Gå til innhold

Sandin skal kvitte seg med dårlige vaner (og veldig mange kg)


Sandin

Anbefalte innlegg

Da tar jeg mot til meg og hopper i det... Håper det går greit. Tenker at dette kan være et sted både å få litt motivasjon, men også noe som litt press på meg selv. Jeg må endre veldig mye ved meg selv, men har ingen jeg ønsker å dele det med i livet mitt fordi det er for pinlig. 

Kort fortalt har jeg vært stor fra jeg var veldig liten. Ikke ekstremt, men definitivt kraftig. Samtidig trente jeg mye, så jeg var over snittet sterk for alderen også. Samboerkiloene kom i full gass i 20-års alderen, og for en 8-10 års tid siden tok jeg meg kraftig i sammen etter et samlivsbrudd som egentlig bare var veldig bra at jeg kom ut av. Da gikk jeg fra 135 til ja.. Kan det ha vært 85? Og da kommer problemene inn... Jeg fikk mer oppmerksomhet enn tidligere når jeg var lettere, og oppmerksomhet liker jeg dårlig. Jeg er utsatt for veldig grove overgrep i oppveksten, og det å gjøre seg lite attraktiv har nok vært viktigere for meg enn jeg har klart å reflektere over. Jeg er ikke sjuskete altså, jeg ser velstelt ut, men jeg gjør ikke noe for må få frem det beste i meg akkurat. Kiloene har vært en ting for å holde folk litt på avstand, så slipper jeg å tenke på å finne meg kjæreste og sånn. Well, not anymore. Nærmer meg 40, og selv om en mann ikke er det jeg har øverst på ønskelisten, så er det en del andre ting som motiverer meg nå. Det skal sies at det er litt mer komplekst enn som så, og med flere andre årsaker, men jeg har i hvert fall brukt en del tid nå til å kartlegge hvorfor det gikk galt forrige gang.

Jeg er lei av å føle at vekten er i veien for meg selv hele tiden. Jeg er obs på det når det gjelder stoler jeg kan sitte på, jeg tør ikke ta fly fordi jeg er stor, jeg er stadig redd for at noe skal gå i stykker fordi jeg er for tung, det knirker i gulvet når jeg går hos en venninne, men det knirker ikke for henne osv. osv. Det har gått fra å være perfekt cover up for å være attraktiv, til å bli et handicap. 

Jeg la om livsstilen 1. juli. Jeg har jo ingen kilo å sammenligne med, men jeg kjenner på klærne at det har skjedd noe, og det er motiverende i seg selv. Jeg har også tatt mål av midje og mage, der jeg har tapt henholdsvis 6 og 5 cm på disse ukene. I dag kjøpte jeg meg en vekt. Det har vært en flere uker lang prosess for å gjøre nettopp det. Jeg var redd for resultatet, og kvinnet meg opp til å se mer enn hva jeg fryktet. Den stoppet i dag på 129,3 kg, omtrent der jeg realistisk sett trodde at jeg var. 

Jeg teller kalorier, og jeg kjører 5:2 dietten fordi det passer for meg og min hverdag. Jeg kjenner ikke noe craving mot det usunne nå, men hvis jeg har vært på middag hos noen og blitt servert noe usunt, så er jeg umiddelbart lysten på mer. Jeg jobber med viljestyrken min for å kvitte seg med de dårlige vanene jeg har. Forrige gang jeg gikk ned i vekt, så var jeg så fornøyd med meg selv at jeg bare skulle belønne meg litt. Dette eskalerte jo bare.

Mine dårligste vaner er: 
- Er trøtt på morgenen og sliter med å få i meg mat. Liker ikke å lage mat på et slikt tidspunkt heller. Nå har jeg hatt ferie, men jeg har noen planer for organisering når hverdagen nå begynner igjen. Det ender altfor ofte med baguett på vei til jobb på bensinstasjonen. 
- Spiser meg mett, og så spiser jeg litt til fordi det var godt, eller fordi jeg ikke skal kaste mat. Løsningen her er nå å spise av mindre asjetter, og kanskje viktigst for meg; Når jeg spiser, så spiser jeg. Da er det fokus på det, og ikke på Netflix, telefon eller noe annet. Da glir det ikke ned uten at jeg egentlig har fått det med meg.
- Bor alene, og har altfor ofte ikke orket å lage middag, og heller spist noe usunt, ja til og med ikke rent sjeldent bare is. 
- Hater inderlig å trene, og per i dag er det flere fysiske hindringer for meg. Målet er at jeg skal orke å gå noen turer bare jeg blir litt friskere. Realistisk sett blir ikke dette veldig mye av før snøen smelter til våren. Forhåpentligvis er jeg da friskere OG lettere. 
- Skal bare.... Når jeg for eksempel er på tur til nærmeste by, så unnskylder jeg meg med at da bør jeg nesten spise på Burger King e.l nå som jeg endelig kan. Fint det, hvis det er sjeldent, men av ulike årsaker har det plutselig blitt både to og tre dager i uka... 
- Alltid finne unnskyldninger for meg selv for å spise usunt (les: noe jeg synes er godt) enten jeg er sur, glad, trøtt, lei meg osv. 
 

Jeg har klart å endre mange av disse tingene nå i ferien. Jeg har ligget i kaloriunderskudd hver eneste dag. Jeg innser at jeg er sukkeravhengig, og at jeg nok ikke er en som kan unne meg lørdagsgodis som før. Bær og vaniljesaus zero er nok redningen. Ellers har jeg byttet ut en del produkter som fløte til matfløten osv. Ikke visste jeg at stekepannen min var så non stick at jeg på de fleste retter faktisk ikke trenger å bruke hverken smør eller olje. Det har vært veldig bra for meg å bli litt bevisst på kaloriene igjen. Jeg er et konkurransemenneske, så hvis jeg har litt publikum i tillegg, altså KG, så kan det jo hende at jeg klarer det. Første mål, om enn litt hårete, er under 120 kg innen 1. oktober. Litt større mål er 89 kg. Når jeg kommer dit får jeg vurdere hvor mye mer jeg trenger.

Phuh! Dette ble fryktelig langt, men det var litt kjekt å få sagt det også. 

Endret av Sandin
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ønsker deg lykke til. En dag om gangen, og husk at om man feilen en dag så betyr ikke det at det er ødelagt. Da fortsette man dagen etterpå. 

Jeg var selv 133 og tok en operasjon. Gikk ned 40 kg. Er gravid nå, så gått opp 10. Ser frem til å begynne igjen når baby er ute og tiden er inne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Moonshine skrev:

Ønsker deg lykke til. En dag om gangen, og husk at om man feilen en dag så betyr ikke det at det er ødelagt. Da fortsette man dagen etterpå. 

Jeg var selv 133 og tok en operasjon. Gikk ned 40 kg. Er gravid nå, så gått opp 10. Ser frem til å begynne igjen når baby er ute og tiden er inne. 

Hvilken type operasjon tok du? Er du fornøyd nå i ettertid? Hvor fort gikk du ned de 40?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Sandin skrev:

Hvilken type operasjon tok du? Er du fornøyd nå i ettertid? Hvor fort gikk du ned de 40?

gastric bypass. Jeg har vært heldig, ingen plager i ettertid. Gikk de ned i underkant av 1 år. Har holdt meg siden, men som sagt gått opp litt nå i forbindelse med graviditet. 

Noe du vurderer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Moonshine skrev:

gastric bypass. Jeg har vært heldig, ingen plager i ettertid. Gikk de ned i underkant av 1 år. Har holdt meg siden, men som sagt gått opp litt nå i forbindelse med graviditet. 

Noe du vurderer?

Jeg har selvsagt tenkt en del på saken, men jeg er veldig redd for både rekonvalesensen og komplikasjonene. Har ikke snakket med legen min om det, og siden jeg har kommet ned i mer akseptabel vekt alene tidligere, så tror jeg uansett at jeg må gi det et halvt år på egenhånd først for å se om jeg klarer det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en måneds tid med beinhardt regime merker jeg at magesekken har krympet. I dag tok jeg frem en gryte fra fryseren som er laget for noen måneder siden. Mengden nå var rett og slett for voldsom. Det fine er at jeg klarte å stoppe og spise, ikke bare trøkke nedpå fordi det ikke skal gå til spille. Faktisk tror jeg at jeg burde ha stoppet noen munnfuller tidligere, men greit å kjenne på "OMG jeg er altfor mett" selv på liten porsjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint vekttap til å begynne med, men så fikk jeg mensen, og dermed også litt panikk over vekten som gikk opp. Heldigvis forsvant det over natten igjen nå, så dagens vekt er 127,3. Føler det bør være oppnåelig med å være under 120 i inngangen til oktober. Merker at det viktigste fremdeles er å følge med når jeg spiser, ikke glo på TV. Da spiser jeg uten å tenke. Ser jeg på maten blir jeg mer bevisst på at jeg er mett. Ikke miljøvennlig å kaste mat kanskje, men det er ikke prioritet nå. Er det tre munnfuller igjen og jeg er mett, så kaster jeg restene nå istedenfor å spise det opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen er dalende fordi vekten ikke er det. Vet jeg ligger i solid kaloriunderskudd, da hver minste ert blir veid og loggført. Jeg tror målet mitt innen 1. oktober er helt utenfor rekkevidde dessverre, og jeg merker ingen endring på klær heller. Føler meg mislykket da jeg er så ekstremt nøye og likevel er resultatet begrenset. Veier meg daglig, men veier i dag mer enn forrige post. Matematisk sett skal det være umulig, men så enkelt er det dessverre ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm det er ikke så lett dette med vekten. Men du bør veie deg en dag i uken og ikke hver dag. Er mye som spiller inn at vekten forandrer seg litt fra dag til dag. Vei deg f eks hver mandag når du har stått opp og ikke spist på flere timer. En har en reel vekt da og ikke når en har spist nylig. Prøv å gjøre ditt beste, og ha tålmodighet. Du må ikke gi opp selv om det står litt stille nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, marita31 skrev:

Hm det er ikke så lett dette med vekten. Men du bør veie deg en dag i uken og ikke hver dag. Er mye som spiller inn at vekten forandrer seg litt fra dag til dag. Vei deg f eks hver mandag når du har stått opp og ikke spist på flere timer. En har en reel vekt da og ikke når en har spist nylig. Prøv å gjøre ditt beste, og ha tålmodighet. Du må ikke gi opp selv om det står litt stille nå. 

Med tanke på at vekten min varierer stort fra dag til dag, så veier jeg meg hver morgen, men noterer bare ned de nederste tallene. Oppdaterer ikke vektoppgang liksom. Jeg sliter med å få i meg nok proteiner, som i stor grad skyldes kresenhet. Jeg brakk meg av kyllingbryst i går, og endt opp med å bare spise 50 gram. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men du må ikke veie deg hver morgen for da blir du for fokusert på vekten hele tiden viser det tallet og det tallet hver dag. Da blir det vanskeligere å gå ned i vekt fordi en er så fokusert på vekten hver dag. Du må tvinge deg til å veie deg en gang i uken. Spis egg hver dag som er bra med proteiner i også. Spis litt fisk også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sandin said:

Motivasjonen er dalende fordi vekten ikke er det. Vet jeg ligger i solid kaloriunderskudd, da hver minste ert blir veid og loggført. Jeg tror målet mitt innen 1. oktober er helt utenfor rekkevidde dessverre, og jeg merker ingen endring på klær heller. Føler meg mislykket da jeg er så ekstremt nøye og likevel er resultatet begrenset. Veier meg daglig, men veier i dag mer enn forrige post. Matematisk sett skal det være umulig, men så enkelt er det dessverre ikke. 

Jeg stod stille de første 6 ukene. Utrolig tungt med alt maset om at man raser ned i begynnelsen. Plutselig nå er det 2,5kg på en uke - og du verden så glad jeg er for at jeg ikke ga opp! Forstår så utrolig godt følelsen, det virker jo helt meningsløst. Men du må bare stole på deg selv. Du gjør det rette, det vil gå nedover, hang in there! 
 

Heier på deg!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ting på privaten også som tar litt piffen ut av meg. Forhåpentligvis blir det bedre. Skulle bare ønske at det kom noen «motivasjonskilo» nå. Når man har så mye å gå på burde liksom de 10 første kiloene gå av i løpet av et par måneder synes jeg 😂
 

Nå er dessverre helseutfordringene sånn at jeg egentlig er å betegne som midlertidig handicappet, med stor frykt (med rette) for ikke å holde ut i jobb. Det er helt livsavgjørende for min psykiske helse å kunne jobbe, så derfor må jeg inntil videre gå ned bare med endring av kosthold og den aktiviteten jeg gjør gjennom jobb som verktøy. Det er ingen løft, og ca 5000 skritt på jobb daglig, noe i trapper.  En god del stående i det minste. Lite aktivitet ellers. Jeg vil ikke skrive så mye mer detaljert da det fort kan identifiseres, men kort fortalt er helsepersonell enig med meg i at per dags dato, så er det smertehåndtering og lindring som prioriteres. Håpet er å kunne gå turer med tiden. 

I dag er menyen proteinyoghurt til frokost med fire bringebær. Lunsj var kyllingsalat uten pasta. Middag blir chili con carne laget med myyyyye bønner og lite karbonadedeig. Litt mais og Drømmelett på. Muligens litt yoghurt til kvelden, men tvilsomt. Jeg har et anstrengt forhold til mat og spising. Brekker meg veldig mye, og i går kastet jeg 3/4 av et kyllingbryst fordi det kom rett opp igjen. Har ikke bulimi. Fisk og annen sjømat er umulig å spise dessverre. Jeg har ingen dager med mindre enn 1000 kcal i underskudd, stort sett betraktelig mer. Jeg ser jeg sliter med å få i meg nok proteiner. Kylling er jeg allerede så lei av at det som sagt kom opp igjen i går. 

Endret av Sandin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage lapskaus, havregrøt, skinkestek som du kan ha til middager og til grønnsaker, Det finnes og magert kjøtt fra storfe, lam og gris. Gå på meny eller en ferskvaredisk og spør om å få det sunneste kjøttet dem har. Du bør få i deg omega3 tabl når du ikke kan spise fisk. roastbiff er mager også, ta på agurk og tomat, paprika. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, marita31 skrev:

Du kan lage lapskaus, havregrøt, skinkestek som du kan ha til middager og til grønnsaker, Det finnes og magert kjøtt fra storfe, lam og gris. Gå på meny eller en ferskvaredisk og spør om å få det sunneste kjøttet dem har. Du bør få i deg omega3 tabl når du ikke kan spise fisk. roastbiff er mager også, ta på agurk og tomat, paprika. 

Havregrøt er frokost i helger der jeg har litt mer tid til å spise og kan spise når jeg vil. Jeg spiser allerede utelukkende magert kjøtt. Aldri likt noe annet. Sånn sett trenger jeg ikke å legge om akkurat det, men jeg tror faktisk at jeg må spise litt mer kjøtt (spiser det kanskje i små mengder tre ganger i uken). Omega 3 tar jeg! Blitt mye flinkere nå til å følge om den slags denne sommeren. Tomat er min go to hvis jeg er fysen, eller ikke ble helt mett av maten. Ligger alltid dyre/gode tomater på kjøkkenbenken. 

4 timer siden, marita31 skrev:

Blomkåsluppe er kjempe godt og sunt. Koster 10 kr blomkål på rema1000 nå

Der kommer min særhet inn. Jeg synes blomkålsuppe lukter promp😂. Men jeg er flink til å spise blomkål rå da. Det og brokkoli har jeg ofte i salat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest kylling1

Du må passe på at du ikke spiser for lite. Teller du kalorier? Du må ikke spise under basalforbrenningen din. Er du i lite aktivitet får nedgangen hellere ta litt lengre tid. Tenker også at det du endrer i kostholdet ditt nå er noe du må kunne leve med når du er ferdig med å gå ned i vekt - går du tilbake til slik det var er du raskt tilbake til den vekten du kom fra. Kanskje du kan snakke med legen din og få en henvisning til en ernæringsfysiolog? 

Her er det slik at jeg må ha litt søtt hver dag, men det holder egentlig med en bit sjokolade eller en kjeks eller lignende. Jeg savner det ikke om jeg ikke spiser mer enn det, men om jeg kutter det helt ut blir jeg ekstremt fysen. Jeg er også glad i karbohydrater, men det holder med litt. Trenger ikke 2 dl ris, det holder med en halv liksom. Dette gjør jeg plass til i kaloribudsjettet. Det som jeg synes er viktig er å finne ut hva som er av kalorier i ulike matvarer, og å lære porsjonsstørrelser av alt. Hvor mye fyller for eksempel 75 g pasta når det er kokt? Hvor mye energi er det i en skive ost? Du kan også fint gå på burger king om du ikke tar den største burgeren og dropper pomfrittene og sukkerbrusen. Å bytte et helt middagsmåltid med is er dumt - da er der bedre å spise litt mindre middag og litt is på slutten. Så er ettersmaken is uansett 😊

Synes denne artikkelen var veldig fin: https://www.elitept.no/blogg/beste-artikkel-om-vektnedgang-noensinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, addict skrev:

Ville bare komme med et heiarop!!! 

Takk. Motivasjonen er på bunnen nå for å si det sånn. La vekk vekta for en stund så jeg ikke skal gi helt opp.

9 timer siden, kylling1 skrev:

Du må passe på at du ikke spiser for lite. Teller du kalorier? Du må ikke spise under basalforbrenningen din. Er du i lite aktivitet får nedgangen hellere ta litt lengre tid. Tenker også at det du endrer i kostholdet ditt nå er noe du må kunne leve med når du er ferdig med å gå ned i vekt - går du tilbake til slik det var er du raskt tilbake til den vekten du kom fra. Kanskje du kan snakke med legen din og få en henvisning til en ernæringsfysiolog? 

Her er det slik at jeg må ha litt søtt hver dag, men det holder egentlig med en bit sjokolade eller en kjeks eller lignende. Jeg savner det ikke om jeg ikke spiser mer enn det, men om jeg kutter det helt ut blir jeg ekstremt fysen. Jeg er også glad i karbohydrater, men det holder med litt. Trenger ikke 2 dl ris, det holder med en halv liksom. Dette gjør jeg plass til i kaloribudsjettet. Det som jeg synes er viktig er å finne ut hva som er av kalorier i ulike matvarer, og å lære porsjonsstørrelser av alt. Hvor mye fyller for eksempel 75 g pasta når det er kokt? Hvor mye energi er det i en skive ost? Du kan også fint gå på burger king om du ikke tar den største burgeren og dropper pomfrittene og sukkerbrusen. Å bytte et helt middagsmåltid med is er dumt - da er der bedre å spise litt mindre middag og litt is på slutten. Så er ettersmaken is uansett 😊

Synes denne artikkelen var veldig fin: https://www.elitept.no/blogg/beste-artikkel-om-vektnedgang-noensinne

Takk for fin lenke. Jeg teller kalorier ja, og er veldig fornøyd med 5:2 da det passer min hverdag godt. Sliter veldig med å få i meg nok proteiner, og er generelt ganske matlei. Heldigvis er jeg flink til å fryse ned middager slik at jeg ikke hopper over det. Hovedproblemet mitt har egentlig ikke vært at ikke hovedmåltidene har vært greie nok (om enn litt mye og litt for mye ost på), men alt det andre jeg har stappet i meg utenom... Jeg er definitivt sukkeravhengig, selv om jeg merker at det har blitt mye mindre cravings nå. Spiser frukt isteden, og det er da i det minste bedre enn snop.

Skal også sies at jeg har og har hatt en del psykiske utfordringer. Ser litt på "My 600 lb life" eller hva det heter, og fellesnevneren for omtrent samtlige er overgrep i oppveksten. Slik er det også for meg. Det er ingen unnskyldning, men det er nok en av flere forklaringer på hvorfor det har blitt som det har blitt. Akkurat nå er motivasjonen så og si borte. Endte med å kjøpe meg snop på fredag, men etter en bit kastet jeg det faktisk. Det var ikke godt nok til å være verdt det (prøvde en ny type godis). Fornøyd med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...