Gå til innhold

Hvilke bøker leste dere som ungdommer?


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Leste så mye, men jeg husker spesielt "Den uendelige historie" og en serie som het "Fem". Den serien slår nok ikke an i dag, settingen er fra sekstitallet eller noe. Men jeg syns det var artig lell. 

Beste jeg visste var å få være med i bruktbutikken. Der fant jeg gamle Donaldblader og billige bøker. Lykke! 

Anonymkode: 18bcd...2fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, SoWhat? skrev:

Det tenkte jeg ikke på. Jez Det er sikkert noen i Oslo som selger gamle bøker ja. Jeg får undersøke. Finner jeg en sånn butikk kommer jeg til å være der i timesvis! 

Ja, ikke langt fra operahuset, der langs vannet er det en bok og tegneserie sjappe, eksen min måtte slepe 2 bæreposer ut derfra 😅 dessverre husker jeg ikke noe mer enn at det er i det området, jeg er ikke fra Oslo og dette er en stund siden. Elsker sånne bøker selv, har fortsatt alle fra penny og TL klubben ❤

Anonymkode: 7f563...434

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nancy Drew og bøkene til Agatha Christine. Ja., så leste jeg Morgan Kane som onkel hadde liggende.

Anonymkode: fdb9c...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det er også en bok skrevet av Lars Saabye Christensen i 1984 selv om boken bare het Beatles, det er sikkert den boken personen mente.

Og The Betles holdt på fra 1960 til 1970 

De startet lenge før 1960, og selv om de skiftet navn i 1960, så var det først i 1962 de fikk den endelige besetningen, samt slo gjennom.

Anonymkode: 6d4ef...d2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Sofies verden blir nevn og det er ei kjempefin bok! Men jeg vil også slå et slag for Kabalmysteriet, også av Jostein Gaarder. Jeg elsket begge disse, og kan ikke velge en favoritt.

Ellers har du jo Roald Dahl, som har endel bøker for litt større barn. For eksempel Heksene, Matilda og Charlie og sjokoladefabrikken.

Av litt nyere bøker så kan jeg anbefale Neil Gaiman. Kirkegårdsboken og Coraline er veldig fine historier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 24/7SylviaPlath

Sagaen om Darren Shan :) Hørte den på lydbok igjen i fjor og det var egentlig like morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle forslag så langt!  Veldig bra. Jeg er ikke kjent med alle her, så blir spennende å lese/finne ut mer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "største" bøkene jeg leste begynte vel med Harry Potter-bøkene, som begynte å komme ut da jeg var rundt 11-12. Deretter gikk det i alt av Tolkien og ellers voksenbøker i mange sjangere. Leste stort sett voksne bøker i tenårene, var veldig glad i Lars Saabye Christensen blant annet. Leste det jeg fant i mammas bokhyller, og var også glad i å lese i gamle leksikon. 

Før den tid, opp til rundt 10 år, var det stort sett Bopseybarna og Penny-bøker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid elsket å lese, så jeg har lest mye, men jeg vil anbefale Maria Gripe på det varmeste! Bøkene hennes er utrolig nydelige og spennende, og jeg syns de holder seg gode selv når jeg leser de opp igjen nå som voksen. Det er definitivt verdt å sjekke dem ut!

Anonymkode: 6aae8...974

Helt enig i dette! Leste dem nylig igjen selv, veldig gode bøker. Og Kabalmysteriet av Jostein Gaarder. 

Anonymkode: 25e05...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De startet lenge før 1960, og selv om de skiftet navn i 1960, så var det først i 1962 de fikk den endelige besetningen, samt slo gjennom.

Anonymkode: 6d4ef...d2e

Ja The Quarrymen startet i 1956 av John Lennon og dette var gruppen som utviklet seg til å bli The Beatles i 1960.

Endret av Aragorn ll Elessar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi her var det mange godbiter jeg leste selv også. Evi Bøgenes leste jeg stort sett alt av, men tror ikke det kommer til å slå helt an hos dagens ungdom, samme med Annik Saxegaard. Likte også godt Kabalmysteriet av Jostein Gaarder husker jeg. Leste en hel del krim, Agatha Christie, Minette Walters, Sjöwall og Wahlöö, og Stålesen var favorittene. Litt opp i tenårene begynte jeg på tyngre/voksen litteratur som Kafka, Kundera, Coehlo, Allende, Marquez, Morrison, Follett og Irving. Jeg var veldig glad i å lese og hadde venner som også var interessert i det, ellers tror jeg mye av det jeg leste ville vært altfor tungt og "voksent".  Harry Potter kom inne før jeg var godt over 20, men husker Narniaserien ble lest flere ganger, også i ungdomsårene. Det er jo med tiden kommet mye bra fantasy om det kan vekke leseinteressen. 

Anonymkode: f6a75...813

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det er jo "hundre år siden" så det er litt vanskelig å huske hva jeg leste akkurat i den alderen der, men Nancy Drew og Hardyguttene var definitivt noe jeg leste på den tiden. Tror jeg leste omtrent alt jeg fant av Alexandre Dumas da jeg var ca. 12. Startet med "De tre musketerer" og så bare fortsatte jeg. Vet jeg klarte å mase meg til å lese Hunden fra Baskerville omtrent på den tiden også. De hadde 16 årsgrense på krimbøker men siden jeg var stamgjest på biblioteket så fikk jeg lov likevel. Leste også en del bøker om dyr. "Løvinnen Elsa" var nok favoritten, men fikk med meg bøkene av Jane Goodall også. Og så bøkene om undulaten Fabian.  Leste nok ganske mye som ikke ville falle i smak hos dagens unge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var tenåring for ca 40 år siden leste jeg mest gamle klassikere 😄  Vi bodde langt unna bibliotek, og foreldrene mine hadde ganske mange hyllemeter med gode gamle bøker. Øst for Eden, Anna Karenina, En amerikansk tragedie, Hellemyrsfolket og Kristin Lavransdatter var favorittene, og alle disse er lest flere ganger opp gjennom årene 😊 (Til jul og bursdager vil jeg anta at jeg ønsket meg mer tidsaktuelle bøker, men jeg kan ikke huske noen av dem)

Anonymkode: 5b917...aef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TL-bøkene og Sweet valley high 😁😍😍

Anonymkode: ddaab...25b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typiske ungdomsbøker leste jeg ikke (følte de snakket ned til meg). Likte en del klassikere, som Jules Verne, H.G. Well, H.P. Lovecraft, Mark Twain, Isaac Asimov, Arthur C. Clarke, Philip K. Dick, J.R.R. Tolkien, og engelske humorgreier som Terry Pratchett og Douglas Adams. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Davy Crocket, Silkesvarten, Fem-serien, mye krim, leste også kiosklitteratur a la Margit Sandemo. 

Det beste jeg visste var å gå på biblioteket og velge bøker etter innfallsmetoden. Aller helst på voksen delingen. 

Av tidligere nevnte i tråden leste jeg også Ingvar Ambjørnsen, Evi Bøgenæs, Kari Bøge, Anne Karin Elstad, Agatha Christie. 

Anonymkode: 74a45...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2020 den 15.56, AnonymBruker skrev:

Nancy Drew-bøkene og alt av forfatteren Maria Gripe.

Anonymkode: ee7fe...dac

Åh, Maria Gripe! :hjerte: 

Ellers leste jeg Harry Potter, Alexandre Dumas, Victor Hugo, J.R.R. Tolkien, Tormod Haugen (bøkene hans er sinnsykt rare og kule!) og Jostein Gaarder blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stephen king, Tolkien  og slukte alt krim. 
mamma jobbet på bladsentralen og fikk med seg haugevis av bøker hver uke😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gretagarbo

Noen av mine favoritter var: Teppefall (pocket-serie), Ringenes herre, Trainspotting, Boktyven, I en og samme person og utskudd. Vurderer å lese noen av dem på nytt. Det begynner å bli en stund og jeg husker minimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...