Gå til innhold

Trening som skal gjøre deg glad, hvorfor hjelper det ikke på meg?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Psykologen min sa at boksesekk og lignende for å få ut aggresjon ofte også skaper aggresjon. Man blir rett og slett sintere av det. Men det varierer sikkert fra person til person. 

Anonymkode: a89b0...fc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, Rainstorm skrev:

Hva trener du da? 

Mot mild/moderat depresjon skal fysisk aktivitet fungere like bra som antidepressiva. Det handler om hvordan fysisk anstrengelse påvirker hjernen. Skiller ut hormoner osv. Men dersom man har andre psykiske vansker er det ikke nødvendigvis at den positive effekten får nok effekt. Kan hende du hadde følt deg enda verre om du ikke trente. 

Noen mener veldig anstrengende trening det du når maxgrense for puls, f.eks hard intervalltrening er bedre for å få de positive hormonene. 

Sliter man med kompleks ptsd f.eks kan fysisk aktivitet gi en gunstig effekt men det kan selvsagt ikke kurere konsekvensene av traumene. Avhengig av hvordan dine problemer utspiller seg vil ulike treningsformer kunne hjelpe. Noen  har mest behov for rolig trening for å senke stressnivået i kroppen. Å være i skogen er også gunstig. Yoga. Meditasjon. 

Nettopp. Har man tunge psykiske problemer så trenger man psykologisk/psykiatrisk behandling. 

Klart det kan hjelpe med fysisk aktivitet, yoga, turer i skogen, osv , men det er jo kun en liten del av behandlingen. 

Anonymkode: 284e9...482

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke trening hjelper, men av og til fungerer en lang gåtur med hunden inn på humøret. 

Anonymkode: 2a571...03d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Psykologen min sa at boksesekk og lignende for å få ut aggresjon ofte også skaper aggresjon. Man blir rett og slett sintere av det. Men det varierer sikkert fra person til person. 

Anonymkode: a89b0...fc0

Det fine er at da kan man fortsette å slå på boksesekken inntil man er så sliten at man ikke orker mer. Da tror jeg aggresjonsnivået er litt lavere, altså etterpå. Hvis man har traumer som skyldes mishandling eller overgrep, er det ok å ta det ut på boksesekken.

Hvorvidt det kan være gunstig for TS, har jeg naturligvis ingen anelse om.

Anonymkode: f8f0c...a99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også som noen andre sier at man nok ikke blir lykkelig av å trene, men at man kanskje får det en god del bedre enn man ville hvis man ikke trente. Så er det noe med det å komme ut og få sol i øynene og på huden som også hjelper til å holde en frisk. Søvnmønsteret kan bli bedre og man får D-vitamin.

Anonymkode: edf48...08a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Har man tunge psykiske problemer så trenger man psykologisk/psykiatrisk behandling. 

Klart det kan hjelpe med fysisk aktivitet, yoga, turer i skogen, osv , men det er jo kun en liten del av behandlingen. 

Anonymkode: 284e9...482

Ja vet det og har fått behandling. Men det tar ikke bort eller demper aggresjonen dessverre. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du fornøyd med livet ellers da,  jobb og familie ?

Anonymkode: 36fc3...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noe som krever både konsentrasjon, fysikk og puls? Ridning? Klatring? Padling? Kampsport (hvis du ikke blir mer tent av det)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Million skrev:

Men da hadde han vel visst veldig godt hvorfor han føler sånt raseri? Dersom han bruker anabole steroider, er det jo svært velkjent at det forårsaker aggressjon og raseriutbrudd, så da hadde han vel ikke hatt noen grunn til å poste innleggene sine om dette problemet. Det er vel umulig å bruke den slags uten å ha fått med seg bieffektene det har? 

Han har ikke svart på spørsmålet, men jeg har en venninne som trener styrke og som bruker boler. Det virker som hun fortrenger at hun har fått mørke hår på armene, litt hes stemme og har blitt mer irritabel. På grunn av det uberegnelige sinnet hennes har vi ikke kontakt dessverre. Hun er veldig opptatt av utseendet, det går foran alt. 

7 timer siden, Warrior skrev:

Det er ikke sånn jeg aldri trener noe annet, og kan godt få meg en boksesekk og slå løs på, men om jeg blir bedre og gladere av det vet jeg ikke. Hjelper ikke å slå i veggene, dører, ting osv som har skjedd i sinne. 

Mens noen blir glad bare de jogger seg en tur kanskje en eller to ganger i uka, mens det virker ikke på meg som trener hver dag. 

Men det er jo forskjell på å ha en boksesekk og enn å gå løs på vegger og dører og ødelegge ting i sinne. Har du prøvd å gå rolige turer og ta med kamera eller bruke mobilen som fotoapparat? Det kan virke beroligende å fange små øyeblikk, å stoppe opp, og se seg rundt etter motiv eller bare komme over motiv som dukker opp. 

17 minutter siden, Gnå skrev:

Hva med noe som krever både konsentrasjon, fysikk og puls? Ridning? Klatring? Padling? Kampsport (hvis du ikke blir mer tent av det)?

Anbefaler ikke riding når man sliter med aggresjon av hensyn til dyret. Hester oppfører seg ikke alltid etter boka og kan virke vrange. Men de andre forslagene var gode. 

Anonymkode: 0722f...4b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo forskjell på å ha en boksesekk og enn å gå løs på vegger og dører og ødelegge ting i sinne. Har du prøvd å gå rolige turer og ta med kamera eller bruke mobilen som fotoapparat? Det kan virke beroligende å fange små øyeblikk, å stoppe opp, og se seg rundt etter motiv eller bare komme over motiv som dukker opp. 

Er ikke sånn veldig glad i å fotografere ting, og natur. Skjer sjelden. Gå turer hjelper kanskje litt akkurat der og da. Ikke alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor svarer du ikke ang anabole? 

Anonymkode: cfdd3...40c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Warrior said:

Ja vet det og har fått behandling. Men det tar ikke bort eller demper aggresjonen dessverre. 

Håper du får behandling nå også. Det holder jo ikke at du har fått behandling tidligere om du fortsatt sliter med aggresjonsporblemer. 

Anonymkode: 4e601...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Ja men er så mye ferietid nå og behandling er mest for å dempe andre ting og de vet ikke en gang hvorfor treningen ikke hjelper mer på humøret også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble sint av yoga. Var jo en trend en stund og det skulle være en mirakelkur. For min del ble det for mye fokus på rekkefølge og rikitg stilling og fokus på pust. Nå har jeg gått over til bare pusteteknikker og det er mye bedre.

Måtte finne riktig trening. Nemlig løping og litt styrke. Får endorfinrus av det. Men så følte jeg meg så bra at jeg begynte for mye. Til slutt merket jeg ikke denne rusen like mye, og ingen fremgang i treningen. Har kuttet ned til hver 3-4. dag i stedet og det er mye bedre. Mulig du trener feil? Gjør noe enkelt. Det er løping. Og litt styrke etterpå. Bare du får i gang hjertet..... trenger ikke noe hardkjør der du kjenner blodsmak i munnen..

Anonymkode: 68fbe...fbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble sint av yoga. Var jo en trend en stund og det skulle være en mirakelkur. For min del ble det for mye fokus på rekkefølge og rikitg stilling og fokus på pust. Nå har jeg gått over til bare pusteteknikker og det er mye bedre.

Måtte finne riktig trening. Nemlig løping og litt styrke. Får endorfinrus av det. Men så følte jeg meg så bra at jeg begynte for mye. Til slutt merket jeg ikke denne rusen like mye, og ingen fremgang i treningen. Har kuttet ned til hver 3-4. dag i stedet og det er mye bedre. Mulig du trener feil? Gjør noe enkelt. Det er løping. Og litt styrke etterpå. Bare du får i gang hjertet..... trenger ikke noe hardkjør der du kjenner blodsmak i munnen..

Anonymkode: 68fbe...fbb

Jeg liker å trene hardt og hver dag. Så skulle nå blitt glad av det men er kanskje bare blitt «immun» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent de siste åtte årene og jeg er ikke blitt noe mindre deprimert av det. Eneste som gir meg glede ved treningen er når det er over .

Anonymkode: dcc55...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Warrior
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har trent de siste åtte årene og jeg er ikke blitt noe mindre deprimert av det. Eneste som gir meg glede ved treningen er når det er over .

Anonymkode: dcc55...8b9

Det skal jo gi sånn godhetsfølelse etterpå, ikke fordi det er over (kunne holdt på hele dagen for det er så kjekt, men kan ikke trene for mye) men jeg føler meg akkurat som før jeg trener. Og den minste ting som irriterer så blir jeg sur og sint uansett. I stedet for å føle glede og være glad. Til og med når jeg trener hvis det er noe spm irriterer. Så ja misunner folk som blir glad etterpå og føler glede. Men får slå meg til ro med at det er sånn jeg er. Ikke alle som føler den gleden og gode humøret etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Warrior skrev:

Det skal jo gi sånn godhetsfølelse etterpå, ikke fordi det er over (kunne holdt på hele dagen for det er så kjekt, men kan ikke trene for mye) men jeg føler meg akkurat som før jeg trener. Og den minste ting som irriterer så blir jeg sur og sint uansett. I stedet for å føle glede og være glad. Til og med når jeg trener hvis det er noe spm irriterer. Så ja misunner folk som blir glad etterpå og føler glede. Men får slå meg til ro med at det er sånn jeg er. Ikke alle som føler den gleden og gode humøret etterpå.

For min del føles det ikke godt etterpå annet enn at jeg endelig er ferdig, og er alltid sjeleglad på fredager fordi jeg får ha fri fra treninga i helgene. Hadde det ikke vært for vekta sin del hadde jeg droppa treninga for årevis siden.

Tror dessverre det bare er noen som ikke får den effekten som alle skryter av. Jeg går turer også ute fordi alle psykologkjerringene mine mener at det skal kurere alle problemene med borderlinediagnosen min, men det har ikke hjulpet det spøtt det heller.

Anonymkode: dcc55...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du å gjøre når du er ferdig med dagens trening ?

Anonymkode: 36fc3...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...