Gå til innhold

Du som har vært både overvektig og slank...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes også det hørtes rart ut. Det eneste jeg kan tenke meg er at den som har slanker seg har byttet stil?

Nei, har ikke forandret stil. Ikke hårfarge, frisyre, klær, sminke eller briller, heller. Og like sjenert og introvert som alltid.

Det er forresten dårlig gjort å skylde på den som opplever negativ behandling fra andre. 

Anonymkode: 126ad...4fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Butternut skrev:

Jeg tror at å være overvektig, eller iallefall lettere overvektig blir sett på som normalen nå.

Det har du nok rett i. 

Anonymkode: 4e6e1...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forteller aldri noen om mine mål men de antar at jeg burde ha et slikt mål? Falske rot***

Anonymkode: 6a38d...f98

Alle forstår jo at når en person klarer å gå ned i vekt, så er det noe en ønsker - sålenge en ikke har en sykdom....

Anonymkode: 283bf...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 50 kg de siste to årene. Bor på et forholdsvis lite sted, og har gått (og etter hvert jogget) mye rundt omkring her, noe som har ført til at mange har observert meg underveis. Jeg har fått noen kommentarer, både fra fremmede og bekjente, som skryter av meg, sier at jeg er flink, at jeg har blitt så flott osv. Det synes jeg er veldig hyggelig. :)

Jeg opplever at det er lettere å snakke med folk enn før, men det kommer nok minst like mye av at jeg ikke føler så mye skam og stort behov for å gjemme meg bort lenger.

En annen ting jeg har merket er at jeg plutselig får mye oppmerksomhet av mannens kompiser, og et par stykker har til og med begynt å fortelle ham hvor heldig han er som har meg. Det bare humrer vi litt av, han synes jo han har vært heldig hele tiden. ;)

Anonymkode: eb4ac...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle forstår jo at når en person klarer å gå ned i vekt, så er det noe en ønsker - sålenge en ikke har en sykdom....

Anonymkode: 283bf...468

Mange forstår jo at litt rund i kinna betyr trivsel med livet generelt. Det jeg kritiserer er denne utenpåklistra rosen uten noen form for dypere substans .Vinklingen er utallige -hva om jeg hadde opplevd noe trist og tapt vekt? Nei jeg ligger unna fasadefolk som scanner kroppen hver gang de ser deg i  et ubevoktet øyeblikk når de tror seg usett sitter de der med sine falske  øyne og kartlegger deg. Heller venner som ser meg for den jeg egentlig  er. 

Anonymkode: 6a38d...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange forstår jo at litt rund i kinna betyr trivsel med livet generelt. Det jeg kritiserer er denne utenpåklistra rosen uten noen form for dypere substans .Vinklingen er utallige -hva om jeg hadde opplevd noe trist og tapt vekt? Nei jeg ligger unna fasadefolk som scanner kroppen hver gang de ser deg i  et ubevoktet øyeblikk når de tror seg usett sitter de der med sine falske  øyne og kartlegger deg. Heller venner som ser meg for den jeg egentlig  er. 

Anonymkode: 6a38d...f98

Kan jo være de bare ville være hyggelig og gi et kompliment da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid hvert normalvektig, men gikk inn i en dyp depresjon for noen år siden hvor jeg gikk opp hele 40 kg på kort tid. Jeg merker stor forskjell på hvordan jeg ble behandlet av andre. Det jeg synes er mest trist og alvorlig er hvordan jeg ble behandlet av helsevesenet som overvektig. Jeg ble avvist av utallige leger og spesialister på grunn av overvekten min, og fikk beskjed om å slanke meg og at det var min egen feil at jeg hadde smerter. Heldigvis møtte jeg tilslutt en flott lege som tok meg seriøs, og det viste seg at jeg hadde kreft. Heldigvis en mild type, og jeg ble fort frisk igjen. Som slank ble jeg alltid tatt seriøs og møtt med et smil på legekontoret. 

Jeg merket også stor forskjell fra oppmerksomhet fra menn. Som slank fikk jeg oppmerksomhet fra kjekke menn som var i fast jobb og seriøse, pluss at jeg hadde elskere i periodene hvor jeg var singel. Som overvektig kom oppmerksomheten mest fra arbeidsledige menn som selv var overvektig eller i dårlig form, røyket og hadde ikke orden på livet sitt. Nå skal det sies at det var når vekta hadde nådd 40 +. Oppmerksomheten fra menn begynte å komme tilbake da jeg gikk ned i vekt, selv med 20 kg ekstra. Kjenner meg ikke igjen i opplevelsene til noen om at kvinner er slemmere med overvektige enn med de slanke. For meg var det motsatt, jeg fikk raskere kvinnelige venner og de var hyggeligere med meg som slank enn som overvektig.

Synes også det hørtes rart ut. Det eneste jeg kan tenke meg er at den som har slanker seg har byttet stil? Min søster slankeopererte seg og begynte å kle seg som en fjortis i en alder av snart 40. Rosa gjennomsiktige klær , lettkledd og bleket håret, kler seg som ungdommene gjorde på 90tallet. Hun mener hun blir styggere behandlet som slank enn som overvektig på grunn av kvinner er sjalu, men er nok på grunn av at de ikke klarer å ta henne seriøs når hun kler seg på den måten.

Anonymkode: 86d9f...53f

Det er nok ulike grunner til det ja. Høres ut som hun ikke forstod hvilken alder hun hadde. Da ser det jo rart ut.

Selv har jeg blitt dårligere behandlet av særlig eldre kvinner, som slank. Har også fått høre av sjalu søster, at jeg ikke hadde pupper lenger. :rolleyes:

Anonymkode: ef902...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle forstår jo at når en person klarer å gå ned i vekt, så er det noe en ønsker - sålenge en ikke har en sykdom....

Anonymkode: 283bf...468

Nei, det er ikke alltid sånn. (Dessuten er det jo ingen andre som har full oversikt over andres helsehistorikk.) 

Anonymkode: 03935...940

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke vært veldig overvektig, men hadde 30 kg ekstra som la seg sånn halvveis fint. 
Jeg merker at som slank får jeg mer oppmerksomhet av menn, men det er også flere jenter som vil være venninnen min. Folk kikker og er mer vennlige med slanke meg. 

Tror nok også det er en forskjell i energien min og utstrålingen min. Når jeg er slank er det fordi jeg lever sunnere, så mulig disse går hånd-i-hånd. 

Som en ekstra kuriositet legger jeg til at jeg blir tatt mer seriøst på jobb med håret opp. Jeg har mye mørkt, langt hår med mye volum som folk ofte syns er «flott». Tror kanskje jeg ser mer uskyldig ut - eller mer «bohem» ut med håret ned. 

Anonymkode: c9d19...136

Så deilig å slippe all den oppmerksomheten fra menn.. Av den grunn ønsker jeg ikke å strebe etter den perfekte kroppen men tillater meg litt ekstra- jeg gidder jo ikke mingle med gamle gretne gubber lenger men være hos dem som elsker meg for den jeg er. Å innse  dette føles som å ha trukket vinnerloddet.Kortisolet og blodverdiene har aldri vært bedre sikkert fordi jeg aldri lenger ofrer det gamle strevet en tanke- men lever mitt egne regelmessige og gode liv uten å tenke elelr bekymre meg for hva andre synes. Det er frihet det. 

Anonymkode: 85bfd...8ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som slank: bedre service i butikker, restauranter, utesteder osv. Sjekket opp ofte. Flere komplimenter. Mer oppmerksomhet fra andre, spesielt det motsatte kjønn. 

Anonymkode: cbf13...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, opplever vanvittig stor forskjell. Har svinget mellom tynn og lubben hele livet.

Som slank og veltrent får jeg veldig, veldig mye mer oppmerksomhet fra menn, spesielt de som er over snittet flotte. Som en annen her nevnte, så begynner også kompiser å spøke om sex og forhold, flørte og komme med kommentarer på hvor flott jeg «alltid har vært». Kolleger flørter og jeg får bedre service på hoteller og i butikker (sistnevnte kanskje fordi klærne sitter bedre?) og blir mer «hørt» i møter. Får også mange positive kommentarer og respekt pga trening/trent kropp.

Fra kvinner får jeg ofte høre at jeg er for tynn, at nå må jeg slutte og at jeg hadde hatt godt av et par kg ekstra. Selv om jeg er innenfor normal BMI (nedre del av skalaen)

Som lubben (+10-12 kg fra slank) så er jeg usynlig. Både for menn og i jobbsammenheng. Fordi jeg som nevnt har svinget i vekt hele livet så har jeg opplevd dette mange, mange ganger. Forskjellen mellom slank/tynn og lubben er påtagelig

Anonymkode: ce74d...829

Kan dette ha med selvtillit og hvor mye og måten du flørter/tar plass selv å gjøre også?

Såklart vil man som mer "gjennomsnittlig" (altså verken over- eller undervektig) treffe fleres preferanser, men å bli mer hørt i møter osv pleier ofte å handle mest om å tørre å ta plass samtidig som man er blid og sjarmerende. Og det er jo de fleste av oss mest når vi føler oss bra

Grunnen til at jeg kommenterer det er at jeg selv trives bedre med utseendet mitt som overvektig enn som normalvektig (har med hvor fettet legger seg å gjøre da, så jeg ser ikke veldig stor ut, men defintitivt lubben), og merker jo litt mindre oppmerksomhet enn da jeg var både slankere og yngre, men ikke påfallende mye. Hadde en periode som slankere for 5 år siden der jeg var mer usikker på meg selv og i en jobb jeg trivdes mindre i, og da ble jeg også helt usynlig i møter selv når jeg prøvde ta plass. Nå når jeg er i ny jobb er jeg mye mer blid, "småflørtete" og mer selvsikker, men også 10 kg større, og jeg føler jeg meg definitivt ikke like usynlig nå, nå hører folk faktisk på meg, selv om jeg kanskje ikke oppfattes som like "attraktiv" av mange. Så selvtillit hadde hvertfall mer å si enn vekta for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Traktor skrev:

Skjønner jeg godt, det blir for dumt når overvektige skal belære andre om kosthold. 

Hvorfor det? Mange overvektige har god kunnskap om kosthold. De har gjerne lest seg opp på flere kostholdsfilosofier, samt gått til ernæringsfysiolog og fått inn Helsedirektoratets anbefalinger med teskje. De fleste overvektige er ikke dumme selv om de er overvektig, de vet at de er overvektig og hvorfor den er det. Jeg har aldri fått så mye kunnskap om kosthold som det jeg fikk gjennom min tid som da jeg hadde 40 kg ekstra på kroppen.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener ikke å kuppe tråden, men kan jeg spørre hva slags kreft du hadde, og hva som måtte til for å bli tatt seriøst?  Har lagt på meg MYE selv, og har mye smerter og andre symptomer, men legen mener bestemt det ikke er kreft, fordi "alle som får kreft går ned i vekt, ikke opp! Det er bare kalorier inn vs kalorier ut!"

 

Anonymkode: d6754...541

Jeg var mye slapp og syk, hadde konstant vondt i halsen. Jeg hadde nettopp flyttet til en ny plass og sto på venteliste hos fastlege, måtte derfor ta til takke med vikarleger. Møtte ofte på nye leger og de var like frekk alle sammen. Jeg fikk beskjed om å slanke meg, noen mente jeg skulle begynne på Grete Roede kurs, noen mente jeg skulle begynne på lavkarbo, og noen at jeg måtte slutte med kjøtt. Etterhver som plagene ble værre oppdaget jeg også at det ble vanskelig å svelge mat, og tro meg, da ble jeg gjort til latter. Fikk kommentarer på at det kunne ikke stemme, mens de så på kroppen min. Tilslutt fikk jeg en fastlege, og følte endelig jeg møtte noen som så meg og ikke bare fedmen min. Han spurte om familien min (min mor og min bestemor har også hatt samme type kreftform). Han spurte også om kosthold, dette hadde jeg prøvd å forklart de andre legene som mente jeg tullet siden jeg ikke raste ned i vekt. Jeg kunne fint spise yoghurt, drikke brus, spise potetgull. Men kjøtt, store biter osv var vanskelig å svelge. Jeg ble endelig henvist og fikk vite at jeg hadde skjoldbruskkjertelkreft. Dette kunne blitt oppdaget mye tidligere!

Og før jeg får noen stygge kommentarer: Jeg skjønnet at legene anbefaler kostholdsendringer, overvekt gir dårligere helse. Men det betyr likevel ikke at de ikke skal få hjelp. Hvis en pasient er overvektig og har store smerter i et kne kan det være på grunn av overbelastning, men det kan også være kreft. En annen ting er at leger burde ha kunnskap om dette, finne ut hvorfor pasienten er overvektig. Ikke bare anta at pasienten er slik på grunn av at han/hun sitter i sofaen, er lat og spiser potetgull dagen lang. Noen sliter med overvekt av en grunn (i mitt tilfelle slet jeg psykisk), og noen trenger ekstra veiledning og oppfølging. Ille nok at folk slenger dritt her inne på kg, men at leger dømmer burde være uakseptabelt.

Anonymkode: 86d9f...53f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...