Gå til innhold

Sier de «farsken!» i Nord-Norge, i så fall hvor, eller bare en myte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I Trøndelag sier folk farsken ja, og både fesk og fisk, og fæsk på kødd ;)

 

Anonymkode: 4f682...f98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nordtroms... Sir farsken hvis æ ikke får til nokka, eller plages med nokka, eller har glemt nokka... Hvis æ slår mæ, spenn tåa i stolbeinet eller nokka, så ropes det "FETTA!!!!" men utover det, veldig lite bannskap i grunn. 

Anonymkode: f78f8...7b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over igjen: har aldri på noen dialekter hørt noen som sir "fæsk"... Vi sir enten fisk eller fesk. Bare søringa som prøve å snakke nordnorsk som sir "fæsk"... 

Anonymkode: f78f8...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Ofoten og sier farsken, faan og fesk. 

Endret av Lorieen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte bare kommentere denne.

Jeg snakker da ordentlig nordnorsk selv om jeg er fra Tromsø :P

Vet at mange mener vi har "forfinet" dialekt, men æ høre da helt klart forskjell på mæ sjøl og en som ikke e nordlenning :ler: (Og ja, de fleste sier ikke i Tromsø)

Anonymkode: 1e8df...794

Er kun i Finnmark de sier ikke. I Tromsø sier de ikkje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Loke37 said:

Er kun i Finnmark de sier ikke. I Tromsø sier de ikkje. 

Tull. Jeg er født og oppvokst i Tromsø. Jeg, og de aller fleste jeg kjenner under 50 år sier ikke. Besteforeldregenerasjonen sier ikkje.

Anonymkode: 1e8df...794

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tull. Jeg er født og oppvokst i Tromsø. Jeg, og de aller fleste jeg kjenner under 50 år sier ikke. Besteforeldregenerasjonen sier ikkje.

Anonymkode: 1e8df...794

Uenig, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersken er veldig vanlig i Trøndelag. Tror ikke jeg hørt det mye fra nordlendingene jeg omgås. Der går det mer i faen og andre banneord.

Anonymkode: 96425...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Fersken er veldig vanlig i Trøndelag. Tror ikke jeg hørt det mye fra nordlendingene jeg omgås. Der går det mer i faen og andre banneord.

Anonymkode: 96425...fcd

Autocorrect... Farsken skulle det stå.

Anonymkode: 96425...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 minutter siden, Loke37 said:

Uenig, 

– Det jeg særlig har sett på er bruken av ”ikke” og ”ikkje”. Der kan man si at det er en endring i tromsødialekten. Tradisjonelt var ”ikkje” typisk for Tromsø, og så har det blitt mer og mer vanlig å si ”ikke”.

https://www.itromso.no/pluss/2015/03/30/Slik-utvikler-tromsødialekten-seg-10806134.ece

Med sine snart 75 000 innbyggere utgjør Tromsø det største urbane området i Nord-Norge. Byen har hatt en enorm befolkningsvekst i løpet av de siste 40 åra, i første rekke som følge av tilflytting fra andre deler av landet, men også fra andre land. Langvarig språk- og dialektkontakt har åpenbart satt sitt preg på nordnorske talemål. I Tromsø har det for eksempel blitt mer vanlig å si ikke og vann framfor de tradisjonelle variantene ikkje og vainn.

https://sprakprat.no/2017/10/12/dialekt-og-tilhorighet-blant-innflyttere-i-tromso/

Anonymkode: 1e8df...794

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Finnmark og sier ikke farsken annet enn pga stigmaet.

Oppvokst sørpå (med finnmarkdialekt) og hørt mange nok si ‘ka farsken’ og spurt hvor mange rein jeg har i banken... 

Anonymkode: 89081...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vest-Finnmark, sier farsken som et litt mildt bannord. Kan sammenlignes med bruken av ordet søren på Østlandet. Typ «Farsken, æ glæmte pængboka».

Faen er hakket over farsken når det gjelder «alvorlighetsgrad». 

Anonymkode: 18571...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vest-Finnmark, sier farsken som et litt mildt bannord. Kan sammenlignes med bruken av ordet søren på Østlandet. Typ «Farsken, æ glæmte pængboka».

Faen er hakket over farsken når det gjelder «alvorlighetsgrad». 

Anonymkode: 18571...dc5

Hva er det verste banneordet du kan bruke?

Anonymkode: 52885...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fra Tromsø og hører aldri noen si "farsken", ikke seriøst ment hvertfall. Hører stort sett også bare foreldre-/besteforeldregenerasjonen si "ikkje" og "fesk". De er også de verste til å banne synes jeg, alt fra "dæven han tykje" til "Gammel-Erik" til "helvete".

Anonymkode: b801d...355

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fra Lofoten og sier "ka farsken". Hvis jeg slår tåa eller noe sånt så roper jeg gjerne "faen". Men kan gjerne si sånn: Næmmen ka farsken e det du sei førr nåkka? 

Anonymkode: 84730...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Loke37 skrev:

Er kun i Finnmark de sier ikke. I Tromsø sier de ikkje. 

Helt feil. Er oppvokst i Bodø og har vært mye i Tromsø, begge steder sier de "ikke".

Anonymkode: 0a90e...fd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke uttale meg om hva "ungdommen nå til dags sier", men jeg har "nordlandsk" mor og (hadde  :hjerte:) fire tanter, og jeg kan skrive under på at "ka farskÆn" jaffal ble/blir godt brukt av den "eldre garde" når de får seg noen glass med "terrasse-vin" 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Farsken" brukes på Helgeland. En mildere variant av "faen", og tilsvarer vel omtrent "fanken" i styrke. 

Anonymkode: b8b5b...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Andøya, sier det ofte 😜

Anonymkode: 2eba8...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Bodø og er ikke vant med at "farsken" blir brukt mye der. Kanskje kun om man gjør seg til, men bodøværinger flest banner jo ikke ekstremt mye. Har en klar hypotese om at forskjell i bruken av dette ordet nordpå har en del med med bygd/by å gjøre. 

Har aldri hørt ordet fisk blitt uttalt så bredt som "fæsk" i Nord-Norge... Fesk ja, men ikke fæsk... 

Jeg har for øvrig bodd i Trøndelag i noen år nå, og hører mer "farsken" (og fesk) her enn jeg noen gang har gjort i nord. 

Anonymkode: 0a90e...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...