Gå til innhold

My 600 lb life


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser episoden om James King nå. Det er syke greier. Kjæresten hans overmater han med vilje, til og med på sykehuset sniker hun inn mat for å mate han. Hvis hun hindres går han ned i vekt, men siden han er sengeliggende er han avhengig av henne og derfor får hun fortsette å overmate han. Dr Now prøver å involvere Adult Protection Services for å stoppe henne men siden hun ikke tvinger maten fysisk i han, hun bare nekter å servere dietten, kan de ikke gjøre noe. 

Han dør til slutt (ikke i løpet av episoden). 

 

Anonymkode: 2ff25...f9f

Jeg så nettopp denne episoden etter å ha lest tråden. Sykt at de ikke kan gjøre noe, få inn en sykepleier som skal ta over eller noe. Tror nok det hadde blitt gjort litt annerledes i Norge, at han hadde fått sykehusplass eller noe så han ikke ble sendt hjem til det der.

Skjønner at legene må være strenge, og det gå imot hva mange sier her inne at "man må gjøre det på eget initiativ" og "alle kommentarer som under på at man må ned i vekt er fatshaming" altså folk innser ikke alvoret før det er for sent og det er det som er trist. 

Anonymkode: b85bd...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ganske sikker på at kostholdet med mye sukker og fett ødelegger hjernen. Disse varene sammen trigget belønningssystemet i hjernen, samtidig som de kan skape betennelser og depresjoner. De som er over 150 kg er altså alvorlig syke, både psykisk og fysisk.  Programmet er altfor uetisk og for mye freakshow. 

Anonymkode: fed97...645

Tja, men det er også samfunnsnyttig at man belyser det her problemet! Som faktisk er et voksende problem, som er altfor tabu å snakke om. 

Anonymkode: b85bd...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også er litt spesielt, er at mange av familiemedlemmene til de som er med, er også veldig ofte overvektige. Ikke fullt så store, men i mange tilfeller såpass overvektige at de i Norge ville fått betegnelsen fedme.

Anonymkode: 0e444...f8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som også er litt spesielt, er at mange av familiemedlemmene til de som er med, er også veldig ofte overvektige. Ikke fullt så store, men i mange tilfeller såpass overvektige at de i Norge ville fått betegnelsen fedme.

Anonymkode: 0e444...f8d

Det sier litt om at det ikke bare skyldes psykisk sykdom, det skyldes elendige matvaner som man har fra miljøet man er i. Og mange vokser opp på den måten, dessverre. 

Anonymkode: b85bd...d8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.7.2020 den 1.18):

Det sier litt om at det ikke bare skyldes psykisk sykdom, det skyldes elendige matvaner som man har fra miljøet man er i. Og mange vokser opp på den måten, dessverre. 

Anonymkode: b85bd...d8d

Det kan også være gener. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasient: Veier over 600 lb (275 kg)

Reaksjon: «Det var ikke så ille...» :blink:

Ehhh...?

 

 

Endret av Uatskillelig
  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Uatskillelig skrev:

Det kan også være gener. 

Jeg kjenner til en familie hvor absolutt alle er svært overvektige. Jeg er overbevist om at noe av det også er genetisk. Man ser ofte at overvekt/undervekt går igjen i samme familie. 
 

 

Jo, til en viss grad, men det er ikke genetikken som er hovedproblemet når folk veier mange hundre kilo. De gjør det de har blitt oppdratt til, og som de har sett familien sin gjøre.

Anonymkode: 57708...23b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Uatskillelig skrev:

Det kan også være gener. 

Jeg kjenner til en familie hvor absolutt alle er svært overvektige. Jeg er overbevist om at noe av det også er genetisk. Man ser ofte at overvekt/undervekt går igjen i samme familie. 
 

 

I familier spiser man jo ofte den samme maten også da. 

Anonymkode: b85bd...d8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner med du mener det samme om anorektikere som ikke klarer å spise til tross for at de for all maten de skulle trenge, støttepersonell, helsepersonell og eksperter rundt seg... Da tar de og et valg om å ikke spise... det er samme jævla greie.

Anonymkode: 3801f...1ac

Nei det er faktisk ikke det, for de som er overvektige får faktisk dekket de grunnleggende behovene sine for ernæring for å bli bedre og kan overleve på det de får servert foran seg. Å ha anoreksi og spisevegring er ikke det samme som å spise McDonalds til dessert bare fordi man har lyst på det. Å kontrollere en lyst er ikke det samme som å kontrollere en tvangstanke.

 

Nå sier jeg ikke at disse personene ikke er syke, for de lever jo på en totalt annen planet. Jeg sier ikke at det ikke er trist. Men at det kan sammenlignes med å være innlagt for anoreksi er jeg ikke enig i. 

Endret av addict
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er veldig vanskelig med foodaddiction er at mat må man ha for å leve, så det er ikke bare å kutte det ut. Alkohol og dop kan man leve uten, med riktig behandling. Mener overhodet ikke at det er noe enklere å slutte å drikke eller ruse seg på annen måte, men det er ikke noe kroppen trenger. Men ved alle avhengigheter så er det psykiske aspektet utrolig viktig, er ikke hodet på plass så vil man ikke lykkes. 

Endret av Tessa12
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, addict skrev:

Nei det er faktisk ikke det, for de som er overvektige får faktisk dekket de grunnleggende behovene sine for ernæring for å bli bedre og kan overleve på det de får servert foran seg. Å ha anoreksi og spisevegring er ikke det samme som å spise McDonalds til dessert bare fordi man har lyst på det. Å kontrollere en lyst er ikke det samme som å kontrollere en tvangstanke.

 

Nå sier jeg ikke at disse personene ikke er syke, for de lever jo på en totalt annen planet. Jeg sier ikke at det ikke er trist. Men at det kan sammenlignes med å være innlagt for anoreksi er jeg ikke enig i. 

Overspisingslidelse er like mye en sykdom som anoreksi. 

De overvektige spiser heller ikke McDonald’s bare fordi de har lyst. Tro meg, de har også mye tvang knyttet til matinntaket. Compulsiv eating, kalles det også. Det er en del av sykdommen.
 

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Overspisingslidelse er like mye en sykdom som anoreksi. 

De overvektige spiser heller ikke McDonald’s bare fordi de har lyst. Tro meg, de har også mye tvang knyttet til matinntaket. Compulsiv eating, kalles det også. Det er en del av sykdommen.
 

Men psykisk sykdom er ikke likestilt med å ikke kunne ta ansvar for situasjonen. Av og til går det også an å ansvarliggjøre folk for egne handlinger og si at de må ta seg sammen, uansett hva grunnen er 😊 Som sagt, de har helsepersonell og eksperter rundt seg 24/7. De sitter ikke alene og skal håndtere dette selv. Det er tross alt snakk om overlevelse. 

 

Når du er innlagt på sykehus og skal følge en diett på 1000 kalorier og likevel velger å innta 10 000 kalorier slik at du går opp i vekt så er det faktisk valg bak det også, ikke bare sykdom. 

 

Og de pårørende er jo selvfølgelig en egen kategori med idioti, de som tar med de 9000 ekstra kaloriene inn på sykehuset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes de skulle fått hjelp med å finne bolig når de må flytte til Houston. Flytting er en enorm belastning i seg selv for dem. 

Anonymkode: 7b1f5...1ae

Enig. Dessuten kan det faktisk være til stor hjelp å bli kjent med flere i samme situasjon så man kan backe hverandre litt opp. Men det er jo mulig at det flere aspekter ved behandlingen som ikke kommer tydelig fram. Mener å huske i en episode at det var snakk om en gruppetime av noe slag. Om man skal ha med det må jo alle godta at det filmes, og er jo helt sikkert mange som ikke vil det.

Anonymkode: a570b...a1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, addict skrev:

Men psykisk sykdom er ikke likestilt med å ikke kunne ta ansvar for situasjonen. Av og til går det også an å ansvarliggjøre folk for egne handlinger og si at de må ta seg sammen, uansett hva grunnen er 😊 Som sagt, de har helsepersonell og eksperter rundt seg 24/7. De sitter ikke alene og skal håndtere dette selv. Det er tross alt snakk om overlevelse. 

 

Når du er innlagt på sykehus og skal følge en diett på 1000 kalorier og likevel velger å innta 10 000 kalorier slik at du går opp i vekt så er det faktisk valg bak det også, ikke bare sykdom. 

 

Og de pårørende er jo selvfølgelig en egen kategori med idioti, de som tar med de 9000 ekstra kaloriene inn på sykehuset. 

Psykisk sykdom kan fint gjøre at man ikke klarer å ta ansvar for situasjonen. I noen tilfeller kan man ansvarliggjøring hjelpe. 

Anonymkode: a570b...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykisk sykdom kan fint gjøre at man ikke klarer å ta ansvar for situasjonen. I noen tilfeller kan man ansvarliggjøring hjelpe. 

Anonymkode: a570b...a1d

Man har alltid et valg. Uansett. Ikke alle klarer å ta de valgene uten hjelp, men med fullt støtteapparat rundt deg og når faren din tar opp lån på huset for at du skal overleve og kunne motta den hjelpen så har man allerede tatt et valg om å få et bedre liv. Å da spise over 10 000 kalorier hver eneste dag og å le av ernæringsfysiologen og være sint på hjelpeapparatet fordi de mener ingen hjelper - det er et valg. 

 

Og imellom normalvektige og ekstreme så er det selvfølgelig mange nyanser av psykisk sykdom. Og jeg sier ikke det er ikke er reelle plager. Men man har likevel et valg. I den situasjonen de settes i når de skal få hjelp så trenger de jo bare å ligge i sengen til og med. De trenger ikke engang å gjøre noe selv. De settes ikke i utfordrende situasjoner ut over det å bare eksistere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, addict skrev:

Man har alltid et valg. Uansett. Ikke alle klarer å ta de valgene uten hjelp, men med fullt støtteapparat rundt deg og når faren din tar opp lån på huset for at du skal overleve og kunne motta den hjelpen så har man allerede tatt et valg om å få et bedre liv. Å da spise over 10 000 kalorier hver eneste dag og å le av ernæringsfysiologen og være sint på hjelpeapparatet fordi de mener ingen hjelper - det er et valg. 

 

Og imellom normalvektige og ekstreme så er det selvfølgelig mange nyanser av psykisk sykdom. Og jeg sier ikke det er ikke er reelle plager. Men man har likevel et valg. I den situasjonen de settes i når de skal få hjelp så trenger de jo bare å ligge i sengen til og med. De trenger ikke engang å gjøre noe selv. De settes ikke i utfordrende situasjoner ut over det å bare eksistere. 

Litt skremmende holdning at psykisk syke alltid har et valg. Joda, men det er en underliggende grunn til at de ikke greier å ta de beste valgene. Har de alltid et valg kan jo deprimerte bare ta seg sammen, anorektikere kan jo bare spise mer, osv. Men vi vet jo at det ikke fungerer sånn.

Anonymkode: 90631...e9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, addict said:

Som sagt, de har helsepersonell og eksperter rundt seg 24/7. De sitter ikke alene og skal håndtere dette selv. Det er tross alt snakk om overlevelse. 

 

 

De fleste sitter jo alene eller med en "enabler" 24/7... Det går jo flere måneder mellom hver konsultasjon utenom psykoterapi (som de ikke får tilbud om før de har gått på trynet noen ganger). Oppfølgingen er ikke akkurat tett. At de blir lagt inn på sykehus med strikt diett er unntakstilfelle. 

Dr Now er jo enig med deg. ;) Det nytter ikke å løse dette uten å ansvarliggjøre den det gjelder. De har jo et valg og så er spørsmålet hvordan man skal hjelpe pasientene til å bli i stand til å faktisk ta gode valg flere ganger, over tid. 

Dere som er sterkt uenige her, hvordan mener dere disse deltakerne burde behandles? Hva skal man gjøre med de som ikke er i stand til å velge riktig? 

(Jeg ser poenget til begge sider her, er bare nysgjerrig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de har slik overvekt, altså langt forbi helseskadelig vekt, blir nok dette mer rett å sammenligne med selvskading. Jeg tror ikke disse pasientene har kapasitet til å "ta seg sammen". Dette er for komplisert for det. Mange av de i serien har traumer f.eks der fedme har blitt en beskyttelse. Altså fedmen er heller et symptom for alt som er gale, mer enn årsaken. Det går ikke an å sammenligne supermorbid overvektige med vanlige fedmepasienter. 

Anonymkode: 65950...9c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...