Gå til innhold

Familieferie som ikke er ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet vårt på nesten tre år vil bare hjem fra ferie. Vi har lagt opp til barnevennlig ferie med barnevennlige aktiviteter og leker. Hen liker tydelig best å være hjemme med faste rutiner. Her blir hen sliten og får sammenbrudd. Det er ikke så moro for oss voksne heller. Vi tar det rolig og viser masse hensyn, men alt er dumt for den lille. Nå er det nesten så vi bare vil reise hjem igjen selv om vi betalte 14000 for denne hytta og skal til dyreparken i morgen. Etter legging på kvelden sitter vi bare apatisk og venter på å legge oss slik at vi klarer en ny dag. Flere som har det sånn? 

Anonymkode: 7eeb8...54e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Holder dere på rutinene da? 

Vi har en på 2,5 som må ha rutiner, så vi holder på sove og spisetidene som vanlig.

Ikke for mye aktiviteter, masse tid til å bare leke utenfor hytten, eller leke inne. Å farte hit og dit blir bare slitsomt.

Anonymkode: 27550...613

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver du hen? Hvorfor ikke skrive han eller hun?

Anonymkode: adcdd...d44

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor gidder dere egentlig å punge ut tusenvis av kroner for sånne ting??       

Ungen kommer sannsynligvis aldri til å huske noe særlig av dette uansett. Kanskje like greit å vente ril småtten har blitt en del eldre.                                          

Anonymkode: b6221...d25

Det går jo faktisk an å prøve å ha det hyggelig i nuet. Ikke alt man gjør gjøres med intensjon om å få parenting award 20 år fram i tid. Å mene at man ikke kan ha det hyggelig og dra på ferie fordi ungen ikke husker det senere en gang høres veldig merkelig ut. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor gidder dere egentlig å punge ut tusenvis av kroner for sånne ting??       

Ungen kommer sannsynligvis aldri til å huske noe særlig av dette uansett. Kanskje like greit å vente ril småtten har blitt en del eldre.                                          

Anonymkode: b6221...d25

Så foreldrene skal ikke få dra på ferietur, selv en barnevennlig en, fordi barnet ikke kommer til å huske det? 

Dummeste jeg har hørt. Typiske dritdyre "barneferier" som Disneyland etc. bør nok vente til barna kan få utbytte av det, men en hytteferie for familien med innlagt dyrehagetur som jeg får inntrykk av at dette er? Sånt trenger ikke vente til barna er større! 

Anonymkode: 9371d...db8

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet er under fem år reiser man på ferie for foreldrenes skyld ikke for barnet. Barnet trives da best hjemme, på tur på stranda, et gårdsbesøk og med pikkikk i parken. Jeg sier ikke at det er galt å reise, men man må vite at det ikke er barnets behov som gjør at man reiser. 

Små barn liker trygghet og forutsigbarhet, uten trygghet tør de ikke utforske og blir veldig avhengig av oss voksne for å hjelpe og støtte dem. Så tar vi dem med på ferie må vi vite at vi ikke kan forvente selvstendig lek og at det skal lite til før barnet blir utrygge og suttrete. Det varierer selvsagt fra barn til barn, men de fleste vil vise mer klengig og suttring i nye omgivelser. Har man først valgt å reise vekk kan det være lurt å bruke mye tid på trygghetsskaping, dvs bære, ha på fanget, lese bok og synge. Og å holde best mulig på rutinene. 

Jeg har barn på 3 og 7. Treåringen har vært med på ferie hvert år men jeg har stort sett båret på ham hele ferien. Ferie med de to er på ingen måte avslapping, vi er slitne og trette når kvelden kommer.  Jeg tipper vi kan forvente oss noe litt mer feriesktig når begge barna nærmer seg ti år. Slik er det bare å ha barn. 

Jeg forstår ikke de jeg ser som reiser landet rundt på bilferie med barn under ti år, med nye aktiviteter hver dag eller storbyferie men barn under 14. Hverken jeg eller barna hadde orket det uten å bli slitne og sure, jeg skjønner ikke hvordan foreldre orker så mye aktivitet på en ferie og kan kjenne meg underlegen deres aktivitetsnivå. Men ei veninne av meg, som har hatt med barna på masse spennende ferier, sa at når hun ser tilbake på det skulle hun ønske  at de hadde lagt lista ekstremt mye lavere og at all tiden med gåing, bæring, venting og surmuling ikke var verdt det. Hun sa at ingen forteller om hvor mye unødig småkjefting og slitenhet som er en naturlig del av en slik ferie

Anonymkode: 8faf5...b36

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet vårt på nesten tre år vil bare hjem fra ferie. Vi har lagt opp til barnevennlig ferie med barnevennlige aktiviteter og leker. Hen liker tydelig best å være hjemme med faste rutiner. Her blir hen sliten og får sammenbrudd. Det er ikke så moro for oss voksne heller. Vi tar det rolig og viser masse hensyn, men alt er dumt for den lille. Nå er det nesten så vi bare vil reise hjem igjen selv om vi betalte 14000 for denne hytta og skal til dyreparken i morgen. Etter legging på kvelden sitter vi bare apatisk og venter på å legge oss slik at vi klarer en ny dag. Flere som har det sånn? 

Anonymkode: 7eeb8...54e

Er det noe som skjer fra morgen til kveld? Er viktig med masse pauser og bare slappe av eller leke litt og ikke stresse avgårde. Bruke 2dager i dyreparken feks istedenfor 1. God tid. Og la barnet velge litt hvor i parken dere skal gå feks. Hold på rutinene på ferien når de er så liten. Det hjelper ofte på!

Anonymkode: c5720...a1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når barnet er under fem år reiser man på ferie for foreldrenes skyld ikke for barnet. Barnet trives da best hjemme, på tur på stranda, et gårdsbesøk og med pikkikk i parken. Jeg sier ikke at det er galt å reise, men man må vite at det ikke er barnets behov som gjør at man reiser. 

Små barn liker trygghet og forutsigbarhet, uten trygghet tør de ikke utforske og blir veldig avhengig av oss voksne for å hjelpe og støtte dem. Så tar vi dem med på ferie må vi vite at vi ikke kan forvente selvstendig lek og at det skal lite til før barnet blir utrygge og suttrete. Det varierer selvsagt fra barn til barn, men de fleste vil vise mer klengig og suttring i nye omgivelser. Har man først valgt å reise vekk kan det være lurt å bruke mye tid på trygghetsskaping, dvs bære, ha på fanget, lese bok og synge. Og å holde best mulig på rutinene. 

Jeg har barn på 3 og 7. Treåringen har vært med på ferie hvert år men jeg har stort sett båret på ham hele ferien. Ferie med de to er på ingen måte avslapping, vi er slitne og trette når kvelden kommer.  Jeg tipper vi kan forvente oss noe litt mer feriesktig når begge barna nærmer seg ti år. Slik er det bare å ha barn. 

Jeg forstår ikke de jeg ser som reiser landet rundt på bilferie med barn under ti år, med nye aktiviteter hver dag eller storbyferie men barn under 14. Hverken jeg eller barna hadde orket det uten å bli slitne og sure, jeg skjønner ikke hvordan foreldre orker så mye aktivitet på en ferie og kan kjenne meg underlegen deres aktivitetsnivå. Men ei veninne av meg, som har hatt med barna på masse spennende ferier, sa at når hun ser tilbake på det skulle hun ønske  at de hadde lagt lista ekstremt mye lavere og at all tiden med gåing, bæring, venting og surmuling ikke var verdt det. Hun sa at ingen forteller om hvor mye unødig småkjefting og slitenhet som er en naturlig del av en slik ferie

Anonymkode: 8faf5...b36

Vi har reist siden de var veldig liten.Og de blir vant til de.Og de storkoser seg faktisk.Men da har vo holdt rutiner med søvn og mat som er det viktigste.Og tatt dag for dag alt etter været og hva alle vil. Brukt 2dager i parker feks.Og om det er noe de vil ta 20ganger på rad ja så gjør de det. Verdens beste tid.Ikke stresser vi  Og legger mest inn bading. Strand og badeland. Bøtte og spader på stranden. Og de storkoser seg. Må ikke reise når de er liten men for de som vil det aå går det helt fint. Bare ikke forvent for mye.Ta det i barnas tempo. Det er fremdeles liten.Og mye inntrykk. Tull og si at folk ikke kan reiser når de er under 5år.

Anonymkode: c5720...a1c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har reist siden de var veldig liten.Og de blir vant til de.Og de storkoser seg faktisk.Men da har vo holdt rutiner med søvn og mat som er det viktigste.Og tatt dag for dag alt etter været og hva alle vil. Brukt 2dager i parker feks.Og om det er noe de vil ta 20ganger på rad ja så gjør de det. Verdens beste tid.Ikke stresser vi  Og legger mest inn bading. Strand og badeland. Bøtte og spader på stranden. Og de storkoser seg. Må ikke reise når de er liten men for de som vil det aå går det helt fint. Bare ikke forvent for mye.Ta det i barnas tempo. Det er fremdeles liten.Og mye inntrykk. Tull og si at folk ikke kan reiser når de er under 5år.

Anonymkode: c5720...a1c

Barn har godt av nye omgivelser før de er fem ja, men som du sier, i et rolig tempo. Gjerne to dager på f.eks. Foldvik familiepark. Ville unngått plasser med lange køer. Og ikke farte hver dag, kan fange krabber, finne skjell og steiner og plukke blomster, sparke fotball, pusle, lese, tegne. Egentlig som en mest mulig situasjon lik hjemme. 

Anonymkode: a857e...33f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når barnet er under fem år reiser man på ferie for foreldrenes skyld ikke for barnet. Barnet trives da best hjemme, på tur på stranda, et gårdsbesøk og med pikkikk i parken. Jeg sier ikke at det er galt å reise, men man må vite at det ikke er barnets behov som gjør at man reiser. 

Små barn liker trygghet og forutsigbarhet, uten trygghet tør de ikke utforske og blir veldig avhengig av oss voksne for å hjelpe og støtte dem. Så tar vi dem med på ferie må vi vite at vi ikke kan forvente selvstendig lek og at det skal lite til før barnet blir utrygge og suttrete. Det varierer selvsagt fra barn til barn, men de fleste vil vise mer klengig og suttring i nye omgivelser. Har man først valgt å reise vekk kan det være lurt å bruke mye tid på trygghetsskaping, dvs bære, ha på fanget, lese bok og synge. Og å holde best mulig på rutinene. 

Jeg har barn på 3 og 7. Treåringen har vært med på ferie hvert år men jeg har stort sett båret på ham hele ferien. Ferie med de to er på ingen måte avslapping, vi er slitne og trette når kvelden kommer.  Jeg tipper vi kan forvente oss noe litt mer feriesktig når begge barna nærmer seg ti år. Slik er det bare å ha barn. 

Jeg forstår ikke de jeg ser som reiser landet rundt på bilferie med barn under ti år, med nye aktiviteter hver dag eller storbyferie men barn under 14. Hverken jeg eller barna hadde orket det uten å bli slitne og sure, jeg skjønner ikke hvordan foreldre orker så mye aktivitet på en ferie og kan kjenne meg underlegen deres aktivitetsnivå. Men ei veninne av meg, som har hatt med barna på masse spennende ferier, sa at når hun ser tilbake på det skulle hun ønske  at de hadde lagt lista ekstremt mye lavere og at all tiden med gåing, bæring, venting og surmuling ikke var verdt det. Hun sa at ingen forteller om hvor mye unødig småkjefting og slitenhet som er en naturlig del av en slik ferie

Anonymkode: 8faf5...b36

Alle familier og alle barn er ikke like vet du. 
Selv om du opplever det sånn, så er det ikke sikkert alle andre opplever det sånn. 
Man legger vel opp utifra sin egen families behov. 

Anonymkode: aff20...144

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår var 3 år i fjor sommer - og hotellferie ble et mareritt.  Vi reiste til slutt hjem en dag før tiden. 
I år drar vi «kun» på hytta!  Så får ferie vente til barnet blir litt eldre. 

Anonymkode: e1eee...511

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, addict skrev:

Det går jo faktisk an å prøve å ha det hyggelig i nuet. Ikke alt man gjør gjøres med intensjon om å få parenting award 20 år fram i tid. Å mene at man ikke kan ha det hyggelig og dra på ferie fordi ungen ikke husker det senere en gang høres veldig merkelig ut. 

Men hverken ungen eller foreldrene har det jo hyggelig i nuet, det er jo hele poenget. Ungen klager, og foreldrene er utslitt.

Anonymkode: 235d4...c21

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hverken ungen eller foreldrene har det jo hyggelig i nuet, det er jo hele poenget. Ungen klager, og foreldrene er utslitt.

Anonymkode: 235d4...c21

Intensjonen med å dra på ferie var jo selvfølgelig ikke at det skulle bli en kjip ferie. Jeg er 100% sikker på at det ikke finnes et menneske på denne jorda som tenker at nå har vi det for fint, la oss gjøre noe som gjør livet surt. Det at det nå er kjipt er jo ikke noe de har lagt opp til, men de sitter likevel i situasjonen. Svaret ditt gir derfor ingen mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi reiste en del med barn nr 1, typ leieleilighet på Mallorca i noen uker, chartertur og lignende. Det er jo et mareritt med de som er under 3-4 år, og egentlig helt opp mot skolealder, iaf så lenge de har spist maten sin før vi andre får tatt opp gaffelen, når man må kjøre rundt i bil i 40 graders varme fordi det er for varmt på stranden, når det er konstant bekymring for at de skal bli solbrent, om de drikker nok, om de plutselig blir borte i mengden  osv osv osv. Og så får man gjerne ikke gjort noe som helst av det man som voksen kunne tenkt seg. Så går det kanskje noenlunde greit med er barn, med to barn som vil ulike ting er det enda mer umulig...

Etter vi fikk nr 2 (da nr 1 var 4 år) har vi stort sett bare besøkt familie i Danmark der vi kunne dra litt rundt bare vi voksne mens barna var med besteforeldrene sine, ellers har vi vært på hytta. På hytta har vi alt av utstyr og barna kan løpe fritt  med naturen er rett utenfor døra 👍 Det er perfekt og veldig mye enklere enn syden. Gidder iaf ikke bruke mange 1000 på fine hotell og sånn som barna ikke liker uansett. Å dra på Tusenfryd når man er for liten til å prøve det aller meste er penger ut av vinduet synes jeg! Samme med Dyreparken og Hunderfossen når ALLE skal på byferie i egen by og Norgesferie i sommer. 

Anonymkode: 5b07e...7c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor gidder dere egentlig å punge ut tusenvis av kroner for sånne ting??       

Ungen kommer sannsynligvis aldri til å huske noe særlig av dette uansett. Kanskje like greit å vente ril småtten har blitt en del eldre.                                          

Anonymkode: b6221...d25

Må alt man gjør huskes? Kan man ikke leve i nuet å tenke det er nok?

Anonymkode: 69efa...f93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når barnet er under fem år reiser man på ferie for foreldrenes skyld ikke for barnet. Barnet trives da best hjemme, på tur på stranda, et gårdsbesøk og med pikkikk i parken. Jeg sier ikke at det er galt å reise, men man må vite at det ikke er barnets behov som gjør at man reiser. 

Små barn liker trygghet og forutsigbarhet, uten trygghet tør de ikke utforske og blir veldig avhengig av oss voksne for å hjelpe og støtte dem. Så tar vi dem med på ferie må vi vite at vi ikke kan forvente selvstendig lek og at det skal lite til før barnet blir utrygge og suttrete. Det varierer selvsagt fra barn til barn, men de fleste vil vise mer klengig og suttring i nye omgivelser. Har man først valgt å reise vekk kan det være lurt å bruke mye tid på trygghetsskaping, dvs bære, ha på fanget, lese bok og synge. Og å holde best mulig på rutinene. 

Jeg har barn på 3 og 7. Treåringen har vært med på ferie hvert år men jeg har stort sett båret på ham hele ferien. Ferie med de to er på ingen måte avslapping, vi er slitne og trette når kvelden kommer.  Jeg tipper vi kan forvente oss noe litt mer feriesktig når begge barna nærmer seg ti år. Slik er det bare å ha barn. 

Jeg forstår ikke de jeg ser som reiser landet rundt på bilferie med barn under ti år, med nye aktiviteter hver dag eller storbyferie men barn under 14. Hverken jeg eller barna hadde orket det uten å bli slitne og sure, jeg skjønner ikke hvordan foreldre orker så mye aktivitet på en ferie og kan kjenne meg underlegen deres aktivitetsnivå. Men ei veninne av meg, som har hatt med barna på masse spennende ferier, sa at når hun ser tilbake på det skulle hun ønske  at de hadde lagt lista ekstremt mye lavere og at all tiden med gåing, bæring, venting og surmuling ikke var verdt det. Hun sa at ingen forteller om hvor mye unødig småkjefting og slitenhet som er en naturlig del av en slik ferie

Anonymkode: 8faf5...b36

Men det er dere, andre kan like det og kose seg med det. Vi har dratt på mye bilferier og gjort mye, det har vært det riktige for barnet også 

Anonymkode: 69efa...f93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi reiste en del med barn nr 1, typ leieleilighet på Mallorca i noen uker, chartertur og lignende. Det er jo et mareritt med de som er under 3-4 år, og egentlig helt opp mot skolealder, iaf så lenge de har spist maten sin før vi andre får tatt opp gaffelen, når man må kjøre rundt i bil i 40 graders varme fordi det er for varmt på stranden, når det er konstant bekymring for at de skal bli solbrent, om de drikker nok, om de plutselig blir borte i mengden  osv osv osv. Og så får man gjerne ikke gjort noe som helst av det man som voksen kunne tenkt seg. Så går det kanskje noenlunde greit med er barn, med to barn som vil ulike ting er det enda mer umulig...

 

Anonymkode: 5b07e...7c0

Det kommer vel ann på ungen? Vi har reist til Mallorca fra hun var 11 måneder. Hun storkoser seg. Riktignok ferie på hennes premisser, med hennes rutiner. 

Bassenget før lunsj. Stranda etter lunsj. Mat, havnepromenaden på kvelden. Var hun som ble mest lei seg når årets tur ble avlyst. 

 

Anonymkode: 5af57...522

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har reist siden de var veldig liten.Og de blir vant til de.Og de storkoser seg faktisk.Men da har vo holdt rutiner med søvn og mat som er det viktigste.Og tatt dag for dag alt etter været og hva alle vil. Brukt 2dager i parker feks.Og om det er noe de vil ta 20ganger på rad ja så gjør de det. Verdens beste tid.Ikke stresser vi  Og legger mest inn bading. Strand og badeland. Bøtte og spader på stranden. Og de storkoser seg. Må ikke reise når de er liten men for de som vil det aå går det helt fint. Bare ikke forvent for mye.Ta det i barnas tempo. Det er fremdeles liten.Og mye inntrykk. Tull og si at folk ikke kan reiser når de er under 5år.

Anonymkode: c5720...a1c

SMÅ! Det heter SMÅ, ikke liten!

Anonymkode: 02407...6ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Holder dere på rutinene da? 

Vi har en på 2,5 som må ha rutiner, så vi holder på sove og spisetidene som vanlig.

Ikke for mye aktiviteter, masse tid til å bare leke utenfor hytten, eller leke inne. Å farte hit og dit blir bare slitsomt.

Anonymkode: 27550...613

Vi prøver å holde på rutinene og ta det rolig. Det gikk bedre i fjor😉

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skriver du hen? Hvorfor ikke skrive han eller hun?

Anonymkode: adcdd...d44

Fordi jeg driter i akkurat denne siden av saken. Hvem bryr seg om han, hun eller hen😜 HUN da

 

TS

Anonymkode: 7eeb8...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det er ferien i seg selv, kan være barnet brygger på en forkjølelse og ville vært like sur hjemme. Mine hadde begge en utfordrende fase rundt 3 år, så det kan også bare være tilfeldig. Morgendagen kan også bli fin, selv om dagen i dag var kjip. Ta med vogn og masse snacks i dyreparken😄

Anonymkode: 26a1b...4bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...