Gå til innhold

Trening som skal gjøre deg glad, hvorfor hjelper det ikke på meg?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Gjest Warrior

(Vet ikke om jeg har lagt det i feil forum men tenkte det passet best her) 

Sikkert lei maset mitt men ingen vet jo så spør her, kanskje noen kjenner seg igjen :) 

Trening skal jo få folk mer lykkelig, ikke minst sex. Så hvorfor blir ikke jeg det? Hvorfor blir jeg værende bitter, ofte redd og deppa, og mest av alt så aggressiv? Jeg har alltid trent hver dag. Jeg elsker det og skal aldri slutte med det. Er jeg blitt «immun» eller hva jeg skal kalle det? At det hjelper ikke på humøret mitt mer? Før var jeg mer lykkelig og glad. Vet ikke om det var av treningen eller bare var et glad menneske. Alltid vært litt hissig men ikke sånn som nå. Siste årene etter jeg begynte å slite 👎🏻 Det verste er aggresjonen. Det at jeg er deppa og har angst er nå en ting, og ja veldig tøft. Men dette raseriet som ofte kommer. Vil ikke være det bitre sinte mennesket. Vil være glad, smilende, lykkelig. Trening skal være så bra for den psykiske helsa. Det skal hjelpe å få ut aggresjon. Hvorfor hjelper det ikke da? Andre også som det ikkje hjelper hos?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tviler på at trening kan kurere psykisk sykdom.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Jeg tror trening hjelper for å takle hverdagsstress og oppgaver bedre, men det er ingen mirakelkur som fikser alt.

Skal man få bukt med problemet, tror jeg man må finne svaret på hva som er årsaken til problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
7 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg tviler på at trening kan kurere psykisk sykdom, men mange sier jo at det hjelper å trene for å holde sykdommen i sjakk. Selv har jeg ikke merket at det hjelper å trene, derimot blir jeg enda mer tappet for energi.

 

 

Man blir tappet før man blir vant med det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
4 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg tviler på at trening kan kurere psykisk sykdom, men mange sier jo at det hjelper å trene for å holde sykdommen i sjakk. Selv har jeg ikke merket at det hjelper å trene, derimot blir jeg enda mer tappet for energi.

 

 

Nei kurerer ikke psykisk sykdom, men alltid vært snakk on at trening gjør folk glad, pga et hormon eller noe sånt. Jeg er bare sint og irritert for den minste ting. Enda jeg trener hver dag og skulle vært glad og blid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Warrior skrev:

Nei kurerer ikke psykisk sykdom, men alltid vært snakk on at trening gjør folk glad, pga et hormon eller noe sånt. Jeg er bare sint og irritert for den minste ting. Enda jeg trener hver dag og skulle vært glad og blid.

Du er ikke alene om å føle at trening ikke hjelper noe særlig. :klem:

 

 

 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg har det vært relativ hard kondisjonstrening som måtte til før jeg merket endorfinrusen etterpå. Så om du driver mest med styrketrening, kan det være et poeng å drive mer med løpe- eller annen kondisjonstrening. Gi det i alle fall et forsøk. Du driver ikke med anabole steroider, håper jeg (ser på profilbildet)?

Anonymkode: f8f0c...a99

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at du skriver om dette raseriet og aggressjonen du opplever som du ikke klarer å kontrollere. Har flere ganger lurt på om du noen gang har fått legen til å sjekke testosteron-nivået i blodet ditt? For høy testosteron fører til aggressivitet og raseriutbrudd. Hvis kroppen din har begynt å produsere for store mengder, kan det forklare hvorfor du opplever disse humørsvingningene som er umulige for deg å kontrollere.

Beklager at jeg ikke kan svare på dette med trening og endorfiner. Har faktisk aldri trent selv 😛 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Jeg har trent ganske mye ti år, og har aldri opplevd at trening gir noen faktisk følelse av "lykke". Det kjennes jo godt å ha trent, men det er bare fordi det er over. Og så er det noe med god samvittighet selvsagt.

Samtidig blir jeg ganske treig og kjip om jeg går lang tid uten å trene. Da mister jeg matlysten og sover dårlig. Uansett om man liker det eller ikke, er trening bra for absolutt alle kroppens systemer, enten man fysisk merker noe til det eller ikke. Det gjør det mye enklere å bli gammel, og forebygger mange plager så lenge man gjør det riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
9 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Du er ikke alene om å føle at trening ikke hjelper noe særlig. :klem:

 

 

 

Det positive er at man får trent kropp av det og god helse, men skulle ønske det kunne hjelpe mer på humøret også.

1 minutt siden, Tamsi skrev:

Jeg har trent ganske mye ti år, og har aldri opplevd at trening gir noen faktisk følelse av "lykke". Det kjennes jo godt å ha trent, men det er bare fordi det er over. Og så er det noe med god samvittighet selvsagt.

Samtidig blir jeg ganske treig og kjip om jeg går lang tid uten å trene. Da mister jeg matlysten og sover dårlig. Uansett om man liker det eller ikke, er trening bra for absolutt alle kroppens systemer, enten man fysisk merker noe til det eller ikke. Det gjør det mye enklere å bli gammel, og forebygger mange plager så lenge man gjør det riktig. 

Helt sant. Trening er alltid bra uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Warrior skrev:

Hvorfor hjelper det ikke da? 

Hva sier de som behandler deg da? Har de sagt at du skal bli frisk om du bare har nok fysisk trening? 

Anonymkode: 284e9...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier de som behandler deg da? Har de sagt at du skal bli frisk om du bare har nok fysisk trening? 

Anonymkode: 284e9...482

Nei jeg trente jo fra før av så de sa ikke noe om det, og de vet ikke hvorfor det ikke hjelper på humøret. Fått beskjed av de å gå mye ute i naturen også for det også skulle hjelpe(?), men synes ikke det hjelper det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir forbanna av å trene. Skikkelig irritert og sint etterpå. Sliter med depresjon og angst jeg og. Uansett styrke eller kondisjon så blir jeg bare sur.

Å gå i naturen, derimot. Det pleier å hjelpe.

Anonymkode: a89b0...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Jeg har lagt merke til at du skriver om dette raseriet og aggressjonen du opplever som du ikke klarer å kontrollere. Har flere ganger lurt på om du noen gang har fått legen til å sjekke testosteron-nivået i blodet ditt? For høy testosteron fører til aggressivitet og raseriutbrudd. Hvis kroppen din har begynt å produsere for store mengder, kan det forklare hvorfor du opplever disse humørsvingningene som er umulige for deg å kontrollere.

Beklager at jeg ikke kan svare på dette med trening og endorfiner. Har faktisk aldri trent selv 😛 

Dette er i hvert fall relevant om trådstarter tar steroider eller lignende. 

Anonymkode: 284e9...482

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er i hvert fall relevant om trådstarter tar steroider eller lignende. 

Anonymkode: 284e9...482

Men da hadde han vel visst veldig godt hvorfor han føler sånt raseri? Dersom han bruker anabole steroider, er det jo svært velkjent at det forårsaker aggressjon og raseriutbrudd, så da hadde han vel ikke hatt noen grunn til å poste innleggene sine om dette problemet. Det er vel umulig å bruke den slags uten å ha fått med seg bieffektene det har? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samme problem her og. Jeg elsket å trene som barn og ungdom. Men i de siste 10 årene så ligger jeg etter trening med en sykdomsfølelse i kroppen. Som om jeg brygger på en influensa. 
i dag har jeg vært å trent. Rolig jogg på 4 km. 
Nå ligger jeg på sofaen med en bomulls følelse i hode, halsen kjennes sår. Har drukket mye vann før og etter trening samt tatt magnesium og saltshot

Når jeg skal legge meg for kvelden den dagen jeg har trent så får jeg ofte urolig bein, sover ekstremt dårlig. Trøtt og ukonsentrert på jobb..

 

Føler meg i bedre form når jeg ikke trener 

Anonymkode: 49832...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Hva trener du da? 

Mot mild/moderat depresjon skal fysisk aktivitet fungere like bra som antidepressiva. Det handler om hvordan fysisk anstrengelse påvirker hjernen. Skiller ut hormoner osv. Men dersom man har andre psykiske vansker er det ikke nødvendigvis at den positive effekten får nok effekt. Kan hende du hadde følt deg enda verre om du ikke trente. 

Noen mener veldig anstrengende trening det du når maxgrense for puls, f.eks hard intervalltrening er bedre for å få de positive hormonene. 

Sliter man med kompleks ptsd f.eks kan fysisk aktivitet gi en gunstig effekt men det kan selvsagt ikke kurere konsekvensene av traumene. Avhengig av hvordan dine problemer utspiller seg vil ulike treningsformer kunne hjelpe. Noen  har mest behov for rolig trening for å senke stressnivået i kroppen. Å være i skogen er også gunstig. Yoga. Meditasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir heller ikke frisk av trening. Trener stort sett til og med når jeg er innlagt på psykiatrisk. Hadde man blitt frisk av trening så hadde jeg vært frisk og fin. Men jeg har nå en teori om at jeg hadde vært enda dårligere _uten_ trening. Og om ikke annet, får jeg litt innhold i en ellers innholdsløs og sykdomspreget hverdag. Sett bort fra at jeg er full av arr så ser jeg veldig frisk ut hvis man kun ser på kroppen min tross alt. Det blir nesten som et skjold. Eller en forkledning. Jeg er jo slank og trent og ikke dvask og blek. Så da kan jeg late som at jeg er frisk. Øynene mine kan ikke lyve da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samme problem her og. Jeg elsket å trene som barn og ungdom. Men i de siste 10 årene så ligger jeg etter trening med en sykdomsfølelse i kroppen. Som om jeg brygger på en influensa. 
i dag har jeg vært å trent. Rolig jogg på 4 km. 
Nå ligger jeg på sofaen med en bomulls følelse i hode, halsen kjennes sår. Har drukket mye vann før og etter trening samt tatt magnesium og saltshot

Når jeg skal legge meg for kvelden den dagen jeg har trent så får jeg ofte urolig bein, sover ekstremt dårlig. Trøtt og ukonsentrert på jobb..

 

Føler meg i bedre form når jeg ikke trener 

Anonymkode: 49832...e5e

Er ikke treningen som er problemet. Jeg elsker å trene og klarer meg ikke en dag uten. Det er det at jeg blir ikke glad av det etterpå som mange blir. Aggresjonen er der likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...