Gå til innhold

Amme store barn??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Catalina Culès skrev:

Jeg mener barn over året ikke trenger å ammes, vil mor gi morsmelk kan hun pumpe seg å gi fra kopp.

Og ja, det er ekkelt at så store barn ammes.

Hva når mor ikke får til å pumpe? 

All forskning viser at amming utover året bare er bra. Hvorfor er det ekkelt at barnet får den beste maten som kan fås? Mm er jo spesialtilpasset barnets behov og endrer seg i takt med barnets helsetilstand. 

Anonymkode: 907dd...1a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...


Det mest interessante med morsmelk for min del, er rollen den spiller i oppbyggingen av mikrobiotaen (tarmfloraen), og immunforsvaret.

Morsmelk er næringsrikt, og konsentrasjonen av mikronæringsstoffer øker når melkemengden som produseres går ned. Det er ingen som fullammer toåringer, men den morsmelken de får i seg er ekstra konsentrert, og inneholder masse nyttige vitaminer og mineraler, som er et nyttig supplement for barn i vekst. Akkurat som brokkoli og leverpostei.

Morsmelk inneholder også antistoffer som støtter immunforsvaret, særlig det spesifikke immunforsvaret som ikke er ferdig utviklet før nærmere skolestart. Hver gang barnet dier sendes signalstoffer i barnets spytt inn i reseptorer (mottakere) rundt og på brystknoppen, om næringsbehov (mer væske på varme dager, mer fett ved leggetid for bedre søvn osv), og eventuelle infeksjoner i barnets kropp. 

Så produserer mors beinmarg antistoffer og immunhjelpere SPESIELT TILPASSET patogenene (sykdomsfremkallende organismer) i barnets kropp, og sender disse med morsmelken ved neste ammestund. Slik får barnet en unik hjelp til å overkomme sykdom, som det trenger for OPTIMAL funksjon frem til det spesifikke immunforsvaret er klart (ved 5-6 års alder, noen før, noen senere).

I tillegg inneholder morsmelk gode bakterier som skal kolonisere tarmen til barnet. I voksen alder har vi flere bakterier i tarmen enn vi har celler i kroppen, men et barn i mors mage har ingen. Mikrobiomet ”sås” i tre omganger: 

1. Når barnet passerer gjennom fødselskanalen og svelger bakteriene som har kolonisert seg i skjede og tarm hos mor frem mot fødsel.
2. Når barnet legges på mors bryst og får hudkontakt, og alle bakteriene på mors hud havner i munn, øyne, og på barnets hud.
3. Gjennom HELE ammeforløpet, ved hver eneste amming, overføres tusenvis av gode bakterier til barnet. Disse hjelper til med å utvide og formere tarmfloraen, slik at den utvikler seg så OPTIMALT som mulig.

Morsmelk inneholder også store mengder Laktoferrin, en sukkerart som vi mennesker ikke kan fordøye, men som er livsnødvendig næring til nettopp de gode bakteriene. Mikrobiota og immunforsvar TRENGER morsmelk for å utvikle seg OPTIMALT. Selvfølgelig kan barn klare seg fint på mme, men det blir ikke det samme i lengden.

Mikrobiota og immunforsvar er ferdig formet et sted mellom 2,5 og 7 år i mennesker, og dette er også den BIOLOGISK NATURLIGE lengden på ammeforløpet hos mennesker som ikke er farget av synsing, følelser og KULTUR.

Ny forskning og ren logikk antyder at barnet slutter å die når immunforsvaret og fordøyelsen er modent nok til å stå på egne bein, uten hjelp fra morsmelken. Gjennomsnittelig avenningsalder er 4,5 år. Barn mister dieevnen senest ved 7 års alder, så slapp av, vi trenger ikke amme konfirmantene..

Og så litt lesestoff så flere her slipper å fremstå som kunnskapsløse tullinger neste gang temaet kommer opp:

https://returntonow.net/2017/08/23/natural-age-weaning/

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2015/mar/18/brazil-longer-babies-breastfed-more-achieve-in-life-major-study?fbclid=IwAR2g04sNwTundg_XMC_qZ4BExiZ0fAhqSG-J1HXrh8koI23V8C-LSEI72XI

https://kellymom.com/ages/older-infant/ebf-benefits/?fbclid=IwAR0hGkiyBypXTlOnw75m6VTL_2JPqHJUnxGNbaTy-Ol6Pul4qVpReg1PdCs

https://www.llli.org/nb/nbjulaug90p99.html?fbclid=IwAR0kpZQXH7MkK1B-mkr1yp_QewEVatbdt-0CM_ilejTMuxlOct5DpSm03CM

http://www.greenmedinfo.com/substance/breast-milk?fbclid=IwAR3AKdIWmBHnSkhHmgETOObD_8VVof9fPCPXDcX8Z-jAWQxCcigHJLjXqYw

http://parentingsquad.com/reasons-to-breastfeed-a-toddler?fbclid=IwAR3Gwnq7f6pZuncoW0pR-f5Orj_ViNJ8KDNQ0gWk3deEUycI1T_ql5OOf1Y

Anonymkode: 5937e...eb5

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ingen her som har nevnt noe negativt om amming i noen av de aldersgrupper du nevner og det vet du godt. Det var snakk om å amme barn i skolealder. 
så greit. Skjønner at du mener det er fint at skolebarn kan føle stor glede av å amme og at man ikke skal avvise barnet. Du trenger ikke dra det helt ut av kontekst å begynne å dra inn 1-2 åringer. Du likestiller 1-2 åringer med 5-6 åringer og at det er fint at skolebarn ammer, vi skjønner. 

Anonymkode: c2f14...e46

Jo? Det er flere kommentarer her på at barn skal slutte når de er 1 år, når de får hovedernæringen sin fra fast føde (som i de fleste tilfeller betyr før barnet er fylt 1 år), og at man burde pumpe morsmelk i kopp når barnet er 1 år. (Altså, hvorfor så mye styr med pumping når man bare kan brette frem puppen? 😅). Det er de kommentarene jeg reagerer mest på, og velger derfor å kommentere den aldersgruppen. Så skjønner ikke hvorfor du mener jeg drar ting ut av kontekst. Vil heller påstå at det er du som gjør der med tanke på hvordan du klarer å tolke svaret mitt på den måten du gjør, å komme frem til min mening angående ammende skolebarn når jeg aldri kommenterte den aldersgruppen. 

Anonymkode: 15a0b...354

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Det mest interessante med morsmelk for min del, er rollen den spiller i oppbyggingen av mikrobiotaen (tarmfloraen), og immunforsvaret.

Morsmelk er næringsrikt, og konsentrasjonen av mikronæringsstoffer øker når melkemengden som produseres går ned. Det er ingen som fullammer toåringer, men den morsmelken de får i seg er ekstra konsentrert, og inneholder masse nyttige vitaminer og mineraler, som er et nyttig supplement for barn i vekst. Akkurat som brokkoli og leverpostei.

Morsmelk inneholder også antistoffer som støtter immunforsvaret, særlig det spesifikke immunforsvaret som ikke er ferdig utviklet før nærmere skolestart. Hver gang barnet dier sendes signalstoffer i barnets spytt inn i reseptorer (mottakere) rundt og på brystknoppen, om næringsbehov (mer væske på varme dager, mer fett ved leggetid for bedre søvn osv), og eventuelle infeksjoner i barnets kropp. 

Så produserer mors beinmarg antistoffer og immunhjelpere SPESIELT TILPASSET patogenene (sykdomsfremkallende organismer) i barnets kropp, og sender disse med morsmelken ved neste ammestund. Slik får barnet en unik hjelp til å overkomme sykdom, som det trenger for OPTIMAL funksjon frem til det spesifikke immunforsvaret er klart (ved 5-6 års alder, noen før, noen senere).

I tillegg inneholder morsmelk gode bakterier som skal kolonisere tarmen til barnet. I voksen alder har vi flere bakterier i tarmen enn vi har celler i kroppen, men et barn i mors mage har ingen. Mikrobiomet ”sås” i tre omganger: 

1. Når barnet passerer gjennom fødselskanalen og svelger bakteriene som har kolonisert seg i skjede og tarm hos mor frem mot fødsel.
2. Når barnet legges på mors bryst og får hudkontakt, og alle bakteriene på mors hud havner i munn, øyne, og på barnets hud.
3. Gjennom HELE ammeforløpet, ved hver eneste amming, overføres tusenvis av gode bakterier til barnet. Disse hjelper til med å utvide og formere tarmfloraen, slik at den utvikler seg så OPTIMALT som mulig.

Morsmelk inneholder også store mengder Laktoferrin, en sukkerart som vi mennesker ikke kan fordøye, men som er livsnødvendig næring til nettopp de gode bakteriene. Mikrobiota og immunforsvar TRENGER morsmelk for å utvikle seg OPTIMALT. Selvfølgelig kan barn klare seg fint på mme, men det blir ikke det samme i lengden.

Mikrobiota og immunforsvar er ferdig formet et sted mellom 2,5 og 7 år i mennesker, og dette er også den BIOLOGISK NATURLIGE lengden på ammeforløpet hos mennesker som ikke er farget av synsing, følelser og KULTUR.

Ny forskning og ren logikk antyder at barnet slutter å die når immunforsvaret og fordøyelsen er modent nok til å stå på egne bein, uten hjelp fra morsmelken. Gjennomsnittelig avenningsalder er 4,5 år. Barn mister dieevnen senest ved 7 års alder, så slapp av, vi trenger ikke amme konfirmantene..

Og så litt lesestoff så flere her slipper å fremstå som kunnskapsløse tullinger neste gang temaet kommer opp:

https://returntonow.net/2017/08/23/natural-age-weaning/

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2015/mar/18/brazil-longer-babies-breastfed-more-achieve-in-life-major-study?fbclid=IwAR2g04sNwTundg_XMC_qZ4BExiZ0fAhqSG-J1HXrh8koI23V8C-LSEI72XI

https://kellymom.com/ages/older-infant/ebf-benefits/?fbclid=IwAR0hGkiyBypXTlOnw75m6VTL_2JPqHJUnxGNbaTy-Ol6Pul4qVpReg1PdCs

https://www.llli.org/nb/nbjulaug90p99.html?fbclid=IwAR0kpZQXH7MkK1B-mkr1yp_QewEVatbdt-0CM_ilejTMuxlOct5DpSm03CM

http://www.greenmedinfo.com/substance/breast-milk?fbclid=IwAR3AKdIWmBHnSkhHmgETOObD_8VVof9fPCPXDcX8Z-jAWQxCcigHJLjXqYw

http://parentingsquad.com/reasons-to-breastfeed-a-toddler?fbclid=IwAR3Gwnq7f6pZuncoW0pR-f5Orj_ViNJ8KDNQ0gWk3deEUycI1T_ql5OOf1Y

Anonymkode: 5937e...eb5

😴 Amming er sykt oppskrytt. Tar ikke kildene dine seriøst. Mme er bedre. 

Anonymkode: bf75d...cb0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Helgeline skrev:

Det er en liten mulighet for at du endrer litt synspunkt etter at du selv får barn. Det er lett å ha sterke meninger om dette når du ikke har vært i situasjonen, har vært der selv. Så plutselig sitter du med ei lita ei på 3 på fanget som vil ha litt pupp for kos. Ja jeg ammet henne, men ikke ut blant folk. Var ikke hver dag heller. Tror ikke det var så mye å hente da 😉
Scenarioet med barn som ammer opp i konfirmasjonsalder og på barneskolen har jeg aldri vært borti. 
Greier ikke å se noe seksuelt med en mor som gir barnet pupp, selv om barnet er 3 og kanskje 4.

Så egentlig så drev bare ungen og suttet på puppen uten at det kom noe melk. Kun for kosens skyld? 😶 Da snakker vi sykelig. 

Anonymkode: bf75d...cb0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ingenting i veien med å amme sine barn, amming er helt naturlig! 

Anonymkode: edd7e...b76

Det er ikke naturlig å amme en 6-7 åring. 

Anonymkode: bb75f...eaf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😴 Amming er sykt oppskrytt. Tar ikke kildene dine seriøst. Mme er bedre. 

Anonymkode: bf75d...cb0

😂😂 Får du hjelp til å åpne dører da eller? 😂😂

Anonymkode: 5937e...eb5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så egentlig så drev bare ungen og suttet på puppen uten at det kom noe melk. Kun for kosens skyld? 😶 Da snakker vi sykelig. 

Anonymkode: bf75d...cb0

Hvorfor er det sykelig at et barn på 3 år synes det er koselig med pupp? Hun har jo fått pupp siden hun var nyfødt. Også fungerer kroppen vår slik at så lenge man ammer produserer den melk, så tviler på at hun mente at barnet bare suttet på puppen uten melk i.

Anonymkode: 15a0b...354

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så egentlig så drev bare ungen og suttet på puppen uten at det kom noe melk. Kun for kosens skyld? 😶 Da snakker vi sykelig. 

Anonymkode: bf75d...cb0

Jeg ammet til yngste var 6, og 1 år senere har jeg fortsatt melk. Uansett er amming så utrolig mye mer enn bare melken, som stress og følelsesregulering, og utvikling av kjevepartiet.

Anonymkode: 5937e...eb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

😴 Amming er sykt oppskrytt. Tar ikke kildene dine seriøst. Mme er bedre. 

Anonymkode: bf75d...cb0

Vi ga mme til alle 4 barna fra de var nyfødte. De fikk mme til de kunne spise fast føde. Alle er i dag sunne og friske.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BethD skrev:

Nei nei nei. 

Oi, det ser ut som mor og bestemor 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nevn ett dyr i naturen som dier sine avkom til de er godt over alderen til å spise fast føde 

Anonymkode: f57c4...4f0

Det finnes flere eksempler, men de første jeg kommer på:

Orangutanger  (8 år) 

Sjimpanser (4-5 år) 

Gorillaer 

Hester (opptil 1 år hvis mennesker ikke blander seg inn) 

Elefanter (2 år, gjerne mer) 

I naturen dier gjerne ungene frem til moren får nytt avkom, hvis de ikke har skilt lag før det. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor, hvorfor og hvorfor kan dette plage dere? Se bort da. 
 

Anonymkode: 7107d...487

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:


Det mest interessante med morsmelk for min del, er rollen den spiller i oppbyggingen av mikrobiotaen (tarmfloraen), og immunforsvaret.

Morsmelk er næringsrikt, og konsentrasjonen av mikronæringsstoffer øker når melkemengden som produseres går ned. Det er ingen som fullammer toåringer, men den morsmelken de får i seg er ekstra konsentrert, og inneholder masse nyttige vitaminer og mineraler, som er et nyttig supplement for barn i vekst. Akkurat som brokkoli og leverpostei.

Morsmelk inneholder også antistoffer som støtter immunforsvaret, særlig det spesifikke immunforsvaret som ikke er ferdig utviklet før nærmere skolestart. Hver gang barnet dier sendes signalstoffer i barnets spytt inn i reseptorer (mottakere) rundt og på brystknoppen, om næringsbehov (mer væske på varme dager, mer fett ved leggetid for bedre søvn osv), og eventuelle infeksjoner i barnets kropp. 

Så produserer mors beinmarg antistoffer og immunhjelpere SPESIELT TILPASSET patogenene (sykdomsfremkallende organismer) i barnets kropp, og sender disse med morsmelken ved neste ammestund. Slik får barnet en unik hjelp til å overkomme sykdom, som det trenger for OPTIMAL funksjon frem til det spesifikke immunforsvaret er klart (ved 5-6 års alder, noen før, noen senere).

I tillegg inneholder morsmelk gode bakterier som skal kolonisere tarmen til barnet. I voksen alder har vi flere bakterier i tarmen enn vi har celler i kroppen, men et barn i mors mage har ingen. Mikrobiomet ”sås” i tre omganger: 

1. Når barnet passerer gjennom fødselskanalen og svelger bakteriene som har kolonisert seg i skjede og tarm hos mor frem mot fødsel.
2. Når barnet legges på mors bryst og får hudkontakt, og alle bakteriene på mors hud havner i munn, øyne, og på barnets hud.
3. Gjennom HELE ammeforløpet, ved hver eneste amming, overføres tusenvis av gode bakterier til barnet. Disse hjelper til med å utvide og formere tarmfloraen, slik at den utvikler seg så OPTIMALT som mulig.

Morsmelk inneholder også store mengder Laktoferrin, en sukkerart som vi mennesker ikke kan fordøye, men som er livsnødvendig næring til nettopp de gode bakteriene. Mikrobiota og immunforsvar TRENGER morsmelk for å utvikle seg OPTIMALT. Selvfølgelig kan barn klare seg fint på mme, men det blir ikke det samme i lengden.

Mikrobiota og immunforsvar er ferdig formet et sted mellom 2,5 og 7 år i mennesker, og dette er også den BIOLOGISK NATURLIGE lengden på ammeforløpet hos mennesker som ikke er farget av synsing, følelser og KULTUR.

Ny forskning og ren logikk antyder at barnet slutter å die når immunforsvaret og fordøyelsen er modent nok til å stå på egne bein, uten hjelp fra morsmelken. Gjennomsnittelig avenningsalder er 4,5 år. Barn mister dieevnen senest ved 7 års alder, så slapp av, vi trenger ikke amme konfirmantene..

Og så litt lesestoff så flere her slipper å fremstå som kunnskapsløse tullinger neste gang temaet kommer opp:

https://returntonow.net/2017/08/23/natural-age-weaning/

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2015/mar/18/brazil-longer-babies-breastfed-more-achieve-in-life-major-study?fbclid=IwAR2g04sNwTundg_XMC_qZ4BExiZ0fAhqSG-J1HXrh8koI23V8C-LSEI72XI

https://kellymom.com/ages/older-infant/ebf-benefits/?fbclid=IwAR0hGkiyBypXTlOnw75m6VTL_2JPqHJUnxGNbaTy-Ol6Pul4qVpReg1PdCs

https://www.llli.org/nb/nbjulaug90p99.html?fbclid=IwAR0kpZQXH7MkK1B-mkr1yp_QewEVatbdt-0CM_ilejTMuxlOct5DpSm03CM

http://www.greenmedinfo.com/substance/breast-milk?fbclid=IwAR3AKdIWmBHnSkhHmgETOObD_8VVof9fPCPXDcX8Z-jAWQxCcigHJLjXqYw

http://parentingsquad.com/reasons-to-breastfeed-a-toddler?fbclid=IwAR3Gwnq7f6pZuncoW0pR-f5Orj_ViNJ8KDNQ0gWk3deEUycI1T_ql5OOf1Y

Anonymkode: 5937e...eb5

❤️

Anonymkode: 7107d...487

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan aldri tenke meg å amme så lenge. Det naturlige er å slutte med melk når barna kan spise fast føde som hovednæring. Du ser ikke dyr i naturen amme ungene til de er voksne, de avvennes når de kan spise fast føde. 

Anonymkode: f57c4...4f0

Det er ikke helt riktig. Hester får stort sett die av moren til neste års føll blir født, altså til de er et år, med mindre vi mennesker avvenner dem. Får ikke moren nytt føll får de gjerne melk til de er 1,5, til og med 2. Noe som tilsvarer mye lenger enn at et menneske blir ammet til de er 2. Ikke til de er voksne, nei, men her var det snakk om barn mellom 4-6 år, så ganske langt i fra voksne.

Når det er sagt, jeg reagerer også litt negativt når barn opp i mot skolealder ammes. Men før jeg fikk barn selv syntes jeg det var ekkelt når «barn som kan gå» og som kan «spørre om melk selv» ble ammet. Da min egen begynte å gå før hun var 9 måneder føltes det helt søkt ut å skulle slutte - hun var jo likevel en liten baby! Jeg ammet henne til hun var 1,5, og hadde jeg hatt melk hadde jeg sikkert fortsatt til hun var 2.

Anonymkode: ca58e...80b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nevn ett dyr i naturen som dier sine avkom til de er godt over alderen til å spise fast føde 

Anonymkode: f57c4...4f0

Det er kanskje mest naturlig  å samanlikne med primatar, så eg tok eit raskt google-søk: 

Orangutangbarn kan die til dei er 9 år. Viss det er lite frukt. Men like vel: 9 år er lenge!

https://forskning.no/barn-og-ungdom-aper-primater-helse/derfor-ammer-orangutangene-til-ungene-blir-ni-ar-gamle/346403

Her er lengden av ammeperiode oppgitt til å vere 5 år for sjimpanse og 4 for gorilla. (Fryktelig lang link, beklager!)

https://www.bellybelly.com.au/breastfeeding/how-long-do-humans-close-relatives-breastfeed-for/?__cf_chl_jschl_tk__=ba45fcf206be42f32688be04e0bff42f3b23e6b9-1594663980-0-ARi8xg6PuNW6oWKHYajvLK6Bo_oj0FrGfvaIippIKpLqILrcfBllIzaMc2c4_BTp-A4eir7tYcKMYdrlo5a8zlFVksfbDqEFcNkSO4S1iSg5yog9vA_jrRoKUnTRpOQ7c--7gh-9NaqYmZagD-g7QgU9bheupW2UqIkUhd2g6_DFeuz5r5xR8lzWHCbM5jsdVEAx38JZtlXuYbg850bqCgFlHoI8ly3gGjvnuPBXbSte-WeE5lnUamueFPiUpGCBWwKbYRsLPSg9Eo4q0oq2GCW0vxzanKsaadabPiNxLO-nBO1fQmlVgNvBy93CNf_PP4p5eD-7k9YgiyFyzufUV3E6itwnDrK_YeaQkPrwa62D

For norske barn er det anbefalt å amme til barnet er 1 år, minst.  (2 år på verdensbasis, WHO) 1 år er godt over alder for å kunne ete fast føde. 

Anonymkode: 1186f...832

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

For ernæringsmessig er det ingenting som taler for at det er bedre å amme et stort barn enn å gi dem normal kost?

Anonymkode: c2f14...e46

Men kvifor er det meir normalt å gi barnet morsmjølk frå ein annan art enn å amme barnet "lenge"? (For ordens skyld: Eg elskar kald Tine melk og drikk fleire glass for dagen) Vi menneske har ein rar tankegang ☺️

Anonymkode: 1186f...832

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venter mitt første barn og er blitt medlem av en ammegruppe på facebook. Registrerer bilder og innlegg hvor foreldre legger ut bilder av at de ammer barn på 4, og opp til 6 år! Kjenner jeg blir kvalm! Og det virker som alle kvinnene på denne gruppen applauderer denne «adferden» og mener man ikke skal tvinge barn til å slutte å amme for det er så viktig for relasjon osv. 
er dette noe alle som får barn plutselig føler er greit? Lurer på om jeg også vil endre syn på dette når jeg selv får barn? Men nå synes jeg ihvertfall det ser ille ut når et stort barn i 4-6 års alderen står å patter på morens bryst. 
 

Husker for mange år siden på en juleavslutning på skolen at en unge som gikk i 1. Eller 2. Klassen begynte å løfte på morens genser for å få pupp når vi alle satt å skulle spise grøt. Jeg gikk selv på ungdomsskolen på denne tiden og husker jeg var rystet. Moren sa til gutten «ikke nå du skal få ikveld når du skal legge deg». Gutten slo seg vrang og fikk skikkelig tulltak og det endte med at moren gikk med sønnen på toalettet eller hvor de gikk, i 10 minutter før de kom tilbake. Det var tydelig at hun gikk for å amme den store gutten. 
husker jeg Med flere syntes dette var helt sykt. 
 

så hvis det er noen her som fortsatt ammer store barn eller vet om noen som gjør det/skjønner deres argument for å amme så lenge ungen selv vil, hva er argumentene FOR? For ernæringsmessig er det ingenting som taler for at det er bedre å amme et stort barn enn å gi dem normal kost?

Anonymkode: c2f14...e46

Mine har selv sluttet rundt 2 år gamle... men allikevel, kunne ammet lenger. Tenker at det er mellom mor og barn og ikke noe andre skal legge seg opp i. Den familiens valg enkelt og greit. At det er ekkelt forstår jeg ikke. Og den lille vitaminbomba er faktisk nyttig selv om de er 4 eller 6 år, så ernæringsmessig bare sunt og ikke skadelig. Og da kan alle gjøre som de vil kan de ikke? Tipper synet ditt endrer seg om du får den type barn som blir veldig knyttet til brystet som kos og trøst. Da sitter det langt inne å ta det fra dem altså. Iaf uten en god grunn. Hva andre måtte synes er ikke en god nok grunn... 

argumentet for de som ammer lenge handler om barnets behov for den kosen - ikke om ernæring. Og forskning viser at barn som får amme så lenge de vil ammer til en eller annen gang før de er ca 7 år. Da forsvinner dietaket og det tar slutt. Så der har naturen satt sin grense da - verdt å ha i bakhodet det også...

Anonymkode: a1f48...4f4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet også frem til barnet nærmet seg to år. Selv om jeg syntes det var koselig med det båndet vi fikk ble det etterhvert lite melk. Og jeg følte at det begynte å bli litt rart ettersom hun begynte å snakke og dra opp genseren min. Da var det på tide å slutte😃

Anonymkode: 5db1c...4bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...