Gå til innhold

Har jeg blitt voldtatt?!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å ha sex med noen om sover er i utganspunktet voldtekt, da den som sover ikke er i stand til å gi samtykke eller ikke. Men dersom man har snakket om dette i forveien, at begge synes det er greit, er det ikke voldtekt. 

jeg har selv våknet av at eksen min penetrerte meg da jeg sov, noen ganger var det digg, mens andre ganger likte jeg det ikke, da sa jeg i fra og gan stoppet, men kan jo ikke kalle det voldtekt, det blir for dumt. 

Anonymkode: 42463...779

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fyf... Det er ikke bare én person som har opplevd dette, men mange. Får helt vondt inni meg. Må være ekstremt skremmende å våkne sånn. Hadde fått helt totalt panikk om det hadde skjedd meg.

Skrevet
1 time siden, Hunmedham skrev:

Jeg går tilbake til det TS skriver:

"Dette har hendt 2 ganger nå. Første gangen våknet jeg av at kjæresten min var inni meg, jeg var med på sexen etter jeg våknet."

Hvor vanskelig skal vi gjøre dette? De er i et parforhold og ligger sammen jevnlig. De er kjærester og elskere, de kliner og har sex, og denne gangen trenger han inn i henne før hun er våken - og når hun våkner er hun "med". De fortsetter morgensexen og vi har ingen grunn til å tro at dette ikke var deilig og fint.

"Den andre gangen våknet jeg på samme måte av at han var inni meg, "

Han gjør det igjen. Forrige gang var det jo bra, og hans erfaring er at dette er noe som gir "suksess". Kanskje han til og med  tenker at hun liker at han overrasker henne slik. Det er i hvert fall vrient å klandre ham for å gjøre det en gang til.

"da skøyv jeg han vekk fra meg og gikk opp i stua sur." 

Da lærte han noe. Dette funker ikke alltid, nei. Hun ville nok heller sove enn å ha sex akkurat da. Men dette er slike ting man erfarer og lærer av i parforhold. Dette gjør han nok ikke igjen på en stund, ikke uten at hun i litt mer våken tilstand signaliserer grønt lys.

"Han kom etter meg å tullet med meg og begynte å si søte ord til meg osv. Det endte med at jeg ble revet med og vi hadde sex igjen."

Han kom etter henne for å sjekke at ting var greit og at han ikke hadde gjort noe hun mente var veldig ille. Og så endte de i sengen igjen.

Seriøst! Dette er da helt normale ting som kan skje i et forhold. Sex kan være vrient, man prøver seg og blir avvist. Den ene har lyst, den andre føyer seg. Oftest vil begge. Noen ganger gjør man noe feil. noe den andre ikke liker. Så må man reparere, finne ut av ting, bli venner igjen. Det er sårbarhet og ulikheter. Noe blir feil uten at det var ment feil.

Men å trekke frem til skumle merkelappene er i hvert fall ingen løsning, dersom vi snakker om bra mennesker som lever godt sammen. Den som fikk grensene sine overtrått skal ikke presses inn i noen offerrolle, og den som tråkket over trenger ikke å få noe overgriperstempel. Ingen av dem har godt av det, det er ikke bra for noe.

TS ville neppe tenkt tanken dersom ikke noen overivrige forståsegpåere hadde begynt å snakke om juss og hva man strengt tatt kan kalle dette. Hvorfor få henne til å gruble og slite med noe, dersom hun ikke gjorde det fra før av?

👏🏻👏🏻👏🏻
Beste innlegget i tråden så langt.

• Liker 3
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært helt vanlig i alle mine forhold, uten at vi har snakket om det.

Loven er der for å beskytte kvinner (og menn) fra å bli seksuelt utnyttet i bevisstløs tilstand, ikke for at to kjærester som likte sexen skal føle at det var overgrep. Det er uansett lurt å snakke om sånt med kjæresten fra dag én, så slipper man sånne situasjoner.

Hvis du opplevde det som ok, Ts, så var det ok. Teknisk sett kunne du likevel ha anmeldt ham for voldtekt. Det gjelder forsåvidt all sex, i det øyeblikk man ikke ønsker å være med på sexen og det likevel fortsetter, blir det overgrep, men sex, avvisning og tilnærmelser er et komplisert spill der man fort kan trå feil. Det er vel heller ikke ønskelig at vi får en kultur der partene må spørre hverandre om lov for hver eneste berøring og seksuelle tilnærmelse. 

Vi overskrider gjerne hverandres grenser både mentalt og emosjonelt uten at det får store konsekvenser, det må være lov å være klumsete og trå feil på det seksuelle området også. Dette ville jeg personlig satt på kontoen for klumsete og ikke overgrep.

Anonymkode: 92eff...8eb

Nemlig. Alltid lurt å se på lovens intensjon; kontra å tolke alt bokstav for bokstav. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare fordi du samtykker til dette, betyr det ikke at det IKKE er voldtekt når folk IKKE samtykker. 

Anonymkode: 3b2e5...cbe

Hun skriver selv at hun ikke gjorde seg noe av det. Første ganga fortsatte de å ha sex. Da har hun i mine øyner akseptert at det er en grei måte å bli vekket på. Har hun ikke da sagt i fra ag han ikke får gjøre det, så kan hun ikke si noe på at han gjorde det igjen. Det at hun valgte å avbryte da er selvsagt helt greit. 
Hvis man begynner å kalle slike hendelser for voldtekt, så er det som å rope ulv, ulv. Man må ikke vanne ut begrepene. 
det blir som det he blitt med rasisme. 
For ti år siden var det helt ok å si N-ordet. Nå er man plutselig rasist om han bruker det. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Sørlandsjenta02 skrev:

Hvis man begynner å kalle slike hendelser for voldtekt

Sovevoldtekt, er voldtekt. 

Anonymkode: 3b2e5...cbe

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sovevoldtekt, er voldtekt. 

Denne loven er kommet i stand for å beskytte kvinner som er dopet, som er blitt dopet, som sover i fylla, eller som på andre måter er bevisstløse eller ute av stand til å beskytte seg fra noe de ikke hadde ønsket dersom de var våkne.

Loven understreker at den også gjelder menn som tror at kvinnen ville ha samtykket dersom de hadde vært våkne. En mann kan altså ikke si at hun slukna på nachspiel, men hadde vært villig hele kvelden. Sovner hun før sexen begynner er hun "no go". Likevel har retten slått fast at det ikke er voldtekt dersom mannen fullfører samleiet, selv om hun sovner mens de knuller. Det mannen likevel ikke kan er å sette igang med nye og utvidet aktivitet etter at hun sovner, f.eks. bytte fra vaginal til anal. Men altså - det er lov å knulle ferdig og "tømme seg" selv om dama sovner underveis.

Poenget her er imidlertid noe annet, nemlig at et etablert par har sex - der han gjør noe han gjorde med hell en gang før. Da er det ufint av enkelte å begynne å få dama til å tro at hun har vært utsatt for et overgrep. Det er å spre gift i et forhold. Det er å skape et offer ut av jenta. Og det er å skape en overgriper ut av mannen.

Hold nå opp med dette sludderet.

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Hunmedham skrev:

Denne loven er kommet i stand for å beskytte kvinner som er dopet, som er blitt dopet, som sover i fylla, eller som på andre måter er bevisstløse eller ute av stand til å beskytte seg fra noe de ikke hadde ønsket dersom de var våkne.

Loven understreker at den også gjelder menn som tror at kvinnen ville ha samtykket dersom de hadde vært våkne. En mann kan altså ikke si at hun slukna på nachspiel, men hadde vært villig hele kvelden. Sovner hun før sexen begynner er hun "no go". Likevel har retten slått fast at det ikke er voldtekt dersom mannen fullfører samleiet, selv om hun sovner mens de knuller. Det mannen likevel ikke kan er å sette igang med nye og utvidet aktivitet etter at hun sovner, f.eks. bytte fra vaginal til anal. Men altså - det er lov å knulle ferdig og "tømme seg" selv om dama sovner underveis.

Poenget her er imidlertid noe annet, nemlig at et etablert par har sex - der han gjør noe han gjorde med hell en gang før. Da er det ufint av enkelte å begynne å få dama til å tro at hun har vært utsatt for et overgrep. Det er å spre gift i et forhold. Det er å skape et offer ut av jenta. Og det er å skape en overgriper ut av mannen.

Hold nå opp med dette sludderet.

Utrolig godt skrevet. Les dette. 
Likte godt det med at det er lov å fullføre og tømme seg inni meg hvis jeg sovner. Hehe. Har aldri sovna under sex, men kanskje jeg skulle late som og de hva som skjer. 

Skrevet
10 timer siden, Uatskillelig skrev:

Naturlig?

Hva er det som får folk til å ta seg til rette på kroppen til en sovende person? Jeg forstår ikke. Går det ikke an å vente til personen våkner og gir samtykke?

Jeg hadde aldri kunne stolt på noen som tok seg til rette når jeg ikke var bevisst. Jeg hadde blitt livredd. Man skal være trygg med kjæresten. Forstår ikke at noen er villige til potensielt å ødelegge tryggheten og tilliten, samt stå i fare for å traumatisere noen.

Jeg sa at det var naturlig for meg. Du skrev tidligere her at du aldri har sovet med noen? Da blir det litt vanskelig å sette seg inn i hvordan det er å dele seng med noen i en lang periode. Du skal jo selvfølgelig ikke gjøre noe som føles galt for deg. Du må sette dine egne grenser.

Når man sovner nakne inntil hverandre og kanskje nettopp har hatt sex, så føles sånt iallefall veldig naturlig for meg.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Sørlandsjenta02 skrev:

Hun skriver selv at hun ikke gjorde seg noe av det. Første ganga fortsatte de å ha sex. Da har hun i mine øyner akseptert at det er en grei måte å bli vekket på. Har hun ikke da sagt i fra ag han ikke får gjøre det, så kan hun ikke si noe på at han gjorde det igjen. Det at hun valgte å avbryte da er selvsagt helt greit. 
Hvis man begynner å kalle slike hendelser for voldtekt, så er det som å rope ulv, ulv. Man må ikke vanne ut begrepene. 
det blir som det he blitt med rasisme. 
For ti år siden var det helt ok å si N-ordet. Nå er man plutselig rasist om han bruker det. 

Ikke alle klarer å si ifra eller sette grenser for seg selv.

Skrevet

Hvis de ikke kan si fra og sette grenser, bør man kanskje innføre forbud mot fysisk kontakt med andre mennesker. Bare sånn i tilfelle den ene parten ikke tør si nei. 
Et lite minus at hele menneskeheten vil dø ut i løpet av hundre år, men man jo jo ta hensyn til de som ikke kan si nei. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Jeg har ikke sovet med noen, nei, og kommer heller ikke til å tørre det om det er vanlig for kjærester å holde på sånn. Jeg har PTSD fra før og er hypersensitiv for alt av lyd, lys, bevegelse og mennesker når jeg skal sove. Jeg får aldri sove før personen ved siden av sover, må ha veldig kontroll på alt og helst låse døra inn til rommet slik at ingen kan komme inn. Hadde blitt fullstendig retraumatisert om jeg våknet til at noen hadde sex med meg. For et skrekkscenario. 

Bare pass på at du kun legger deg med folk du stoler på:) Man blir jo kjent med hverandre og vet stort sett hva den andre liker og ikke.

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, visp skrev:

Har alltid vært naturlig i mine relasjoner.

Har ALDRI vært naturlig i mine relasjoner

Anonymkode: 47e7f...690

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 27.7.2020 den 8.12, Sørlandsjenta02 skrev:

Jeg pleier alltid skrive kontrakt på forhånd, og begge må ha med seg et vitne de stoler på. Disse må lese bøye gjennom kontrakten og hva vi skriver under på, og de må følge godt med under akten om vi holder oss til kontrakten. 
Kontrakten skal innholde et program for akten som vi skal følge til punkt og prikke. Ikke rom for noe impulsivt eller kreativitet. Da blir det fort definert som overgrep og voldtekt. 
Det beste er om vitnene dokumenterer det hele med film, sånn at man i ettertid kan vurdere om det er grunnlag for en anmeldelse. 

Herregud. Hvis to personer er i et forhold, så må det da være mulig å overraske hverandre. Her gjør han jo ikke noe voldelig. Han bare ønsker å vekke deg på en hyggelig og overraskende måte. Jeg elsker å bli vekket på denne måten og elsker å vekke sånn også. 
Overraskelsen er jo helt borte om man planlegger det samme. Kvelden før. 

AMEN kunne ikke vært mer enig.

Anonymkode: 9899e...da7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er sovevoldtekt når en person har sex med en som sover. Det er fordi den sovende/berusede/bevisstløse ikke kan gi sin aksept til sexen. 

Håper du ser at det spiller ingen rolle hva som skjedde før/etter hendelsen, skal ha noen betydning for om dette var overgrep eller ikke. 

For å si det på en annen måte: din datter kommer hjem og sier kjæresten har hatt sex med henne når hun sov. Hva hadde du sagt da?

Anonymkode: 8ffae...06b

AnonymBruker
Skrevet
På 27.7.2020 den 15.11, Hunmedham skrev:

Jeg går tilbake til det TS skriver:

"Dette har hendt 2 ganger nå. Første gangen våknet jeg av at kjæresten min var inni meg, jeg var med på sexen etter jeg våknet."

Hvor vanskelig skal vi gjøre dette? De er i et parforhold og ligger sammen jevnlig. De er kjærester og elskere, de kliner og har sex, og denne gangen trenger han inn i henne før hun er våken - og når hun våkner er hun "med". De fortsetter morgensexen og vi har ingen grunn til å tro at dette ikke var deilig og fint.

"Den andre gangen våknet jeg på samme måte av at han var inni meg, "

Han gjør det igjen. Forrige gang var det jo bra, og hans erfaring er at dette er noe som gir "suksess". Kanskje han til og med  tenker at hun liker at han overrasker henne slik. Det er i hvert fall vrient å klandre ham for å gjøre det en gang til.

"da skøyv jeg han vekk fra meg og gikk opp i stua sur." 

Da lærte han noe. Dette funker ikke alltid, nei. Hun ville nok heller sove enn å ha sex akkurat da. Men dette er slike ting man erfarer og lærer av i parforhold. Dette gjør han nok ikke igjen på en stund, ikke uten at hun i litt mer våken tilstand signaliserer grønt lys.

"Han kom etter meg å tullet med meg og begynte å si søte ord til meg osv. Det endte med at jeg ble revet med og vi hadde sex igjen."

Han kom etter henne for å sjekke at ting var greit og at han ikke hadde gjort noe hun mente var veldig ille. Og så endte de i sengen igjen.

Seriøst! Dette er da helt normale ting som kan skje i et forhold. Sex kan være vrient, man prøver seg og blir avvist. Den ene har lyst, den andre føyer seg. Oftest vil begge. Noen ganger gjør man noe feil. noe den andre ikke liker. Så må man reparere, finne ut av ting, bli venner igjen. Det er sårbarhet og ulikheter. Noe blir feil uten at det var ment feil.

Men å trekke frem til skumle merkelappene er i hvert fall ingen løsning, dersom vi snakker om bra mennesker som lever godt sammen. Den som fikk grensene sine overtrått skal ikke presses inn i noen offerrolle, og den som tråkket over trenger ikke å få noe overgriperstempel. Ingen av dem har godt av det, det er ikke bra for noe.

TS ville neppe tenkt tanken dersom ikke noen overivrige forståsegpåere hadde begynt å snakke om juss og hva man strengt tatt kan kalle dette. Hvorfor få henne til å gruble og slite med noe, dersom hun ikke gjorde det fra før av?

Totalt enig .

Det virker for meg som om dette egentlig ikke var noe problem i det hele tatt, før venninnen fyrte opp i grillen. 

Anonymkode: affe2...90a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 26.7.2020 den 22.56, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke voldtekt etter min mening. Synes det er leit at begrepet utvaskes. Det skader de som faktisk blir voldtatt.

Anonymkode: 8dbb1...b79

Please do tell me Why? På hvilken måte er dette ikke voldtekt? Pleier du å ha sex med kjæresten din når hen sover, men du vil ikke ha voldtekstempel på deg? Med mindre man eksplisitt har sagt ja til denne type sex og det har TS ikke, så er det voldtekt. 

Anonymkode: e6b55...cb9

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det kke er avklart at det er greit at han har sex med deg når du sover så er dette voldtekt. 

Noen par synes dette er greit, andre ikke. 

Anonymkode: dd791...7f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...