Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å få jobb i Norge nå?


Tanuki

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge er spesielle, og sånn er det bare. Alle land har forskjellige juridiske regler og måten deres utdannings- og arbeidsmarked er bygd på. Dermed så går det ikke an å overføre det de mener er "viktig" i USA og UK, over på Norge. Norge er Norge og ikke USA, så det funker ikke å "overføre" samme tankegang.

BI er veldig bra på masternivå. Ikke noe spesielt bra på bachelor dog, men på master har de et bra nivå. Dessuten har de flest ledere i Norge, de har gått forbi NHH på dette området.

https://www.bi.no/om-bi/nyheter/2018/06/flest-toppledere-fra-bi/

Du kan sammenligne dette med enda et eksempel. Samfunnsøkonomer blir ofte "glemt" og det blir sett på som "sært" i Norge, fordi det er kun ved universiteter man kan studere dette, blant annet UiO. Likevel er samfunnsøkonom hardere å studere enn "standard" siviløkonom. 

Så kan du sammenligne dette med UK. I UK står "Economics" veldig sterkt i anseelse, mens i Norge er blir det av en rar grunn sett på som "second rate". I Norge er siviløkonom (nå med ind-øk) som er "kongen" på dette området, til tross for at samfunnsøkonom er svært hardt. Masse Mathematics Brutality for å si det mildt, spesielt på masternivå.

I UK er det gjerne slik at du må ha en 6-er i R2-matten for å studere en Economics bachelor ved et av de mer kjente universitetene i UK, mens i Norge holder det bare å bestå. Blir sett på av en eller annen grunn som "dårligere". Aner ikke hvorfor. Men det viser hvordan kulturene er forskjellige og det går ikke an å overføre "tankegangen" mellom land. 

 

 

Anonymkode: db637...a7c

Er usikker på hvordan ting fungerer i USA og UK også, så der lærte jeg noe nytt. Mente det heller ikke som kritikk mot det norske systemet hvis du opplevde det på den måten. Jeg kan generelt veldig lite om økonomifag, så det er vanskelig å uttale seg. Men, ja, har merket at mattefag generelt er lagt vekt på ved inntak i disse landene. Og at man fortsetter å studere matte på bachelornivå, spesielt ved liberal arts-grader. 

 

Nå sporer jeg kanskje av her, men noe jeg synes er utrolig frustrerende med norske universiteter er at du kan kun studere master i et fag hvis du har tatt bachelor i det, det holder ikke å ha arbeidserfaring innenfor faget du ønsker å studere, så får ikke tatt ny mastergrad i Norge hvis jeg en gang kommer tilbake. Kjipt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du også hatt foreldre som ikke har backet deg noe særlig? Man ender ofte opp slik at man er usikker på seg selv og sliter sosialt pga foreldre som ikke har gjort jobben sin.

Du søkte på jobber som lå ute? Det er mange fra Karrieredagene som bare ønsker at man sender åpen søknad tror jeg? Ofte ligger det ikke ting ute på nett. Det er iallefall ikke mange stillinger å se utlyst. 

Spennende med jobb i utlandet. Jeg trodde kanskje NTNU ikke var så ettertraktet der? Hvilke land har du jobbet i? Og hvor lenge jobbet du der? Er du aktiv på Linkedin? Blir du kontaktet der med jobbtilbud?

Hvor mye tjente du da du gikk ut og hvor mye i dag? Hvor mange timer jobber du ca per dag?

Haha, genialt å ha lavt forbruk. jeg kommer til å gjøre det samme. Men du er ikke materialist på den måten, du er bare fornuftig og bygger opp buffer mot en regnværsdag. Materialister er jo folk som elsker kjøp og kast.

Takk, håper også det! Blir iallefall oppløftet av at det har gått så bra for deg. 

 

 

Anonymkode: 357a2...bcc

Har hatt kjempestøttende foreldre, så vet ikke helt hvorfor. Jeg var et veldig forsiktig barn, og fungerte dårlig sosialt i barnehagen (og på skolen) også. Alt ble enklere når jeg «ble voksen».

Den første jobben fikk jeg ved å søke på en stilling som ble utlyst på karrieredagen:) neste stilling fant jeg på nett (var i Danmark). Det gjorde jeg også med den neste og neste der igjen. Er ikke aktiv på LinkedIn, har kun en profil der. Men blir kontaktet kanskje en gang eller to i måneden. 

Husker ikke hva min startlønn var, men den var god:) og så fikk jeg 30% ekstra første året som «etableringsbonus», samt et kontantbeløp. Så ble nok opp mot millionen vil jeg tro. Nå tjener jeg to. Jeg jobber mye, og det har jeg alltid gjort. Men jeg trives med det. Nå er jeg nede i 100% stilling, men er også høygravid;)

Men så er jeg ikke materialist:) hater kjøp og kast! 

Masse lykke til ihvertfall:) Sikker på det nok skal gå bra!

Anonymkode: 6dbc8...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Oktobr skrev:

Er usikker på hvordan ting fungerer i USA og UK også, så der lærte jeg noe nytt. Mente det heller ikke som kritikk mot det norske systemet hvis du opplevde det på den måten. Jeg kan generelt veldig lite om økonomifag, så det er vanskelig å uttale seg. Men, ja, har merket at mattefag generelt er lagt vekt på ved inntak i disse landene. Og at man fortsetter å studere matte på bachelornivå, spesielt ved liberal arts-grader. 

Nå sporer jeg kanskje av her, men noe jeg synes er utrolig frustrerende med norske universiteter er at du kan kun studere master i et fag hvis du har tatt bachelor i det, det holder ikke å ha arbeidserfaring innenfor faget du ønsker å studere, så får ikke tatt ny mastergrad i Norge hvis jeg en gang kommer tilbake. Kjipt! 

Enig med deg i det at det er veldig synd at vi kan "kvitte" oss med matte på et veldig tidlig nivå, da dette tror jeg også bidrar til stor overproduksjon blant HF og SV-fag, samtidig som en har mangel på andre områder. Så vi får "spesialisering" på et altfor tidlig nivå. Det jeg påpekte var bare at forskjellige land har helt forskjellig filosofi og regler for hvordan de bygger opp et utdanningssystem og derfor er det ikke bare bare for en nordmann å "overføre seg selv" til USA.

I USA begynner en på VGS som 14-åring og går der til man er 18, og en må ta mange forskjellige fag, matte og fysikk, selv om en ikke ønsker det, for å så fortsette på Liberal Arts (alle søkere puttes i en kvote på bachelor nivå i USA), så velger de først en Major og Minor når de er ca 20 år gamle. Bachelor tar 4 år. Uteksaminert når man er 22 år hvis alt går greit og man ikke er forsinket og hvis man ikke er fattig, (liten detalj det 🤣)

Norge er helt annerledes. VGS begynner først når en er 16 år. Varer frem til 19 år. Kan kvitte seg med matte og fysikk allerede når en er 17 år gammel. Så velger man en spesifik bachelor som 19-åring, uteksamineres som 22 åring hvis en begynner på bachelor rett etter VGS. Også er man nesten låst i de fleste tilfeller til samme fagområde hvis en vil videre på master også. 

For å gi deg en skikkelig kontrast her, for å vise deg hvor forskjellig en Curriculum (Fagsammensetting) kan være mellom ulike universiteter til tross for at de kaller seg for "Politics", for å ta et samfunnsvitenskapelig emne.

Vi tar frem Oxford - åååh, so impressive, sier vi:

Mastergrad innen en av de politiske retningene:

https://www.politics.ox.ac.uk/mphil-degree/mphil.html

Se på Structure og Optional Courses. Spesielt mye "kose fag" som jeg kaller det (selv om jeg er for samfunnsvitenskapelige fag, så ønsker jeg at de skal forsterkes mer med relevante numeriske, digitale fag).

Her er kose-fag lista:

  1. The European Union in Crisis
  2. US Foreign Policy: Processes and Challenges
  3. International Security and Strategic studies
  4. The International Relations of East Asia
  5. The international Relations of South Asia
  6. The International Relations of the Developing and Post-Colonial World
  7. Nationalism and Internationalism in the Modern World Order
  8. The Making of Modern International Society
  9. Collective Political Violence
  10. The USSR and Russia in International Relations since 1945
  11. Beyond Religion and Politics in Israel

 

Du nevnte at du studerer ting innen IT.

Se på denne her - som blander IT og samfunnsvitenskapelige fag - fra Carnegie Mellon. 

Her er CMU sin liste over fag - bare for å sammenligne litt, så ser du moroa og den store forskjellen:

  • Applied Economic Analysis
  • Statistical Reasoning with R
  • Intro to Database Management
  • Organizational Design and Implementation
  • Management Science
  • Policy and Politics
  • Financial Analysis
  • Writing for Public Policy
  • Strategic Presentation Skills
  • Public Policy Capstone Project

 

Så har de valgfag retninger i tillegg:

  • Cybersecurity and Management
  • Energy Systems and Public Policy
  • Environmental Policy
  • Health Policy
  • International Trade and Development
  • Management
  • Policy Analysis
  • Public and Non-Profit Finance
  • Smart Communities
  • Social Innovation and Entrepreneurship
  • Urban and Regional Economic Development

https://www.heinz.cmu.edu/programs/public-policy-management-master/pittsburgh-two-year

Men noen vil alltid (i andre land, men ikke i Norge) se seg blind på Oxford !! OMG Oxford!! Haha.

Men se på forskjellen mellom Oxford og Carnegie Mellon på bare dette området, så er ikke jeg i tvil hvilken er bedre av de to. Det blir like synd for de andre studentene i andre land som blir utsatt for kun "skolens navn" når de skal konkurrere om stillinger, uten å se på fagsammensettingen og skills en har fått ut av programmet. 

 

 

Anonymkode: db637...a7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/12/2020 at 9:10 PM, AnonymBruker said:

Hvilket land bor dere i?

Anonymkode: 43219...a42

Sør-Korea<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Tanuki skrev:

Sør-Korea<3

Hvordan er folk der? Er de åpne og hyggelige eller reserverte? Kan de engelsk? Hvordan kom du på å flytte til et så eksotisk sted? Er det bra velferd eller som i USA? Får du hjelp om du mister jobben liksom?

Anonymkode: 357a2...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan er folk der? Er de åpne og hyggelige eller reserverte? Kan de engelsk? Hvordan kom du på å flytte til et så eksotisk sted? Er det bra velferd eller som i USA? Får du hjelp om du mister jobben liksom?

Anonymkode: 357a2...bcc

Litt vanskelig å svare på, de fleste er hyggelige. Folk er ganske åpne, ikke så mange kan engelsk. Flyttet hit i 2009 pga studier. Velferdsordinger er det få av, sammenlignet med Norge, men det er letter å starte business og generelt flere muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.7.2020 den 10.31, AnonymBruker skrev:

Hvorfor jobbe i Norge hvis det er mulig å jobbe i utlandet...Arbeidslivet i Norge er noe dritt. 

Anonymkode: 92f51...8ad

Weeee... rettigheter! Jeg jobber i et moderne, vestlig land, men neida. Er du syk? 400kr i uka i sykepenger. Ferie? 20 dager. Lengde på skift? Ofte 12 timers 4-5 dager i uka. Bortsett fra familien min er nok arbeidsforhold det jeg savner mest med Norge. Ikke ta det for gitt folkens. 

Anonymkode: a5987...1f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Weeee... rettigheter! Jeg jobber i et moderne, vestlig land, men neida. Er du syk? 400kr i uka i sykepenger. Ferie? 20 dager. Lengde på skift? Ofte 12 timers 4-5 dager i uka. Bortsett fra familien min er nok arbeidsforhold det jeg savner mest med Norge. Ikke ta det for gitt folkens. 

Anonymkode: a5987...1f0

USA? xD

Anonymkode: 93836...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Weeee... rettigheter! Jeg jobber i et moderne, vestlig land, men neida. Er du syk? 400kr i uka i sykepenger. Ferie? 20 dager. Lengde på skift? Ofte 12 timers 4-5 dager i uka. Bortsett fra familien min er nok arbeidsforhold det jeg savner mest med Norge. Ikke ta det for gitt folkens. 

Anonymkode: a5987...1f0

Det tror jeg må være noe av den beste lærdommen jeg har fått av å jobbe i utlandet (og ennå bare et annet skandinavisk land). Så setter man virkelig pris på arbeidsforholdene og øvrige goder i Norge:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Weeee... rettigheter! Jeg jobber i et moderne, vestlig land, men neida. Er du syk? 400kr i uka i sykepenger. Ferie? 20 dager. Lengde på skift? Ofte 12 timers 4-5 dager i uka. Bortsett fra familien min er nok arbeidsforhold det jeg savner mest med Norge. Ikke ta det for gitt folkens. 

Anonymkode: a5987...1f0

Det var meg du siterte. Ja, sykepengeordningen er god, men det er vel nesten det eneste. Gode forhold på jobb i Norge sa du? Det siste halve året (også før korona) har jeg jobbet 10-12 timers arbeidsdager 5-7 dager i uka. Mitt inntrykk er at det er mer bransjeavhengig enn hvor du bor i verden. Ferie? Ja, fint med 5 uker på papiret, men i praksis er det kun 1-3 uker i året i min bransje. Sjefene vil selvfølgelig at du fører det opp uansett, men jobber likevel, slik at man ikke blir tatt på det formelle. 

Jeg kjenner ganske mange i andre land enn Norge som har mer fritid enn det jeg har, så Norge er ikke lenger landet med masse fritid og mange "ordninger" for alle. 

Så derfor ser jeg like gjerne etter jobber i utlandet for tiden, kan like gjerne jobbe like mye (eller kanskje litt mindre til og med), og samtidig tjene mer. 

Anonymkode: 92f51...8ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var meg du siterte. Ja, sykepengeordningen er god, men det er vel nesten det eneste. Gode forhold på jobb i Norge sa du? Det siste halve året (også før korona) har jeg jobbet 10-12 timers arbeidsdager 5-7 dager i uka. Mitt inntrykk er at det er mer bransjeavhengig enn hvor du bor i verden. Ferie? Ja, fint med 5 uker på papiret, men i praksis er det kun 1-3 uker i året i min bransje. Sjefene vil selvfølgelig at du fører det opp uansett, men jobber likevel, slik at man ikke blir tatt på det formelle. 

Jeg kjenner ganske mange i andre land enn Norge som har mer fritid enn det jeg har, så Norge er ikke lenger landet med masse fritid og mange "ordninger" for alle. 

Så derfor ser jeg like gjerne etter jobber i utlandet for tiden, kan like gjerne jobbe like mye (eller kanskje litt mindre til og med), og samtidig tjene mer. 

Anonymkode: 92f51...8ad

Jobber du for McKinsey? Er jo kjent at det er en dårlig arbeidsgiver som prakker på folk lange dager og dårlig lønn.

Anonymkode: 93836...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du for McKinsey? Er jo kjent at det er en dårlig arbeidsgiver som prakker på folk lange dager og dårlig lønn.

Anonymkode: 93836...66f

Nope, ikke McKinsey. Går ikke videre inn på hvor jeg jobber siden jeg tror jeg raskt kan bli gjenkjent (=ikke populært der jeg jobber) siden det kanskje ikke er så mange som er akkurat på mitt "spor" innen bransjen i Norge. Men poenget mitt er vel egentlig at de såkalte gode "ordningene" i Norge er overdrevet. Ja, det er kanskje mange goder på papiret ennå, men avhengig av bransje så er det mange som jobber MYE, faktisk mer enn tilsvarende kolleger i utlandet gjør! De som jobbe mye der tjener i det minste en del mer. Har nok mye med at arbeidslivet har blitt internasjonalisert i noen grad i Norge også. Så da kan jeg like gjerne titte på jobber i utlandet.

Anonymkode: 92f51...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nope, ikke McKinsey. Går ikke videre inn på hvor jeg jobber siden jeg tror jeg raskt kan bli gjenkjent (=ikke populært der jeg jobber) siden det kanskje ikke er så mange som er akkurat på mitt "spor" innen bransjen i Norge. Men poenget mitt er vel egentlig at de såkalte gode "ordningene" i Norge er overdrevet. Ja, det er kanskje mange goder på papiret ennå, men avhengig av bransje så er det mange som jobber MYE, faktisk mer enn tilsvarende kolleger i utlandet gjør! De som jobbe mye der tjener i det minste en del mer. Har nok mye med at arbeidslivet har blitt internasjonalisert i noen grad i Norge også. Så da kan jeg like gjerne titte på jobber i utlandet.

Anonymkode: 92f51...8ad

Stemmer. globaliseringen dreper oss fullstendig på alle arenaer. Arbeidslivet i norge er blitt hardt, slaveri på mange områder. Man er bare en robot som skal yte, lite eller ingen fritid. Da blir livet ganske trist.

Anonymkode: 217f1...9c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.7.2020 den 22.21, AnonymBruker skrev:

Det var meg du siterte. Ja, sykepengeordningen er god, men det er vel nesten det eneste. Gode forhold på jobb i Norge sa du? Det siste halve året (også før korona) har jeg jobbet 10-12 timers arbeidsdager 5-7 dager i uka. Mitt inntrykk er at det er mer bransjeavhengig enn hvor du bor i verden. Ferie? Ja, fint med 5 uker på papiret, men i praksis er det kun 1-3 uker i året i min bransje. Sjefene vil selvfølgelig at du fører det opp uansett, men jobber likevel, slik at man ikke blir tatt på det formelle. 

Jeg kjenner ganske mange i andre land enn Norge som har mer fritid enn det jeg har, så Norge er ikke lenger landet med masse fritid og mange "ordninger" for alle. 

Så derfor ser jeg like gjerne etter jobber i utlandet for tiden, kan like gjerne jobbe like mye (eller kanskje litt mindre til og med), og samtidig tjene mer. 

Anonymkode: 92f51...8ad

Den største forskjellen her er at det firmaet ditt driver med er ulovlig, du kan gå til Arbeidstilsynet med det og ha retten på din side. Her har du kun 3 uker ferie and That’s it.

Anonymkode: a5987...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2020 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Har hatt kjempestøttende foreldre, så vet ikke helt hvorfor. Jeg var et veldig forsiktig barn, og fungerte dårlig sosialt i barnehagen (og på skolen) også. Alt ble enklere når jeg «ble voksen».

Den første jobben fikk jeg ved å søke på en stilling som ble utlyst på karrieredagen:) neste stilling fant jeg på nett (var i Danmark). Det gjorde jeg også med den neste og neste der igjen. Er ikke aktiv på LinkedIn, har kun en profil der. Men blir kontaktet kanskje en gang eller to i måneden. 

Husker ikke hva min startlønn var, men den var god:) og så fikk jeg 30% ekstra første året som «etableringsbonus», samt et kontantbeløp. Så ble nok opp mot millionen vil jeg tro. Nå tjener jeg to. Jeg jobber mye, og det har jeg alltid gjort. Men jeg trives med det. Nå er jeg nede i 100% stilling, men er også høygravid;)

Men så er jeg ikke materialist:) hater kjøp og kast! 

Masse lykke til ihvertfall:) Sikker på det nok skal gå bra!

Anonymkode: 6dbc8...84f

Åh, sorry, så ikke at du hadde svart!

Hvordan var de støttende? Hjalp de til økonomisk? Heldig som har slike foreldre, mine er grusomme.

Hvordan merker du at det ble lettere som voksen? At du kan forholde deg mer profesjonelt til folk? Man har jo et mer proft forhold i jobbsammenheng enn når man går på skole.

Hvor ofte har du byttet jobb? Har du gjort det for å øke lønn eller fordi du ble lei og ville ha nye utfordringer? Tenker at det kan være lurt i begynnelsen å bytte jobb ganske ofte. Hvilke land har du jobbet i? Bare Danmark eller flere?

Har inntrykk av at Linkedin er oppskrytt og at man ikke får så mange henvendelser der? Tenker du at det er like greit å ikke ha profil? 

Jobbet du mye første året eller vanlig 8 timers dag? Jøss, det er da uvanlig bra å få en slik bonus. Så bra. Har du lederansvar nå? Hvor lenge har du jobbet siden du gikk ut? 

Ja, håper det går bra. Det er også muligheter i andre land. 

Anonymkode: 357a2...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...