Gå til innhold

Flyselskapene holder bevisst tilbake kundenes penger


AnonymBruker

Tror flyselskapene holder pengene bevisst tilbake?  

44 stemmer

  1. 1. Tror flyselskapene holder pengene bevisst tilbake?

    • Ja
      33
    • Nei
      11


Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Det er ingen tvil om at det er bevisste valg. 

Hvis jeg har lyst å hjelpe noen foretrekker jeg at jeg får lov til å gjøre det av egen fri vilje - f.eks. ved å velge voucher fremfor refundert beløp (mer om det senere).

Det er en frekkhet uten like å kreve at jeg skal betale mange måneder på forhånd og så ikke refundere pengene øyeblikkelig når det er DE som kansellerer reisen.

Når det gjelder voucher, så tør jeg ikke det. Ingen aner om Ving, Apollo, Norwegian, TUI eller SAS (med flere) står denne stormen av. Det er vel ikke slik at du er garantert at voucheren hos Ving vil gjelde i Nye Ving neste år hvis gamle Ving velter? En voucher vil heller ikke være gyldig som krav mot reisegarantifondet.

Og hvorfor skal jeg sponse selskaper som har valgt å gå grinende til regjeringen for å få tilbakebetalingsutsettelse i 3 måneder? Jeg er ingen bank! Får jeg ikke reist på grunn av koronaen så skal jeg ha hver krone igjen eller booket om til en ferie som lar seg gjennomføre på samme tidspunkt. Reise eller penger i år er himla mye bedre enn å låne penger helt usikret til et mulig løfte om kanskje å få brukt dem neste år. Såvidt jeg vet har de frekkheten til å ha begrenset tidsrom på disse voucherne også - lenge før neste års sesong er voucheren utløpt. Så hvis det blir umulig å reise også neste år så kunne du like gjerne ha spylt pengene og billettene rett i toalettet - så mye var voucheren verdt.

Ja, jeg er helt enig i at SAS trenger konkurranse. Derfor er jeg også for å opprettholde Norwegian (av mangel på et mer redelig alternativ). Men jeg har dessverre ikke råd til å leke bank uten noen form for sikkerhet. Er det ikke det rådet man alltid gir da - at man ikke skal låne bort penger man ikke har råd til å tape?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, isw skrev:

Vel, på kortdistanse er det jo ett fett komfortmessig hva du bestiller. Det er samme beinplassen og setene uansett både med SAS og Norwegian. På langdistanse har SAS Business (klasse C), plus (klasse Y) og Go (klasse M). Norwegian har Premium (klasse C, men egentlig en slags mellomting mellom Business og Premium economy) og Economy. 
 

Usikker på om jeg egentlig tror på det du skriver all den tid First class ikke finnes i Skandinavia. 

Jeg bruker Berg Hansen (jobb), og velger bare øverste kategori hos selskapet som passer best tidsmessig. Hva det heter har jeg ikke forhold til. 

Men KLM, de jeg bruker mest i jobb I Europa, har i alle fall et klart skille. Full fleks = bakover i flyet et sted, ingen lounge, etc. First class = foran i flyet, mer plass, god mat, og lounge. 

Anonymkode: 1bb1c...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2020 den 21.34, Knirke skrev:

Samme her. Hvis en eller flere av de store selskapene går konk kommer vi tilbake til prisnivåene vi hadde på 80-tallet. Å reise med fly var så dyrt at de færreste hadde råd til det. 

La oss håpe dette skjer. Reisingen og fly i fremtiden er uansett ikke bærekraftig.

Jeg gir meg pokker i om folk ikke får reise fordi "de fortjener det".

Anonymkode: ad541...111

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

La oss håpe dette skjer. Reisingen og fly i fremtiden er uansett ikke bærekraftig.

Jeg gir meg pokker i om folk ikke får reise fordi "de fortjener det".

Anonymkode: ad541...111

Det er svært mye som ikke er bærekraftig, men det har med antallet mennesker på jorda å gjøre. Ingen "fortjener" å reise, like lite som de fortjener å bli født, men sånn er det nå bare...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Knirke skrev:

Det er svært mye som ikke er bærekraftig, men det har med antallet mennesker på jorda å gjøre. Ingen "fortjener" å reise, like lite som de fortjener å bli født, men sånn er det nå bare...

Neppe. Om antallet mennesker på jorden er det samme, med eller uten fly blir neppe det samme.

Anonymkode: ad541...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Neppe. Om antallet mennesker på jorden er det samme, med eller uten fly blir neppe det samme.

Anonymkode: ad541...111

Og hvordan har du tenkt å kvitte deg med flyindustrien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

En bruker har stilt spørsmålet:

" Hvor finner man dette? "

Hva er du etterlyser?

Hvis det er forsinkelsesrenten, søker du på nettet med det søkeordet.

Hvis det er syvdagersregelen, hørte jeg Forbrukerdået si dette på TV for leden dag.

Søk på Forbrukerrådets nettsider.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2020 den 18.10, AnonymBruker skrev:

De har ikke likvider. Ingen bedrifter sitter med den type midler på bok. Skulle de betalt tilbake alt med en gang hadde de vært konkurs på dagen. 

Jeg har interesse av å beholde flere aktører i flyindustrien når dette er over, så har valgt voucher i stedet for refusjon, og tar heller tapet om det kommer dit. 

Anonymkode: 1bb1c...af1

Dette. 👏👏

Så tenker jeg litt sånn at de pengene man har lagt i flybilletter, det er ute av regnestykket. De har man jo brukt, så man kan liksom ikke komme og si at man trenger dem tilbake (i tilfelle burde man vel aldri ha bestilt tur i utgangspunktet, siden man da tydeligvis ikke hadde råd). 

Så. Her har man ikke fått det man har bestilt, og er da i sin fulle rett til å kreve pengene tilbake. Selvsagt. Men, når man ikke trenger pengene (se over) og antakelig kan tenke seg å reise igjen i fremtiden, så.. Voucher. Alternativet er konkurs, mindre tilbud av reiser og en hel haug arbeidsledige folk. 

Ingen flyselskap i verden kunne planlagt for dette. 

Anonymkode: d0647...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. 👏👏

Så tenker jeg litt sånn at de pengene man har lagt i flybilletter, det er ute av regnestykket. De har man jo brukt, så man kan liksom ikke komme og si at man trenger dem tilbake (i tilfelle burde man vel aldri ha bestilt tur i utgangspunktet, siden man da tydeligvis ikke hadde råd). 

Så. Her har man ikke fått det man har bestilt, og er da i sin fulle rett til å kreve pengene tilbake. Selvsagt. Men, når man ikke trenger pengene (se over) og antakelig kan tenke seg å reise igjen i fremtiden, så.. Voucher. Alternativet er konkurs, mindre tilbud av reiser og en hel haug arbeidsledige folk. 

Ingen flyselskap i verden kunne planlagt for dette. 

Anonymkode: d0647...4f8

For noe vrøvl. Jeg er ikke så godt bemidlet at jeg uten videre kan avskrive det en 14 dagers ferie koster som "pytt pytt". Jeg sparer til ferien hele året, og gleder meg også til den. Jeg har overhodet ikke mulighet til å feriere på et annet tidspunkt i år for jeg får ikke flyttet ferien min. Skal jeg få sett noe annet enn hjemmekontoret mitt i den fire ukers ferien jeg skal ha, er jeg avhengig av å få tilbake pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2020 den 17.47, Blondie65 skrev:

Det er ingen tvil om at det er bevisste valg. 

Hvis jeg har lyst å hjelpe noen foretrekker jeg at jeg får lov til å gjøre det av egen fri vilje - f.eks. ved å velge voucher fremfor refundert beløp (mer om det senere).

Det er en frekkhet uten like å kreve at jeg skal betale mange måneder på forhånd og så ikke refundere pengene øyeblikkelig når det er DE som kansellerer reisen.

Når det gjelder voucher, så tør jeg ikke det. Ingen aner om Ving, Apollo, Norwegian, TUI eller SAS (med flere) står denne stormen av. Det er vel ikke slik at du er garantert at voucheren hos Ving vil gjelde i Nye Ving neste år hvis gamle Ving velter? En voucher vil heller ikke være gyldig som krav mot reisegarantifondet.

Og hvorfor skal jeg sponse selskaper som har valgt å gå grinende til regjeringen for å få tilbakebetalingsutsettelse i 3 måneder? Jeg er ingen bank! Får jeg ikke reist på grunn av koronaen så skal jeg ha hver krone igjen eller booket om til en ferie som lar seg gjennomføre på samme tidspunkt. Reise eller penger i år er himla mye bedre enn å låne penger helt usikret til et mulig løfte om kanskje å få brukt dem neste år. Såvidt jeg vet har de frekkheten til å ha begrenset tidsrom på disse voucherne også - lenge før neste års sesong er voucheren utløpt. Så hvis det blir umulig å reise også neste år så kunne du like gjerne ha spylt pengene og billettene rett i toalettet - så mye var voucheren verdt.

Ja, jeg er helt enig i at SAS trenger konkurranse. Derfor er jeg også for å opprettholde Norwegian (av mangel på et mer redelig alternativ). Men jeg har dessverre ikke råd til å leke bank uten noen form for sikkerhet. Er det ikke det rådet man alltid gir da - at man ikke skal låne bort penger man ikke har råd til å tape?

Jeg er SÅÅÅÅ enig i dette - selvsagt spekulerer flyselskapene i at de holder tilbake penger. Jeg venter fortsatt på refusjon for flybilletter i april og mai....

Samtidig: jeg hadde også fergebilletter (transnasjonale) som måtte avbestilles og da fikk jeg tilbake pengene ca dagen etter at jeg hadde sendt inn krav. 

En teaterforestilling som også ble avlyst pga korona - pengene var på konto en drøy måned senere - og det faktisk uten at jeg hadde bedt om det.

Så at flyselskapene bruker kundene som bank er ingen overdrivelse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tilbake pengene våre etter ca. 14 dager hos Norwegian. Vi valgte penger da vi ikke ønsker å bruke Norwegian hvis det ikke er helt nødvendig. Jeg har ekstremt dårlig erfaring med dem og holder meg som regel langt unna.

Det største problemet var å finne ut hvor man skulle søke om refusjon og å faktisk få tak i kundeservice. Norsk kundeservice sto i knestående pga alle hendelsene, så jeg snakket med en engelskspråkling person. Men det ordnet seg... 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Ze.Xhx said:

Vi fikk tilbake pengene våre etter ca. 14 dager hos Norwegian. Vi valgte penger da vi ikke ønsker å bruke Norwegian hvis det ikke er helt nødvendig. Jeg har ekstremt dårlig erfaring med dem og holder meg som regel langt unna.

Det største problemet var å finne ut hvor man skulle søke om refusjon og å faktisk få tak i kundeservice. Norsk kundeservice sto i knestående pga alle hendelsene, så jeg snakket med en engelskspråkling person. Men det ordnet seg... 😁

Noen heldige får pengene etter få dager, mens andre ikke har fått noe på flere måneder. Det virker nesten som de trekker lodd? Hadde vært enklere for folk om de fikk vite hvor de var i køen. Hvis svaret da var dine penger kommer 14. oktober, så kunne man i hvert fall skrinlagt eller gjort om på andre ferieplaner. 

Anonymkode: 6fb4a...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 timer siden, Ze.Xhx skrev:

Vi fikk tilbake pengene våre etter ca. 14 dager hos Norwegian. Vi valgte penger da vi ikke ønsker å bruke Norwegian hvis det ikke er helt nødvendig. Jeg har ekstremt dårlig erfaring med dem og holder meg som regel langt unna.

Det største problemet var å finne ut hvor man skulle søke om refusjon og å faktisk få tak i kundeservice. Norsk kundeservice sto i knestående pga alle hendelsene, så jeg snakket med en engelskspråkling person. Men det ordnet seg... 😁

Jeg trodde jeg ventet lenge ...

Anbefaler å bestille Norwegian billetter gjennom Klarna i fremtiden. De fikset hele refusjonen for meg. Det tok 1,5 måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker som en tredjedel tror at dette ikke gjøres med vilje...

Anonymkode: 43e1d...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...