Gå til innhold

Mobberen ble feit


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En av mobberne mine fikk, etter 2-3 års forhold med dama, greie på at sønnen som han har oppdratt som sin egen siden de ble sammen, faktisk ikke var hans i det hele tatt. Han og dama var ikke sammen lengre, men han hadde betalt bidrag og sett på sønnen som hans egen. Nå ble det plutselig sånn at den faktiske faren ville ha kontakt, og mobberen måtte sidestilles og nedproriteres XD

Anonymkode: 14c1e...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår hva du mener TS, for jeg har vært der selv. Men som student møtte jeg en klok dame som også hadde blitt mobbet ,som hadde noen innspill til min skadefryd da jeg så at det gikk nedover med en av mine tidligere mobbere. Min mobber ble mor veldig tidlig, forholdet holdt ikke, hun måtte sette utdannelse på vent og jobbet i mange år deltid i et bakeri. Hun sa alltid at jeg ikke kom til å oppnå noe, så jeg frydet meg over hennes nederlag og min fremgang. Men min studievenninne hadde en litt annet syn på saken, og den har jeg senere adoptert.

Vi er alle forskjellige, det som gjør meg lykkelig og gir meg livskvalitet kan være noe helt annet enn det som er viktig for andre. Jeg har aldri ønsket meg barn, så å se noen få barn tidlig å bli "fanget" på den måten var (og er fortsatt) min store frykt, men for henne kunne det være riktig å få barn tidlig. Det kan hende det var det hun ønsket seg først og fremst, at utdannelse, jobb med høyere status og bedre inntekt ikke spilte noen rolle. Og sånn er det med det meste, jeg kan ikke sammenligne mitt liv med andres, fordi vi er forskjellige og har ulike ønsker og mål. Og lykke kommer i mange ulike former.

Derfor har jeg skiftet fokus, det som gir meg litt skadefryd er hvor jeg er i dag, akkurat der jeg ønsker å være. Og det er en liten seier i seg selv, siden jeg i mange år fikk fortalt at jeg ikke kom til å få til noe som helst. Mange vil sikkert synes synd på meg for at jeg er singel og barnløs, men det er jo sånn jeg ønsker det. Jeg kan fortsatt gjøre en liten "happy dance" inni meg når jeg hører at en mobber har et liv jeg ikke ønsker meg og som jeg synes høres stusslig ut, og jeg gidder ikke nedverdige meg til å snakke med mobbere jeg eventuelt møter om de ikke "tvinger" meg inn i en samtale. Men likevel er det jeg har fokus på at jeg har oppnådd det jeg ville, og da spiller det egentlig ikke så stor rolle hva mobberne gjør eller ikke gjør med sine liv. De kan uansett ikke ta ifra meg det jeg har.

Jeg vet at dette innlegget sikkert kommer til å provosere noen, men jeg skal likevel publisere under brukernavn så dere vet hvem dere er irritert på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 11.7.2020 den 10.56):

Det du forteller om hennes oppførsel på skolen er et tegn på usikkerhet og lav selvfølelse.. hun hadde det tydeligvis ikke så bra inni seg.. 

skjønner følelsen din nå.. Enjoy it 💪🏼

Anonymkode: 42fb8...56f

Det trenger ikke være, og er som regel, ikke lav selvfølelse, de preges av. Det er oftere at de preges av høy selvsikkerhet. Derimot er det ikke usannsynlig at de kommer fra hjem som er preget av hard disiplin og vanskelige familieforhold. Enkelte her inne vil gjerne hevde at dette er en myte, men leser man diverse forskningsrelaterte kilder og studier, så ser man at det ofte faktisk, snarere tvert imot, stemmer. Det stemmer også at de har høyere sannsynlighet for og å utvikle psykiske lidelser. 

Jeg tror det er mer korrekt og å hevde at det er en myte at mobbere alltid kommer fra vanskelig stilte hjem. Det er nok dette som ikke stemmer. Noen gjør ikke det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.7.2020 den 12.12):

Å noen er bare drittsekker. Jeg gidder ikke å gå å unnskylde all dårlig oppførsel 

Anonymkode: 6ff6b...2cf

Noen ganger ja, men andre ganger kan også dårlig atferd komme med miljøpåvirkning, og det er gjerne slik at mobbing er tillaert. Det er ingen som er født mobbere. Mobber er gjerne noe man blir, og det kan ofte komme av mangel på utviklet empati. Noe som ofte må læres i oppveksten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (40 minutter siden):

Noen ganger ja, men andre ganger kan også dårlig atferd komme med miljøpåvirkning, og det er gjerne slik at mobbing er tillaert. Det er ingen som er født mobbere. Mobber er gjerne noe man blir, og det kan ofte komme av mangel på utviklet empati. Noe som ofte må læres i oppveksten. 

Man er nok definitivt ikke født som mobber, men det har vært kjent i flere år at det finnes genetiske tilbøyeligheter for hvem som sannsynligvis utvikler seg til å bli mobbere. Det handler selvsagt også om sosial læring. I mitt yrke som lærer gjennom flere tiår ser jeg hvordan "slekt følger slekters gang": foreldre som i sin tid mobbet, får barn som også mobber. 

 

https://www.theguardian.com/science/2007/dec/27/genetics.bullying

Scientists have found a strong genetic influence on whether a child becomes a bully or a victim of bullying.

In the first study of its kind, researchers at the Institute of Psychiatry at King's College London found that genetic influences explained 73% of children's risk of being a victim and 61% of their risk of being a bully. Harriet Ball, who led the study, said: "It's in line with a large body of research which shows that psychological traits have quite a high degree of genetic influence. What this says to us is that there are factors within the child which evoke being victims or cause them to be bullies."

Anonymkode: 72ff4...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både godt og riktig å fryde seg over at det går til helvete med dårlige mennesker. Jeg støtter TS 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Man er nok definitivt ikke født som mobber, men det har vært kjent i flere år at det finnes genetiske tilbøyeligheter for hvem som sannsynligvis utvikler seg til å bli mobbere. Det handler selvsagt også om sosial læring. I mitt yrke som lærer gjennom flere tiår ser jeg hvordan "slekt følger slekters gang": foreldre som i sin tid mobbet, får barn som også mobber. 

 

https://www.theguardian.com/science/2007/dec/27/genetics.bullying

Scientists have found a strong genetic influence on whether a child becomes a bully or a victim of bullying.

In the first study of its kind, researchers at the Institute of Psychiatry at King's College London found that genetic influences explained 73% of children's risk of being a victim and 61% of their risk of being a bully. Harriet Ball, who led the study, said: "It's in line with a large body of research which shows that psychological traits have quite a high degree of genetic influence. What this says to us is that there are factors within the child which evoke being victims or cause them to be bullies."

Anonymkode: 72ff4...c25

Det er nok ofte en kombinasjon av flere ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...