Gå til innhold

Amme store barn??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei, men hvor lenge kunne du ha ammet da hvis barnet ville fortsatt? Ville du ikke satt en grense på det eller ville du på et tidspunkt følt/sagt til barnet «nå er du 9 år så nå er du for stor til å amme?». bare interessert i å høre. Ettersom noen har uttalt at det skal barnet få bestemme helt selv, betyr det at hvis en 12-13 åring vil amme så er det greit og bare koselig?

Anonymkode: c2f14...e46

Skjer det ikkje endringer i kjevepartiet ved 6-7 års alder, slik at amming blir vanskelig? Har ikkje så god tid til å finne linken,men meiner det stod noko på forskning.no om dette...

Uansett vil vel dei aller fleste barn løsrive seg fra foreldrene naturlig, uansett om dette gjelder samsoving eller langtidsamming, ei god stund før dei blir 10-2 år vil eg tro 🙂 

Anonymkode: 1186f...832

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjer det ikkje endringer i kjevepartiet ved 6-7 års alder, slik at amming blir vanskelig? Har ikkje så god tid til å finne linken,men meiner det stod noko på forskning.no om dette...

Uansett vil vel dei aller fleste barn løsrive seg fra foreldrene naturlig, uansett om dette gjelder samsoving eller langtidsamming, ei god stund før dei blir 10-2 år vil eg tro 🙂 

Anonymkode: 1186f...832

Det stemmer, det er når MELKEtennene faller ut. :)

Anonymkode: 5937e...eb5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Catalina Culès skrev:

Jeg mener barn over året ikke trenger å ammes, vil mor gi morsmelk kan hun pumpe seg å gi fra kopp.

Og ja, det er ekkelt at så store barn ammes.

Har du ammet barn selv? Spør fordi ei venninne sa dette til meg når jeg sa jeg ammet dattera på 13 mnd. Hun har enda ikke barn, så dette var bare en mening hun hadde gjort seg opp. Tenkte i mitt stille sinn at hun av alle kunne holde kjeft om akkurat det. Ammet eldste til 18 mnd og yngste til rundt året. Var ikke naturlig å slutte å amme eldste før, men med yngste gikk det som en lek. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjer det ikkje endringer i kjevepartiet ved 6-7 års alder, slik at amming blir vanskelig? Har ikkje så god tid til å finne linken,men meiner det stod noko på forskning.no om dette...

Uansett vil vel dei aller fleste barn løsrive seg fra foreldrene naturlig, uansett om dette gjelder samsoving eller langtidsamming, ei god stund før dei blir 10-2 år vil eg tro 🙂 

Anonymkode: 1186f...832

Stemmer ikke med samsoving. Mannen min legger datteren sin som blir 13 år nå i høst, hver gang vi har henne i helgene. Da går hun på rommet og kler av seg så hun bare er i trusa så roper hun på faren så må mannen gå å legge seg sammen med henne og ligge å snakke med henne en stund eller lese til henne, så pjusker han henne på ryggen til hun sovner. Ofte sovner han også og kommer ikke inn på vårt soverom før i 4-5 tiden på natten. Jeg synes det er veldig sært å måtte legge en 13-åring hver kveld. Men når jeg tar det opp går mannen i forsvarsposisjon og spør om jeg er sjalu eller hva mitt problem er og at det er deres kos og far-datter-tid. Datteren sover visst sammen med moren i senga hjemme hos dem, men jeg mistenker det er fordi moren selv syns det er kos. 

Anonymkode: c2f14...e46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en på 2 som har null planer om å slutte.. Tror jeg må ta kampen etter sommerferien.. 

Anonymkode: 2a758...148

Har du tenkt gjennom kva som gjer at du ønsker å slutte? Fordi du vil, eller fordi du føler at du må? 

Eg har ikkje som mål å få folk til å amme lengst mulig altså; Eg trur ikkje det er spesielle fordeler for mor og barn etter ca to-års alder. Men synd om folk sluttar fordi dei føler dei må. (Enkelte stygge kommentar i trådar som denne er med på å bidra til at mødre føler seg pressa til å slutte før dei eigentlig vil)

Anonymkode: 1186f...832

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ammer en på 4. Hun har aldri vært borte fra barnehagen og kun vært syk 2 ganger med forkjølelse siden hun ble født. 

Anonymkode: 776be...fab

Jeg så og si fullammer en på 9 måneder nå som har vært forkjølet fire ganger i sitt liv allerede. Takk storesøsken i barnehage. 

5 timer siden, cattleya skrev:

Jeg kunne aldri tenkt meg å amme så lenge, men jeg støtter de som ønsker det. Hvis mor og barn trives med det, så ser jeg ikke problemet. Det er nok skam og fordømmelse rundt amming, jeg vil ikke bidra, 

Enig med deg i teorien, men i praksis syns jeg det går en grense rundt 1,5-2 år. 

Anonymkode: 2e009...b41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke amme lengre enn høyst nødvendig da jeg gikk gravid første gang. 
 

Mitt første ammeeventyr ble vell heller mer et mareritt enn et eventyr, og innen 6 uker etter fødsel var det hele avsluttet. 
 

Med andremann ble det desto viktigere å få det til, og vi ammet uproblematisk frem til 2 årsalder. Jeg begynte selv å ønske å slutte, og fikk sparket i rumpa da jeg grunnet planlagt operasjon måtte slutte. Aldri om jeg kunne ammet til verken 3-årsalder eller 6-årsalder, men det er meg. Hva andre gjør er opp til dem, og jeg er selv medlem av de samme gruppene og ser bildene av disse store barna som ammes uten å tenke at det er ekkelt. Disse gruppene fremmer ros, uansett om man ammer 6 uker eller 6 år. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så egentlig så drev bare ungen og suttet på puppen uten at det kom noe melk. Kun for kosens skyld? 😶 Da snakker vi sykelig. 

Anonymkode: bf75d...cb0

Korleis i all verda får du "ikke så mye" til  å bli "ingenting"??

Anonymkode: 1186f...832

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
10 minutter siden, Pearl2.0 skrev:

Har du ammet barn selv? Spør fordi ei venninne sa dette til meg når jeg sa jeg ammet dattera på 13 mnd. Hun har enda ikke barn, så dette var bare en mening hun hadde gjort seg opp. Tenkte i mitt stille sinn at hun av alle kunne holde kjeft om akkurat det. Ammet eldste til 18 mnd og yngste til rundt året. Var ikke naturlig å slutte å amme eldste før, men med yngste gikk det som en lek. 

Nei, har ikke barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

😴 Amming er sykt oppskrytt. Tar ikke kildene dine seriøst. Mme er bedre. 

Anonymkode: bf75d...cb0

Flott! Spent på å sjå kilder på at mme er bedre! 

Anonymkode: 1186f...832

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva folk gjør hjemme mellom sine 4 vegger er opp til de. Jeg skal ikke dømme de 🤷‍♀️ 
personlig hadde jeg ikke postet om det på Facebook så alle og enhver kan lese det 😆 mange som begynner å snakke. 
 

Amming er en privatsak og burde være en privatsak. Om man ammer sin 4-5 åring hjemme bryr jeg meg ikke om, men de bør være forsiktige med å gjøre det offentlig tilfelle de får reaksjoner. Ellers kan de bare holde på 😊 

Ammet sønnen min til han var 2,5 år. Fortalte kun nærmeste familie om det og helsesøster/lege. 

Anonymkode: 47f45...651

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å drikke morsmelka til en annen art som voksen er helt greit 🙄

Anonymkode: 32530...437

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er helt innafor å amme store barn. 😀 Sunt og godt for barn, og bra med tanke på nærhet med mor.

Anonymkode: 71e97...d7a

Hvor lenge kan man amme du synes du? 7, 10, 15 år? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ammet til yngste var 6, og 1 år senere har jeg fortsatt melk. Uansett er amming så utrolig mye mer enn bare melken, som stress og følelsesregulering, og utvikling av kjevepartiet.

Anonymkode: 5937e...eb5

Dette skjønner jeg ikke helt. Man kan da vitterlig drive med stress- og følelsesregulering på andre måter enn å legge puppen i munnen på et barn? Hva med å lese bok, ligge å prate før leggetid, kose på fanget feks? Dere som er tilhengere av amming av barn over la oss si 3-4 år; synes dere det er greit at 5 åringer bruker smokk også da, hvis de synes det er kos? Jeg mener enkelte ting som skal avvennes bør vi voksne styre litt, på samme måte som at vi ikke lar barna gå med bleie i evigheter heller! Virker som om de som ammer i mange år har litt problemer med å gi slipp på babytiden.. Min mening. 

Anonymkode: 724ba...ece

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant flere urfolk er det vanlig å amme mye lenger enn vi er vant til her i dag. 3-4-årsalderen er helt vanlig, og vet også om kulturer hvor 6-7-årsalderen er vanlig. Biologisk sett er dette naturlig og sunt for mennesker, at mange i den vestlige verden ser på det som unødvendig/unormalt/ekkelt har med kultur å gjøre. Morsmelk er sunnere for barn enn kumelk, den er som flere har nevt skreddersydd for barnet og er bra for immunforsvaret og tarmfloraen. Og om vi sammenligner oss med våre nærmeste slektninger, primatene, ser vi også at det er helt naturlig å amme større barn. Hilsen biologen 🙂

Anonymkode: 13110...ca6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen til onkelen min ammet ungen sin på 8-9 år foran hele familien som om det skulle være det mest normalste. 

Husker at alle ble helt stumme, ungen klødde rett og slett på puppene til mor si og tok seg i tissen 🤦‍♀️

Moren min måte be hun gå på rommet og sa rett ut at det hun holder på med er bare ekkelt! 

Anonymkode: 6167e...743

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Damen til onkelen min ammet ungen sin på 8-9 år foran hele familien som om det skulle være det mest normalste. 

Husker at alle ble helt stumme, ungen klødde rett og slett på puppene til mor si og tok seg i tissen 🤦‍♀️

Moren min måte be hun gå på rommet og sa rett ut at det hun holder på med er bare ekkelt! 

Anonymkode: 6167e...743

Ja det er faktisk ekkelt 😬 

Anonymkode: f57c4...4f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkelt og jeg har barn. Er i den gruppa selv, spyyyyyr virkelig av de som ammer 4+ barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som ikke vet så mye om dyr her!

Kalver som får velge fritt drikker gjerne melk i et år, og lenger også om de får muligheten. I menneskeår er dette 3-4 år. Dersom moren er drektig og får ny kalv vil hun som regel prøve å avvise den eldste. Men mange vil fortsatt prøve seg, og kan dytte unna den nye for å få tak i melk. Folk som har familieku (mer vanlig i blant annet USA), ser ofte dette, da man gjerne lar ku og kalv gå sammen.

Melk er en næringsbombe. At kalven blir stor nok til å klare å fordøye annen mat forandrer ikke melken som næringskilde. Samme for mennesker.

Anonymkode: 6ca72...104

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Damen til onkelen min ammet ungen sin på 8-9 år foran hele familien som om det skulle være det mest normalste. 

Husker at alle ble helt stumme, ungen klødde rett og slett på puppene til mor si og tok seg i tissen 🤦‍♀️

Moren min måte be hun gå på rommet og sa rett ut at det hun holder på med er bare ekkelt! 

Anonymkode: 6167e...743

Dette syns jeg høres for utrolig ut, til å være sant.  Motbydelig å die en SÅ stor unge. Denne moren mangler ikke bare én skrue, men hele verktøykassen. 

Anonymkode: 03ac7...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...