Gå til innhold

Når kan kattungen gå ute?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 12 uker gammel kattunge og blir ikke klok på hvor lenge hun skal være inne... Noen sier 5 måneder, noen sier ett år. Vil ikke slippe den ut for tidlig men samtidig har han stort aktivitetsbehov og hadde nok likt seg godt ute. Er det noen fasit?

Har kjøpt en sele slik at han kan være med ut uten å forsvinne. Men han vil ikke ha den på. Noen tips til å venne han til den?

Anonymkode: 3f355...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den har ikke ferdig utviklet stedsans før den er 9-12 måneder. Det betyr at dersom den følger etter noen langt vekk fra huset, så er det ikke sikkert den klarer å finne veien hjem igjen. Men du kan fint begynne å tilvenne den utelivet før det ved å være ute sammen med den og passe på den. Da lærer den seg området før den blir sluppet ut. Det er nok uansett lurt å vente til etter den er kastrert/sterilisert. 

Anonymkode: 69938...bc5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en 12 uker gammel kattunge og blir ikke klok på hvor lenge hun skal være inne... Noen sier 5 måneder, noen sier ett år. Vil ikke slippe den ut for tidlig men samtidig har han stort aktivitetsbehov og hadde nok likt seg godt ute. Er det noen fasit?

Har kjøpt en sele slik at han kan være med ut uten å forsvinne. Men han vil ikke ha den på. Noen tips til å venne han til den?

Anonymkode: 3f355...86f

Ingen vits å begynne før neste vår. Katten er for ung nå og utviklet ikke retningssans før den er nærmere året. Så ikke tving den til å vende seg til en sele når den uansett ikke kan få gå ut på egenhånd før neste vår.

Anonymkode: 778b2...91b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horrorfreak

Begynn smått med å slippe den ut på plena, ved døra, innkjørselen. Det gjorde jeg mens jeg fotfulgte den, og så tok den med inn etter en stund. På den måten prøvde jeg å gjøre den kjent i området.

Endret av Horrorfreak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Horrorfreak skrev:

Begynn smått med å slippe den ut på plena, ved døra, innkjørselen. Det gjorde jeg mens jeg fotfulgte den, og så tok den med inn etter en stund. På den måten prøvde jeg å gjøre den kjent i området.

Man slipper ikke ut en 12 uker gammel kattunge

Anonymkode: 778b2...91b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horrorfreak
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man slipper ikke ut en 12 uker gammel kattunge

Anonymkode: 778b2...91b

Den var noen uker eldre og det er snakk om fem-ti minutter av gangen med meg til stede. Er ingen dyreplager hvis det er det du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en 12 uker gammel kattunge og blir ikke klok på hvor lenge hun skal være inne... Noen sier 5 måneder, noen sier ett år. Vil ikke slippe den ut for tidlig men samtidig har han stort aktivitetsbehov og hadde nok likt seg godt ute. Er det noen fasit?

Har kjøpt en sele slik at han kan være med ut uten å forsvinne. Men han vil ikke ha den på. Noen tips til å venne han til den?

Anonymkode: 3f355...86f

Katter har ikke ferdig utviklet stedsans før ved 9 til 12 måneders alder. Derfor skal du vente til den er 12 måneder! Det er lett å finne ut av hvis du leser litt faktabøker, eller fakta på internett, om kattunger. Alle kattunger har stort aktivitetsbehov, og det kan de få tilfredsstilt inne ved at dere har mange katteleker, kattehus, klorebrett/klorepinne...at du prøver å få katta til å fange din oppmerksomhet ved f.eks. å få den til å løpe fra rom til rom på jakt etter lekemus, eller etter føttene dine. Min katt var veldig glad i "skyggeleken", som jeg kalte den. Da var vi i et rom hvor jeg brukte hånda mi til å lage skygger på veggen samtidig som jeg flytta hånda sånn at hun løp/hoppa etter den.

Det er klart det er fristende å ta den med ut i sommervarmen, ikke måtte lukke dører for den når du vil lufte, men til katters beste skal man vente til man vet at stedsansen er ferdig utviklet. Hvis du absolutt føler at katta må ut før den tid, så skal du holde den i bånd. Å holde en kattunge i bånd er ikke dyreplageri, for som sagt så skal den helst være 12 måneder før den slippes ut alene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du poste bilde av pus her: 

 :strix:

Anonymkode: 7b8da...517

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du poste bilde av pus her: 

 :strix:

Anonymkode: 7b8da...517

Det skal jeg! 

Tusen takk for svar alle sammen 😊

-TS

Anonymkode: 3f355...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Horrorfreak skrev:

Den var noen uker eldre og det er snakk om fem-ti minutter av gangen med meg til stede. Er ingen dyreplager hvis det er det du tror.

Ja for katten kan ikke plutselig bli skremt å løpe av gårde 🙄

Anonymkode: 778b2...91b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Horrorfreak
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja for katten kan ikke plutselig bli skremt å løpe av gårde 🙄

Anonymkode: 778b2...91b

Hallo. Jeg fotfulgte han. Det var snakk om noen minutter og tok ham inn igjen. Han ble nesten femten år og behandlet som et familiemedlem. Skikkelig dyreplager da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Horrorfreak skrev:

Hallo. Jeg fotfulgte han. Det var snakk om noen minutter og tok ham inn igjen. Han ble nesten femten år og behandlet som et familiemedlem. Skikkelig dyreplager da ja.

Gir opp jeg

Anonymkode: 778b2...91b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horrorfreak

Bare gjør det. Du siterer meg som om jeg har gjort noe galt, og det har jeg ikke. Liker ikke at noen beskylder meg for å være noe jeg ikke er. Plag noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare ta pus med deg ut på marken du ☺️ Kattunger går som regel ved foten din. 

Anonymkode: 16bc5...3ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger er MYE jobb nettopp fordi de krever at du leker med dem hver dag til de blir eldre og kan gå ute selv. Men selv da liker de fleste katter å leke med eiere. Katter har et dårlig rykte på å være enkelt kjæledyr som ikke krever noe som helst, men de er lykkeligst når eierne bruker tid og oppmerksomhet på dem

Kjøp gjerne et solid klatrestativ, for eks https://www.zooplus.no/shop/katt/klorestativ_kloremobel/klorestativ_stor/storklorestativ_inntil180cm/393140

Anonymkode: eb9eb...b45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær den å bruke kattedo før du slipper den ut, så slipper naboene dine kattebæsj i hagen sin! 

Anonymkode: f4c85...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lær den å bruke kattedo før du slipper den ut, så slipper naboene dine kattebæsj i hagen sin! 

Anonymkode: f4c85...78d

Naboene har katter som bæsjer i hagen min nå, så det er jeg ikke så redd for. Men han bruker allerede Kattedo, ingen uhell så langt 😁 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kattunger er MYE jobb nettopp fordi de krever at du leker med dem hver dag til de blir eldre og kan gå ute selv. Men selv da liker de fleste katter å leke med eiere. Katter har et dårlig rykte på å være enkelt kjæledyr som ikke krever noe som helst, men de er lykkeligst når eierne bruker tid og oppmerksomhet på dem

Kjøp gjerne et solid klatrestativ, for eks https://www.zooplus.no/shop/katt/klorestativ_kloremobel/klorestativ_stor/storklorestativ_inntil180cm/393140

Anonymkode: eb9eb...b45

Jeg skal helt ærlig si at jeg synes katt er enkelt så langt, men det er mer fordi jeg er vant med hund. Jeg aktiviserer katten mye, men allerede nå er han mer selvgående enn de fleste hunder jeg har kjent, og så slipper man å gå på tur flere ganger om dagen. Føler det er lettere å trene katten også til f.eks å ikke bite, men jeg har nok vært heldig med min 😊

Anonymkode: 3f355...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...