Gå til innhold

Flyselskapene holder bevisst tilbake kundenes penger


AnonymBruker

Tror flyselskapene holder pengene bevisst tilbake?  

44 stemmer

  1. 1. Tror flyselskapene holder pengene bevisst tilbake?

    • Ja
      33
    • Nei
      11


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å gå til manuelt behandlingsystem forteller hele sannheten. Maken til frekkhet i en slik krisetide skal man lete lenge etter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at det stemmer. Pengene kunne teknisk sett ha blitt utbetalt så  og si umiddelbart. Og hva skal de behandle? I mange tilfeller er det flyselskapet som har kansellert flygningen, slik at kundene har krav på refusjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke noe på at flyselskap bevisst holder tilbake penger i et forsøk på å snyte folk, men de mistet hele sitt inntektsgrunnlag på kort tid, og har derfor vært tvunget til å kutte på utgiftene der de kan, for å forsøke å overleve, og sikre at det i det hele tatt finnes penger å betale ut til kundene.

Det har ført til kutt i personell og kostbare systemer som kanskje ikke var nødvendige for driften av selskapet. Som for eksempel automatiserte system, som kan koste store månedlige beløp, samt personell som kan gjøre det manuelt. Da tar det lengre tid enn normalt å gjøre utbetalingene, uavhengig av hva loven eller passasjerene sier. Det handler om overlevelse, for alle, også selvfølgelig for de passasjerene som venter på de pengene, og kanskje er avhengige av de.

Men klart, det er også mulig at noen flyselskap bevisst har utnyttet det for å kjøpe seg litt tid, og det kan jeg faktisk forstå, når de allerede er ribbet til beinet når det gjelder personell.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel sånt som skjer...

Anonymkode: 12c23...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg så dette på TV idag.

Hadde dette vært meg, hadde jeg vist til sydagersregel, og sendt faktura med krav om forsinkelsesrente.

Renten finner dere på nettet.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle selskap gjør dette ved retur/refusjon, bortsett fra Zalando. Z er den eneste butikken jeg har vært borti som overfører penger tilbake i god tro. Når returen går fra deg i posten, får du pengene tilbake med en gang Z har registrert dette. Alle andre modeller er dermed basert på noe annet en kundeservice. 

Anonymkode: 229c1...fb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Gibralfaro skrev:

Tror ikke noe på at flyselskap bevisst holder tilbake penger i et forsøk på å snyte folk, men de mistet hele sitt inntektsgrunnlag på kort tid, og har derfor vært tvunget til å kutte på utgiftene der de kan, for å forsøke å overleve, og sikre at det i det hele tatt finnes penger å betale ut til kundene.

Det har ført til kutt i personell og kostbare systemer som kanskje ikke var nødvendige for driften av selskapet. Som for eksempel automatiserte system, som kan koste store månedlige beløp, samt personell som kan gjøre det manuelt. Da tar det lengre tid enn normalt å gjøre utbetalingene, uavhengig av hva loven eller passasjerene sier. Det handler om overlevelse, for alle, også selvfølgelig for de passasjerene som venter på de pengene, og kanskje er avhengige av de.

Men klart, det er også mulig at noen flyselskap bevisst har utnyttet det for å kjøpe seg litt tid, og det kan jeg faktisk forstå, når de allerede er ribbet til beinet når det gjelder personell.

Det eneste som stemmer er at selskapene mangler likviditet til å betale tilbake alle som skal ha penger. Både SAS og Norwegian hadde vært konk om ikke långivere, kundene og staten hadde hjulpet til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, TBergh skrev:

Hei.

Jeg så dette på TV idag.

Hadde dette vært meg, hadde jeg vist til sydagersregel, og sendt faktura med krav om forsinkelsesrente.

Renten finner dere på nettet.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Hvor finner man dette?

Anonymkode: 12c23...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke likvider. Ingen bedrifter sitter med den type midler på bok. Skulle de betalt tilbake alt med en gang hadde de vært konkurs på dagen. 

Jeg har interesse av å beholde flere aktører i flyindustrien når dette er over, så har valgt voucher i stedet for refusjon, og tar heller tapet om det kommer dit. 

Anonymkode: 1bb1c...af1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

De har ikke likvider. Ingen bedrifter sitter med den type midler på bok. Skulle de betalt tilbake alt med en gang hadde de vært konkurs på dagen. 

Jeg har interesse av å beholde flere aktører i flyindustrien når dette er over, så har valgt voucher i stedet for refusjon, og tar heller tapet om det kommer dit. 

Anonymkode: 1bb1c...af1

Samme her. Hvis en eller flere av de store selskapene går konk kommer vi tilbake til prisnivåene vi hadde på 80-tallet. Å reise med fly var så dyrt at de færreste hadde råd til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Brunello said:

Både SAS og Norwegian hadde vært konk om ikke långivere, kundene og staten hadde hjulpet til.

Selvfølgelig, det er det liten tvil om. Så får man vente og se om de overlever i det lange løp.

Endret av Gibralfaro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Knirke skrev:

Samme her. Hvis en eller flere av de store selskapene går konk kommer vi tilbake til prisnivåene vi hadde på 80-tallet. Å reise med fly var så dyrt at de færreste hadde råd til det. 

Yess. Har gjort det samme. Ønsker at vi skal ha flere flyselskaper i fremtiden, og mister jeg billettene helt så er det et tap jeg bare må ta. Nytter ikke å sitte med penger som jeg har satt av til reise dersom det kommer dit at jeg ikke har råd til å betale de "nye" billettprisene. 

Anonymkode: 25329...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer kundene til gode i lengden om flyselskapene overlever på sikt. Jeg vil jo gjerne ha pengene mine tilbake fortest mulig, men jeg vil også at selskapene skal overleve så jeg kan fortsette å reise i fremtiden. Jeg har derfor forståelse for at det tar lengre tid nå, men synes de kunne vært ærligere om at de gjør det for å sikre seg. Samt gitt bedre estimater på når man får pengene. Det bør være mulig å regne seg frem til noe bedre enn "så snart som mulig. Vet man at pengene kommer til jul, så kan man forholde seg til det.

Anonymkode: 6fb4a...09c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig merkelig at det tar 1 virkedag å kansellere flyreisen og få en tilgodelapp, og 4 måneder å kansellere flyreisen og få penger. 
 

Hvor er det forsinkelsen ligger, annet enn i at flyselskapene ønsker å holde tilbake likviditet? 
 

En annen ting er at det burde vært differensiert mellom kansellering av billetter man er berettiget refusjon uansett (Flex eller SAS Plus) og billetter kansellert grunnet Corona. For oss som reiser mye og gjerne ikke vil ha store utlegg på vent, er det litt uholdbart at disse skal inn i samme kø som mer krevende saker der flyselskapet faktisk må vurdere om refusjon er berettiget. 

Endret av isw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, isw skrev:

En annen ting er at det burde vært differensiert mellom kansellering av billetter man er berettiget refusjon uansett (Flex eller SAS Plus) og billetter kansellert grunnet Corona. For oss som reiser mye og gjerne ikke vil ha store utlegg på vent, er det litt uholdbart at disse skal inn i samme kø som mer krevende saker der flyselskapet faktisk må vurdere om refusjon er berettiget. 

Alle full-fleks billettene mine ble betalt tilbake i løpet av 3-4 dager, mot 1-2 vanligvis. Hos hhv Norwegian og KLM, hos SAS blir man jo først trukket når reisen gjennomføres, så SAS her ble det jo aldri betalt noe. 

Anonymkode: 1bb1c...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle full-fleks billettene mine ble betalt tilbake i løpet av 3-4 dager, mot 1-2 vanligvis. Hos hhv Norwegian og KLM, hos SAS blir man jo først trukket når reisen gjennomføres, så SAS her ble det jo aldri betalt noe. 

Anonymkode: 1bb1c...af1

Hm. Når du sier full flex, mener du den aller dyreste da? Altså bookingklasse C,C hos SAS? 
 

Jeg velger som regel SAS Plus pro, som kan refunderes fritt. Bookingklasse C,Y eller C,A. Der blir jeg belastet ved bestilling. Blir man ikke det med full flex? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, isw skrev:

Hm. Når du sier full flex, mener du den aller dyreste da? Altså bookingklasse C,C hos SAS? 
 

Jeg velger som regel SAS Plus pro, som kan refunderes fritt. Bookingklasse C,Y eller C,A. Der blir jeg belastet ved bestilling. Blir man ikke det med full flex? 

Ja, den dyreste. First class, ikke bare fleks/business. 

Men om jeg husker rett har blant annet Norwegian en samlet kategori for dette. 

Anonymkode: 1bb1c...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den dyreste. First class, ikke bare fleks/business. 

Men om jeg husker rett har blant annet Norwegian en samlet kategori for dette. 

Anonymkode: 1bb1c...af1

Vel, på kortdistanse er det jo ett fett komfortmessig hva du bestiller. Det er samme beinplassen og setene uansett både med SAS og Norwegian. På langdistanse har SAS Business (klasse C), plus (klasse Y) og Go (klasse M). Norwegian har Premium (klasse C, men egentlig en slags mellomting mellom Business og Premium economy) og Economy. 
 

Usikker på om jeg egentlig tror på det du skriver all den tid First class ikke finnes i Skandinavia. I Europa er det meg bekjent kun BA og Lufthansa som tilbyr first class, og da på veldig få flighter. 

Endret av isw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...