Gå til innhold

Hvorfor er det forbudt å diskutere all mat under 1500 kcal her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 21.7.2020 den 10.30, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg skal ned i vekt, må jeg ikke gå over 800-100 kcal daglig. Det er veldig lite mat føler jeg, men orker ikke å være feit mer. Holder jeg meg på 1300 kcal, så holder jeg vekta, alt over 1500 medfører økt vekt for meg. Også lavt stoffskifte som legene har gitt opp å regulere fordi det "hopper" frem og tilbake hele tiden.

Anonymkode: a80a0...a5c

Samme her så jeg holder meg stort sett unna alle vekttråder her inne. Er jo helt feil for meg også😅

Anonymkode: a38f8...b2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må jo sette grensa ett sted. Tenker at KG vil ta helt avstand fra mulig kritikk om trigging av spiseforstyrrelser og følger Hdir sine anbefalinger for å være på den sikre siden. Mye rart å finne i KGs regelverk, men det er nå så strikt av en grunn, og det er jo for sin egen del. 

Anonymkode: 32784...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg kan heller ikke spise 1500 kcal om jeg skal ned i vekt, men da tar jeg det bare under andre forumer.

Anonymkode: 4a19b...551

Hvilke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er veldig lavt. Det er absolutt ikke et sunt nivå å ligge på.

Anonymkode: 51d91...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2020 den 20.19, AnonymBruker skrev:

For mange av oss, inkl meg, må jeg ha 1800 kcal for å opprettholde vekta! Trekker man da 500 kcal ifra skal jeg da kun ha 1300 i døgnet for vektnedgang. 1500 er faktisk ikke det som er riktig for alle å slanke seg med! 

Anonymkode: 5fd32...854

Fordi moderatorne på KG har lest en rapport som omhandler ernæring for gamlinger på gamlehjem som sier at dersom man spiser mindre enn 1500 kalorier må man vurdere kosttilskudd for å få tilstrekkelig vitaminer og mineraler... De innbiller seg at dette er hva helsedierktoratet anbefaler.

Jeg spurte helsedirektoratet, og de gir ikke kostholdsråd: 

Sitat

Hei, beklager sent svar. Svarer med rødt nedenfor.

 

Vennlig hilsen

<fjernet navn>
avdeling folkesykdommer

mobil: xxxxxxx

 

Hei,

jeg er medlem på et forum som jeg mistenker fremstiller deres anbefalinger om kosthold på en feilaktig måte.

 

Forumet er https://forum.kvinneguiden.no . De hevder at dere anbefaler personer som slanker seg å spise minst 1500 kalorier per dag, uavhengig av aktivitetsnivå, vekt og høyde. De henviser til denne publikasjonen: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/806/Anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet-IS-2170.pdf

 

 

De er spesielt interessert i denne delen fra en av deres kilder: "Lowenstein (132) has suggested a reference value of 1500 kcal/d – corresponding to approximately 6.5 MJ/d – as the minimum daily energy intake necessary for providing an adequate intake of micronutrients from an ordinary diet. In the NNR, very low energy intake is defined as an energy intake below 6.5 MJ/d, and an energy intake of 6.5–8 MJ is considered a low energy intake with increased risk of an insufficient intake of micronutrients"

 

Jeg har følgende spørsmål:

  1. Medfører det riktighet å si at Helsedirektoratet mener at å spise under 1500 kilocalorier per dag er helseskadelig? Vi gir ikke individuelle anbefalinger om kosthold, så vi kan ikke si at det er helseskadelig, men på generelt grunnlag kan man si at et energiinntak over tid under 1500 kcal være vanskelig å dekke behovet for alle næringsstoffer.
  2. Råder Helsedirektoratet overvektige personer å spise mer enn 1500 kilocalorier om dagen? Som sagt så gir vi ikke individuelle kostråd. Når det gjelder overvektige så henviser vi til Nasjonale retningslinjer for forebygging og behandling av overvekt.
  3. Har Helsedirektoratet i det hele tatt noen formening om hvor mange kalorier en person som ønsker å gå ned fra overvekt til normalvekt bør spise for å ikke skade helsen sin?  Nei, som sagt, det er vanskelig å si et eksakt tall, og det er avhengig av f.eks alder, kroppsstørrelse, daglig aktivitet og ellers annen fysisk aktivitet.
  4. Medfører det riktighet å si at publikasjonen gjelder en gjennomsnittsnordmann og at det ikke kan overføres til ethvert individ? Ja, det som er gjennomsnittlig er ikke nødvendigvis riktig for individet.
  5. Er en økt risiko for utilstrekkelig inntak av mikronæringsstoffer (micronutrients) over en begrenset tidsperiode helseskadelig? Det er ikke helseskadelig å spise ensidig eller lite over en begrenset tidsperiode (dager- uker).

 

 

På forhånd takk for svar.

KG nektet dog å rette opp i sin feilaktige fremstilling av helsedirektoratet sine anbefalinger. 

Nasjonale rettnignslinjer for forebygging og behandling av overvekt har anbefalinger som involverer mindre enn 1500 kcal, så det er forbudt å anbefale å følge de nasjonale rettningslinjene. Absurd nok. Jeg kan bare anta at moderatorene her har mer kompetanse enn helsedirektoratet og de som skriver de nasjonale helserådene. Mon tro hvor de har doktorgradene sine fra...

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pinkpashion skrev:

Jeg er lav av vekst, og har en BMI på 20,5, altså normalvektig. Kalorikalkulatoren sier jeg behøver 1900 kalorier per dag. Det vil si at om jeg vil ned et kilo eller to (fortsatt innenfor normalvekt) og reduserer kaloriinntaket mitt med 500 kalorier, kan jeg ikke diskutere det her inne.... 

Kalorikalkulatoren vet ingen ting om akkurat din kropp og din forbrenning. Jeg er undervektig og lav av vekst,og jeg behøver mer enn 1900 per dag for å si det sånn

Anonymkode: 8868d...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, ajarRun said:

Fordi moderatorne på KG har lest en rapport som omhandler ernæring for gamlinger på gamlehjem som sier at dersom man spiser mindre enn 1500 kalorier må man vurdere kosttilskudd for å få tilstrekkelig vitaminer og mineraler... De innbiller seg at dette er hva helsedierktoratet anbefaler.

Jeg spurte helsedirektoratet, og de gir ikke kostholdsråd: 

KG nektet dog å rette opp i sin feilaktige fremstilling av helsedirektoratet sine anbefalinger. 

Nasjonale rettnignslinjer for forebygging og behandling av overvekt har anbefalinger som involverer mindre enn 1500 kcal, så det er forbudt å anbefale å følge de nasjonale rettningslinjene. Absurd nok. Jeg kan bare anta at moderatorene her har mer kompetanse enn helsedirektoratet og de som skriver de nasjonale helserådene. Mon tro hvor de har doktorgradene sine fra...

Det står ikke noe om gamlinger på gamlehjem, det står at det er vanskelig å dekke behovet for alle næringsstoffer med et daglig kaloriinntak på under 1500 kcal (antar at det ikke er snakk om kalorier - det ville blitt veldig lite mat). Dette betyr at folk bør snakke med fagfolk om de skal gå på en diett med lavere energiinnhold over tid, for å få en kostholdsplan som er tilrettelagt for akkurat dem - eventuelt med diverse supplementer som vitamintabletter osv.

Anonymkode: 5248a...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kalorikalkulatoren vet ingen ting om akkurat din kropp og din forbrenning. Jeg er undervektig og lav av vekst,og jeg behøver mer enn 1900 per dag for å si det sånn

Anonymkode: 8868d...5f5

Og jeg er motsatt: spiser jeg 1900 uten å jogge eller gå tur, går vekta mi oppover - til tross for en aktiv jobbhverdag ☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke noe om gamlinger på gamlehjem, det står at det er vanskelig å dekke behovet for alle næringsstoffer med et daglig kaloriinntak på under 1500 kcal (antar at det ikke er snakk om kalorier - det ville blitt veldig lite mat). Dette betyr at folk bør snakke med fagfolk om de skal gå på en diett med lavere energiinnhold over tid, for å få en kostholdsplan som er tilrettelagt for akkurat dem - eventuelt med diverse supplementer som vitamintabletter osv.

Anonymkode: 5248a...6de

Rapporten som er sitert er en rapport om ernæring på gamlehjem. Den handler ikke om slanking. 

Micronutrients er vitaminer og mineraler. Det står at dersom man ikke spier 1500 kcal per dag anbefales trening for å få opp appetitt (dette er for normalvektige) eller å vurdere kosttilskudd. Igjen, rapporten handler om grupper, ikke om individer, og det er snakk om eldre, normalvektige som lever på institusjon. Det har ingenting med slanking å gjøre.

Kontekst er viktig. 

Man trenger ikke å konferere med en lege for å ta en multivitamin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pinkpashion skrev:

Og jeg er motsatt: spiser jeg 1900 uten å jogge eller gå tur, går vekta mi oppover - til tross for en aktiv jobbhverdag ☺️

Men poenget er at ingen kropper er like og en kalkulator på nett kan ikke vite hva hver enkelt kropp har behov for kun beregnet på alder,kjønn,vekt,høyde og gjennomsnitt aktivitetsnivå

Anonymkode: 8868d...5f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men poenget er at ingen kropper er like og en kalkulator på nett kan ikke vite hva hver enkelt kropp har behov for kun beregnet på alder,kjønn,vekt,høyde og gjennomsnitt aktivitetsnivå

Anonymkode: 8868d...5f5

Nei, det er helt riktig. Jeg mener derfor at det er feil at den gjennomsnittlige norske kvinne som både er høyere og tyngre enn meg skal defineres som normalen på hvor mange kalorier Kvinneguiden aksepterer ☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt så høy forbrenning som gjenomsnittskvinnen!

Anonymkode: 8e0e3...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg spiser 1500 kcal hver dag, legger jeg på meg!! For å holde vekten nå jeg ligge på rundt 1200-1300 kcal. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står ikke noe om gamlinger på gamlehjem, det står at det er vanskelig å dekke behovet for alle næringsstoffer med et daglig kaloriinntak på under 1500 kcal (antar at det ikke er snakk om kalorier - det ville blitt veldig lite mat). Dette betyr at folk bør snakke med fagfolk om de skal gå på en diett med lavere energiinnhold over tid, for å få en kostholdsplan som er tilrettelagt for akkurat dem - eventuelt med diverse supplementer som vitamintabletter osv.

Anonymkode: 5248a...6de

Men kaloriunderskudd er ikke en varig prosess, men noe man gjør i en begrenset periode for å oppnå helsemessige fordeler ved normalvekt. Det er helt bakvendt å dra en slik rapport ut av kontekst for å bruke som argument ved vektnedgang. Nyere studier viser at lave kaloridietter er mer effektive enn moderate lavkaloridietter, men på KG får man altså ikke lov til å diskutere de mest effektive metodene for å bedre helsen sin. Å være kraftig overvektig er veldig farlig, og å få ned vekten innen rimelig tid veier opp for mangel på diverse næringsstoffer i en veldig begrenset periode. 

Et sted må grensen gå, sier enkelte. Joda, men den burde i det minste være lav nok til at helt normal slanking faktisk er lov å diskutere. 

Fra nasjonalfaglig retningslinje for behandling av overvekt og fedme:

Quote

Negativ energibalanse er nødvendig for vektreduksjon. Med en energireduksjon på 
500-1000 kcal kan man forvente en vektreduksjon på 0.5-1.0 kg per uke i løpet av 
de    seks    første    månedene    (39).

(...) 

Standardiserte energireduserte dietter brukes ofte i kommersielle kurstilbud og 
inneholder vanligvis 1000-2000 kcal per dag. En periode med standardisert 
energiredusert diett kan være nyttig
. Porsjonspakkede, næringsberikede erstat
ningsmåltider kan eventuelt erstatte 1-2 måltider i en slik diett. Strukturert bruk av 
måltidserstatninger i vektbehandlingsprogram har vist god effekt (42-44).

Men ups, nasjonalfaglig retningslinje har avsnitt som er forbudt å diskutere på KG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Albbas skrev:

Men kaloriunderskudd er ikke en varig prosess, men noe man gjør i en begrenset periode for å oppnå helsemessige fordeler ved normalvekt. Det er helt bakvendt å dra en slik rapport ut av kontekst for å bruke som argument ved vektnedgang. Nyere studier viser at lave kaloridietter er mer effektive enn moderate lavkaloridietter, men på KG får man altså ikke lov til å diskutere de mest effektive metodene for å bedre helsen sin. Å være kraftig overvektig er veldig farlig, og å få ned vekten innen rimelig tid veier opp for mangel på diverse næringsstoffer i en veldig begrenset periode. 

Et sted må grensen gå, sier enkelte. Joda, men den burde i det minste være lav nok til at helt normal slanking faktisk er lov å diskutere. 

Fra nasjonalfaglig retningslinje for behandling av overvekt og fedme:

Men ups, nasjonalfaglig retningslinje har avsnitt som er forbudt å diskutere på KG. 

Ja, metastudier viser at den gamle "visdommen" om at sakte vektnedgang er mer varig er kategorisk feil. Dess fortere man går ned i vekt, dess høyere sannsynlighet har man for varig nektnedgang. Myten om at sakte vektnedgang er mer effektiv kommer nok av at de aller fleste som forsøker å gå ned i vekt mislykkes (vi snakker en suksessrate under 10% for varig vektnedgang, litt avhengig av kilder, noen har tall så lave som 3%). 

Å ikke spise noe vet vi er farlig, men den grensen er ikke i nærheten av 1500 kalorier.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lav, 45 år og jojo slanker. Er og kronisk syk, så i lite bevegelse, så nå prøver jeg og gå ned i vekt, og ligger på ca 1000 kalorier om dagen. Men jeg spiser jo mye grønnsaker, kyllingfilet, bær osv, og tar vitaminer. Så jeg gjør det jo på en sunn måte.

Anonymkode: a695b...e0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For en merkelig regel. Bra jeg så dette nå, fordi jeg hadde tenkt å skrive ned kaloriene mine i vi som skal ned i vekt tråden. Og de holder ikke målene, for å si det på den måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble faktisk veldig overrasket når jeg leste svarene i denne tråden, hvor mange kommenterer at de selv må ned i et veldig lavt kalorinivå for å gå ned i vekt.

Jeg har forsøkt å slanke meg over lengre perioder i flere år. Jeg har fulgt «standardanbefalingene» om kaloriinntak tilpasset min vekt/høyde/energinivå over flere måneder av gangen, uten å gå ned en eneste kilo. Jeg har trent hardt og mye, uten å øke matinntaket, og uten å gå ned en eneste kilo. Det absolutt eneste som har fungert for meg, har vært å ligge på det som her vil klassifiseres som et «helsefarlig lavt nivå», men som mange her skriver at er nødvendig for at de selv skal gå ned. Og selv etter et halvt år med dette veldig lave kalorinivået, gikk jeg kun ned i gjennomsnitt 0,3kg i uka. 

Grunnen til at jeg blir overrasket over denne tråden, er at jeg tidligere har startet tråder hvor jeg har beskrevet mine erfaringer rundt vektnedgang, men bare møtt motstand. Alle som svarer mener det er helt umulig at jeg snakker sant. Enten så teller jeg kaloriene feil (Veide ALT jeg spiste i et halvt år. Det var ikke feil...) eller så lyver jeg om hvor lite jeg går ned. (Veide meg ukentlig i et halvt år, og skrev ned alt...) Men når jeg leser denne tråden finner jeg plutselig mange som har det på akkurat samme måte som meg.

Det er både greit å se at man ikke er alene om dette, samtidig som det er kjipt å høre at vi er flere som må ned på et så lavt nivå. Det er ikke spesielt motiverende å vite at for å komme med ned dit jeg vil (normalvektig men slank), så må jeg være så utrolig sulten over så lang tid...

Anonymkode: d63ac...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av disse som svarte at jeg må ligge et godt stykke under 1500 kcal pr dag dersom jeg hadde skullet gå ned i vekt. Årsaken til dette er at jeg er veldig lav av vekst (153 cm) og har en stabil vekt på 53 kg, noe som betyr at mitt daglige kaloriforbruk (og altså -inntak) ligger på ca. 1700 kcal.

Jeg hadde nok hatt godt av å gå ned et par kilo, men lar være. Jeg får heller holde meg her, og så heller bestemme meg for å gå ned hvis jeg skulle begynne å legge på meg.

Når det gjelder den lave vekten til lave mennesker, så er det faktisk sånn at dess høyere man er, dess større BMI bør man ha. Og omvendt. For en person på f.eks. 205 cm, vil jo naturlig være bredere enn en person på f.eks. 150 cm. En lengdecentimeter på en veldig høy person, veier dermed en del mer enn en lengedecentimeter på en veldig lav person med samme fettprosent.

I henhold til den vanlige BMI-skalaen, er min BMI 22,6, altså omtrent midt i normalområdet. Men med en kalkulator som justerer for veldig lav eller høy høyde, er min BMI 23,9, altså ikke milevidt langt unna overvektig. Så dermed ville det ikke vært dumt av meg å gå ned noen få kilo. (Men jeg lar som sagt være.)

https://tall.life/better-bmi-for-short-and-tall-people/

For øvrig, hvis det er sånn at du ikke går ned tross kraftig kalorikutt, ville jeg gått til legen. Og sånn bortsett fra det, er periodisk faste i en eller annen form å anbefale. Ikke bare for vektnedgang, men for bedre helse generelt sett.

Anonymkode: d284a...7fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...