Gå til innhold

Hva hvis Trump nekter å gå av?


nord og ned

Anbefalte innlegg

Gjest Nimbus2000
Akkurat nå, Lurium skrev:

Biden har ikke en anseelig fanatisk base av velgere som vil stemme på ham uansett hva han gjør. De fleste stemmene for Biden er i realiteten stemmer mot Trump.

Tror ikke det har noe så si. På samme måte som det er  mange som vil stemme på Donald Trump uansett hva han gjør så er det nok mange som vil stemme på Trumps motkandidat uansett hva motkandidaten gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lasox

I verstefall så kommer det til å bli brukt the 25th amendment. Da vil det bli vedtatt om valget er gyldig eller ikke og er ikke Donald Trump enig i det så kan han anke det om the 25th amendment har muligheten til å sette inn Joe Biden imens det er en ankesak er jeg mere usikker på, uansett. Dersom retten er enige i det the 25 amendment mener om valget så vil Joe Biden bli satt inn som President. Så er det store spørsmålet er Donald Trump villig til å godta forslagene til militæret før han blir "kastet ut" eller er dem nødt til å bruke fysisk makt og sette på håndjern på ham er jo høyest usikkert.

Militiæret kommer mest sannsynligvis gi ham flere muligheter som benådning elns. om det skulle eskalere seg til noe så ille at det blir borgerkrig tilstander utenfor huset. Så gjenstår å se om Donald Trump vil godta benådningen eller om han rett og slett vil bli kastet ut med makt av militæret og risikere riksrett.

Uansett om Donald Trump ikke godtar valget så skal man ikke se langt bort ifra om det vil bli borgerkrigtilstander. Jeg blir ikke overrasket om Donald Trump ikke kommer til å godta valget. Det ville ha vært skremmende! Det skal ikke mye til før det blir borgerkrig i USA slik tilstanden er der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
6 timer siden, stan skrev:

Trump er jo i full gang med å bryte grunnloven og bygge opp sine egne direkte kontrollerte styrker. 

Og med NRA som støtte frykter jeg at det ikke blir noe fredelig maktskifte. 

Sant. Det er jo skummelt nok om bare 1 person tyr til våpen om Trump taper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nimbus2000 skrev:

Sant. Det er jo skummelt nok om bare 1 person tyr til våpen om Trump taper. 

Ja. Splittelsen i USA virker å være stor. De man er uenige med er enten kommunister eller fascister. 

Hva skjedde med "Jeg er uenig i dine meninger, men jeg vil inntil døden forsvare din rett til å hevde dem."? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nimbus2000 skrev:

Tror ikke det har noe så si. På samme måte som det er  mange som vil stemme på Donald Trump uansett hva han gjør så er det nok mange som vil stemme på Trumps motkandidat uansett hva motkandidaten gjør.

Deggingen med Wall Street, (ingen forandringer i forhold til deres ansvar med andre folks penger), som Biden har gjort de siste dagene vil føre til at han mister stemmer. Den siste tiden har han med dette gått bort i fra intensjoner han lovte bort for å få Sanders til å trekke seg. Dette går ikke upåaktet hen, og vil føre til at mange urbane unge voksne og andre progressive ikke vil gidde å stemme.

Hvis Corona-epidemien ikke hadde skjedd hadde mine penger vært på Trump, men han har nok mistet en del sentrumsvelgere her. På den andre siden blir mange middeladrende og eldre dyttet til konservativsiden grunnet BLM-protestene og Cancel-kulturen, noe Trump vil utnytte med gevinst.

Endret av Lurium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, stan skrev:

Ja. Splittelsen i USA virker å være stor. De man er uenige med er enten kommunister eller fascister. 

Hva skjedde med "Jeg er uenig i dine meninger, men jeg vil inntil døden forsvare din rett til å hevde dem."? 

Mange velger nok å la det begrepet dø ut når de ser at sine meningsmotstandere allerede har lagt det fra seg. Det er synd, uansett hvor det kommer fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Mange velger nok å la det begrepet dø ut når de ser at sine meningsmotstandere allerede har lagt det fra seg. Det er synd, uansett hvor det kommer fra. 

Du har nok rett. Men det å akseptere meningsforskjeller er basis for demokratiet. 

USA ser ut til å ha en lang vei å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Trump har nok en gang sådd tvil om han kommer til å gå av om han taper valger.

https://www.washingtonpost.com/politics/trump-transfer-of-power/2020/09/23/be6954d0-fdf0-11ea-b555-4d71a9254f4b_story.html

Reporter: "Win, lose or draw in this election, will you commit here today for a peaceful transferal of power after the election?"

President Trump: "We're going to have to see what happens. Get rid of the ballots, and you’ll have a very — we’ll have a very peaceful, there won’t be a transfer, frankly. There’ll be a continuation".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 9.45, Buldre skrev:

Det skjer vel neppe. Men argumentene mot poststemmer er jo de samme som ble brukt mot nettstemmer her hjemme.

Hææ??? Det er relativt vidt forskjellige problemer. 

Trump sine "argumenter" (har litt problemer med å akseptere det ordet for ville påstander trekt rett ut av ræva, men la oss være medgjørlige), har blitt tilbakevist og nedsablet med fakta. Nettstemming ER litt problematisk, fordi vi ikke har gode kvitterings løsninger som forteller oss at opptellingen er riktig. Det krever at de som driver med valget , er 100% distansert fra de som blir valgt, hvilket er litt vanskelig i Norge. 

Det er en haug med problemer med det Amerikanske valget, og risikoen med poststemmer er totalt ignorerbar i forhold til stort sett alt annet. Men viktigere, det er ingen grunn til ikke å gjennomføre ett relativt NORMALT valg i USA; det er ikke umulig å gjennomføre valget med smittetiltak. Trumps EGEN administrasjon sier det. 

Så alt dett handler om å posisjonere seg for ett statskupp, selv om jeg ikke egentlig tror han kommer til å gjøre det. Han forstår bare ikke innholdet i det har sier og hva det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Druid skrev:

Hææ??? Det er relativt vidt forskjellige problemer. 

Trump sine "argumenter" (har litt problemer med å akseptere det ordet for ville påstander trekt rett ut av ræva, men la oss være medgjørlige), har blitt tilbakevist og nedsablet med fakta. Nettstemming ER litt problematisk, fordi vi ikke har gode kvitterings løsninger som forteller oss at opptellingen er riktig. Det krever at de som driver med valget , er 100% distansert fra de som blir valgt, hvilket er litt vanskelig i Norge. 

Det er en haug med problemer med det Amerikanske valget, og risikoen med poststemmer er totalt ignorerbar i forhold til stort sett alt annet. Men viktigere, det er ingen grunn til ikke å gjennomføre ett relativt NORMALT valg i USA; det er ikke umulig å gjennomføre valget med smittetiltak. Trumps EGEN administrasjon sier det. 

Så alt dett handler om å posisjonere seg for ett statskupp, selv om jeg ikke egentlig tror han kommer til å gjøre det. Han forstår bare ikke innholdet i det har sier og hva det betyr.

Problematikken er veldig lik, uavhengig av hva Trumps interesser måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan fungerer dette med poststemmer egentlig og hva er argumentet til Trump? Kan jo tenke meg at det kan være mulig å selge stemmen sin eller true andre til å stemme slik man vil når man ikke avgir stemmen i et lukket rom. Hva er motargumentet isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt er USAs grunnlov bygget på at man ANTAR at enhver president godtar valgresultatet og går fredlig av.  Kan godt være Trump forsøker å skape kaos  slik at han kan slå tvil om et valgnederlag samme hvor mange valgmenn han taper med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...