Gå til innhold

Ikke samsvar mellom pinne-anbeling på garn og pinne-anbeling i oppskriften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppskriften sier 60 masker på 3,5 pinne, garnet sier 3,0 pinne. 

Ikke store forskjellen. Jeg ønsker å bruke 3,0 pinne. Hvor mange ekstra masker? 

Anonymkode: c0bc9...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er strikkefasthet i oppskriften og hva er strikkefastheten på garnet? Og hva strikker du?

Anonymkode: bbbbf...c4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk din egen strikkefasthet og juster pinnestørrelsen så du får riktig fasthet

Anonymkode: f56be...972

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppskriften sier 60 masker på 3,5 pinne, garnet sier 3,0 pinne. 

Ikke store forskjellen. Jeg ønsker å bruke 3,0 pinne. Hvor mange ekstra masker? 

Anonymkode: c0bc9...e44

Det spørs helt hvilken strikkefasthet du har! Jeg må alltid gå opp i pinnestørrelse for å få riktig strikkefasthet siden jeg strikker så stramt.

Anonymkode: 3bf3f...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg strikker normalt stram, ikke for løs og ikke for stram. 

Oppskriften sier 20m og 40 pinner: 10x10

Garnet sier 10 i en box og 28 under boksen

Baby jakke i str 0-3 mnd (Nov baby). Kan med fordel være litt større. Neste str i oppskriften er 6 mnd, altfor stor for en nov baby. 

image.thumb.png.b0f84aa932e480d815de8d4d074c8727.png

image.jpeg

Anonymkode: c0bc9...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnestørrelsen er bare veiledende. Det kan også brukes ulik pinnestørrelse for å feks oppnå et luftigere stoff som en del av designet. Det eneste som er viktig et at du holder riktig stirkkefasthet med tanke på hva som står i mønsteret.

Anonymkode: d5c50...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å finne ut hvilken pinnestørrelse du må bruke er du nødt til å strikke prøvelapp. Hvis du har bestemt deg for at du liker pinne nr 3 best, strikker du prøvelappen på pinne nr 3. Når du finner ut hvor mange masker DU har på 10 cm sammenlikner du med oppgitt strikkefasthet i oppskrifta. Er forskjellen bare +/- 1 maske gjør du ingenting. Er forskjellen større må du regne ut om du skal legge opp et annet antall masker, f.eks en størrelse større i oppskriften. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil maskeantall kan "ødelegge" et plagg hvis det skal strikkes mønster! Da vil ikke maskeantallet gå opp i mønsteret

Endret av Belima
La til mer informasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belima skrev:

Feil maskeantall kan "ødelegge" et plagg hvis det skal strikkes mønster!

Ja, mulig jeg uttrykte meg litt vel uklart, men det var det jeg hadde i bakhodet da jeg skrev at man f eks skulle legge opp antall masker som om man skulle strikket en størrelse større etter oppskrifta.

Man bør absolutt bruke de antallene masker som står i  strikkeoppskrifta, for hvis man tar seg friheter kan det fort bli følgefeil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ullvott skrev:

For å finne ut hvilken pinnestørrelse du må bruke er du nødt til å strikke prøvelapp. Hvis du har bestemt deg for at du liker pinne nr 3 best, strikker du prøvelappen på pinne nr 3. Når du finner ut hvor mange masker DU har på 10 cm sammenlikner du med oppgitt strikkefasthet i oppskrifta. Er forskjellen bare +/- 1 maske gjør du ingenting. Er forskjellen større må du regne ut om du skal legge opp et annet antall masker, f.eks en størrelse større i oppskriften. 

Jeg føler at babyull er veldig tynn og luftig. Derfor føler jeg at pinne 3,0 blir best, for da blir det mindre "luftig". Men så er det å finne ut hvilken maske mengde er riktig.

Hvordan skal jeg forstå den på garnet. 28m og 10 pinner??

Anonymkode: c0bc9...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at babyull er veldig tynn og luftig. Derfor føler jeg at pinne 3,0 blir best, for da blir det mindre "luftig". Men så er det å finne ut hvilken maske mengde er riktig.

Hvordan skal jeg forstå den på garnet. 28m og 10 pinner??

Anonymkode: c0bc9...e44

I mønsteret ditt står det 20 m. Da må du bruke den pinnestr som gir deg 20 m på 10 cm.

Anonymkode: d5c50...644

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I mønsteret ditt står det 20 m. Da må du bruke den pinnestr som gir deg 20 m på 10 cm.

Anonymkode: d5c50...644

Det er vel ikke så enkelt å bare ta maske antall på pinne? Må vel strikke noen pinner for å sjekke om det ble riktig. 

Anonymkode: c0bc9...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkel oppskrift image.thumb.jpeg.d569c38083aadbd0170bbbf7a3e8e85c.jpeg

Anonymkode: c0bc9...e44

Du har valgt et helt annet garn enn det som er anbefalt. Ditt garn har 175 meter på 50 g, det anbefalte garnet har 110 m på 50 g. Jeg vil anbefale deg å bruke et annet garn.

Anonymkode: d5c50...644

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har valgt et helt annet garn enn det som er anbefalt. Ditt garn har 175 meter på 50 g, det anbefalte garnet har 110 m på 50 g. Jeg vil anbefale deg å bruke et annet garn.

Anonymkode: d5c50...644

Å. Blir jo helt oppgitt 🙄🙄. Hva med denne? image.thumb.png.85c102aead69c73f3bd7a28fc0f5d4bf.png

Anonymkode: c0bc9...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du strikker 20 masker glattstrikk i 6-7 pinner (rett fra retten, vrang fra vrangen). Så måler du hvor bred biten er. Er den 10 cm er det riktig pinnestørrelse. Er den under 10, prøv en større. Er den over 10, bruk en mindre.

Tipper du må ha mer enn 3, kanskje 4. Strikkefasthet på 20 er ikke den mest finstrikkede.

Anonymkode: f56be...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Garn nr 2 passer bedre. Men sjekk fortsatt strikkefastheten

Anonymkode: f56be...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å se på løpemeterene på garnet dersom du bytter ut originalgarnet i oppskriften. 

Anonymkode: d5c50...644

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg jo kanskje bruke pinne str 3,5 da?

Anonymkode: c0bc9...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prøv den først. 

Anonymkode: f56be...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...