Gå til innhold

Når kan kattungen gå ute?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke hør på de som sier at du skal vente til katten er nærmere året før du slipper den ut. Katten kan faktisk ikke utvikle stedsans av å sitte innestengt i et hus, det sier seg selv. Men ikke ta mine ord for god fisk heller, men sjekk hva professor Braastad skriver, han er en av de fremste forskere på katteadferd i Norge. http://norskhuskattforening.net/atferd.htm

Anonymkode: 61f4c...888

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må trene stedsansen til kattene, de blir ikke magisk kjent i nabolaget ved å bli sluppet ut først ved 12 mnd alder.

De lærer fort å like sele når de skjønner at den betyr at de får gå ut.

Mine har vært ute på tur flere ganger om dagen fra de har kommet hit og er trygge på oss. Etter kastrering/sterilisering fikk de gå uten sele sammen med oss. Når de selv var klare vandrer de rundt.

De har luke som går på mikrochip så de kan gå ut og inn som de selv vil. Og mine kommer løpende inn til meg så fort de blir redde.

Hovedsaken er at katten må være trygg på hjem og eier. Og så bør den være kastrert/ sterilisert

Anonymkode: 5c705...6ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å venne pus til sele starter du med å ta på selen inne. La den være på feks 10 minutter første gangen også øker du tidsrommet. Bare la kattungen gjøre som vanlig, vent med å ta pus ut. Så tar du på selen jevnlig inne hvor tiden økes, til pus ikke bryr seg om selen mer. Da kan du feste et bånd til selen, og gå på tur med pus inne i stua, til når pus skjønner at du «henger på» pus. Da kan du ta med pus ut. Denne metoden har fungert på 4 katter til nå, 2 voksne og 2 kattunger. Går relativt raskt. Og vent med å slippe pus ut til 1-års alder, da minsker du også sjansen for at pus blir en som vandrer. Pus blir kjentes uteområdet før det, fordi pus går på tur i bånd. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Diamant20 skrev:

For å venne pus til sele starter du med å ta på selen inne. La den være på feks 10 minutter første gangen også øker du tidsrommet. Bare la kattungen gjøre som vanlig, vent med å ta pus ut. Så tar du på selen jevnlig inne hvor tiden økes, til pus ikke bryr seg om selen mer. Da kan du feste et bånd til selen, og gå på tur med pus inne i stua, til når pus skjønner at du «henger på» pus. Da kan du ta med pus ut. Denne metoden har fungert på 4 katter til nå, 2 voksne og 2 kattunger. Går relativt raskt. Og vent med å slippe pus ut til 1-års alder, da minsker du også sjansen for at pus blir en som vandrer. Pus blir kjentes uteområdet før det, fordi pus går på tur i bånd. Lykke til!

Tusen takk! Har du noen tips til å få på selen i utgangspunktet? Nå har jeg ikke prøvd så mange ganger, men han nekter å la meg ta den på, og jeg vil helst ikke holde ham nede og tvinge selen på 🙈 har prøvd å bestikke med snacks, men han var kanskje kke sulten nok..

Anonymkode: 3f355...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en 12 uker gammel kattunge og blir ikke klok på hvor lenge hun skal være inne... Noen sier 5 måneder, noen sier ett år. Vil ikke slippe den ut for tidlig men samtidig har han stort aktivitetsbehov og hadde nok likt seg godt ute. Er det noen fasit?

Har kjøpt en sele slik at han kan være med ut uten å forsvinne. Men han vil ikke ha den på. Noen tips til å venne han til den?

Anonymkode: 3f355...86f

Katter har ikke fult utviklet stedssans før de er minst 9 mnd gamle, man bør helst vente 1 år, da noen utvikler den senere enn 9 mnd.

Å slippe ut en 5 mnd gammel kattunge, er som å spørre om at den skal forsvinne. Kattungen vil vandre av gårde, kanskje den ser en fulg, en flue ol. og plutselig vet den ikke hvor den er elle hvor den kom fra.

For kattens eget beste, hold den inne til den er 1 år gammel.

En katt kan enkelt læres opp til å like selen. Du må bare ta den på hver dag. Han ene katten min sprang mot døren når jeg åpnet skapet der selen lå, og begynte å male når jeg tok den på. Var dette reaksjonen første gang jeg prøvde? Nei. Heller ikke de andre eller tredje. Men det gikk seg til. Turer ut i sele kan hjelpe. Evt. så må du leke mer med katten. Gi den noen skikkelige økter hver dag. 

Anonymkode: cdce6...566

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Har du noen tips til å få på selen i utgangspunktet? Nå har jeg ikke prøvd så mange ganger, men han nekter å la meg ta den på, og jeg vil helst ikke holde ham nede og tvinge selen på 🙈 har prøvd å bestikke med snacks, men han var kanskje kke sulten nok..

Anonymkode: 3f355...86f

Vi har bare brukt kattesele i fra Biltema, det er den kattene har likt best her. Vi har holdt de fast, også gitt de masse kos og sånt rett etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Har du noen tips til å få på selen i utgangspunktet? Nå har jeg ikke prøvd så mange ganger, men han nekter å la meg ta den på, og jeg vil helst ikke holde ham nede og tvinge selen på 🙈 har prøvd å bestikke med snacks, men han var kanskje kke sulten nok..

Anonymkode: 3f355...86f

Hun jeg har nå hata tilvenning til selen, men jeg fant godbiter hun var skikkelig glad i, som hun stod og spiste imens jeg tok på selen. I førsten introduserte jeg kun godbitene og satte meg bak rompa hennes imens jeg klappet henne imens hun spiste, etterhvert begynte jeg å ta selen på. Først rundt magen, deretter rundt halsen. Det var mange omganger som skulle til, og i starten hadde vi på selen i fem minutter, så lengre og lengre tid, kun inne. Etterhvert gikk vi ut. Seletilvenning tar tid på enkelte katter, ha mye tålmodighet, regn med litt motstand, gi deg dersom du blir irritert. Det hjelper ikke å bli sint på katten😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...