Apis Skrevet 28. juli 2020 #81 Skrevet 28. juli 2020 36 minutter siden, Gjeste mann skrev: Dette er feil da det er mange flere som blir smittet enn det som er registrert. Dermed lavere dødelighet, les linken min i posten Er det ikke ganske få smittede av de som blir testet, slik at mørketallene er lavere enn først antatt ? 2
punkyB Skrevet 28. juli 2020 #82 Skrevet 28. juli 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: De vet vel ikke nøyaktig hvordan folk blir smittet, å finne smittekilden er vanskelig nok i seg selv. Private fester inngår forøvrig i "hjemme", det var litt unøyaktig da jeg tok det etter hukommelsen. Se ellers link litt lenger opp her. Anonymkode: 20ed3...140 Jeg tenker det er viktig at man får erfaring med hvordan dette faktisk smitter og at man da kan ta hensyn til det. Jeg tenkte hjem som i familier - gjerne da hvis det er flere som bor tett sammen. Det er jo derfor man en tid hadde mest smitte i Oslo i områder hvor man vet folk bor tett / flere i trange leiligheter. Har man private fester så er man jo også sanns. tett på hverandre for jeg tror det er vanskelig å holde avstand - men det kan jo ha betydning hvor lenge man er i samme rom også. Ser man da at det smitter selv med korte opphold i samme rom er det jo viktig å få det fram og at det da er viktig å holde avstand. Man har jo lempet på krav om avstand på kollektiv transport - det vil jo være vanskelig å finne ut om smitte skjer der men sanns. er det jo mindre farlig siden man ikke er i samme "rom" så lenge.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #83 Skrevet 28. juli 2020 6 minutter siden, punkyB skrev: Jeg tenker det er viktig at man får erfaring med hvordan dette faktisk smitter og at man da kan ta hensyn til det. Jeg tenkte hjem som i familier - gjerne da hvis det er flere som bor tett sammen. Det er jo derfor man en tid hadde mest smitte i Oslo i områder hvor man vet folk bor tett / flere i trange leiligheter. Har man private fester så er man jo også sanns. tett på hverandre for jeg tror det er vanskelig å holde avstand - men det kan jo ha betydning hvor lenge man er i samme rom også. Ser man da at det smitter selv med korte opphold i samme rom er det jo viktig å få det fram og at det da er viktig å holde avstand. Man har jo lempet på krav om avstand på kollektiv transport - det vil jo være vanskelig å finne ut om smitte skjer der men sanns. er det jo mindre farlig siden man ikke er i samme "rom" så lenge. Skal være enig i at det hadde vært kjekt å vite mer om hvordan det smitter, men det er jo ikke lett å finne ut av da. Da må hver enkelt person huske stort sett alt de har gjort i minste detalj i opptil 2 uker tilbake, og det er det de færreste som gjør... Det ville vært enklere hvis de hadde kontrollerte forsøk, men det er jo litt uetisk å smitte noen med vilje så det blir det nok ikke noe av. Anonymkode: 20ed3...140
punkyB Skrevet 28. juli 2020 #84 Skrevet 28. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skal være enig i at det hadde vært kjekt å vite mer om hvordan det smitter, men det er jo ikke lett å finne ut av da. Da må hver enkelt person huske stort sett alt de har gjort i minste detalj i opptil 2 uker tilbake, og det er det de færreste som gjør... Det ville vært enklere hvis de hadde kontrollerte forsøk, men det er jo litt uetisk å smitte noen med vilje så det blir det nok ikke noe av. Anonymkode: 20ed3...140 Jeg tenker jo at de ser på dette også da i smittesporingen og gjør seg erfaringer. Det at de åpnet skolene var vel pga. at de hadde sett det smittet lite blant barn.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #85 Skrevet 28. juli 2020 1 time siden, punkyB skrev: Jeg tenker jo at de ser på dette også da i smittesporingen og gjør seg erfaringer. Det at de åpnet skolene var vel pga. at de hadde sett det smittet lite blant barn. Joda, i grove trekk kan de jo vite noe. Men sett at du blir smittet av noen du bor sammen med. Var det fordi partneren hostet? Pustet deg i ansiktet? Satt for tett i sofaen? Tok på samme ting? Du kastet tørkepapiret partneren snøt seg i? Dere drakk av samme glass? Eller noe helt annet? Det blir jo bare ren gjetning. Anonymkode: 20ed3...140
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #86 Skrevet 28. juli 2020 En bryllupsfest for kvinner ,eller en førfest for kvinner ble holdt den 19 juli. kalles det ikke utdrikningslag.?Eller er det bare på Vestlandet vi bruker det ordet? Anonymkode: 0f216...b06 2
Gjest Forumhei Skrevet 28. juli 2020 #87 Skrevet 28. juli 2020 På 27.7.2020 den 13.15, AnonymBruker skrev: Stort koronautbrudd i Moss nå. Her må politikerne vise ansvar å innføre umiddelbar lockdown av byen og regionen. Dette er alvorlig og kan komme ut av kontroll om det ikke tas grep. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5f1eb4d8db318300189945a4 Anonymkode: 684e3...eb9 Dette kunne jeg fortalt deg for flere uker siden, hvorfor er folk overrasket ? Vi har invitert viruset inn når vi åpnet grensen. klar for bølge 2 av corona?
Gjest Forumhei Skrevet 28. juli 2020 #88 Skrevet 28. juli 2020 Ikke hamstre så mye denne gangen da...enda 8 uker til vi stenger ned igjen.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #89 Skrevet 28. juli 2020 7 hours ago, Apis said: Tar en tallene som blir oppdatert daglig i VG 9100 bekreftet smittet og 255 bekreftes døde så er vel det røft regnet ca 3 av 100 kovid pasienter dør, altså 3% I Norge, ja. I andre land, der helsevesenet kollapser, blir dødstallene høyere. Anonymkode: 67191...b68 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #90 Skrevet 28. juli 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som swingers-party Anonymkode: 7a106...fea De sa på nyhetene at det var kvinnefest i forkant av bryllup. Ikke utdrikningslag. Muslimsk bryllup og tradisjoner. Anonymkode: fefac...7fc
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #91 Skrevet 28. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De sa på nyhetene at det var kvinnefest i forkant av bryllup. Ikke utdrikningslag. Muslimsk bryllup og tradisjoner. Anonymkode: fefac...7fc Så det var derfor Høye sier vi ikke skal være sinte. Han er redd det skal bli oppblomstring av rasisme. Det var forøvrig ikke noe nytt at minoriteter har blitt rammet hardere av korona enn resten av befolkningen. Håper de lærer etterhvert, for det er fryktelig trist med alle som blir syke. Anonymkode: 59f58...501
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #92 Skrevet 28. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det var derfor Høye sier vi ikke skal være sinte. Han er redd det skal bli oppblomstring av rasisme. Det var forøvrig ikke noe nytt at minoriteter har blitt rammet hardere av korona enn resten av befolkningen. Håper de lærer etterhvert, for det er fryktelig trist med alle som blir syke. Anonymkode: 59f58...501 De hadde antibac ved inngangen så de tok forhåndsregler. Men de satt tett, gav klemmer, danset, og det var buffet. Men innenfor hva som er lov. Anonymkode: fefac...7fc
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #93 Skrevet 28. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De hadde antibac ved inngangen så de tok forhåndsregler. Men de satt tett, gav klemmer, danset, og det var buffet. Men innenfor hva som er lov. Anonymkode: fefac...7fc Men det var flere enn 20 stk som er maks for et privat arrangement, eller har jeg misforstått noe? Jeg spør ikke for å skape dårlig stemning, men det var jo ikke ansvarlig at mange sitter nært, kysser og klemmer da. Jeg trodde det ikke var lov å ha større funksjoner når man ikke hadde kontroll på gruppen og de er for tette. Anonymkode: 59f58...501 1
Apis Skrevet 28. juli 2020 #94 Skrevet 28. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: I Norge, ja. I andre land, der helsevesenet kollapser, blir dødstallene høyere. Anonymkode: 67191...b68 Vi har klart oss så bra som vi har pga strenge tiltak og det er fortsatt viktig og holde strikken stram. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #95 Skrevet 28. juli 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: De sa på nyhetene at det var kvinnefest i forkant av bryllup. Ikke utdrikningslag. Muslimsk bryllup og tradisjoner. Anonymkode: fefac...7fc 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: De hadde antibac ved inngangen så de tok forhåndsregler. Men de satt tett, gav klemmer, danset, og det var buffet. Men innenfor hva som er lov. Anonymkode: fefac...7fc Antibac var vell på bryllupsfesten? At fulle folk glemmer seg ut ,og klemmer er ikke så rart ,men edru? Har ikke klemt mine barn på 6 måneder .😒 Anonymkode: 0f216...b06
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #96 Skrevet 28. juli 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Antibac var vell på bryllupsfesten? At fulle folk glemmer seg ut ,og klemmer er ikke så rart ,men edru? Har ikke klemt mine barn på 6 måneder .😒 Anonymkode: 0f216...b06 Hva?! Har du ikke klemt barna dine på et halvt år? Håper det ikke er på grunn av frykt for korona - da trenger du faktisk hjelp.. Anonymkode: d13d1...ce6 9
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #97 Skrevet 28. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så det var derfor Høye sier vi ikke skal være sinte. Han er redd det skal bli oppblomstring av rasisme. Det var forøvrig ikke noe nytt at minoriteter har blitt rammet hardere av korona enn resten av befolkningen. Håper de lærer etterhvert, for det er fryktelig trist med alle som blir syke. Anonymkode: 59f58...501 Hva så? Kunne like gjerne vært en norsk bryllupsfest. Anonymkode: 5dd52...892 2
Gjeste mann Skrevet 28. juli 2020 #98 Skrevet 28. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I Norge, ja. I andre land, der helsevesenet kollapser, blir dødstallene høyere. Anonymkode: 67191...b68 Nei og atter nei og litt ja. 3% er av antall bekreftede tilfeller. Det heter "Case Fatality Rate" og betyr antall døde i prosent av antall bekreftede smittede. Som kjent så er det mange smittede som aldri blir testet. Mange får heller ingen symptomer. Det reelle dødstallet heter "Infection Fatality Rate" og er mye vanskeligere å beregne. Men det er jo dette tallet som er interresant da det tar hensyn til mørketall for smittede. Det er gjort mange studier på dette rundt omkring ved å måle antistoffer på et utvalg mennesker og dermed beregne ca hvor mange som faktisk har vært smittet. Det er riktig at dersom helsevesenet skulle kolapse så blir dødligheten høyere. Men den ville aldri bli innærheten av 3% i Norge, det har den heller adri vært i f.eks. Italia - selv om den var ganske høy der. Kilde: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/MRO5L5/koronaviruset-har-ikke-en-doedelighet-henrik-vogt Fra artikkelen: Eksempler på studier viser dødelighet på 0,2 prosent i St. Clara (USA), 0,4 prosent i Gangelt i Tyskland, 0,5 prosent i Genève i Sveits, 0,6 prosent i Indiana (USA), 0,9 prosent i New York, 1,1 prosent i Spania og kanskje 1,3 prosent i Italia. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #99 Skrevet 29. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva?! Har du ikke klemt barna dine på et halvt år? Håper det ikke er på grunn av frykt for korona - da trenger du faktisk hjelp.. Anonymkode: d13d1...ce6 Jo det er på grunn av Corona . Har fått beskjed om å ikke klemme og ta i hånden . Barna er voksne og bor ikke hjemme .så holder ikke til i min hushold. Alle har samfunnskritiske jobber, vil er jo med mye folk alle ,og vil ikke smitte gamle og svake ,syke. Men savner veeeldig å gi de klem 😒 Anonymkode: 0f216...b06 2
missmcbeal Skrevet 29. juli 2020 #100 Skrevet 29. juli 2020 17 timer siden, punkyB skrev: Jeg tenker det er viktig at man får erfaring med hvordan dette faktisk smitter og at man da kan ta hensyn til det. Jeg tenkte hjem som i familier - gjerne da hvis det er flere som bor tett sammen. Det er jo derfor man en tid hadde mest smitte i Oslo i områder hvor man vet folk bor tett / flere i trange leiligheter. Har man private fester så er man jo også sanns. tett på hverandre for jeg tror det er vanskelig å holde avstand - men det kan jo ha betydning hvor lenge man er i samme rom også. Ser man da at det smitter selv med korte opphold i samme rom er det jo viktig å få det fram og at det da er viktig å holde avstand. Man har jo lempet på krav om avstand på kollektiv transport - det vil jo være vanskelig å finne ut om smitte skjer der men sanns. er det jo mindre farlig siden man ikke er i samme "rom" så lenge. De har bare lempet kravene på bussturer som er kortere enn 1 time. Så dette gjelder stort sett bare i byene. Ekspressbussene må fortsatt kjøre med annenhver sete/halvfull buss. Det er fornuftig da man fort sitter 3-4 timer i en buss. Leste nettopp er artikkel om det for i distriktet på Vestlandet så sliter mange busseselskaper at de fremdeles må forholde seg til avstand på busser og bare kan kjøre halvfull kapasitet. Tanken er nok som du sier at risikoen øker jo lenger man sitter på samme sted lenge. 1
Fremhevede innlegg