Gå til innhold

Ungdomskriminalitet i Oslo: Av 84 domfelte, har 73 personer navn som tilsier at de har en flerkulturell bakgrunn.


nord og ned

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Snowbrigade skrev:

Såklart er det problem for andre grupper også. Det har da vært mye gjengproblematikk med feks pakistanske gutter. Og før det etnisk norske gutter. Hvem enn som er de som føler seg mest utenfor og som gjengmiljøene kan appelere til. Pluss at forskjellen mellom mange av landene/områdene du nevner er utdanningsnivået på de som kommer hit er mye høyere enn fra feks endel afrikanske land. Og det påvirker såklart barnas innstilling til og mulighet til å få hjelp til skole. Og mestrer du ikke skole er veien kortere til gata. Uten at det er kulturen eller religion til folkegruppen som fostrer kriminelle. Det er uansett ikke interessant for oss som ikke er eksperter på det, det som er veldig tydelig for alle som kjenner disse ungdommene er det sinnet som er der fordi  de føler de blir møtt med fordommer og rasisme. Både når det er tilfelle og når det ikke er tilfelle. 

Jeg tenker dette i hovedsak gjelder innvandrere fra samfunn basert på islam og klansmentalitet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Er dette en spøk? Første og andre verdenkrig, ikke en stabil periode derfor ligger dette utenfor det vi snakker om. 

Du vet om første og andre verdenkrig?   

Det var nytt for meg. Hvorfor kalles tiden mellom 1918 og 1940 for mellomkrigstiden da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Apis said:

Det var nytt for meg. Hvorfor kalles tiden mellom 1918 og 1940 for mellomkrigstiden da? 

Jeg snakket om mellomkrigstiden 1814-1917. Selv om vi ikke var i første verden krig så var Norge påvirket og du hadde Kommunister som Martin som nemt. Jeg sier at 1917-1945 var ikke en stabil tid for Norge.    

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName

Over 93 % av ungdommer i Norge, inkl alle innvandrerungdommene, har IKKE med politiet å gjøre. Det er en forsvinnende liten andel av innvandrerkids som dessverre gjør mye ugagn. Og akkurat som før det var mange innvandrere her, er det kids fra hjem hvor det er en opphopning av levekårsproblemer. Barn fra hjem med foreldre som ikke har overskudd til å være engasjerte og gode oppdragere, de bor dårlig, har ikke råd til fritidsaktiviteter og alt det der. Sannsynligvis har de heller ikke noe skolemestring. Da er negativ kapital, i form av å hevde seg i gjengen et kjærkomment alternativ til så mye elendighet og mangel på mestring ellers. Jeg vet ikke hva man skal gjøre. Det brukes allerede enormt med ressurser på mange av dem. Uteseksjonen, diverse tilbud i bydelene. Men de trenger omfattende hjelp for å skulle klare seg, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, mordi skrev:

 

Jøss, en slik reportasje hadde NRK ikke lagt i dag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kylling1
24 minutter siden, DislayName skrev:

Over 93 % av ungdommer i Norge, inkl alle innvandrerungdommene, har IKKE med politiet å gjøre. Det er en forsvinnende liten andel av innvandrerkids som dessverre gjør mye ugagn. Og akkurat som før det var mange innvandrere her, er det kids fra hjem hvor det er en opphopning av levekårsproblemer. Barn fra hjem med foreldre som ikke har overskudd til å være engasjerte og gode oppdragere, de bor dårlig, har ikke råd til fritidsaktiviteter og alt det der. Sannsynligvis har de heller ikke noe skolemestring. Da er negativ kapital, i form av å hevde seg i gjengen et kjærkomment alternativ til så mye elendighet og mangel på mestring ellers. Jeg vet ikke hva man skal gjøre. Det brukes allerede enormt med ressurser på mange av dem. Uteseksjonen, diverse tilbud i bydelene. Men de trenger omfattende hjelp for å skulle klare seg, ingen tvil om det.

Nå vet jeg ikke hvem som er spurt og hvordan de definerer «har med politiet å gjøre». Men 7 % er altså mer enn en av 15, dvs 2 barn per skoleklasse. Det er IKKE en forsvinnende liten andel, det er faktisk ganske mange! Dette gjelder også hele Norge. Det er nok ganske mange skoleklasse både i Oslo og særlig rundt om i landet der dette tallet 0 eller i hvert fall veldig mye lavere enn 7 %, så da antar jeg at problemet er veldig stort andre steder. 

Og ja, det er nok levekår og kultur i en salig blanding som er årsaken. Det er ikke stengte fritidsklubber som gjør at ungdommer i narkotikamiljøet og Youngbloods samles med knokejern og macheter på Bogerud for å slåss, selv om visse politikere får det til å høres sånn ut. Skal man gjøre noe med dette må miljøene/ghettoene brytes opp, foreldrene må på banen og integreringen må bedres. Det må rett og slett stilles mye strengere krav til å få penger og opphold i landet, og det må settes mye sterkere inn fra samfunnets side. Når barna er 15 er det for sent, det må ras tak mens de går i barnehagen og før det. Understreker at flyktninger er en ting, her tenker jeg mer på vanlige asylsøkere og migranter.

I Danmark snakker de om hvordan de kan få ned andelen fremmespråklige på enkelte skoler, de river deler av ghettoene og lager fine nye leiligheter og rekkehus for å få inn andre enn de som bor i kommunale boliger osv, men aller viktigst: de tør å snakke om problemet, hvor problemet er størst, hva som er er årsaken og hva som kan være en løsning. Det er uten hatretorikken til ytre høyre, det er objektivt og faktabasert. I Norge er det enslig berøringsangst at man utelukker å se på etnisitet, selv om man vet at mange som ikke er vestlige er mye mer i risikogruppen for å bli fanget inn i et kriminelt nettverk allerede fra ungdomsskolen, og at disse barn ofte har negativ kapital, som du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2020 den 21.20, nord og ned skrev:

https://www.nettavisen.no/nyheter/ungdomskriminaliteten-i-oslo-dette-er-alle-dommene-mot-unge-under-18-ar-fra-2019/3423907953.html

Nettavisen har gjennomgått dommene mot mindreårige som ble avsagt i Oslo tingrett i 2019.

Tre funn går igjen:

* De fleste dømte lovbryterne er norske og født i Norge.

* 87 prosent har navn som indikerer en fremmedspråklig bakgrunn.

* Et flertall av de domfelte bor på østkanten i Oslo.

I de 58 dommene ble tre personer dømt for voldtekt, 33 personer ble dømt for ran og 41 personer dømt for vold. I tillegg ble 24 personer dømt for vold eller trusler mot politi og andre offentlig tjenestepersoner.

Er det fattigdom og dårlige boforhold som ligger til grunn for dette?

Nei. Ikke nødvendigvis. Det å være fattig betyr ikke at du automatisk blir kriminell.

Det handler om kultur.

Det handler om holdninger.

Det handler om mangelfull oppdragelse hjemme.

Det handler om foreldre som har sviktet.

Det handler om mislykket integrering.

 

Personer som er født og vokst opp i Norge har alle forutsetninger å lykkes med livet gitt det ikke skjer noe uheldig underveis som ulykke, sykdom, osv. At barn til innvandrere feiler på denne måten er først og fremst foreldrenes ansvar. Når Norge over flere år har ført en altfor hodeløs innvandringspolitikk som har vært mer opptatt av å få inn nye enn å integrere de som allerede er her først, ser vi resultatene. Norge går etter Sveriges spor dessverre og vi ser svenske tilstander også her.

Så lenge politikerne og andre samfunnstopper nekter å kalle spaden for en spade, så blir det ikke gjort noe med problemet. Det må være full innvandringsstopp fra land som topper disse negative statistikker og så må man bruke alle penger og ressurser på de som allerede er her og ikke er en fullverdig del av samfunnet. Det må være strenge krav og ikke bare rause NAV-ordninger. Problemet løses ikke ved å kaste penger etter dem, men ved å stille krav.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2020 den 21.20, nord og ned skrev:

https://www.nettavisen.no/nyheter/ungdomskriminaliteten-i-oslo-dette-er-alle-dommene-mot-unge-under-18-ar-fra-2019/3423907953.html

Nettavisen har gjennomgått dommene mot mindreårige som ble avsagt i Oslo tingrett i 2019.

Tre funn går igjen:

* De fleste dømte lovbryterne er norske og født i Norge.

* 87 prosent har navn som indikerer en fremmedspråklig bakgrunn.

* Et flertall av de domfelte bor på østkanten i Oslo.

I de 58 dommene ble tre personer dømt for voldtekt, 33 personer ble dømt for ran og 41 personer dømt for vold. I tillegg ble 24 personer dømt for vold eller trusler mot politi og andre offentlig tjenestepersoner.

Er det fattigdom og dårlige boforhold som ligger til grunn for dette?

Er dette de tre viktigste funnene som går igjen? Er ikke det mest påfallende at det er mye høyere andel menn enn kvinner. Det er da langt mer interessant og signifikant enn hvor de er født og hva de heter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pga at media og politikere ikke er mer åpen om dette temaet, så vil dette aldri bli løst. Det er jo dette man må snakke om. Integreringen i Norge er laget for nordmenn, ikke for folk som kommer fra krigsherjede land. Vi vet knapt noe om psykiske lidelser her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName
On 7/12/2020 at 11:01 AM, Drizzt said:

Nei. Ikke nødvendigvis. Det å være fattig betyr ikke at du automatisk blir kriminell.

Det handler om kultur.

Det handler om holdninger.

Det handler om mangelfull oppdragelse hjemme.

Det handler om foreldre som har sviktet.

Det handler om mislykket integrering.

 

Personer som er født og vokst opp i Norge har alle forutsetninger å lykkes med livet gitt det ikke skjer noe uheldig underveis som ulykke, sykdom, osv. At barn til innvandrere feiler på denne måten er først og fremst foreldrenes ansvar. Når Norge over flere år har ført en altfor hodeløs innvandringspolitikk som har vært mer opptatt av å få inn nye enn å integrere de som allerede er her først, ser vi resultatene. Norge går etter Sveriges spor dessverre og vi ser svenske tilstander også her.

Så lenge politikerne og andre samfunnstopper nekter å kalle spaden for en spade, så blir det ikke gjort noe med problemet. Det må være full innvandringsstopp fra land som topper disse negative statistikker og så må man bruke alle penger og ressurser på de som allerede er her og ikke er en fullverdig del av samfunnet. Det må være strenge krav og ikke bare rause NAV-ordninger. Problemet løses ikke ved å kaste penger etter dem, men ved å stille krav.

Ro ned. Innvandrerjenter topper statistikken på alle prestisjeyrkene. Og de aller aller fleste innvandrergutter gjør det også bra i livet. Det er en liten gruppe som skiller seg ut og får det til å fremstå som om alle innvandrerungdommer er kriminelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, DislayName skrev:

Ro ned. Innvandrerjenter topper statistikken på alle prestisjeyrkene. Og de aller aller fleste innvandrergutter gjør det også bra i livet. Det er en liten gruppe som skiller seg ut og får det til å fremstå som om alle innvandrerungdommer er kriminelle. 

Ro ned? Jeg er jo rolig. Jeg fremstiller fakta. Og jeg skrev Det må være full innvandringsstopp fra land som topper disse negative statistikker og så må man bruke alle penger og ressurser på de som allerede er her og ikke er en fullverdig del av samfunnet

Jeg skjønte ikke hvordan du forsto det som ''alle innvandrerungdommer er kriminelle''.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Paramount
6 timer siden, DislayName skrev:

Ro ned. Innvandrerjenter topper statistikken på alle prestisjeyrkene. Og de aller aller fleste innvandrergutter gjør det også bra i livet. Det er en liten gruppe som skiller seg ut og får det til å fremstå som om alle innvandrerungdommer er kriminelle. 

Så lenge noen har blikket stivt festet på denne livsløgnen vil problemene aldri bli løst. Senest i dag leser vi om 3 mennesker som er knivstukket av en med opprinnelse fra Somalia. Norge var en gang saktmodig, gammeldags og trygt. Nå har vi invitert verden hjem, noen synes vi har det bedre nå, andre ikke. Jeg låser døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName
6 hours ago, Drizzt said:

Ro ned? Jeg er jo rolig. Jeg fremstiller fakta. Og jeg skrev Det må være full innvandringsstopp fra land som topper disse negative statistikker og så må man bruke alle penger og ressurser på de som allerede er her og ikke er en fullverdig del av samfunnet

Jeg skjønte ikke hvordan du forsto det som ''alle innvandrerungdommer er kriminelle''.

Hvordan skal du velge ut hvem som skal komme hit? Pakistanske ungdommer topper utdanningslistene, i tillegg til at noen få er kriminelle. Somaliere klarer seg cirka like dårlig som pakistanere gjorde da de var relativt nyankomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName
6 hours ago, Paramount said:

Så lenge noen har blikket stivt festet på denne livsløgnen vil problemene aldri bli løst. Senest i dag leser vi om 3 mennesker som er knivstukket av en med opprinnelse fra Somalia. Norge var en gang saktmodig, gammeldags og trygt. Nå har vi invitert verden hjem, noen synes vi har det bedre nå, andre ikke. Jeg låser døren.

Jeg skjønner ikke om du er ironisk eller hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...