Gå til innhold

Alvorlig utbrudd i Moss!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, Gjeste mann said:

Nei og atter nei og litt ja.

3% er av antall bekreftede tilfeller. Det heter "Case Fatality Rate" og betyr antall døde i prosent av antall bekreftede smittede.

Som kjent så er det mange smittede som aldri blir testet. Mange får heller ingen symptomer.

Det reelle dødstallet heter "Infection Fatality Rate" og er mye vanskeligere å beregne. Men det er jo dette tallet som er interresant da det tar hensyn til mørketall for smittede. Det er gjort mange studier på dette rundt omkring ved å måle antistoffer på et utvalg mennesker og dermed beregne ca hvor mange som faktisk har vært smittet. 

Det er riktig at dersom helsevesenet skulle kolapse så blir dødligheten høyere. Men den ville aldri bli innærheten av 3% i Norge, det har den heller adri vært i f.eks. Italia - selv om den var ganske høy der.

Kilde:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/MRO5L5/koronaviruset-har-ikke-en-doedelighet-henrik-vogt

Fra artikkelen:

Eksempler på studier viser dødelighet på 0,2 prosent i
St. Clara (USA), 0,4 prosent i Gangelt i Tyskland, 0,5 prosent i Genève i Sveits, 0,6 prosent i Indiana (USA), 0,9 prosent i New York, 1,1 prosent i Spania og kanskje 1,3 prosent i Italia.

Jeg er enig i at 3 er for høyt, men f.eks. studien som viser 0,2% hentet kandidater fra Facebook. De betyr at de får kandidater som ønsker å teste seg fordi de tror de kan ha hatt det, og dermed et kunstig høyt positivt antall. I tillegg har det seinere vist seg at testen de brukte har 3-4 ganger så mange falske positive svar som de la til grunn. Sannsynligvis er det gjort liknende feil i andre studier som har veldig lav dødelighet.

Anonymkode: 1c1bf...2e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at 3 er for høyt, men f.eks. studien som viser 0,2% hentet kandidater fra Facebook. De betyr at de får kandidater som ønsker å teste seg fordi de tror de kan ha hatt det, og dermed et kunstig høyt positivt antall. I tillegg har det seinere vist seg at testen de brukte har 3-4 ganger så mange falske positive svar som de la til grunn. Sannsynligvis er det gjort liknende feil i andre studier som har veldig lav dødelighet.

Som Gjeste mann skriver er det vanskelig å beregne IFR nøyaktig pga det usikre tallgrunnlaget. Noen kan gi feil pga skjevt utvalg, som Facebook-undersøkelsen. Men noen tar også utgangspunkt i antistoffmålinger, og da får de ikke med de som ikke har produsert målbare antistoffer. Nyere undersøkelser antyder at det kan dreie seg om rundt halvparten av alle smittede, Jeg har ikke inntrykk av at dette er noe de har tatt med i beregningen.

Anonymkode: 20ed3...140

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Som Gjeste mann skriver er det vanskelig å beregne IFR nøyaktig pga det usikre tallgrunnlaget. Noen kan gi feil pga skjevt utvalg, som Facebook-undersøkelsen. Men noen tar også utgangspunkt i antistoffmålinger, og da får de ikke med de som ikke har produsert målbare antistoffer. Nyere undersøkelser antyder at det kan dreie seg om rundt halvparten av alle smittede, Jeg har ikke inntrykk av at dette er noe de har tatt med i beregningen.

Den undersøkelsen tok utgangspunkt i antistoffer, men det hjelper ikke hvis utvalget har høyere sjanse enn snittet for å ha vært smittet (har hatt symptomer eller vært i nærheten av andre som har det), eller testen gir falske positive svar.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

En bryllupsfest for kvinner ,eller en førfest for kvinner ble holdt den 19 juli. 
kalles det ikke utdrikningslag.?Eller er det bare på Vestlandet vi bruker det ordet? 

Anonymkode: 0f216...b06

Det er jo mulig at dette ikke er etniske nordmenn. Det er veldig mange fra Asia i Moss. Har vært der noen ganger, og det er veldig mange fra bla Thailand. Det kan stemme med den slags fest. 

• Liker 1
Gjest MadameDeRosa
Skrevet (endret)
4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det er jo mulig at dette ikke er etniske nordmenn. Det er veldig mange fra Asia i Moss. Har vært der noen ganger, og det er veldig mange fra bla Thailand. Det kan stemme med den slags fest. 

Ja, de ble smittet på en «førfest» til bryllup hvor det kun var kvinnelige. Ifølge muslimsk tradisjon, har de en hennafest hvor alle kvinnene samles når bruden et par dager før bryllupet skal males med henna. (Hender og føtter). 

Mest sannsynligvis muslimer.

Endret av MadameDeRosa
Skrevet
Akkurat nå, MadameDeRosa skrev:

Ja, de ble smittet på en «førfest» til bryllup hvor fet kun var kvinnelige. Ifølge muslimsk tradisjon, har de en hennafest hvor alle kvinnene samles når bruden et par dager før bryllupet skal males med henna. (Hender og føtter). 

Å, ok. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den undersøkelsen tok utgangspunkt i antistoffer, men det hjelper ikke hvis utvalget har høyere sjanse enn snittet for å ha vært smittet (har hatt symptomer eller vært i nærheten av andre som har det), eller testen gir falske positive svar.

Ja, men jeg snakket om undersøkelsene generelt. Det er usikkerhet som gjør at tallene kan gå begge veier.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Ja, de ble smittet på en «førfest» til bryllup hvor det kun var kvinnelige. Ifølge muslimsk tradisjon, har de en hennafest hvor alle kvinnene samles når bruden et par dager før bryllupet skal males med henna. (Hender og føtter). 

De sa jo det på nyhetene i går. 

Anonymkode: fefac...7fc

Skrevet
7 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Muslimer eller ei, drittmennesker som er egoister og ikke tenker på alle andre. Jeg ble så forbanna da jeg hørte det. 

Må man på liv og død ha bryllup nå? Kan man ikke bare signere papirene og utsette festen til senere? 

Det samme gjelder de forbanna ''turistene'' som skulle harryhandle i Sverige, feriere i Spania og leve som før. 

Samtidig tenker jeg på alle eldre, kronisk syke og utsatte personer som risikerer livet her i landet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Drizzt skrev:

Muslimer eller ei, drittmennesker som er egoister og ikke tenker på alle andre. Jeg ble så forbanna da jeg hørte det. 

Må man på liv og død ha bryllup nå? Kan man ikke bare signere papirene og utsette festen til senere? 

Det samme gjelder de forbanna ''turistene'' som skulle harryhandle i Sverige, feriere i Spania og leve som før. 

Samtidig tenker jeg på alle eldre, kronisk syke og utsatte personer som risikerer livet her i landet. 

Kan vi ikke bare stenge av Moss fra resten av landet?

Anonymkode: 5dd52...892

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drastisk, men det er vel den eneste fornuftige løsningen, all den tid arrangøren ikke gir ut gjestelisten, og gjestene ikke tar telefonen når smittesporerne ringer.

Anonymkode: 79328...a2f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk en god ide, for å stoppe denne lokale oppblussingen. 

Anonymkode: ce924...b21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med 100 deltakere overholdt de ikke lokalets begrensning på 50 deltakere:

https://www.nrk.no/osloogviken/her-var-bryllupsfesten-som-forte-til-smitteutbruddet-i-moss-1.15104449

De har heller ikke fulgt kravet om å føre deltakerliste all den tid de ikke evner/ønsker å oppgi hvem som deltok:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y3kbAr/kommuneoverlege-i-moss-vi-har-ikke-komplette-gjestelister-fra-bryllupet

Anonymkode: 7a106...fea

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg frykter dette kan bli en tragedie. Ikke oppgir de gjestelisten, folk tar ikke telefonen, og nå begynner Eid. Dette kan bli skikkelig ille. Nå må deres religiøse ledere på banen, siden de ikke hører på andre. Nå må de ta ansvar.

• Liker 6
Skrevet

Når det er åpenbare brudd på omtrent alt som er av anbefalinger så burde dette få konsekvenser for de som er innblandet! Store konsekvenser i form av kraftig bøtelegging! Blir så provosert av sånn idioti at har omtrent ikke ord!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og Oslo da eller? Flere av gjestene var fra Oslo og områdene rundt. Nå begynner ID også så da får vi enda mer spredning. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og Oslo da eller? Flere av gjestene var fra Oslo og områdene rundt. Nå begynner ID også så da får vi enda mer spredning. 

Hvem hadde trodd at islam skulle vorde oss noe vondt...?

Anonymkode: 11572...0c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I Kina hadde de torturert ansvarlige til de fikk listene. Ikke det at vold er bra, men i Kina ville lista vært på borde for mange dager siden...

Anonymkode: 11572...0c6

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Amberleaf skrev:

Når det er åpenbare brudd på omtrent alt som er av anbefalinger så burde dette få konsekvenser for de som er innblandet! Store konsekvenser i form av kraftig bøtelegging! Blir så provosert av sånn idioti at har omtrent ikke ord!!

Her i landet er det latterlig lave straffer på det meste. Fy fy er det de sikkert får høre..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg frykter dette kan bli en tragedie. Ikke oppgir de gjestelisten, folk tar ikke telefonen, og nå begynner Eid. Dette kan bli skikkelig ille. Nå må deres religiøse ledere på banen, siden de ikke hører på andre. Nå må de ta ansvar.

Eid? Har ikke det vært da? Etter ramadan.

Anonymkode: 0f216...b06

• Opprett ny...