Jump to content
Sandin

Sandin skal kvitte seg med dårlige vaner (og veldig mange kg)

Recommended Posts

Sandin

Da tar jeg mot til meg og hopper i det... Håper det går greit. Tenker at dette kan være et sted både å få litt motivasjon, men også noe som litt press på meg selv. Jeg må endre veldig mye ved meg selv, men har ingen jeg ønsker å dele det med i livet mitt fordi det er for pinlig. 

Kort fortalt har jeg vært stor fra jeg var veldig liten. Ikke ekstremt, men definitivt kraftig. Samtidig trente jeg mye, så jeg var over snittet sterk for alderen også. Samboerkiloene kom i full gass i 20-års alderen, og for en 8-10 års tid siden tok jeg meg kraftig i sammen etter et samlivsbrudd som egentlig bare var veldig bra at jeg kom ut av. Da gikk jeg fra 135 til ja.. Kan det ha vært 85? Og da kommer problemene inn... Jeg fikk mer oppmerksomhet enn tidligere når jeg var lettere, og oppmerksomhet liker jeg dårlig. Jeg er utsatt for veldig grove overgrep i oppveksten, og det å gjøre seg lite attraktiv har nok vært viktigere for meg enn jeg har klart å reflektere over. Jeg er ikke sjuskete altså, jeg ser velstelt ut, men jeg gjør ikke noe for må få frem det beste i meg akkurat. Kiloene har vært en ting for å holde folk litt på avstand, så slipper jeg å tenke på å finne meg kjæreste og sånn. Well, not anymore. Nærmer meg 40, og selv om en mann ikke er det jeg har øverst på ønskelisten, så er det en del andre ting som motiverer meg nå. Det skal sies at det er litt mer komplekst enn som så, og med flere andre årsaker, men jeg har i hvert fall brukt en del tid nå til å kartlegge hvorfor det gikk galt forrige gang.

Jeg er lei av å føle at vekten er i veien for meg selv hele tiden. Jeg er obs på det når det gjelder stoler jeg kan sitte på, jeg tør ikke ta fly fordi jeg er stor, jeg er stadig redd for at noe skal gå i stykker fordi jeg er for tung, det knirker i gulvet når jeg går hos en venninne, men det knirker ikke for henne osv. osv. Det har gått fra å være perfekt cover up for å være attraktiv, til å bli et handicap. 

Jeg la om livsstilen 1. juli. Jeg har jo ingen kilo å sammenligne med, men jeg kjenner på klærne at det har skjedd noe, og det er motiverende i seg selv. Jeg har også tatt mål av midje og mage, der jeg har tapt henholdsvis 6 og 5 cm på disse ukene. I dag kjøpte jeg meg en vekt. Det har vært en flere uker lang prosess for å gjøre nettopp det. Jeg var redd for resultatet, og kvinnet meg opp til å se mer enn hva jeg fryktet. Den stoppet i dag på 129,3 kg, omtrent der jeg realistisk sett trodde at jeg var. 

Jeg teller kalorier, og jeg kjører 5:2 dietten fordi det passer for meg og min hverdag. Jeg kjenner ikke noe craving mot det usunne nå, men hvis jeg har vært på middag hos noen og blitt servert noe usunt, så er jeg umiddelbart lysten på mer. Jeg jobber med viljestyrken min for å kvitte seg med de dårlige vanene jeg har. Forrige gang jeg gikk ned i vekt, så var jeg så fornøyd med meg selv at jeg bare skulle belønne meg litt. Dette eskalerte jo bare.

Mine dårligste vaner er: 
- Er trøtt på morgenen og sliter med å få i meg mat. Liker ikke å lage mat på et slikt tidspunkt heller. Nå har jeg hatt ferie, men jeg har noen planer for organisering når hverdagen nå begynner igjen. Det ender altfor ofte med baguett på vei til jobb på bensinstasjonen. 
- Spiser meg mett, og så spiser jeg litt til fordi det var godt, eller fordi jeg ikke skal kaste mat. Løsningen her er nå å spise av mindre asjetter, og kanskje viktigst for meg; Når jeg spiser, så spiser jeg. Da er det fokus på det, og ikke på Netflix, telefon eller noe annet. Da glir det ikke ned uten at jeg egentlig har fått det med meg.
- Bor alene, og har altfor ofte ikke orket å lage middag, og heller spist noe usunt, ja til og med ikke rent sjeldent bare is. 
- Hater inderlig å trene, og per i dag er det flere fysiske hindringer for meg. Målet er at jeg skal orke å gå noen turer bare jeg blir litt friskere. Realistisk sett blir ikke dette veldig mye av før snøen smelter til våren. Forhåpentligvis er jeg da friskere OG lettere. 
- Skal bare.... Når jeg for eksempel er på tur til nærmeste by, så unnskylder jeg meg med at da bør jeg nesten spise på Burger King e.l nå som jeg endelig kan. Fint det, hvis det er sjeldent, men av ulike årsaker har det plutselig blitt både to og tre dager i uka... 
- Alltid finne unnskyldninger for meg selv for å spise usunt (les: noe jeg synes er godt) enten jeg er sur, glad, trøtt, lei meg osv. 
 

Jeg har klart å endre mange av disse tingene nå i ferien. Jeg har ligget i kaloriunderskudd hver eneste dag. Jeg innser at jeg er sukkeravhengig, og at jeg nok ikke er en som kan unne meg lørdagsgodis som før. Bær og vaniljesaus zero er nok redningen. Ellers har jeg byttet ut en del produkter som fløte til matfløten osv. Ikke visste jeg at stekepannen min var så non stick at jeg på de fleste retter faktisk ikke trenger å bruke hverken smør eller olje. Det har vært veldig bra for meg å bli litt bevisst på kaloriene igjen. Jeg er et konkurransemenneske, så hvis jeg har litt publikum i tillegg, altså KG, så kan det jo hende at jeg klarer det. Første mål, om enn litt hårete, er under 120 kg innen 1. oktober. Litt større mål er 89 kg. Når jeg kommer dit får jeg vurdere hvor mye mer jeg trenger. På papiret bør jeg ned i 70 tenker jeg, men jeg har veid 69 etter sykdom da jeg var 14, og da så jeg forferdelig ut i både kropp og ansikt. Kanskje er trivselsvekten min 80 +. 8-tallet skal jeg i hvert fall se! 

Phuh! Dette ble fryktelig langt, men det var litt kjekt å få sagt det også. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Moonshine

Ønsker deg lykke til. En dag om gangen, og husk at om man feilen en dag så betyr ikke det at det er ødelagt. Da fortsette man dagen etterpå. 

Jeg var selv 133 og tok en operasjon. Gikk ned 40 kg. Er gravid nå, så gått opp 10. Ser frem til å begynne igjen når baby er ute og tiden er inne. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sandin
32 minutter siden, Moonshine skrev:

Ønsker deg lykke til. En dag om gangen, og husk at om man feilen en dag så betyr ikke det at det er ødelagt. Da fortsette man dagen etterpå. 

Jeg var selv 133 og tok en operasjon. Gikk ned 40 kg. Er gravid nå, så gått opp 10. Ser frem til å begynne igjen når baby er ute og tiden er inne. 

Hvilken type operasjon tok du? Er du fornøyd nå i ettertid? Hvor fort gikk du ned de 40?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moonshine
59 minutter siden, Sandin skrev:

Hvilken type operasjon tok du? Er du fornøyd nå i ettertid? Hvor fort gikk du ned de 40?

gastric bypass. Jeg har vært heldig, ingen plager i ettertid. Gikk de ned i underkant av 1 år. Har holdt meg siden, men som sagt gått opp litt nå i forbindelse med graviditet. 

Noe du vurderer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sandin
16 timer siden, Moonshine skrev:

gastric bypass. Jeg har vært heldig, ingen plager i ettertid. Gikk de ned i underkant av 1 år. Har holdt meg siden, men som sagt gått opp litt nå i forbindelse med graviditet. 

Noe du vurderer?

Jeg har selvsagt tenkt en del på saken, men jeg er veldig redd for både rekonvalesensen og komplikasjonene. Har ikke snakket med legen min om det, og siden jeg har kommet ned i mer akseptabel vekt alene tidligere, så tror jeg uansett at jeg må gi det et halvt år på egenhånd først for å se om jeg klarer det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sandin

Etter en måneds tid med beinhardt regime merker jeg at magesekken har krympet. I dag tok jeg frem en gryte fra fryseren som er laget for noen måneder siden. Mengden nå var rett og slett for voldsom. Det fine er at jeg klarte å stoppe og spise, ikke bare trøkke nedpå fordi det ikke skal gå til spille. Faktisk tror jeg at jeg burde ha stoppet noen munnfuller tidligere, men greit å kjenne på "OMG jeg er altfor mett" selv på liten porsjon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Sandin

Fint vekttap til å begynne med, men så fikk jeg mensen, og dermed også litt panikk over vekten som gikk opp. Heldigvis forsvant det over natten igjen nå, så dagens vekt er 127,3. Føler det bør være oppnåelig med å være under 120 i inngangen til oktober. Merker at det viktigste fremdeles er å følge med når jeg spiser, ikke glo på TV. Da spiser jeg uten å tenke. Ser jeg på maten blir jeg mer bevisst på at jeg er mett. Ikke miljøvennlig å kaste mat kanskje, men det er ikke prioritet nå. Er det tre munnfuller igjen og jeg er mett, så kaster jeg restene nå istedenfor å spise det opp. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...