Gå til innhold

Når hunden på 14 år ikke lenger klarer å gå tur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det på tide å ta et siste farvel da? Utenom litt slitasjegikt er ikke hunden syk(men har hatt kreft og er operert) og spiser greit og drikker bra. Men jeg mistenker at gikten er i ferd med å forverre seg. Er det beste å la den få slippe mer behandling og kanskje operasjon, i den alderen? 

Anonymkode: 9b047...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å si, har en 19 år gammel katt som ble operert nå nylig for brystkreft.

Vet hun ikke blir å leve mer enn 3-4 år men om jeg klarer å forlenge livet til katten min så gjør jeg nettopp det så lenge den ikke har vondt. 

Hør med dyrelegen din! Så lenge hunden din er frisk så har den sikkert blitt veldig takknemlig for behandling og evt. operasjon om det ikke gjør vondt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kenelz skrev:

Vanskelig å si, har en 19 år gammel katt som ble operert nå nylig for brystkreft.

Vet hun ikke blir å leve mer enn 3-4 år men om jeg klarer å forlenge livet til katten min så gjør jeg nettopp det så lenge den ikke har vondt. 

Hør med dyrelegen din! Så lenge hunden din er frisk så har den sikkert blitt veldig takknemlig for behandling og evt. operasjon om det ikke gjør vondt. 

Hvordan veit du om katten ikke har vondt?  Den kan gå rundt med smerter i årevis uten at du veit det. Syns det er egoisme å la en så gammel pus gå igjennom en operasjon for noen få år. 

Når en hund sliter med å så burde TS så den slippe. Ingen som veit hvor vondt denne hunden faktisk har.

Anonymkode: a4c10...382

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det på tide å ta et siste farvel da? Utenom litt slitasjegikt er ikke hunden syk(men har hatt kreft og er operert) og spiser greit og drikker bra. Men jeg mistenker at gikten er i ferd med å forverre seg. Er det beste å la den få slippe mer behandling og kanskje operasjon, i den alderen? 

Anonymkode: 9b047...f53

Det finnes utmerkede smertestillende en så voksen hund kan bruke, så slipper den smerter og du skal se den blir som ung igjen en stund :) Snakk med dyrlegen, det er helt normalt å gi hunden smertedempende når de blir gamle og er ellers friske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan veit du om katten ikke har vondt?  Den kan gå rundt med smerter i årevis uten at du veit det. Syns det er egoisme å la en så gammel pus gå igjennom en operasjon for noen få år. 

Når en hund sliter med å så burde TS så den slippe. Ingen som veit hvor vondt denne hunden faktisk har.

Anonymkode: a4c10...382

Katten har det ikke vondt da jeg har vært innom dyresykehus (!) og katten spiser, leker (!), koser og sover som normalt. Alle organene fungerer og dyresykehuset var enig at katten var egnet for operasjonen. 

Edit: Egoisme er det ikke. Tenker ikke på meg selv og hvor dyrt operasjonen var, men heller på katten som nyter livet sitt på det fulle. Ligger i godstolen sin nå på ryggen og maler mens den «masserer» luften med potene sine . ❤️ 

Endret av Kenelz
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden har såpass mye gikt at den ikke lengre klarer gå tur, så tar man den med til veterinær og får en fagkyndig vurdering på om hunden kan ha det fint på medisiner, eller om den bør få slippe. 
Det er nok en del mer enn "litt" slitasjegikt dersom den ikke lengre klarer gå turer. 

Anonymkode: 41d33...df6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge hunden eter og drikker som vanlig ville jeg kontaktet dyrlegen for smertestillende for gikten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 12 år gamle golden fikk slippe når hun begynte å plages i hverdagen. Da hadde hun nektet å gå tur noen måneder allerede, la seg ned, ville heller ligge på plenen. Spiste og drakk bra. Men da hun fikk problemer med å reise seg etc ville vi ikke vente lenger. Hun hadde et godt liv, og slapp å lide unødig. Jeg er glad for at vi ikke drøyde det, jeg tror mange venter altfor lenge. Det var selvfølgelig fælt der og da, men som dyreeier må man sette dyret først og ikke seg selv. 

Anonymkode: 19584...190

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Så lenge hunden eter og drikker som vanlig ville jeg kontaktet dyrlegen for smertestillende for gikten. 

Ville forsøkt laser og akupunkturbehandling 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kenelz skrev:

Vanskelig å si, har en 19 år gammel katt som ble operert nå nylig for brystkreft.

Vet hun ikke blir å leve mer enn 3-4 år men om jeg klarer å forlenge livet til katten min så gjør jeg nettopp det så lenge den ikke har vondt. 

Hør med dyrelegen din! Så lenge hunden din er frisk så har den sikkert blitt veldig takknemlig for behandling og evt. operasjon om det ikke gjør vondt. 

 

Det er stor forskjell på katter og hunder. Gjennomsnittlig levealder for en utekatt er 15 år. Innekatt, eller en katt som blir godt ivaretatt kan ha en "normal" levealder på 25 år. 

En hund varierer mye ut i fra rase, om det er en liten hund er levealderen 14-16, for en større hunder er det snakk om 7-9 år. Om TSs hund er godt over "normal" levealder, kan det være godt å slippe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det på tide å ta et siste farvel da? Utenom litt slitasjegikt er ikke hunden syk(men har hatt kreft og er operert) og spiser greit og drikker bra. Men jeg mistenker at gikten er i ferd med å forverre seg. Er det beste å la den få slippe mer behandling og kanskje operasjon, i den alderen? 

Anonymkode: 9b047...f53

Er på tide å ta farvel mener jeg, ta en prat med veterinær i hvert fall😢

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det på tide å ta et siste farvel da? Utenom litt slitasjegikt er ikke hunden syk(men har hatt kreft og er operert) og spiser greit og drikker bra. Men jeg mistenker at gikten er i ferd med å forverre seg. Er det beste å la den få slippe mer behandling og kanskje operasjon, i den alderen? 

Anonymkode: 9b047...f53

Her ville jeg tenkt helt klart ja. En operasjon er en stor påkjenning, i tillegg til at den skal komme seg igjen etterpå.

Man må sette velferden til dyret først!

Ville tatt en seriøs diskusjon med en dyrlege, som du stoler på, og som du ikke mistenker for å kun tenke profitt ( for ja, de finnes ). Ikke alltid at det er den beste løsningen å proppe  eldre dyr fulle av smertestillende o.l kun for å utsette det uungåelige. Denne hunden har hatt et langt liv, la den få en verdig avslutning.

At hunden spiser, drikker og logrer er ikke nødvendigvis et tegn på at den har det bra.
Hunder strekker seg utrolig langt for å ''please'' eierene sine - på godt og vondt.

Anonymkode: ada7f...ac2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har NULL peiling på hvorvidt dette egentlig fungerer eller ikke.    

Hunder og katter kan fremdeles ha det temmelig vondt uten at mennesker legger merke til det. Eller at man kanskje ikke ønsker å se dette. Så lenge man får beholde kjæledyret sitt,å lengst mulig, så er man fornøyd. 

Anonymkode: 1ddb3...4f9

 

Jeg tror ikke mange overser et dyrs smerte, men det skjer sikkert, og spesielt katter kan være gode på å skjule det. 

Men om katten spiser rikelig med mat, drikker vann, er i bevegelse, leker og koser - så er det et tegn på en god generelle allmenntilstand. Om katten derimot gjemmer seg mye, unngår å bli tatt på (blir sint om den blir tatt på), maler mye (mye mer enn vanlig, spesielt om den maler for seg selv) er det tegn på smerte/sykdom/ubehag. Katter maler for å "reparere" og lindre smerte, og er ikke nødvendigvis fornøyde om de maler. https://www.bbc.com/future/article/20180724-the-complicated-truth-about-a-cats-purr

En hund er gjerne mer aggressiv, spiser mindre og klynker om den har smerter. Så man må være nokså fjern om man ikke får med seg det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dyreeier er det din plikt å la dyret slippe når det ikke har det bra mer. 14 år er en bra alder for en hund. Det er langt ifra alle hunder som lever så lenge. Men her er det lurt å snakke med veterinær som du stoler på. 

Husk at dyr er gode på å skjule smerte. Fra naturens side er det ikke bra å vise svakhetstegn. Når et dyr tydelig har det vondt, har det mest sannsynlig ganske vondt. Jeg hadde aldri utsatt en hund for operasjon i den alderen. Vet om utallige hunder som har blitt operert, gjerne mot veterinærens anbefaling, i altfor høy alder, og med det resultatet at de har hatt kjempe vondt de siste mnd. av livet. Virkelig ikke en verdig avslutning eller behandling av et dyr man har hatt i familien i mange år. 

Anonymkode: ce6c6...825

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for tilbakemeldinger. Det blir veterinær i morgen ❤️

ts

Anonymkode: 9b047...f53

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv en 14 år gammel hund inntil nylig. Han var frisk, fin og leken. Han spiste normalt. Dyreklinikken vår annonserte med tilbud på helsesjekk av eldre hunder, så jeg tok han dit, bare for en sjekk.

Første del av undersøkelsen skrøt veterinæren av for en god form han var i. Viste seg så at han hadde forkalkning i ryggen. I tillegg hadde han en alvorlig tannkjøttbetennelse. Anbefalt å trekke alle tennene, til en pris av 20 000, eller avlivning. Vi fikk med oss smertestillende mens vi tenkte på saken.

Dette var et stort sjokk for oss, for han virket overhodet ikkje syk. Han var enda valpete og leken. Veterinæren sa at hunder er mestere på å skjule sykdom. Vi endte med å avlive han. Gjennomsnittsalder for rasen er 16 år. Men en hund uten tenner? Skulle han leve de siste årene uten de? Nei, fant vi ut.

Når din hund er kommet så langt at den ikke vil gå tur, ta han til veterinær. Du får god hjelp og støtte, hva enn det er.

 

Anonymkode: 649fa...614

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke  enkelt når alderen inn henter deg, og det livet du har vært så glad i  ikke er til å kjenne igjenn. Dagene du har med livet nå er ikke annet enn en smertefull og meningsløs totur.

Skulle mine siste dager bli slik hadde jeg blitt evig taknemmelig for den omtanken dere viste slik at jeg kunne forlate livet verdig og smertefritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...