Gå til innhold

Hva er grunnen til at dere ikke kan få barn/har vansker med å bli gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 4.8.2020 den 6.20, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er så trist at jeg er for gammel til å gi mannen barn. Vi har prøvd i over ett år og har hatt en SA. 
 

I går møtte vi noen naboer med nyfødt baby, og det var vondt for oss begge. 

Anonymkode: 10f76...48d

Kan du ikke bli foster mor til et lite barn, som du også kan adoptere ?

Anonymkode: 141d5...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bli foster mor til et lite barn, som du også kan adoptere ?

Anonymkode: 141d5...260

Det er visst mangel på foster foreldre i Norge...rart det der.

Anonymkode: 141d5...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke eggløsning, og mannen har svært lav sædkvalitet. Han har ett barn fra før, jeg har ingen. Vi får hjelp hos klinikk, neste steg er insiminering. Jeg bruker letrozol og metaformin (? Eller hva det heter), og Otrivelle har jeg brukt to måneder. Funket ikke med Otrivelle 

Anonymkode: d5aca...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bli foster mor til et lite barn, som du også kan adoptere ?

Anonymkode: 141d5...260

Som fostermor må man også være klar over at man kanskje må gi fra seg barnet til biologiske foreldre igjen. De er bare til låns. Det er svært få innenlandsadopsjoner som gjennomføres årlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk er blitt mye mer inferlitile  idag enn for bare noen 10 år siden. Hva kan årsaken være ?

Anonymkode: 141d5...260

Det er nok mange grunner, men jeg kan tenke meg at det har litt å si at "alle" kan få barn nå. Før i tiden stoppet generasjonene ved de som ikke kunne få barn naturlig. Nå forskyves genetiske fertilitetsproblemer videre til barna.

Anonymkode: 22c84...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk er blitt mye mer inferlitile  idag enn for bare noen 10 år siden. Hva kan årsaken være ?

Anonymkode: 141d5...260

En årsak kan også være at folk venter lenger med å få barn. Blir jo som kjent vanskeligere med årene. 

Anonymkode: cf6f9...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk er blitt mye mer inferlitile  idag enn for bare noen 10 år siden. Hva kan årsaken være ?

Anonymkode: 141d5...260

Alder er hovedgrunn til synkende fertilitet, har jeg hørt. Men er også andre faktorer som kan ha noe å si: alle kjemikalier og hormonforstyrrende stoffer vi omgir oss med.. er jo svært mange som har PCOS, en hormonforstyrrelse. Det er mange hypoteser om hva den skyldes. Sædkvaliteten er også blitt veldig mye dårligere, det spekuleres jo i om det skyldes hormonforrstyrrende stoffer 

Anonymkode: 9ff35...92b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

En årsak kan også være at folk venter lenger med å få barn. Blir jo som kjent vanskeligere med årene. 

Anonymkode: cf6f9...c2f

Jeg er bare 28.. har allerede prøvd i 5 år å bli gravid. Så jeg vil ikke si vi ventet for lenge..

Anonymkode: 98424...d52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PCOS gjorde det vanskelig å få eggløsning. Det løste seg med metformin.. nå er derimot problemet å få babyen til å bli. Har mistet 3 ganger «denne runden». 😅 begge har blitt testa for diverse i forbindelse med dette, men alt ser greit ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke. Vi prøvde i over ett år før jeg ble gravid for første gangen, var veldig nærme til å begynne utredning iom jeg var midt i tredveårene allerede da. Og den første graviditeten endte i SA  i uke 10. Men akkurat som det løsna der, og kroppen min lærte hvordan man blir gravid? For ble gravid kjapt to neste ganger. 

Anonymkode: b0aa1...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2020 den 10.21, SPOCA skrev:

Han er steril.

Og når vi prøvde IVF opplevde jeg at det ikke ville feste seg. Klarte å bli gravid, skal sies, men opplevde SA og MA.

Jeg har forøvrig regelmessig menstruasjon og alt regnes som "ok".

Hvorfor er noen sterile?

Er medisinsk abort noe legene tar om barnet ikke er levedyktig?

Anonymkode: 7bdb4...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er noen sterile?

Er medisinsk abort noe legene tar om barnet ikke er levedyktig?

Anonymkode: 7bdb4...fb0

Tror MA sikter til missed abortion, altså at fosteret slutter å utvikle seg og at det ikke oppdages før på ultralyd.

Anonymkode: e31e1...eed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror MA sikter til missed abortion, altså at fosteret slutter å utvikle seg og at det ikke oppdages før på ultralyd.

Anonymkode: e31e1...eed

Takk.

Anonymkode: 7bdb4...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er noen sterile?

Er medisinsk abort noe legene tar om barnet ikke er levedyktig?

Anonymkode: 7bdb4...fb0

Noen er "bare født sånn". I samboers tilfelle er det snakk om et sjeldent syndrom som medfører sterilitet.

MA er, som nevnt over her, at fosteret slutter å utvikle seg, men støtes ikke ut (som ved SA). I et slikt tilfelle må man gjennom en (ufrivillig for mitt tilfelle) abort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bilateral hydrosalpinx, unicornuate uterus, endometrios og AHM på 3.8. Jeg er 30 år gammel, ingen barn fra før av. Alt dette (bortsett fra tette eggledere) har jeg arvet fra min mamma. Hun har 4 barn og jeg håper at det vil ordne seg for oss også. 

Anonymkode: 40762...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endometriose. Jeg har ikke tette eggledere, ikke veldig mye arrvev i livmoren, og sammenvoksningene er for det meste operert. Jeg tror rett og slett at kroppen er for opptatt med å takle endometriosen, til å klare å bli gravid. Den vil ikke ha noe graviditet. I tillegg får mange nedsatt immunforsvar, og det legger jo ikke til rette for å bli gravid heller. Kroppen prøver jo å fikse sine egne problemer, og den fungerer vel sånn at sykdom og graviditet ikke skal gå hånd i hånd. 

Anonymkode: 31b03...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er noen sterile?

Er medisinsk abort noe legene tar om barnet ikke er levedyktig?

Anonymkode: 7bdb4...fb0

Kan være genetisk slik som med min samboer, sæden er inni pungen men cellene kommer ikke ut. 

Anonymkode: 74325...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine eggledere er ødelagt av endometriose. I tillegg har min mann for dårlig sædkvalitet. Sånt blir det ikke barn av, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan være genetisk slik som med min samboer, sæden er inni pungen men cellene kommer ikke ut. 

Anonymkode: 74325...6c8

Kommer det ikke noe ut når han kommer? Eller kommer det ut, men væsken inneholder ikke sædceller?

Anonymkode: 7bdb4...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...