Gå til innhold

Ikke samsvar mellom pinne-anbeling på garn og pinne-anbeling i oppskriften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Garn nr 2 passer bedre. Men sjekk fortsatt strikkefastheten

Anonymkode: f56be...972

Mulig at jeg trenger inn med teskje. Men hvis jeg prøver garn nr 2 og strikker 20 masker med 5-6 pinner så får jeg innblikk i om det blir riktig. Sånn å forstå??

Anonymkode: c0bc9...e44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Mulig at jeg trenger inn med teskje. Men hvis jeg prøver garn nr 2 og strikker 20 masker med 5-6 pinner så får jeg innblikk i om det blir riktig. Sånn å forstå??

Anonymkode: c0bc9...e44

Ja! Noen strikker stramt, andre strikker løst. Så to forskjellige strikkere trenger kanskje to forskjellige pinnestørrelser. Når det kommer til baby-plagg er det bedre med bittelitt for stor enn for liten. Plagget kommer til å passe på et eller annet tidspunkt

Lykke til :)

Anonymkode: f56be...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Noen strikker stramt, andre strikker løst. Så to forskjellige strikkere trenger kanskje to forskjellige pinnestørrelser. Når det kommer til baby-plagg er det bedre med bittelitt for stor enn for liten. Plagget kommer til å passe på et eller annet tidspunkt

Lykke til :)

Anonymkode: f56be...972

image.thumb.jpeg.e012be296523fa1533e7677d80f7bcf0.jpeg

20 m på pinne str 4,0 som anbefalt for garnet ble 8 cm. Så gå opp til ex 4,5 el ned til 3,5?

Sorry 😞😞

Anonymkode: c0bc9...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

image.thumb.jpeg.e012be296523fa1533e7677d80f7bcf0.jpeg

20 m på pinne str 4,0 som anbefalt for garnet ble 8 cm. Så gå opp til ex 4,5 el ned til 3,5?

Sorry 😞😞

Anonymkode: c0bc9...e44

Du kan prøve med pinnestørrelse 4,5.

Pass på at prøvelappen henger fritt og at størrelsen ikke blir påvirket av om maskene på pinnen er skvist sammen, f.eks. Hvis du vil unngå dette helt kan du felle av og måle på lappen.

Anonymkode: f56be...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er best å felle av når du måler lappen, eller strikk på en rundpinne og flytt maskene til vaieren når du måler. Opplever at de oppfører seg mer normalt da :)

Anonymkode: d5c50...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et vell av faktorer som spiller en rolle når det kommer til maskefasthet - garnmateriale, pinnemateriale, mønster, om arbeidet skal strikkes flatt eller rundt, dagsform, etc. 
 

Den elskede og forhatte maskeprøven kommer de færreste av oss unna, selv om det finnes prosjekter hvor det ikke er sååå nødvendig, f.eks. pledd. 
 

En grei tommelfingerregler ved strikking av maskeprøver er å legge opp dobbelt så mange masker som det skal være på ti cm. Altså er strikkefastheten 20 masker = 10 cm, så legger man opp 40; ved 26 masker, legg opp 52; 18 masker, legg opp 36, osv. 
I tillegg bør egen strikkefasthet måles såvel før som etter den behandlingen (vask/damping/blokking) arbeidet skal utsettes for når det er i bruk. 
Dette gir det beste utgangspunktet for å ta rede på strikkefastheten. Foruten å finne ut hvordan garnet «oppfører» seg, får man også vite hvor stor ulikhet det er på arbeidet før og etter behandling. Hvis strikkefastheten før behandling er 24 msk x 32 rekker, og etter behandling viser seg å være 20 msk x 28 rekker, så er dette noe man definitivt bør ha i bakhodet når man måler underveis. 
 

Forøvrig kan man samle på maskeprøvene fra ymse prosjekter og etterhvert lage et lappeteppe av dem. Eller rekke opp prøven hvis man er beit for et par meter garn for ferdigstillelse (veldig greit i stedet for å ta hull på et nytt nøste). Eller bruke garnet til å sy sammen delene med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...