Gå til innhold

Amme store barn??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venter mitt første barn og er blitt medlem av en ammegruppe på facebook. Registrerer bilder og innlegg hvor foreldre legger ut bilder av at de ammer barn på 4, og opp til 6 år! Kjenner jeg blir kvalm! Og det virker som alle kvinnene på denne gruppen applauderer denne «adferden» og mener man ikke skal tvinge barn til å slutte å amme for det er så viktig for relasjon osv. 
er dette noe alle som får barn plutselig føler er greit? Lurer på om jeg også vil endre syn på dette når jeg selv får barn? Men nå synes jeg ihvertfall det ser ille ut når et stort barn i 4-6 års alderen står å patter på morens bryst. 
 

Husker for mange år siden på en juleavslutning på skolen at en unge som gikk i 1. Eller 2. Klassen begynte å løfte på morens genser for å få pupp når vi alle satt å skulle spise grøt. Jeg gikk selv på ungdomsskolen på denne tiden og husker jeg var rystet. Moren sa til gutten «ikke nå du skal få ikveld når du skal legge deg». Gutten slo seg vrang og fikk skikkelig tulltak og det endte med at moren gikk med sønnen på toalettet eller hvor de gikk, i 10 minutter før de kom tilbake. Det var tydelig at hun gikk for å amme den store gutten. 
husker jeg Med flere syntes dette var helt sykt. 
 

så hvis det er noen her som fortsatt ammer store barn eller vet om noen som gjør det/skjønner deres argument for å amme så lenge ungen selv vil, hva er argumentene FOR? For ernæringsmessig er det ingenting som taler for at det er bedre å amme et stort barn enn å gi dem normal kost?

Anonymkode: c2f14...e46

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ingenting i veien med å amme sine barn, amming er helt naturlig! 

Anonymkode: edd7e...b76

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett ekkelt. Jeg får vibber som jeg ikke har lyst til å nevne her i tråden, men jeg kan si at det minner nettopp om noe ekkelt når det gjelder voksne og barn.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan aldri tenke meg å amme så lenge. Det naturlige er å slutte med melk når barna kan spise fast føde som hovednæring. Du ser ikke dyr i naturen amme ungene til de er voksne, de avvennes når de kan spise fast føde. 

Anonymkode: f57c4...4f0

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Jeg mener barn over året ikke trenger å ammes, vil mor gi morsmelk kan hun pumpe seg å gi fra kopp.

Og ja, det er ekkelt at så store barn ammes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt innafor å amme store barn. 😀 Sunt og godt for barn, og bra med tanke på nærhet med mor.

Anonymkode: 71e97...d7a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ingenting i veien med å amme sine barn, amming er helt naturlig! 

Anonymkode: edd7e...b76

Så hvis din sønn står i sin egen konfirmasjon og begynner å dra opp blusen din for å patte pupp så er det bare koselig? For man skal jo la de patte så lenge de vil, sant... til de er gift kanskje? Da kan de jo begynne å patte på sin kone isteden. 

Anonymkode: c2f14...e46

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan aldri tenke meg å amme så lenge. Det naturlige er å slutte med melk når barna kan spise fast føde som hovednæring. Du ser ikke dyr i naturen amme ungene til de er voksne, de avvennes når de kan spise fast føde. 

Anonymkode: f57c4...4f0

Mennesker går bare  over til melk fra en annen art, som om det er mer naturlig.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tvist skrev:

Mennesker går bare  over til melk fra en annen art, som om det er mer naturlig.

Ikke nødvendigvis 

Anonymkode: f57c4...4f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hvis din sønn står i sin egen konfirmasjon og begynner å dra opp blusen din for å patte pupp så er det bare koselig? For man skal jo la de patte så lenge de vil, sant... til de er gift kanskje? Da kan de jo begynne å patte på sin kone isteden. 

Anonymkode: c2f14...e46

Min mann har kost seg av meg haha, men jeg ammet til min var to år. Kunne fint holdt på lenger, men h*n ville ikke mer. 

Anonymkode: edd7e...b76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ingenting i veien med å amme sine barn, amming er helt naturlig! 

Anonymkode: edd7e...b76

Nevn ett dyr i naturen som dier sine avkom til de er godt over alderen til å spise fast føde 

Anonymkode: f57c4...4f0

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en som ammet lenge, andre snakket litt om det, men det ble ingen stor sak. Barna er oppegående og voksne nå. Selv ville jeg ikke gjort det, men det har mer med min personlighet å gjøre, at jeg ville kunne føle på litt mer frihet. Ammet fast i åtte mnd. og etter det var det lite melk, så ammingen var mest for kos til barnet var nesten ett år. Da opphørte den av seg selv, gradvis. 

Endret av Jytte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er merkelig. Verken jeg eller mitt barn likte amming, og vi endte med å gå over til flaske fort. Men når det er sagt, så er det nok vår kultur og hva vi er vant til som dømmer hva vi synes er normalt eller ekkelt. WHO anbefaler 2 år med amming i I-land, og 4 år i U-land, og det finnes ikke noe negativt med å amme lenger enn dette. Men som sagt, det er uvant for oss å se, vi forbinder kvinnebryster med seksualitet, så derfor synes vi det er ekkelt for oss med kombinasjonen større barn og amming. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en liten mulighet for at du endrer litt synspunkt etter at du selv får barn. Det er lett å ha sterke meninger om dette når du ikke har vært i situasjonen, har vært der selv. Så plutselig sitter du med ei lita ei på 3 på fanget som vil ha litt pupp for kos. Ja jeg ammet henne, men ikke ut blant folk. Var ikke hver dag heller. Tror ikke det var så mye å hente da 😉
Scenarioet med barn som ammer opp i konfirmasjonsalder og på barneskolen har jeg aldri vært borti. 
Greier ikke å se noe seksuelt med en mor som gir barnet pupp, selv om barnet er 3 og kanskje 4.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann har kost seg av meg haha, men jeg ammet til min var to år. Kunne fint holdt på lenger, men h*n ville ikke mer. 

Anonymkode: edd7e...b76

Okei, men hvor lenge kunne du ha ammet da hvis barnet ville fortsatt? Ville du ikke satt en grense på det eller ville du på et tidspunkt følt/sagt til barnet «nå er du 9 år så nå er du for stor til å amme?». bare interessert i å høre. Ettersom noen har uttalt at det skal barnet få bestemme helt selv, betyr det at hvis en 12-13 åring vil amme så er det greit og bare koselig?

Anonymkode: c2f14...e46

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, men hvor lenge kunne du ha ammet da hvis barnet ville fortsatt? Ville du ikke satt en grense på det eller ville du på et tidspunkt følt/sagt til barnet «nå er du 9 år så nå er du for stor til å amme?». bare interessert i å høre. Ettersom noen har uttalt at det skal barnet få bestemme helt selv, betyr det at hvis en 12-13 åring vil amme så er det greit og bare koselig?

Anonymkode: c2f14...e46

Tror raskt en tre- fireåring vil føle seg for stor til å ammes, på samme måte som de slutter med smokk eller tommelen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk får gjøre som de vil, og jeg er for *normalize breastfeeding* når og hvor man vil/trenger. Men et barn på 4-5 og oppover trengs vitterlig ikke å ammes offentlig. Egentlig yngre og. Det handler ingenting om mat lenger, og det er noe spesielt å dra fram puppen til mora når man er på skoleavslutning i 1-2 klasse altså. Må jo bli mobbing av det?? 

Anonymkode: 76d9d...6fd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet til barnet mitt var 3,5 år og det føltes helt naturlig for oss. Barna er kanskje "store," men de er også veldig små fortsatt. Er en fin mulighet til å roe ned etter en hektisk barnehagedag eller lignende. Veldig glad for at jeg sto imot fordommer mot amming og gjorde det som instinktivt var rett før oss. 

Det betyr ikke at det er rett før alle, men alle må ha muligheten til å gjøre som de vil uten å bli uglesett. 

Amming er ikke noe fælt som skal ses ned på, det er vakkert og fint for mor og barn. 

 

Anonymkode: 4fdbb...1d5

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri tenkt meg å amme så lenge, men jeg støtter de som ønsker det. Hvis mor og barn trives med det, så ser jeg ikke problemet. Det er nok skam og fordømmelse rundt amming, jeg vil ikke bidra, 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...