerer kcal-telling. Jeg har fremdeles mye å gå på for å få en bedre sammensetning av proteiner, men Rom ble ikke bygget på en dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...