Gå til innhold

Hva hvis Trump nekter å gå av?


nord og ned

Anbefalte innlegg

https://www.dagbladet.no/kultur/hva-hvis-trump-nekter-a-ga-av/72675877

President Donald Trump sår nå åpent tvil om han vil forlate Det hvite hus frivillig hvis han taper presidentvalget 3. november. I et intervju med Fox News som ble sendt på søndag svarer han dette på spørsmålet om hvorvidt han vil akseptere valgresultatet: «Det må jeg se på».

Bak tvilen om hvorvidt Trump vil akseptere et valgnederlag ligger selvsagt den stadig større muligheten for at Trump vil tape i november. Meningsmålinger forteller oss at den sannsynlige motkandidaten Joe Biden leder med alt fra 10 til 15 prosent. 

I mer enn 200 år var USA verdens ledende demokrati. I store deler av verden var landet et fyrtårn for håp, og forventninger om forbedring og framgang, et lysende eksempel til etterfølgelse for undertrykte mennesker som søkte et demokratisk ideal. Slik er det ikke lenger. Donald Trumps USA er i stedet blitt et eksempel til å bli vettskremt av.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å ta tempen på det som egentlig foregår i USA når alt man har å forholde seg til er "ferdig fordøyde" nyheter ala NRK og andre, som helt klart lener seg langt til venstre.

Jeg tipper Trump får 4 nye år, og da har han flertallet av stemmene bak seg. Det sa jeg også før han ble valgt første gangen, men da så folk rart på meg. Det ble jo garantert Hilary liksom...

Hadde det kommet en god motkandidat hadde han tapt. Men når demokratene velger Joe Biden over Bernie Sanders, da blir det Trump. Hadde Trump sagt en brøkdel så mye rart som Biden har, ville MSM journalister fått carpal tunnel syndrom i skrivemusklene.

(En liten konspirasjonsteori er at Joe Biden vil bli erklært for syk til å være president, så får demokratene inn Hillary sånn helt "spontant" på slutten.)

Det skal bli spennende å følge med.

Jeg har mine tvil om at Trump plutselig vil ta en diktator retning, og avskaffe demokratiet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke går av så fortsetter han vel! 
Man skal også være forsiktig med å spise alt media sier. 
Det er vel sjeldent man kan lese om positive ting som er utrettet under denne perioden, men heller fokus på personlighet og det som kan ansees som «uprofesjonelle» kommentarer og fraser. 
Jeg tenker at det er tryggere og ha en person som virkelig viser hvem man er, enn en tilgjort personlighet som holder en maske på jobb. 
Han er vant til å være sin egen herre gjennom alle år i forretningslivet og har fått til store ting. Jeg vil tro at mye av personligheten er formet etter flere tiår i et tøft finansmiljø. 
 

Vi får håpe han fokuserer på hvordan enkeltpersoner i USA kan bedre økonomien og trå til hardt mot arbeidsledigheten som følge av corona-viruset. 
 

blir spennende å se hva som skjer fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent formelt så mister han vel immunitet og kan rett og slett bæres ut av det hvite hus, blir således spennende å se hvor lojaliteten til de føderale politi og militære styrker ligger. 

Endret av Apis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Apis skrev:

Rent formelt så mister han vel immunitet og kan rett og slett bæres ut av det hvite hus, blir således spennende å se hvor lojaliteten til de føderale politi og militære styrker ligger. 

Biden vil bli sverget inn som president, og vil da ha full kontroll over politi og militæret som kan settes inn for å fjerne Trump med makt om han skulle nekte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Lone Star Wolf skrev:

Biden vil bli sverget inn som president, og vil da ha full kontroll over politi og militæret som kan settes inn for å fjerne Trump med makt om han skulle nekte.

Selvsagt. Bare tomme trusler, han kan selvsagt ikke nekte å gå av ved et tap, og har heller ingen personlig hær som kan forhindre ev. maktovertakelse. Så ingenting å være redd for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nimbus2000
15 timer siden, Apis skrev:

Rent formelt så mister han vel immunitet og kan rett og slett bæres ut av det hvite hus, blir således spennende å se hvor lojaliteten til de føderale politi og militære styrker ligger. 

Kan jo også være at de blir delt. Enkelte soldater mener at Trump er den rettmessige presidenten og andre mener at Biden er den rettmessige. 

I tillegg stopper ikke dette med Donald Trump. Selv om Trump ikke gjør alvor av trusselen så vil jo alle fremtidige presidenter vite at man kan slippe unna med å si ting som "om jeg taper valget så er det pga valgjuks og da trenger jeg ikke gå av". Kanskje en av de fremtidige presidentene gjør alvor av trusselen. Så problemet er jo at Trump er med på å bryte ned de demokratiske normene også om han ikke gjør alvor av trusselen. 

Tilsvarende når Trump gikk til valg på å fengsle motkandidaten. Heldigvis prøvde han ikke å oppfylle det valgløftet. Men Trump hadde ingen problemer med å prøve å få Ukraina til å prøve å skade Joe Biden. 

For øvrig. Da kommunistene ble sett på som en trussel så hadde jo USA ingen problemer med å slå knallhardt ned på dem også med virkemidler som var utenfor rettsstaten og demokratiets rammer. Nixon hadde ingen problemer med å få sine ansatte til å drive med ulovlig overvåkning av demokratene.  Japanerne i USA under andre verdenskrig ble satt i leirer. Roosevelt prøvde å sette inn ekstra høyesterettsdommere for å få slutt på at dommerne slo fast at deler av politikken hans var ulovlig. 

Så USA(i likhet med sikkert de fleste land) har jo historie med å ty til ikke demokratiske virkemidler og virkemidler som er utenfor rettsstaten.  Så tror det er naivt når enkelte fremstiller det som umulig at en amerikansk president vil ty til ikke demokratiske virkemidler for å beholde makten. 

 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Callisto83 skrev:

Det er vanskelig å ta tempen på det som egentlig foregår i USA når alt man har å forholde seg til er "ferdig fordøyde" nyheter ala NRK og andre, som helt klart lener seg langt til venstre.

Jeg tipper Trump får 4 nye år, og da har han flertallet av stemmene bak seg. Det sa jeg også før han ble valgt første gangen, men da så folk rart på meg. Det ble jo garantert Hilary liksom...

Hadde det kommet en god motkandidat hadde han tapt. Men når demokratene velger Joe Biden over Bernie Sanders, da blir det Trump. Hadde Trump sagt en brøkdel så mye rart som Biden har, ville MSM journalister fått carpal tunnel syndrom i skrivemusklene.

(En liten konspirasjonsteori er at Joe Biden vil bli erklært for syk til å være president, så får demokratene inn Hillary sånn helt "spontant" på slutten.)

Det skal bli spennende å følge med.

Jeg har mine tvil om at Trump plutselig vil ta en diktator retning, og avskaffe demokratiet. 

"Ferdig fordøyde nyheter"? Ingen nyhetskanaler trenger å fordøye det, det er jo bare å høre hva han sier. Det høres bare enda mer idiotisk ut når sitatene er nedskrevet. 

For øvrig er jo heiagjengen hans Fox News langt til høyre, men til og med deres journalister er kritiske til fyren nå.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
11 timer siden, Lone Star Wolf skrev:

Biden vil bli sverget inn som president, og vil da ha full kontroll over politi og militæret som kan settes inn for å fjerne Trump med makt om han skulle nekte.

Hvordan vet du at Trump vil la Biden bli sverget inn som president og at politiet og militæret vil anerkjenne at Trump tapte valget? Kan jo være at militære og politimenn som stemte på Trump støtter Trump i at Biden vant ved juks og at han er en kjeltring så må kastes i fengsel. 

Om man som politimann virkelig tror at Trump vant, men at Biden jukset slik han fremstod som vinner. Hvorfor skulle politimannen da prøve å fjerne Trump med makt om Trump nekter å gå av? 

Tror ikke man skal utelukke at mange av de som stemte på Trump faktisk tror på det Trump sier. Og selv om Trump skulle tape så vil jo trolig nesten halvparten av velgerne stemme på han. Trump har en politikk som frir til politiet og militæret så mulig majoriteten av dem stemmer på Trump. 

Åpenbart vil ikke alle politimenn eller alle soldater støtte Trump. Men det er da farlig nok så lenge noen av dem er villige til å bruke makt for å sikre at Trump beholder makten. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Callisto83 skrev:

Det er vanskelig å ta tempen på det som egentlig foregår i USA når alt man har å forholde seg til er "ferdig fordøyde" nyheter ala NRK og andre, som helt klart lener seg langt til venstre.

 Trenger ikke være venstrevridd for å innse at mannen er splitter pine gal. Når meningsmålingene går i mot Trump-Administrasjonen så er alt sammen rigget og styrt av media, og dersom ting går imot utenriks, er det enten Kina, Russland eller Europa som har skylden. Republikanerne sliter like mye med Trump som Demokratene

Joe Biden, eneste motkandidat og snart klar for gamlehjemmet leder med 10-15%, det sier litt om hvor upopulær Trump er for øyeblikket.

Endret av klondrik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, XaoS skrev:

"Ferdig fordøyde nyheter"? Ingen nyhetskanaler trenger å fordøye det, det er jo bare å høre hva han sier. Det høres bare enda mer idiotisk ut når sitatene er nedskrevet. 

For øvrig er jo heiagjengen hans Fox News langt til høyre, men til og med deres journalister er kritiske til fyren nå.

 

Han vet i det minste hvordan en Elefant ser ut.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nimbus2000 skrev:

Hvordan vet du at Trump vil la Biden bli sverget inn som president og at politiet og militæret vil anerkjenne at Trump tapte valget? Kan jo være at militære og politimenn som stemte på Trump støtter Trump i at Biden vant ved juks og at han er en kjeltring så må kastes i fengsel. 

Det er ikke noe Trump kan styre. USA har maktfordeling hvor høyesterett er uavhengig, så høyesterettsjustitiarius kan sverge inn den nye presidenten uansett om Trump er enig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.7.2020 den 0.35, nord og ned skrev:

https://www.dagbladet.no/kultur/hva-hvis-trump-nekter-a-ga-av/72675877

President Donald Trump sår nå åpent tvil om han vil forlate Det hvite hus frivillig hvis han taper presidentvalget 3. november. I et intervju med Fox News som ble sendt på søndag svarer han dette på spørsmålet om hvorvidt han vil akseptere valgresultatet: «Det må jeg se på».

Bak tvilen om hvorvidt Trump vil akseptere et valgnederlag ligger selvsagt den stadig større muligheten for at Trump vil tape i november. Meningsmålinger forteller oss at den sannsynlige motkandidaten Joe Biden leder med alt fra 10 til 15 prosent. 

I mer enn 200 år var USA verdens ledende demokrati. I store deler av verden var landet et fyrtårn for håp, og forventninger om forbedring og framgang, et lysende eksempel til etterfølgelse for undertrykte mennesker som søkte et demokratisk ideal. Slik er det ikke lenger. Donald Trumps USA er i stedet blitt et eksempel til å bli vettskremt av.

 

Ikke bekymre deg videre. Såvidt meg vite har Hillary aldri akseptert valgresultatet fra 2016, og det ble ikke et statskupp / problemer ut av det.

Media, som etter 4 år ikke har skrevet 1 positiv artikkel om Trumps administrasjon, spinner videre på worst case scenarioer med lite hold i virkeligheten. Det er greit at man ikke liker mannen, men det meste han faktisk gjør er i tråd med det han lovet i valgkampen.

Trump, eller noen andre, klarer ikke å holde på makten i et land som USA uten legitimitet. Tenk logisk; Forsvaret satte foten ned og fikk stoppet bruk av regulære tropper mot BLM - tror du de da går med på et statskupp?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trump er jo i full gang med å bryte grunnloven og bygge opp sine egne direkte kontrollerte styrker. 

Og med NRA som støtte frykter jeg at det ikke blir noe fredelig maktskifte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Michael Moore sa i et intervju her om dagen skal vi ikke gå utifra at Trump typer i november. Biden er ikke populær blant unge, minoriteter og progressive på venstresiden. I tillegg er det noe i at han har begynt å surre, noe som gjør folk skeptiske. Hvis han driter seg ut i debatter/intervju grunnet dette ligger det an til at Trump vinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest tranedatter

Det jeg ikke forstår er hvorfor hans eget parti aksepterer alt tullet? Eller fremstår han bare skrullete i alle andre land foruten USA?

Hadde det vært i Korea at trump insisterer på å sende federale tropper, så hadde jo "vesten" ropt at det var diktatur! Merkelig dette aksepteres i et land som setter delstatenes uavhengighet så sterkt.

 

Mulig det er noe jeg ikke har forstått i amerikansk politikk da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tranedatter skrev:

Det jeg ikke forstår er hvorfor hans eget parti aksepterer alt tullet? Eller fremstår han bare skrullete i alle andre land foruten USA?

Hadde det vært i Korea at trump insisterer på å sende federale tropper, så hadde jo "vesten" ropt at det var diktatur! Merkelig dette aksepteres i et land som setter delstatenes uavhengighet så sterkt.

 

Mulig det er noe jeg ikke har forstått i amerikansk politikk da. 

Poenget er at det er en god del i disse byene som ikke setter pris på voldsbølgen som følger i BLM bevegelsens fotspor. Ja, det er fredlige demonstranter som bør få holde på så lenge de gidder, men voldsvenstre og andre grupperinger bruker også anledningen til hærverk og annen kriminalitet. Likeledes krever dette mye politiressurser samtidig som BLM ønsker ytterligere reduksjon i budsjetter/ avvikling av Politiet. Dette gir jo konsekvenser. Bare i Chicago er det ca 117 000 gjengmedlemmer og ting tyder på at de griper muligheten så godt de kan.

Denne saken har to sider, men hadde gravfølger blitt meid ned med skytevåpen, barn blitt offer for kryssild mens politistasjoner måtte evakueres/sikres mot mobben.. vel, jeg hadde ikke reagert om Erna hadde brukt militærpoliti eller lignende for å få kontroll over situasjonen i min hjemby. Spesielt dersom sittende politisk ledelse var like tafatt som i enkelte byer i USA.

Endret av Grandidosa83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
6 timer siden, Lurium skrev:

Som Michael Moore sa i et intervju her om dagen skal vi ikke gå utifra at Trump typer i november. Biden er ikke populær blant unge, minoriteter og progressive på venstresiden. I tillegg er det noe i at han har begynt å surre, noe som gjør folk skeptiske. Hvis han driter seg ut i debatter/intervju grunnet dette ligger det an til at Trump vinner.

Trump surrer jo og driter seg ut i debatter/intervjuer regelmessig.  Både Biden og Trump er svært gamle menn og som begge er kjent for å drite seg ut. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nimbus2000 skrev:

Trump surrer jo og driter seg ut i debatter/intervjuer regelmessig.  Både Biden og Trump er svært gamle menn og som begge er kjent for å drite seg ut.  Så sånn sett stiller de temmelig likt. 

Biden har ikke en anseelig fanatisk base av velgere som vil stemme på ham uansett hva han gjør. De fleste stemmene for Biden er i realiteten stemmer mot Trump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...