Gå til innhold

Sier de «farsken!» i Nord-Norge, i så fall hvor, eller bare en myte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snakket med en fra Tromsø. Påstår han ikke sier «farsken!», og at heller ikke vet om noen andre som gjør det, hevder det meget mulig er ingen i Nord-Norge som faktisk sier dette, men at det brukes i parodier på nordlendinger. Er det riktig? Noen her som vet hvor de ev. sier dette som del av dialekten?

Anonymkode: 05778...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner bare eldre menn fra Lofoten som sier «farsken». Svigerfamilien min er fra Tromsø og de snakker byspråk». Aldri hørt dem bannes..

Anonymkode: a6b77...d12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Troms, bor i Tromsø, har aldri hørt noen andre si farsken enn søringer som leker nordlending på TV. 😊 Samme med fæsk. 

Anonymkode: 8512d...e09

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer fra Vesterålen, og her er det mange som sier «ka farsken». 

Anonymkode: 4b249...26d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesteråling i Lofoten her. Er nok bare de få som sier farsken. Den eldre garde. Og søringer som prøver å være nordlendinger😂 

Vil påstå at vi ikke banner spesielt mye heller. Ikke i det daglige språket slik som søringer later til å tro😉

Anonymkode: 7d92d...467

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tromsø prater de jo bymål, så de snakker jo veldig langt fra typisk "nordnorsk".

Anonymkode: f13a8...357

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vesteråling i Lofoten her. Er nok bare de få som sier farsken. Den eldre garde. Og søringer som prøver å være nordlendinger😂 

Vil påstå at vi ikke banner spesielt mye heller. Ikke i det daglige språket slik som søringer later til å tro😉

Anonymkode: 7d92d...467

Er veldig enig i det med banning generelt. Det er faktisk lite banning i Nord. Jeg har bodd store deler av livet på ulike steder i Nord-Norge, men det var faktisk ikke før vi flyttet til Østlandet at ungene begynte å banne... 

Anonymkode: f13a8...357

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trøndelag sies det også farsken :)

Anonymkode: 566a3...30c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Lofoten og sier faen. Men det er sikkert noen som sier farsken også. 

Fæsk sies vel stort sett av søringer som skal etterligne folk nordfra, men jeg sier fesk, ikke fisk. 

Generelt merker jeg at litt yngre folk herfra er blitt finere i dialekta. Høres ut som de kommer fra Bodø/Tromsø. Skjønner ikke helt hvorfor det har blitt slik 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 3220a...fd0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farsken har jeg hørt når jeg besøker slekta på Helgelandskysten, og der kaller de også fisk for fesk.

Anonymkode: 01c59...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Farsken har jeg hørt når jeg besøker slekta på Helgelandskysten, og der kaller de også fisk for fesk.

Anonymkode: 01c59...845

Feks sier de vel overalt i Nord-Norge? Ja, bortsett fra de plassene de sier fæsk, for de finnes også.

Anonymkode: 05778...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tro det er en del i nord-norge som sier det, men vil ikkje tro det er forbeholdt nordlendinger. Jeg sier det og jeg er fra sunnmøre.

Anonymkode: 92f3f...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodøværing. Hører "farsken" daglig. Sier det i stedet for faen.

Anonymkode: 7ea6f...313

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukes på Helgeland, ”ke farsken?”.

Anonymkode: 853e8...17f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Bodø. Bruker "farsken" i stedet for "faen". 

Anonymkode: c4618...b61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/15/2020 at 2:27 PM, AnonymBruker said:

Feks sier de vel overalt i Nord-Norge? Ja, bortsett fra de plassene de sier fæsk, for de finnes også.

Anonymkode: 05778...a3e

Jeg er tromsøværing og sier fisk, i likhet med de fleste andre under 50.

Anonymkode: 1e8df...794

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brukes på Helgeland jaff. Hører "Fakern" og. 

Anonymkode: a65d9...8b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka farsken!? E det HÅL i sjarsken (sjarken)!? 

Anonymkode: 831c6...906

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/13/2020 at 7:35 AM, AnonymBruker said:

I Tromsø prater de jo bymål, så de snakker jo veldig langt fra typisk "nordnorsk".

Anonymkode: f13a8...357

Måtte bare kommentere denne.

Jeg snakker da ordentlig nordnorsk selv om jeg er fra Tromsø :P

Vet at mange mener vi har "forfinet" dialekt, men æ høre da helt klart forskjell på mæ sjøl og en som ikke e nordlenning :ler: (Og ja, de fleste sier ikke i Tromsø)

Anonymkode: 1e8df...794

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg slår tåa i dørkarmen så sier jeg ikke farsken, jeg sier nok faen. Jeg er bodøværing. Men jeg er ikke av det oppfatning at nordlendinger banner generelt mer enn andre, ville trodd enhver nordmann ville brutt ut med bannskap i en eller annen setting, om det var å slå tåa, eller miste bilen på havet (som Per Ivar i Neste Sommer). 

Banner ikke i hver setning heller, det kommer der det er "naturlig" (dessverre? En del av kulturen?) 

Anonymkode: 62f66...25c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...