Gå til innhold

Hvorfor er det forbudt å diskutere all mat under 1500 kcal her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For mange av oss, inkl meg, må jeg ha 1800 kcal for å opprettholde vekta! Trekker man da 500 kcal ifra skal jeg da kun ha 1300 i døgnet for vektnedgang. 1500 er faktisk ikke det som er riktig for alle å slanke seg med! 

Anonymkode: 5fd32...854

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt spørsmål. BMI-kalkulatoren til melk.no gir slankeråd der man skal innta 1400 kcal per dag, og den drives av personer med høy utdanning innen ernæring. Jeg skjønner ikke hvordan moddene på KG kan sette melk.no sine råd til side.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er liksom forbudt å diskutere et inntak på 1499 kcal, men ved 1500 er det ok. Latterlig. 

Anonymkode: 5fd32...854

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kg føler at dersom 3 personer med spiseforstyrrelse leser tråden og sulter ihjel, så er det deres feil. 

Skal sies at det er mange med oppmerksomhetsbehov som pleide spørre "er 2 skiver på 400kcal per dag mye" og det er veldig irriterende når de bare er ute etter oppmerksomhet og at andre skal si "nei, det er kjempelite". Sånn sett syntes jeg regelen er grei. 

Anonymkode: 272cb...3bb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også er godt under 1,60, og må ned under 1500 for å oppnå vektnedgang. Dette har jeg funnet ut sammen med en fagperson, så det burde være greit å diskutere på forumet.

Anonymkode: b2466...00c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VG sin vektklubb opererer med 1300 kcal som minimum. 

 
Som Ts, er jeg også stabil på 17-1800 kcal. 1500 kcal er da faktisk ganske mye. 2-300 kcal i underskudd i uken, gir veeeeldig lite nedgang. Da er man ferdig redusert noen år etter døden... 🙄 

 

Og tråden stenges vel også snart... 

Anonymkode: 59c8c...f7e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Denne tråden burde vært på ris og ros, får ikke svar her. 

Det er visst fordi helsedirektoratet ikke anbefaler lavere. Men det er mange studier som viser at hurtig vektnedgang med veldig lavt kaloriinntak (dvs under 1500) har god effekt. Burde ikke det være et mål at folk kan diskutere effektiv vektnedgang på vitenskapelig grunnlag? Sykelig overvekt er faktisk farlig, da er det helt banalt å skulle kverulere på at 1500 liksom er et absolutt minimum, for i sammenheng med SLANKING er det jo ikke det!? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt konsekvent nei. Det er lov å skrive om overspisingslidelser så lenge man er overvektig, men ikke om andre spiseforstyrrelser hvor man er undervektig.

 

Anonymkode: 416ae...326

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om at noen spiser etter fastemønstre ala 5:2 og lignende, med f.eks. 800 kcal to dager i uka, og "vanlig" inntak ellers. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi kg føler at dersom 3 personer med spiseforstyrrelse leser tråden og sulter ihjel, så er det deres feil. 

Omtrent sånn. 

Anonymkode: 0cd52...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lavt stoffskifte, og må faktisk under 1000 kcal om dagen for å gå ned i vekt. Man kan spise seg mett på 1000 kcal dersom man spiser godt med grønnsaker. Har absolutt ingenting med spiseforstyrrelse å gjøre.

Anonymkode: 8947f...be6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pierre Gynt skrev:

For ikke å snakke om at noen spiser etter fastemønstre ala 5:2 og lignende, med f.eks. 800 kcal to dager i uka, og "vanlig" inntak ellers. 

5:2 er det vel 500 kcal 2 dager i uka? Om jeg ikke tar feil. Jeg mener derimot at inntak av mat på 500 kcal i døgnet ikke er fasting, mere en ekstrem lavkalori diett to dager i uka.  Men det er jo en annen diskusjon. 

Anonymkode: 5fd32...854

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker myfittnespal, og beregningene der er nå 1350 k.. Den var helt nede på 1200 da jeg ikke var aktiv. 160, nå 67kilo

Har brukt appen I noen mnd og ser at ofte spiser jeg 800/900k om dagen, dette er absolutt ikke et bevisst valg og er redd for at forbrenninga har blitt for lav. 

Jeg lå nok på 1500 max før kun pga sjokoladen...  Men har ikke rast ned i vekt. 

4kilo på tre mnd.. 

Men fokuserer mest på helsa og ikke vekt. 

 

Anonymkode: 1dfd9...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

5:2 er det vel 500 kcal 2 dager i uka? Om jeg ikke tar feil. Jeg mener derimot at inntak av mat på 500 kcal i døgnet ikke er fasting, mere en ekstrem lavkalori diett to dager i uka.  Men det er jo en annen diskusjon. 

Anonymkode: 5fd32...854

Det kan godt hende at noen har patentert navnet 5:2 og hevder at man spise 500 kcal, men jeg henviste mer til prinsippet om å variere kaloriinntaket mellom lavt og normalt utover en uke. Hvor mange kalorier man spiser på "fastedagene" bør avhenge av hvor mye man spiser ellers, og om man ønsker å gå ned i vekt eller bevare kroppsvekta osv. Ellers helt enig i at det er rart å kalle det for faste når man strengt tatt ikke faster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lav og har en forbrenning på 1350-1400 kcal på dager hvor jeg bare sitter hjemme, går maks opptil 1900 kcal på aktive dager og jeg skal ned noen kilo så jeg kan aldri diskutere matinntak her. Ufattelig irriterende at de har nedre grense på 1500 når 1200 er fullt levelig for de med lavere forbrenning (enten pga høyde eller alder). Jeg er enig i at man sjelden bør under 1200 (unntak for lavt stoffskifte eller kort diett oppfulgt på sykehus for sykelig overvektige), men 1500 er for gjennomsnittlige kvinner og ikke alle er gjennomsnittlig. 

Anonymkode: 92624...0ad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lavt stoffskifte, og må faktisk under 1000 kcal om dagen for å gå ned i vekt. Man kan spise seg mett på 1000 kcal dersom man spiser godt med grønnsaker. Har absolutt ingenting med spiseforstyrrelse å gjøre.

Anonymkode: 8947f...be6

Hvis jeg skal ned i vekt, må jeg ikke gå over 800-100 kcal daglig. Det er veldig lite mat føler jeg, men orker ikke å være feit mer. Holder jeg meg på 1300 kcal, så holder jeg vekta, alt over 1500 medfører økt vekt for meg. Også lavt stoffskifte som legene har gitt opp å regulere fordi det "hopper" frem og tilbake hele tiden.

Anonymkode: a80a0...a5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden blir vel stengt snart fordi noen her nevner at de spiser under 1500 per dag (gisp!). Men ja, jeg er helt enig i at den regelen er håpløs. Det er ikke sånn at alle som spiser under 1500 har en spiseforstyrrelse, eller at å omtale det kommer til å framprovosere spiseforstyrrelser hos andre. Jeg er 157 cm høy. Hvis jeg skal ned i vekt må jeg under 1500, sånn er det bare. Hvis man leser og skriver brukbart engelsk kan man bruke Reddit som diskusjonsforum i stedet. Der finnes det flere underforum beregnet for små folk som skal ned i vekt. Man får også flere og bedre svar fordi man møter så mange brukere. Dessuten er diskusjonene mer salige og høflige. 

Anonymkode: e7162...298

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av dem som har et lavt kaloribehov (1700 kcal pr dag, iflg. NHIs kalkulator), så dersom jeg hadde skullet slanke meg, måtte jeg også ligget et stykke under 1500 kcal pr dag.

Allikevel, når jeg ser enkelte av trådene her, med brukere som klart har et forstyrret forhold til kalorier og matinntak, og som dels ønsker å sulte seg, synes jeg at KGs beslutning er riktig. De må sette grensa ett sted, og 1500 kcal/dag er en grense god som noen.

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Anonymkode: d284a...7fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lav av vekst, og har en BMI på 20,5, altså normalvektig. Kalorikalkulatoren sier jeg behøver 1900 kalorier per dag. Det vil si at om jeg vil ned et kilo eller to (fortsatt innenfor normalvekt) og reduserer kaloriinntaket mitt med 500 kalorier, kan jeg ikke diskutere det her inne.... 

Endret av Pinkpashion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...