Gå til innhold

Hen? Du er jo ANONYM!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man er skikkelig trassig hvis man absolutt MÅ ha et ord som sier gutt/mann eller jente/kvinne. Hva om dere skal snakke om noen uten at dere vet om det er mann eller kvinne? 

Anonymkode: fc812...198

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trassige voksne altså 😂 Og "argumentet" om at det er høne på engelsk - nekter dere da å kalle folk for Odd siden det er merkelig på engelsk og hva slags ord bruker dere for fart når det betyr fis på engelsk? Eller cherry picker dere bare meningene deres når det passer dere? 🤔

Anonymkode: 065a7...fc1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trassige voksne altså 😂 Og "argumentet" om at det er høne på engelsk - nekter dere da å kalle folk for Odd siden det er merkelig på engelsk og hva slags ord bruker dere for fart når det betyr fis på engelsk? Eller cherry picker dere bare meningene deres når det passer dere? 🤔

Anonymkode: 065a7...fc1

Vi må nok få et nytt ord for "speed" her i Norge. 🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det ikke, men vil tro en del her bruker det for å være så lite gjenkjennelig som mulig, spesielt når man diskuterer veldig private ting, som man jo ofte gjør her inne når man er anonym.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kjetil E said:

Fordi ordet hen aldri burde vært godkjent som et kjønnsnøytralt ord. Derfor kommer jeg aldri noen sinne til å bruke det heller. Kun til å si men hjertens mening om ordet. Eller hvis jeg skulle skrive om en høne på engelsk. Og ikke minst hvordan en del omtaler sine barn som hen. Det er en forakt for barnets kjønn. Enten er det hun eller han, eventuelt for man omtale det som barnet hvis man ikke vil si hvilket kjønn det har.

Forakt for barnets kjønn? Dette er jo din svært personlige tolkning av dette ordet, da. At du mener at det betyr noe annet enn det gjør må du nesten ta på din egen kappe.

Fungerer andre kjønnsnøytrale uttrykk på samme måte? Vedkommende, er det forakt for kjønn? Personen, er det forakt for kjønn?

Dette minner meg om enkelte som ser rødt når de ser ordet feminist, fordi de mener det betyr mannehater.

Anonymkode: 3f3e5...3bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forakt for barnets kjønn? Dette er jo din svært personlige tolkning av dette ordet, da. At du mener at det betyr noe annet enn det gjør må du nesten ta på din egen kappe.

Fungerer andre kjønnsnøytrale uttrykk på samme måte? Vedkommende, er det forakt for kjønn? Personen, er det forakt for kjønn?

Dette minner meg om enkelte som ser rødt når de ser ordet feminist, fordi de mener det betyr mannehater.

Anonymkode: 3f3e5...3bc

Når folk omtaler sitt barn eller andre mennesker som hen ja det er forrakt for det kjønnet vedkommende faktisk er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva gjennomsnittsalderen på de som ikke aksepterer det er. :P

Anonymkode: fc812...198

35 her.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner faktisk folk i forskjellige aldre som synes ordet er dumt og idiotisk, noen synes til og med at det er kleint. Spennet i aldersforskjell er ca 15 - 67.

Er virkelig alle endringer til det bedre?  

Jeg blir fascinert over at du må bruke ord som "satte" - "ikke takler" - "merkelig" - "ikke klarer henge med" om folk du er uenige med. 

Anonymkode: 5c5ac...1c2

Bra skrevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2020 den 15.59, AnonymBruker skrev:

Du skriver om noe helt trivielt, som kunne gjelde hvem som helst, men kaller likevel barnet for "hen" . Et utrolig irriterende ord, hva er poenget? 

Anonymkode: 1af2c...b42

Dersom jeg (eller ts) spør om hjelp som på noe vis er knyttet til et barns oppførsel (matvaner, lydnivå, følelsesutbrudd, konsentrasjon, aktivitetsnivå) så vil jeg ved å skrive «hun» få beskjed om at barnet bør være vesentlig roligere, mer veloppdragent, stillere, spise mer og ryddigere +++ en om jeg skriver «han». Tilsvarende vil jeg få færre råd om å sette meg inn i barnets situasjon, færre råd om å roe ned og færre råd om å kommunisere med barnet om jeg skriver «han» over «hun».

Det er rett og slett ikke mulig å få gode råd uten å utelukke kjønn. Fordi kjønn er en enorm kilde til gal oppdragelse. Så derfor må en omtale barn som «hen» om en søker råd om dem.

Anonymkode: 3e47f...163

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Forakt for barnets kjønn? Dette er jo din svært personlige tolkning av dette ordet, da. At du mener at det betyr noe annet enn det gjør må du nesten ta på din egen kappe.

Fungerer andre kjønnsnøytrale uttrykk på samme måte? Vedkommende, er det forakt for kjønn? Personen, er det forakt for kjønn?

Dette minner meg om enkelte som ser rødt når de ser ordet feminist, fordi de mener det betyr mannehater.

Anonymkode: 3f3e5...3bc

Hen er et ord for de som ikke identifiserer deg som kvinne/mann. Så vi som identifiser oss som et tradisjonelt kjønn er per def ikke et hen.

Anonymkode: 21d2b...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat skrevet et innlegg om barnet mitt. Og brukt hen. Kjønn er ikke relevant for saken, og ønsker å anonymisere mest mulig. Sitter langt inne å utlevere barnet mitt, men hadde behov for å høre andres erfaringer. 

Anonymkode: 78d36...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat skrevet et innlegg om barnet mitt. Og brukt hen. Kjønn er ikke relevant for saken, og ønsker å anonymisere mest mulig. Sitter langt inne å utlevere barnet mitt, men hadde behov for å høre andres erfaringer. 

Anonymkode: 78d36...8ee

En annen mulighet er jo da å skrive "barnet".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke taklet ordet hen ville jeg ha spurt meg selv hvorfor. Og gått i gang med litt selvransakelse. Og jeg ville helt sikkert ha funnet litt grums.

Hen hen hen hen hen hen hen. Get used to it.

Anonymkode: 77b92...0a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det høres sannsynligvis mye "tøffere" ut å skrive hen.        

Anonymkode: 9c550...558

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker det når jeg ikke vet kjønnet til personen jeg snakker om.

Norsk språk har en svakhet akkurat der. Kjønn er bakt inn i hvordan vi snakker, og det er umulig å komme rundt. Da fungerer hen veldig bra.

I mange andre språk finnes det ingen adverb for kjønn slik som på norsk. Han/hun/ham/henne finnes rett og slett ikke.

Min samboer er ikke norsk. Hun sliter med akkurat dette. Hun kaller veldig ofte menn for "hun" eller kvinner for "han", rett og slett fordi på hennes språk så finnes det ingen forskjell.

Anonymkode: 071b7...75b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...