Gå til innhold

Hvilke bøker leste dere som ungdommer?


SoWhat?

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

The Beatles er ikke en bok, men et band, som holdt på fra 1962-1970.

Anonymkode: 6d4ef...d2e

Det er også en bok skrevet av Lars Saabye Christensen i 1984 selv om boken bare het Beatles, det er sikkert den boken personen mente.

Og The Betles holdt på fra 1960 til 1970 

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Kommer an på hvor du bor, men om du bor i en av de større norske byene så har de sikkert brukthandler hvor de selger gamle bøker.  Og man får ihvertfall tak i det på nette. 

 

Jeg leste ikke så mye som ungdom, men jeg leste Stompa bøkene 

 

Det tenkte jeg ikke på. Jez Det er sikkert noen i Oslo som selger gamle bøker ja. Jeg får undersøke. Finner jeg en sånn butikk kommer jeg til å være der i timesvis! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fra hvilken alder tenker du ?

Anonymkode: 792db...c63

De jeg vil introdusere for er fra ti til tretten år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SoWhat? skrev:

De jeg vil introdusere for er fra ti til tretten år. 

Ok, men ungdommer er fra 13 til 19 år. Så du burde ha skrevet barn.

Anonymkode: 792db...c63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagaen om isfolket (48 bøker som gikk ila en sommer når jeg var 15). 
 

Anonymkode: d3180...bde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? skrev:

De jeg vil introdusere for er fra ti til tretten år. 

Tweens altså. Det burde du skrevet i innlegget/overskriften. :P i den alderen leste jeg Harry Potter. 

Anonymkode: d3180...bde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men ungdommer er fra 13 til 19 år. Så du burde ha skrevet barn.

Anonymkode: 792db...c63

Jo.. Men tiåringen leser ikke barnebøker lenger. Det er jo flere ungdomsbøker som passer for han. Han leser mest av alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jo.. Men tiåringen leser ikke barnebøker lenger. Det er jo flere ungdomsbøker som passer for han. Han leser mest av alle. 

Men det er forskjell på hva en 13 åring og hva en 16 åring leser.

Anonymkode: 792db...c63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det er forskjell på hva en 13 åring og hva en 16 åring leser.

Anonymkode: 792db...c63

Hm Ikke alltid. Håper jeg ikke virker kvrrulerende altså, men da jeg var 16 leste jeg bøker beregnet på voksne. Ungdomsbøker leste jeg fra jeg var ti og fram til da. Og så tenker jeg at de gamle bøkene var mye mer uskyldige 🙂 det er litt av sjarmen når jeg leser dem nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hm Ikke alltid. Håper jeg ikke virker kvrrulerende altså, men da jeg var 16 leste jeg bøker beregnet på voksne. Ungdomsbøker leste jeg fra jeg var ti og fram til da. Og så tenker jeg at de gamle bøkene var mye mer uskyldige 🙂 det er litt av sjarmen når jeg leser dem nå. 

En bok beregnet på en 16-18 åring vil ikke passe en 10 åring. 

Anonymkode: 792db...c63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En bok beregnet på en 16-18 åring vil ikke passe en 10 åring. 

Anonymkode: 792db...c63

Nei, den er grei. Men han kan lese flere av de som er nevnt her da. Jeg kommer ikke til å gi ham bøker som ikke passer 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på alder med de barna du snakker om leste jeg mye Frøken detektiv. I tillegg noe av både Anne Cath Vestly og Astrid Lindgren. Og jeg husker jeg leste Når villdyret våkner, Silkesvarten og Den hemmelige hagen.

Da jeg ble litt eldre leste jeg mye Agatha Christie. Og så falt jeg helt for Little Women da jeg var rundt 14-15. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra jeg var 12-13 og utover, leste jeg Pelle og Proffen bøkene til Ingvar Ambjørnsen etterhvert som de kom ut. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid elsket å lese, så jeg har lest mye, men jeg vil anbefale Maria Gripe på det varmeste! Bøkene hennes er utrolig nydelige og spennende, og jeg syns de holder seg gode selv når jeg leser de opp igjen nå som voksen. Det er definitivt verdt å sjekke dem ut!

Anonymkode: 6aae8...974

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før 10 år gikk det mye i Lindgren og lignende barnebøker.  Mellom 10 og 12/13 år leste jeg Hardy-guttene og De 5.

Etter det ble det Morgan Kane og en gryende interesse for krigshistorie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SoWhat? skrev:

Det tenkte jeg ikke på. Jez Det er sikkert noen i Oslo som selger gamle bøker ja. Jeg får undersøke. Finner jeg en sånn butikk kommer jeg til å være der i timesvis! 

Det vil overraske meg veldig om det ikke er ihvertfall en sånn butikk i Oslo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er mye yngre enn det jeg høres ut som når jeg forteller at jeg leste massevis med GGP-bøker som barn. Kjøpte dem på loppemarked eller i bruktbutikker som Fretex. Jeg leste noen moderne bøker fra 2000-tallet også, men likte best de gamle bøkene fordi de ikke var så altfor skumle og jeg visste at det alltid ordnet seg til slutt. Hovedpersonen i boken ble alltid godt gift til slutt. Haha Kanskje ikke helt det man ønsker at dagens unge skal ta til seg av lærdom, men ellers handlet bøkene ofte om å gjøre det riktige selvom det var litt vanskelig eller krevende. Å f.eks. stille opp for en venninne som ikke hadde det bra, eller hjelpe en gammel nabo med noe. Viktige lærdommer om å alltid prøve å være snill mot andre, å finne sin egen vei og tørre å være annerledes. 
Så hvis du tror barna kan like noe sånt anbefaler jeg deg å se etter GGP (kanskje også GGG). Bøkene til EviBøgenes og Annik Saxegård var blant mine favoritter. 

Anonymkode: 6a00a...358

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SoWhat? skrev:

Det tenkte jeg ikke på. Jez Det er sikkert noen i Oslo som selger gamle bøker ja. Jeg får undersøke. Finner jeg en sånn butikk kommer jeg til å være der i timesvis! 

Fretex på St. Hanshaugen har en kjeller full av bøker. Kan ikke huske å ha sett noe særlig med ungdomsbøker i antikvariat, de selger gjerne andre typer bøker, så tror nok det er mest vanlige bruktbutikker som har ungdomsbøker. Det pleier å være godt utvalg av gamle bøker også på loppemarkeder. Finnes mye også på Finn, og der kan man også få kjøpt bokpakker med flere bøker i en serie eller av samme forfatter. 

Anonymkode: 6a00a...358

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nancy Drew-bøkene og alt av forfatteren Maria Gripe.

Anonymkode: ee7fe...dac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...