Gå til innhold

Vil ikke gi 8000 hjemme, høres 4000 greit å gi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her ser vi enda en fremtid navsnylter, dere. Knallbra 👏

Anonymkode: 6c12f...974

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har snakket med moren min og disse pengene er ikke spart for meg. Hun sier dette bare er ekstra penger og at jeg må spare selv for ting 

siden dette er så tradisjonelt Får jeg ikke bestemme så mye. 

Anonymkode: bf20c...cd3

Du betaler 8000 for mat og"hybel" hjemme. Det er mindre enn det koster å bo for seg selv.

Spar gjerne til bryllup, men før det bør du tenke på å skaffe deg en utdannelse som gir deg stabil og grei inntekt. Søknadsfrister har gått ut nå, så jobb heller så mye som  mulig fram til du får muligheten til å studere videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, hæ? Det vanlige er at brudeparet dekker alt. Noen får et bidrag fra foreldrene sine om de har råd og lyst..

Anonymkode: e55fe...6e0

Når jeg ble gift så betalte foreldre alt. Det var ikke helt uvanlig i Norge i forrige årtusen, men det kommer selvfølgelig an på foreldrenes og brudeparets økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For opp mot 8 000 kroner hver måned i husleie så burde det vel egentlig være mulig å skaffe seg en helt annen plass å flytte til. I alle fall ett kollektiv.  

Bor dere midt i selve Oslo-gryta, eller?                   

Anonymkode: 76130...ece

Tipper det er mat og husholdningsartikler, strøm, Internett, tv, kommunale avgifter og alt det der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke sånn lenger. Tidene forandrer seg, følg med 

Anonymkode: 59ef8...152

Så så

Har da både deltatt i og arrangert flere brylluper i løpet av årene så er langt fra uvanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg et sted å bo før du i det hele tatt tenker på å gifte deg. 

Anonymkode: 483f9...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lever i samme århundre som deg. Det er norsk etikette og tradisjon at brudens foreldre betaler. Noe annet er uhørt og gjerrig.

Anonymkode: 09adf...64c

Er du dum? Jeg og min mann tjente over dobbelt så mye som foreldrene mine, skulle de liksom betalt bryllupet? Jeg valgte selv å gifte meg og ha stor fest, skulle bare mangle at vi betalte selv. Du høres noe navlebeskuende og sossete ut. 

Anonymkode: 483f9...69c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir 8000 hver måned hjemme.

nå i det siste har jeg ikke jobbet 2 måneder da jeg har vært skikkelig umotivert til jobb.

Først og fremst jobber jeg er sted jeg ikke trives i det hele tatt. I tilegg forventer foreldrene mine 8000 kr i mnd

jeg jobber i barnehagebyrå som vikar. Tjener 23-27.000 før skatt. Varierer veldig

har også fått ansvar om å spare penger for mine ting selv. Som bryllupet (hun vil ha stor og tradisjonell bryllup, ikke jeg) 

syntes det er rart å forvente så mye av meg, samtidig ta 8000.

som sagt har jeg ikke jobbet de to siste månedene. 
 

hvordam kan jeg «vinne» kampen om å velge å kun gi 4000 istedet for 8000?

får virkelig ikke lyst til å jobbe når jeg jobber så hardt hver eneste dag i jobb jeg ikke trives og må gi nesten halve lønna mi samtdiig som skatt! 
 

hvordan kan jeg ta samtale med foreldrene mine uten at de blir sure? For moren min blir hvertfall ekstrem sinna 

Anonymkode: bf20c...cd3

Om du leier eller eier må du betale uansett om du jobber eller ikke.Blir vel det samme hjemme.Men går vel å snakke med foreldrene dine at det kun er de 2månedene. Men ærlig så syns jeg det er rart at dere velger å bo hjemme til 8000kr.Det er sykt!Flytt for deg selv.

Anonymkode: cf074...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at TS får altfor mye pes her.

For det første: 8000 kr er alt for mye å kreve av voksne barn som bor hjemme. Ofte er det en grunn til at noen bor hjemme i voksen alder. Jeg bodde selv hjemme til jeg var 23, men betalte kun 1000 i måneden i husleie hjemme. (Nå gikk jeg på AAP og hadde kun 6000 utbetalt i måneden, men likevel).

Det er også vanvittig umotiverende og gå på jobb hver dag i en jobb du ikke trives med, og så går halve lønnen din til noe du ikke ønsker å bruke penger på. (Husleie og bryllup i TS sitt tilfelle). Jeg jobber selv i en jobb jeg mistrives sterkt i, og er i motsetning til TS mye mer "satt". ( Er i slutten av 30-årene, gift og har barn), så jeg har faktisk ikke noe valg om å jobbe eller ikke. Noe TS har.

Når det gjelder bryllupet, og det at TS bør hjemme er nok fordi han sannsynligvis er fra en kultur hvor det er vanlig å bo hjemme til man blir gift, og kanskje til og med etter det, sammen med ektefelle og foreldre i samme bolig. Sannsynligvis er det en forventning om at han skal gifte seg og ha et tradisjonelt bryllup, og hvor foreldre/forlovede bestemmer mye, og han bare "henger med på lasset".

Slik jeg ser det, så har TS ikke valgt sin egen situasjon, og burde derfor slippe å betale veldig mye hjemme. Og nei, hvis man bor her jeg bor, så er utleieprisene på mye mer enn 8000 i måneden, i hvertfall om man skal ha tilsvarende standard på ting i forhold til å bo hjemme.

 

Anonymkode: fcb05...228

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Umotivert for jeg føler ikke jeg får lønnen jeg fortjener. Jobber hardt mandag-fredag et sted Jeg ikke trives Og i tilegg må gi foreldrene mine 8000?

Anonymkode: bf20c...cd3

Du kommer til å få deg et sjokk når du skal stå på egne bein ute i den store verdenen 😂😂😂😂😂😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lever i samme århundre som deg. Det er norsk etikette og tradisjon at brudens foreldre betaler. Noe annet er uhørt og gjerrig.

Anonymkode: 09adf...64c

Dette var vanlig I GAMLE DAGER. 

Nå står unge på egne ben økonomisk før de gifter seg. Noe annet er flaut. 

Foreldre bidrar økonomisk om de vil og kan, men det er ingen selvfølge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si at TS får altfor mye pes her.

For det første: 8000 kr er alt for mye å kreve av voksne barn som bor hjemme. Ofte er det en grunn til at noen bor hjemme i voksen alder. Jeg bodde selv hjemme til jeg var 23, men betalte kun 1000 i måneden i husleie hjemme. (Nå gikk jeg på AAP og hadde kun 6000 utbetalt i måneden, men likevel).

Det er også vanvittig umotiverende og gå på jobb hver dag i en jobb du ikke trives med, og så går halve lønnen din til noe du ikke ønsker å bruke penger på. (Husleie og bryllup i TS sitt tilfelle). Jeg jobber selv i en jobb jeg mistrives sterkt i, og er i motsetning til TS mye mer "satt". ( Er i slutten av 30-årene, gift og har barn), så jeg har faktisk ikke noe valg om å jobbe eller ikke. Noe TS har.

Når det gjelder bryllupet, og det at TS bør hjemme er nok fordi han sannsynligvis er fra en kultur hvor det er vanlig å bo hjemme til man blir gift, og kanskje til og med etter det, sammen med ektefelle og foreldre i samme bolig. Sannsynligvis er det en forventning om at han skal gifte seg og ha et tradisjonelt bryllup, og hvor foreldre/forlovede bestemmer mye, og han bare "henger med på lasset".

Slik jeg ser det, så har TS ikke valgt sin egen situasjon, og burde derfor slippe å betale veldig mye hjemme. Og nei, hvis man bor her jeg bor, så er utleieprisene på mye mer enn 8000 i måneden, i hvertfall om man skal ha tilsvarende standard på ting i forhold til å bo hjemme.

 

Anonymkode: fcb05...228

Har «ikke lyst» å betale husleie? 😂😂😂😂😂😂

Og hun må da for faen ikke betale for noe stort bryllup om hun ikke vil ha det. Da sier hun at hun gifter seg på Tinghuset. OM foreldrene ønsker stort bryllup for de for faen betale for det🙄

Om Ts er voksen og er i full jobb så får hun enten betale leien som kreves eller finne seg sitt eget sted.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange spørsmål.

1. Hvor gammel er du?

2. Hvis du ikke liker å jobbe i barnehage, hvorfor søker du ikke på noe annet?

3. Hvorfor bor du fremdeles hos foreldrene dine?

Det er vanskelig å hjelpe deg uten å ha svar på disse tingene.

Anonymkode: 76f92...da9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes også TS får unødvendig mye pes her. Det er utrolig kjipt å jobbe i en jobb man ikke trives i, for å så gi en stor del av lønna til husleie og spare til et stort bryllup man ikke vil ha. 
 

- Hvor bor dere? Selv i Oslo kan man få leie seg ett rom i kollektiv for 6000kr, og resten kan du bruke på mat og drikke. Månedskort, linser og annet dekker du selv allerede. Så dette blir ikke mye dyrere for deg. Synes det er drøyt av foreldrene dine å kreve så mye i husleie av sitt eget barn. 
 

- Har du en utdanning? Siden du mistrives i jobben som ringevikar i barnehage, råder jeg deg til å skaffe deg en annen utdanning innenfor noe som interesserer deg og bedre jobb. Tidkrevende og slitsomt, men så nye bedre i lengden ;) 

 

- Snakk med forloveden din om bryllupet, hvis han ikke vil ha stort bryllup trenger dere ikke det. 
 

 

Anonymkode: 145ff...480

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Fru Uperfekt said:

Etiketten tilsier at brudens foreldre betaler bryllup og brudgommens drikkevarer selv om det ikke skjer i din krets.

Nå er det altså slik at vi er i 2020, et år hvor også lesbiske og homofile gifter seg i kirka. Hvordan blir det når det er to brudgommer da, betaler alle foreldrene for masse drikkevarer men ingen står for resten av bryllupet? Velkommen til fremtiden!

Anonymkode: 58b39...2b5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det altså slik at vi er i 2020, et år hvor også lesbiske og homofile gifter seg i kirka. Hvordan blir det når det er to brudgommer da, betaler alle foreldrene for masse drikkevarer men ingen står for resten av bryllupet? Velkommen til fremtiden!

Anonymkode: 58b39...2b5

Når min datter gifter seg med sin kone så spleiset vi med hennes kones foreldre 50-50 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du gifte deg når du er økonomisk uselvstendig og bor hjemme? 

Anonymkode: cd969...e24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Fru Uperfekt said:

Når min datter gifter seg med sin kone så spleiset vi med hennes kones foreldre 50-50 

Så hyggelig av dere. Her betalte vi mesteparten selv, og det har nesten alle vennene våre gjort og

Anonymkode: 58b39...2b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Når min datter gifter seg med sin kone så spleiset vi med hennes kones foreldre 50-50 

Siden du er opptatt av tradisjon så var jo det ganske utradisjonelt🤔

Anonymkode: 408a0...8aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...