Gå til innhold

Du som har vært både overvektig og slank...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uansett hva du måtte være i øyeblikket, har du opplevd å bli behandlet annerledes? Av kollegaer, jobbintervju, andre foreldre på foreldremøter, butikkansatte mm? 

Noen observasjoner å dele?

Jeg har gått mye ned i vekt og er normalvektig etter lang tid som overvektig og diskuterte dette med noen venner som aldri har hatt problemer med overvekt, og de mener det er fordi jeg er gladere nå som jeg er sunnere, mer aktiv og har "nådd målet", men jeg vet jo at jeg forsøkte å bære blid og imøtekommende før også... 

Det var ikke stygg behandling jeg fikk, men jeg følte at jeg var usynlig før i forhold til nå. Ikke noe jeg kjente på der og da, men får nå flere tips til produkter av sminke, ansatte tar seg mer tid til å forklare. Det virker litt som om hele verden er hyggeligere og har bedre tid til meg nå. 

Anonymkode: e7101...439

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var flere som ropte drit til meg eller sa noe stygt i fylla da jeg var feit. I ettertid vet jeg også at noen venner baksnakket meg fordi jeg «vraltet i vei med fettet mitt». 

Anonymkode: 4e6e1...d17

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. 

Jeg har vært både overvektig og slank og blir helt klart behandlet mye bedre når jeg er relativt slank. Når jeg går over 30 i bmi blir damer ofte hyggeligere mot meg, men jeg blir helt usynlig for menn, får dårligere sørvis i butikker og generelt. 

Anonymkode: 126ad...4fc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig stor forskjell. Som slank(ere) fikk jeg stadig høre at jeg var blitt et nytt menneske, men det var jeg jo ikke. Det var bare de som så på meg som en annen person enn den tjukke.

Anonymkode: 28a56...a7b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker bare forskjell i oppmerksomheten fra menn. Jeg ser jo også dessverre at det er lettere å få det jeg ønsker fra f.eks en mannlig kollega som slank og attraktiv enn som overvektig. Jeg har aldri holdt meg i miljøer hvor kvinner eller menn som er lite flørtete har behandlet meg annerledes. Det er kun menn som liker å flørte eller det er lett å smiske med sjarmere.

Anonymkode: 10700...65f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk høre at jeg var tykk og for tynn på samme året. 

Anonymkode: 7d660...836

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Har opplevd bedre behandling fra menn når jeg ikke var overvektig lenger, men også uønsket oppmerksomhet. Har også blitt styggere behandlet av noen kvinner.

Anonymkode: ef902...8b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har også blitt styggere behandlet av noen kvinner.

Jeg blir styggere behandlet av kvinner når jeg er slank. 

Anonymkode: 126ad...4fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir styggere behandlet av kvinner når jeg er slank. 

Anonymkode: 126ad...4fc

Ja. Var det jeg mente.

Anonymkode: ef902...8b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får høre at jeg ser så sunn og frisk ut nå, det fikk jeg aldri høre før. Var nok sunnere og friskere før, men basert på utseende, så ser jeg jo sikkert sunnere og friskere ut nå. 

Anonymkode: 69372...773

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vert direkte overvektig, men da jeg begynte å bli lubben fikk jeg høre av noen gutter (en jeg data og kompisene hans) at de likte at jeg hadde fått stor rumpe 😅 på en måte var det jo hyggelig fordi det var den første kommentaren om vekta jeg fikk. Når jeg derimot kom hjem til foreldrene min så var det mer skuffa over meg og synes det var trist, og ville at jeg skulle gp tilbake til sånn jeg var før, selv om de alltid hadde sakt jeg var for tynn. 

Anonymkode: 30c60...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i allefall mange flere metoo øyeblikk som slank. Utrolig hvor lite respekt menn har når de har drukket litt.

Anonymkode: 7a14f...790

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fikk mye mer positiv oppmerksomhet da jeg var slank enn nå. Jeg var feit, så slank og lagt på meg igjen. Og før jeg slanka meg sa folk alltid at jeg var fin nok som jeg var og at jeg ikke var så stor.. men da jeg var slank var ikke folk redde for å fortelle hvor feit og stygg jeg var som stor. Ble veldig lei meg for jeg var jo samme person stor som liten. Og nå som jeg har gått opp igjen føler jeg meg nettopp som det de tok seg friheten til å snakke dritt om feite meg. De mente det nok som noe fint og oppløftende å si, men det ble ikke sånn tatt imot.

Endret av Dricka
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som overvektig ble jeg alltid tilbudt mat, spesielt ble jeg nødet til å ta det siste kakestykket o.l. Som normalvektig skjer det aldri, eller jeg oppfatter det ikke. 

Som overvektig fikk jeg ingen kommentarer, ihvertfall ikke rettet mot meg eller så jeg hørte det. Men mens jeg gikk ned, fikk jeg en del bekymrede spørsmål om jeg var frisk, om jeg gikk frivillig ned i vekt. Jeg satte pris på omtanken, men ble litt oppgitt, jeg så da slett ikke sunn ut med borderline fedme, og hvem vil være der, liksom.

Ellers vet jeg ikke. Jeg har alltid vært positiv, men etter at jeg gikk ned i vekt, klarer jeg ikke å slutte å smile. Kanskje det irriterer noen, kanskje det skremmer noen, kanskje det gjør noen glade, jeg vet ikke.

Anonymkode: 8d206...6f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket bare mer oppmerksomhet fra motsatte kjønn. Slank=mye mer oppmerksomhet. Men det kan like godt være utstråling, mer komfortabel med meg selv.

Anonymkode: 512cf...3a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo slanker, så har jo flere ganger vært slank og overvektig. Og jeg føler jeg får en helt annen respekt som slank. Jeg har alltid holdt på med mye idrett, og har store kunnskaper om kosthold. Men med en gang jeg blir litt overvektig, så vil ingen høre på hva jeg har og si om det, jeg blir totalt ignorert, eller i verste tilfelle får jeg beskjed om å holde kjeft, for dette kan ikke jeg noe om. Som slank og, har jeg alltid fått veldig god service, det får jeg ikke som overvektig. 

Ser jo og stor forskjell på oppmerksomheten man får fra menn. Dessverre ikke alltid positivt.

Anonymkode: d5033...75d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, Dricka skrev:

Ja, fikk mye mer positiv oppmerksomhet da jeg var slank enn nå. Jeg var feit, så slank og lagt på meg igjen. Og før jeg slanka meg sa folk alltid at jeg var fin nok som jeg var og at jeg ikke var så stor.. men da jeg var slank var ikke folk redde for å fortelle hvor feit og stygg jeg var som stor. Ble veldig lei meg for jeg var jo samme person stor som liten. Og nå som jeg har gått opp igjen føler jeg meg nettopp som det de tok seg friheten til å snakke dritt om feite meg. De mente det nok som noe fint og oppløftende å si, men det ble ikke sånn tatt imot.

Ja! Hver gang jeg blir slank sier folk «du har blitt så fin», «nå er du blitt pen», osv. Det gjør det ekstra vanskelig å legge på seg igjen, for da er jeg jo ikke «fin» lenger. 

Anonymkode: 126ad...4fc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN jeg må tilføye at det gjør at jeg setter ekstra stor pris på de som ikke kommenterer vekta mi verken når jeg er tjukk eller tynn, men som bare er de samme uansett. ♥️

Anonymkode: 126ad...4fc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sa «neiiiida, du er så fin som du er, atte» når jeg uffet meg over at det er kjipt å være tjukk, sa også «woooooow, NÅ er du rålekker, ass!» da jeg ble tynn. Det er jo snilt, men også unnvikende å si at jeg er fik som jeg er. Og så veldig avslørende, men også hyggelig at de synes jeg ser bra ut som tynn. Man ser jo faktisk bedre ut og det er ikke sunt å være feit. Jeg synes det var helt jævlig. 

Ellers kan jeg ikke si jeg fikk dårligere service. Men definitivt mer oppmerksomhet fra menn. 

Anonymkode: 4e6e1...d17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og har alltid vært slank, med unntak av når jeg ved to ulike perioder slet med overvekt og undervekt (sistnevnte pga langvarig stress etter fødsel av mitt første barn, fra jeg begynte å rase ned i vekt gikk det mellom 1-1,5 år før jeg endelig klarte å legge på meg merkbart. Førstnevnte var etter fødsel av mitt andre barn, og det gikk også der rundt 1,5 år før jeg kom meg i ned til min normale vekt etter et strengt opplegg med trening og slanking). 
 

For meg personlig var begge delene like mye psykisk belastende, men når jeg var overvektig handlet det mer om selvtilliten og selvfølelsen min. Jeg hatet rett å slett hvordan kroppen min så ut. Når jeg var undervektig handlet det mer om frykt. Jeg følte meg for all del ikke vakker, men det tyngste var å være redd for hva grunnen til den ufrivillige vektnedgangen var og alle bekymringene som fulgte med.

Jeg merket derimot UTEN TVIL mest negativitet fra andre når jeg var undervektig. Det var ikke måte på hvor direkte andre mennesker ble med nedlatende kommentarer. Både nære og så vidt bekjente. Bare det å bli stoppet på matbutikken en bekjent som sto å fortalte at «herregud, så tynn du er. Må du ta å spise deg en hamburger kjære deg». 
Jeg merket mye større kroppsfokus fra andre når jeg var undervektig, og å få kommentarer helt ute av det blå som «spiser du bare kaninmat du eller» eller «nå må du ta deg en hamburger», «huff så tynn du er» osv. 


Jeg husker en gang som var virkelig vondt. Det var en sjelden fin sommerdag og for en gang skyld ville jeg faktisk komme meg ut av mine slitne joggeklær som jeg omtrent bodde i, og faktisk pynte meg litt for å føle meg vel og bra. Jeg sminket meg, ordnet håret fint, kledde meg i en av mine favoritt sommerkjoler og dro på en lang trilletur alene med barnet mitt. Jeg følte meg faktisk fin for første gang siden før jeg ble gravid, og det hjalp naturligvis voldsomt på humøret og selvfølelsen. Når jeg hadde trillet en stund, møtte jeg på min svigersøster som jeg ikke hadde sett på en stund. Hun var sammen med venninne sine. Vi stoppet å snakket litt småprat før svigersøster plutselig bryter ut i en veldig direkte tone og sier noe ala «men altså ‘navnet mitt’, jeg synes du har blitt VELDIG tynn!! Nå må du ikke bli tynnere da, du var jo så fin før. Det er jo sommer, dra å kjøp deg noe softis eller noe (sagt i et tøysete tonefall)». Jeg smilte som vanlig og tok i mot kommentaren uten å si noe, men jeg endte opp med å avslutte trilleturen etter det og dro rett hjem og hoppet inn i joggeklærne igjen i mens jeg gråt et par tårer. 

Jeg tror nok ikke noen av kommentarene folk kom med når jeg var undervektig, var vondt ment - men det gjorde likevel veldig vondt. Når jeg var overvektig var det ingen som kommenterte vekten min, bortsett fra min egen mor (men det var bare fordi jeg snakker med henne om alt, og jeg åpnet opp for at det var noe jeg ville snakke med henne om). Jeg ble behandlet nøyaktig likedan av andre mennesker når jeg var overvektig som når jeg er min normale vekt hvor jeg er slank. 

Anonymkode: 83451...779

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...