Gå til innhold

Hva er grunnen til at dere ikke kan få barn/har vansker med å bli gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var i en bilulykke som tenåring, måtte fjerne livmoren pga indre blødninger.

Anonymkode: 9ed6f...c3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nok for lite sex🙊Vi har for mye å gjøre 

Anonymkode: d4b12...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva som er årsaken, men jeg har alltid hatt svært uregelmessige menstruasjoner og store smerter. Vårt første barn var ikke planlagt, men det skjedde etter at vi hadde slurvet med prevensjon i ca et år. Etter mitt første barn gikk jeg veldig mye opp i vekt og dette påvirket syklusen min i stor grad. Kroppen min ville ikke bli gravid da jeg var overvektig. Jeg hadde en SA. Etter noen år med sterkt barneønske, undersøkelser (hadde mange gode egg, men ingen eggløsning) og medisiner, så bestemte jeg meg for å gjøre det JEG kunne for å bli gravid. Jeg gikk ned i vekt rett og slett.

Det tok noen måneder selvfølgelig. Jeg viste også at hvis IVF ble aktuelt så ville sannsynligheten for å lykkes øke ved en normal BMI. Men samme måned som jeg nådde lik vekt som da jeg ble gravid med førstemann, så ble jeg gravid igjen. Hadde et vellykket svangerskap. 

Flere år senere har jeg gått ned enda mer i vekt. Det viste seg at jeg måtte ned på en ganske lav BMI for å få en slags regelmessig menstruasjon. 

Anonymkode: 8d4fe...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 7/16/2020 at 11:50 PM, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke helt hva som er årsaken, men jeg har alltid hatt svært uregelmessige menstruasjoner og store smerter. Vårt første barn var ikke planlagt, men det skjedde etter at vi hadde slurvet med prevensjon i ca et år. Etter mitt første barn gikk jeg veldig mye opp i vekt og dette påvirket syklusen min i stor grad. Kroppen min ville ikke bli gravid da jeg var overvektig. Jeg hadde en SA. Etter noen år med sterkt barneønske, undersøkelser (hadde mange gode egg, men ingen eggløsning) og medisiner, så bestemte jeg meg for å gjøre det JEG kunne for å bli gravid. Jeg gikk ned i vekt rett og slett.

Det tok noen måneder selvfølgelig. Jeg viste også at hvis IVF ble aktuelt så ville sannsynligheten for å lykkes øke ved en normal BMI. Men samme måned som jeg nådde lik vekt som da jeg ble gravid med førstemann, så ble jeg gravid igjen. Hadde et vellykket svangerskap. 

Flere år senere har jeg gått ned enda mer i vekt. Det viste seg at jeg måtte ned på en ganske lav BMI for å få en slags regelmessig menstruasjon. 

Anonymkode: 8d4fe...dd3

Hvilken BMI måtte du ned på? Og kan all overvekt være til hinder for graviditet, eller bare over en viss (individuell) grense?

Anonymkode: fe678...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke hvorfor vi brukte 2 år på å bli gravide, fant ingen feil med noen av oss da alt var sjekket! Egglederne, syklusene, eggløsningene og alt var på plass! Veldig bra sædkvalitet også! Jeg var litt for tynn, og mangel på jern. I ettertid har jeg tenkt at kanskje den komboen var årsaken. Idag veier jeg mer og har et bra jernlager og vi prøver på nr to nå, så spent på om det går litt raskere denne gangen😊 trist å lese alle de som har slitt og fortsatt sliter! Jeg vet så inderlig godt hvilken følelse og bekymring det gir mnd etter mnd å ikke bli gravid og ikke få et barn som man ønsker seg over alt i hele verden! Det er en tom og deprimerende følelse. Og se flere venner og bekjente som nettopp har begynt prøvingen bli gravide og tillome få barn mens man selv fortsatt prøver... man føler seg så tom, trist og man begynner å fokusere usunt på prøvingen og på det å lykkes! Det er en følelse jeg ikke unner noen! For den er så vond! Håper så inderlig til dere alle som sliter at det klaffer snart og får den store belønningen i hendene raskere enn dere aner!❤️
Til dere som er uforklarlige barnløse: den mnd jeg ble gravid sist lå jeg i 20 minutter med bena oppover veggen i senga. Om det hadde en betydning vet jeg ikke 😊  

Anonymkode: 2ecca...ff0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det ingen grunn. Vi var på klinikk hausken for å sjekke opp i det etter vi hadde prøvd 2 år 🤷🏼‍♀️ Men vi ble ikke gravid, ikke noe galt med noen av oss. Etter nesten 4 år med prøving så ble vi gravid, helt naturlig.

når hun var 6 mnd så ble jeg gravid med lillesøster (med samme mann).  kroppen er rar 🤷🏼‍♀️ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adenomyose og mye arrvev i livmor.

Anonymkode: 613d3...8a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2020 den 0.24, AnonymBruker skrev:

- Polycystiske ovarier

- Endometriose

- Sydd for trangt etter fødsel så sex er ubegripelig smertefullt. Sykehuset vil ikke være med på det. Har vært hos 3 gynekologer der. Privat gynekolog fant det ut med en gang uten at jeg sa noe, bare at jeg hadde smerter. «Løsningen» er å smøre med Xylocain, men det svir som f, og er dessuten ganske usexy

Anonymkode: 50a34...414

Bor du i Oslo? I så fall vil jeg anbefale Storo og Nydalen mensendieck fysioterapi (Jenny Toftner) for hjelp med smertene. Jeg fikk svært god hjelp der (ikke bare xylocain)!

Anonymkode: 35b41...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så trist at jeg er for gammel til å gi mannen barn. Vi har prøvd i over ett år og har hatt en SA. 
 

I går møtte vi noen naboer med nyfødt baby, og det var vondt for oss begge. 

Anonymkode: 10f76...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 0.29, AnonymBruker skrev:

Bare lurer på hva som kan være årsaker. Vi har prøvd i et par år nå uten å bli gravid. Sædcellene hans er tilsynelatende OK. Syklusen min er regelmessig. Hadde lav til ingen eggløsning, men etter å ha gått på Letrozol er eggløsningen min i gang hver måned. Men ikke blitt gravid dessverre. Ikke PCOS. 

Anonymkode: 957e5...e17

Var progesteronmangel og kort lutealfase her. 7-8 dager mellom eggløsning og mens, ingenting rakk feste seg uansett hvor befruktet. Progesterontilskudd fikset biffen :) 

Anonymkode: 4803e...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er steril.

Og når vi prøvde IVF opplevde jeg at det ikke ville feste seg. Klarte å bli gravid, skal sies, men opplevde SA og MA.

Jeg har forøvrig regelmessig menstruasjon og alt regnes som "ok".

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har mannen Azoospermia (null spermier i utløsningen). Hva det skyldes vet vi ikke, men sannsynligvis en obstruksjon i systemet. Vi trodde alt håp var ute - helt til for et par timer siden!

Vi tok en TESA, og fikk ut friske og raske sædceller på første forsøk - første strå! Nå er vi helt i himmelen, og gleder oss til å komme i gang med ICSI. 

Anonymkode: 3c3fd...e28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.7.2020 den 11.16, AnonymBruker skrev:

Her er det mannen. Mangler sædleder grunnet en mutasjon i genet. Heldigvis har han sædceller som kan hentes ut

Anonymkode: 74325...6c8

Azoospermia? Obstruktuvt eller NOA? 😊

Anonymkode: 3c3fd...e28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tette eggledere, men ble likevel spontant gravid på naturlig måte denne måneden.

Anonymkode: 4cb45...998

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 0.29, AnonymBruker skrev:

Bare lurer på hva som kan være årsaker. Vi har prøvd i et par år nå uten å bli gravid. Sædcellene hans er tilsynelatende OK. Syklusen min er regelmessig. Hadde lav til ingen eggløsning, men etter å ha gått på Letrozol er eggløsningen min i gang hver måned. Men ikke blitt gravid dessverre. Ikke PCOS. 

Anonymkode: 957e5...e17

Mannen mangler sædledere grunnet en gen feil

Anonymkode: 74325...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Har stabile sykluser med eggløsning hver mnd. Har prøvd i over 5 år, er under utredning. Har noe forhøyet prolaktinnivå, samboeren min har betydelig redusert sædkvalitet og lite bevegelighet... 

Har et barn da ❤️ Han ble til i PP6, med samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt mye på dette i det siste. Og det er dessverre sånn at jo mer jeg tenker på det, jo mer skjønner jeg at det er mannen sin feil. Medisinsk er alt ok. Men han har lav sexlyst og greier ikke å få utløsning hvis han ikke er ordentlig tent. Jeg er ikke en seksuell person og har trivdes med sex en gang i måneden før, men når vi prøver er jeg mer enn klar for to ganger om dagen i en liten uke. Det er dessverre ikke han. I snitt har vi nok sex 1-2 ganger rundt hver eggløsning. Det har også hendt at vi ikke har hatt sex i det hele tatt - prøvd, men han får den ikke opp. Og hender enda oftere at sexen ender uten utløsning. Vi har prøvd i fire år nå og lenge tenkte jeg at det var uflaks at den ene utløsningen jeg i snitt får inni meg i måneden ikke var nok, etterhvert begynte vi å lete etter medisinske grunner. Men når jeg skriver det ned sånn som her så står det jo ganske svart på hvitt for meg at det er hans prestasjon det står på. Begynner å bli møkk lei.

Anonymkode: c401c...d52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ufruktbar i maaaange år pga myomer (muskelknuter) i livmoren. Ble operert i fjor, og er fruktbar nå og frem til livmoren fylles på ny (anslått om 2 år). Hatt én spontan abort, og er gravid igjen nå 🤞.  Så langt bare en muskelknute å bry seg om (2x1cm og voksende) 

Håper det ikke er upassende for meg å svare her mens jeg er i mitt lille fertile vindu 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er blitt mye mer inferlitile  idag enn for bare noen 10 år siden. Hva kan årsaken være ?

Anonymkode: 141d5...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...